Verkoper wil geen stalondeugden in contract zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Verkoper wil geen stalondeugden in contract zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:26

Hallo,

Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij, die mij zojuist heeft gebeld met de vraag of ik meer wist over stalondeugden. Nou kon ik haar niet meer vertellen dan wat ik in de wiki kon vinden, maar dat was niet helemaal wat ze nodig had.

Sinds een paar maandjes is zij opzoek naar een leuk paardje, dressuur gericht. Na enkele paarden bezocht en bereden te hebben, heeft ze nu toch wel een klik met een leuke vos. Natuurlijk laat ze 'm keuren voordat ze hem echt koopt, maar zijn stalondeugden op een keuring te vinden.

De verkoper zegt namelijk dat alles in orde is en dat het paard geen stalondeugden heeft, maar ondertussen wil de verkoper hier niets over in het contract (zwart op wit) zetten en ook wil de verkoper geen proeftijd en geen afspraken over het eventueel terugkopen mocht het paard toch iets te blijken mankeren.

Nou zet ik hier enorm mijn vraagtekens bij. Als de verkoper er zo zeker van is dat het paard geen stalgebreken heeft, waarom wil de verkoper dit dan niet zwart op wit zetten?
Je weet het tenslotte maar nooit in deze tijd.

Alvast heel erg bedankt!

HorseTopShop

Re: Verkoper wil geen stalondeugden in contract zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:30

Ik zou dit dus al niet vertrouwen en het paard nooit kopen op deze manier.
Al helemaal niet als ze geen proeftijd krijgt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:39

Ik zou hem laten staan :o

Als de verkoper niets te verbergen heeft kan hij best dat stuk over stalgebreken in het contract op laten nemen.
Weven enz is ook een stalgebrek maar is tijdens een keuring niet/nauwelijks waar te nemen, luchtzuigen (tanden) bv wel.

daarintegen als ik de verkoper was zou ik dat stukje over proeftijd en afspraken over terugkopen ook niet willen ;)
Als ik het was....Proeftijd oké: ze mogen vooraf zo vaak komen proberen (proefrijden) bij mij op stal (als verkoper zijnde), maar gekocht is verkocht!

Ik vind dat je als koper onderzoeksplicht hebt en daar ook aan moet voldoen! Daarintegen moet de verkoper eerlijk handelen!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:44

Laten staan, stalgebreken is namelijk een verkoopontbindende factor...en als de verkoper hier al niets over op wil nemen in het contract....lekker op zoek naar een andere

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:45

Luchtzuigen ook niet altijd te zien. Paard wat ik kocht zuigt, wist ik voor ik bij het paard ging kijken. later laten keuren en veearts kon niks aan het gebit zien. Later nog wel eens de tandarts erbij gehad. Die hoorde er ook van op die ie zuigt. Ze zag er niks van.

Maar even op de vraag terug komen. Ik vind het een beetje vreemd. Als ie niks te verbergen heeft kan ie het in het contract opnemen. Dus ik zou er nog eens ernstig over nadenken.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:07

Bedankt voor de reacties, ik zal het topic door haar door laten lezen ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:51

Ik zou als verkoper ook alleen maar iets opnemen in de trend van dat het betreffende paard bij de verkoper nimmer stalgebreken heeft vertoond.
Het zal het eerste paard niet zijn dat acuut met een stalgebrek begint als het in andere handen over gaat en daar zou ik als verkoper niet voor verantwoordelijk willen zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:52

je hebt altijd teruggave recht als blijkt dat er verborgen gebreken zijn, zeker bij een handelaar, maar dan moet jij wel aantonen dat het gebreken zijn die ten tijde van verkoop al aanwezig waren en dat kan soms moeilijk zijn.
Bij particuliere verkoop wordt het wat lastiger maar laat het wel in het contract zetten en anders: NEXT!!

Proefijd is niet gebruikelijk dus dat kan ik me voorstellen, ik zou de mensen ook mijn paard niet meegeven op proef, ze komen maar hier rijden.

Ze is al heel verstandig dat ze een contract wil! en ook keuren, ik neem ook aan dat ze zelf een DA heeft gekozen en niet eentje van de verkoper?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:55

K_im schreef:
De verkoper zegt namelijk dat alles in orde is en dat het paard geen stalondeugden heeft, maar ondertussen wil de verkoper hier niets over in het contract (zwart op wit) zetten en ook wil de verkoper geen proeftijd en geen afspraken over het eventueel terugkopen mocht het paard toch iets te blijken mankeren.

Een proeftijd zal je maar zelden krijgen hoor. Ik denk dat eigenaren die inzitten met hun paarden niet geneigd zijn om ze op proef mee te geven met vreemden. Wie weet in welke toestand je dat paard dan terugkrijgt? Bij de verkopen die ikzelf gedaan heb was het ook meenemen=betalen. Je zou toch ook niet vragen of je een auto een maand op proef kreeg van de garage?

En dat terugkopen, wat stel je je daar dan bij voor? Als het paard een koopontbindend gebrek vertoont mag ze hem terugbrengen, contract of geen contract. Ik zie niet in wat je verder nog nodig hebt.

Dat van die stalondeugden kan je op patier zetten, maar de termijn zal niet zo lang zijn. Als je het paard langer dan een maand oid bij jou op stal hebt staan en hij begint dan pas te weven of lucht te zuigen dan ligt dat niet meer aan de verkoper.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:03

Ik zou evenmin stalondeugden op papier zetten...zoals eerder geschreven kan een paard die in zeer korte tijd ontwikkelen.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:37

Ik zou het paard ook laten staan, want er klopt iets niet volgens mij. Hij kan wel zeggen dat zijn paard in orde is maar als de keuringen andere dingen vertellen? Plus het feit dat hij geen contract wil opmaken vind ik al raar. Mijn paard heb ik ook niet op proef meegekregen en begrijp dat (ze zijn nooit zeker wat er met hun paard gebeurd).

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:39

ik zou er ook niets over stalondeugden in zetten, hoogstens dat het paard die bij mij niet had.
Het is al gezegd, het kan binnen een week ontstaan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:48

Ik zou niet zo snel zeggen dat er hier iets niet deugt. Ja, je hoort regelmatig verhalen over verkopers die de boel een beetje verdraaien en hier en daar wat liegen maar je hoort ook andersom. Paarden die prima de deur uitgaan, bij niet passende eigenaar komt en ineens een heel ander paard wordt. En, wat de een een makkelijk te hanteren hengst vindt, is voor de ander een gevaar.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:50

Bedankt voor de reacties. Ik snap het nu voor de kant van de eigenaar ook wel..

Ik ben benieuwd wat ze gaat doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:20

Bramasole schreef:
Ik zou niet zo snel zeggen dat er hier iets niet deugt. Ja, je hoort regelmatig verhalen over verkopers die de boel een beetje verdraaien en hier en daar wat liegen maar je hoort ook andersom. Paarden die prima de deur uitgaan, bij niet passende eigenaar komt en ineens een heel ander paard wordt. En, wat de een een makkelijk te hanteren hengst vindt, is voor de ander een gevaar.

Precies dat!
Ik heb dat andersom. Ik heb een doodbraaf paard gekocht; maar ik vrees dat wanneer de vorige eigenaar nu op dit paad gaat zitten ze duizend angsten uitstaat. En dat terwijl ze jaren met veel plezier en zonder problemen met dit paard gereden heeft!

Precies om de reden die LDRD (en anderen) omschrijven, je hebt als verkoper geen enkele garantie dat het paard op een nieuwe lokatie gelukkig is en behandeld wordt zoals dat paard prettig vindt. De meeste paarden worden niet verkocht omdat ze "klaar" zijn met hun eigenaar en zoeken zelf hun nieuwe baas uit, zoals mijn paardje, maar omdat de eigenaar er vanaf wil/moet om persoonlijke redenen.