goede vriend van mij en ik hadden samen een stal.. hij regelde het onderhoud ik de administratie en finacieële gebeuren en de verzorging. dus ik had alle stamboeken in mijn bezit. ook van zijn pony's maar hij is komen te overlijden en nu heeft zijn familie een van die pony's toen der tijd weg gehaalt en zijn nooit bij mijn het stamboek en paspoort opgehaalt. terwijl ze weten waar ik woon en mijn kunnen bellen.
ik heb het stamboek al een behoorlijke tijd in mijn bezit. wat kan ik nu doen??? en wat zijn mijn rechten?
groetjes
MarChak
Geplaatst: 31-05-10 20:19
Met stamboek bedoel je denk ik het paspoort? Dat is geen eigendomsbewijs, dus in die zin heb je geen rechten. Hangt er verder vanaf hoe jullie die stal en de pony's verder op papier hadden geregeld. De vraag is natuurlijk, wil je die pony persé terug? Wat is je belang daarin? Wat heeft zijn familie met die pony gedaan? Paspoort zou bij de houder van de pony moeten zijn (dus als hij niet is doorverkocht, bij de familie) voor vervoer en entingen e.d.
rienne
Geplaatst: 31-05-10 20:19
ik zou als ik jou was gewoon informeren bij het desbetreffende stamboek
Zoya2007
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-10 20:43
nee ik heb het stamboek en het paspoort beide in mijn bezit..
dus geënt zou die vanaf dat moment ook wel niet zijn.
Tja, de houder van het dier moet volgens mij m.b.v. het paspoort aan kunnen tonen dat tijdig is geënt, jij hebt die pony niet meer staan, dus dat is jouw verantwoordelijkheid niet. Vraag het idd het stamboek, of neem zelf contact op met de familie.
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Rechten? Geen. Stamboekpapier is geen eigendomsbewijs.
Nickeltje
Geplaatst: 31-05-10 22:54
WPC > TAO
Koper
Geplaatst: 31-05-10 23:53
Wat is je doel? Wil je die pony terug?
Je hebt er geen recht op, stamboekpapier en paspoort zijn inderdaad geen eigendomsbewijs. Als jij een tijdje voor die pony gezorgd hebt (voer, smid en dergelijke) kun je wel die kosten terugvragen.
Overigens mogen die familieleden die pony helemaal niet vervoeren zonder dat ze zijn paspoort bij zich hebben.
Ibbel
Geplaatst: 01-06-10 08:25
Als je alleen maar van de papieren af wilt kun je de hele handel opsturen naar het stamboek. In principe is het stamboek nl sowieso eigenaar van de afstammingspapieren. Bij overlijden moet je het papier bv ook altijd terug sturen naar de stamboekorganisatie. Het paspoort kun je er meteen bij doen. Mocht de eigenaar van de pony dan een duplicaat willen aanvragen, dan weet het stamboek dat het origineel niet zoek is maar bij hun is.
Het is trouwens best wel mogelijk dat de nieuwe eigenaar van alle papieren allang een duplicaat heeft gevraagd.
Je hebt verder geen 'recht' op de pony omdat je de bijbehorende papieren hebt (zie eerdere reacties). Je hebt er bovendien ook niet de dagelijkse zorg over, want de pony staat niet meer bij je, dus op grond daarvan kan je ook geen eigendom betwisten, mocht je dat willen. Nu nog gaan 'naheffen' mbt stalkosten toen de pony wel bij je stond is vermoedelijk ook niet hard te maken.
is die pony gechipt en staat nog op uw naam? zo ja, als pony gestolen wordt en is gevonden dan is kans groot dat die terug naar u gaat. ik zou proberen die mensen te contacteren als je hun nummer nog heb.