als eigenaar verrandwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

als eigenaar verrandwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:22

stel: als ik een verzorgster heb voor mn pony, en die trapt of bijt haar, of ze valt er vanaf rijden tijdens het rijden en ze houd letstel of krijgt letstel, ben ik verandwoordelijk want het is mijn pony.

maar als zij van te voren hebben getekend dat alles geheel op eigen risico is en zich er bewust van zijn dat je met een levend dier omgaat met een eigen wil.... en er gebeurd iets, ben ik dan alsnog aansprakelijk ondanks een getekend contract wat door beiden partijen overeen is gekomen en getekend door mij, ouder dan achtien jaar en ouders van eventuele verzorgster?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:26

dan moet er ook minstens in staan dat jij niet aansprakelijk gesteld kan worden op geen enkele manier

maar ondanks dat blijf jij aansprakelijk voor je dieren
sluit een wa verz af waarin je dieren ook mee verzekerd zijn qua schade dan ben je klaar

MiniLoe

Re: als eigenaar verrandwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:32

volgens mijn verzekeringsmaatschappij kan je tot vijf paarden of ponys laten dekken in je WA. dus dat zit goed, ik heb er twee. Maar weet niet of dat ook geld voor lichamelijke letsels

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:57

Volgens mij blijf je áltijd aansprakelijk. Dit is mij toen verteld. Het is en blijft jou pony.
Daarom zet ik er maar zelden iemand op als ik er niet bij ben.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:58

Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk, tenzij grove nalatigheid van de zijde van bijrijder, verzorger etc. in het spel is.

Evaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:00

Ja je blijft aansprakelijk, maar als je jezelf daar tegen verzerkd betaald de verzekering het gewoon uit. Er zijn daar speciale verzekeringen voor: Voor diefstal, schade aan omgeving of andere personen, brand, dood enz.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:04

Ik snap dat nooit zo goed eigenlijk, dit is dan toch gewoon verzekeringswerk mocht het ooit gebeuren?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:31

Somebitch: Je paard valt onder je aansprakelijkheidsverzekering. Deze heeft iedereen. Als kind zit je bij jou ouders. Mocht jou paard wat doen/stuk maken, dan wordt dat dus verzekerd door die aansprakelijkheidsverzekering.
Maar dat geldt niet in alle gevallen. Laat je je paard loslopen, gaat ie ervan door en er gebeurd wat, dan ben je niet verzekerd. Ontsnapt hij, dan wel.
Hoe dat zit met letsel bij mensen weet ik niet precies.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:14

voor zover ik weet ben je daar idd ook gewoon voor verzekerd

trouwens ik ben niet wa verzekerd :o moet ik nog steeds regelen
mijn paard is beter verzekerd dan ik :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:18

voor sommige situaties geldt dat je altijd aansprakelijk bent zoals:

- een werkgever voor zijn werknemer
- ouders voor kinderen
- en eigenaren voor dieren

dit heet risico aansprakelijkheid en dat kun je niet met een contract afwenden. Ik zou de verz. maatschappij wel inlichten dat je van plan bent een ander op je paard te laten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:19

als paarden eigenaar ben jij idd aansprakelijk als je paard letsel bij iemand anders aanbrengt

Als eigenaar van p[aard ben je niet aansprakelijk als deze elders gestald staat en uitbreekt of iets en schade toebrengt, dan is eigenaar van terrein aansprakelijk ( dit heb ik uit laten zoeken )

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:22

Cinnepin schreef:
als paarden eigenaar ben jij idd aansprakelijk als je paard letsel bij iemand anders aanbrengt

Als eigenaar van p[aard ben je niet aansprakelijk als deze elders gestald staat en uitbreekt of iets en schade toebrengt, dan is eigenaar van terrein aansprakelijk ( dit heb ik uit laten zoeken )

Is dit echt zo? :oo
Heb het pas toch echt anders moeten regelen namelijk.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:25

ja dat is echt zo :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:26

Dus als een paard op een pensionstal (zoals in mijn geval), iets doet op het terrein daar, dan is de pensionhouder aansprakelijk?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:27

Dat ga ik mooi onthouden voor de volgende keer. :j
Kregen boze mensen over ons heen omdat onze shets gelijk de eerste dag door het draad waren gegaan en bij een andere shet de deken had gesloopt. Maar is dus eigenlijk de fout van de staleigenaar, en die had t moeten regelen begrijp ik hieruit..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:28

yup ;) dat is nalatigheid van de eigenaar van het terrein (tenminste zo word dat genoemd)

nell dat licht er aan
breekt jou paard uit het land is dat en de gevolgen aan de stal eigenaar

gaat iemand rijden op jou paard en die kuukelt er af ben jij aansprakelijk
of als jou paard een ander zijn deken sloopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:31

absque_dubio schreef:
Kregen boze mensen over ons heen omdat onze shets gelijk de eerste dag door het draad waren gegaan en bij een andere shet de deken had gesloopt. Maar is dus eigenlijk de fout van de staleigenaar, en die had t moeten regelen begrijp ik hieruit..

Dit is idd de aansprakelijkheid van de eigenaar van het terrein :)
Als jouw paard uitbreekt van het terrein van een ander is het dus gezien de nalatigheid van pensionhouder ( of het nou wel of niet echte nalatigheid is speelt geen rol ).
Maar maakt ie b.v een kruiwagen kapot op het terrein ben je wel zelf aansprakelijk geloof ik

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:25

marieminime schreef:
stel: als ik een verzorgster heb voor mn pony, en die trapt of bijt haar, of ze valt er vanaf rijden tijdens het rijden en ze houd letstel of krijgt letstel, ben ik verandwoordelijk want het is mijn pony.

maar als zij van te voren hebben getekend dat alles geheel op eigen risico is en zich er bewust van zijn dat je met een levend dier omgaat met een eigen wil.... en er gebeurd iets, ben ik dan alsnog aansprakelijk ondanks een getekend contract wat door beiden partijen overeen is gekomen en getekend door mij, ouder dan achtien jaar en ouders van eventuele verzorgster?

Schade aan derden door jouw paard is altijd op jouw verantwoordelijkheid. Je sluit daar best een verzekering voor af.
Voor de mensen die denken dat hun pensionhouder verantwoordelijk is als hun paard iets sloopt: dit is zeker niet waar! Ik ben als kind een keer gebeten door een pony op een manege/pensionstal. Ik ging mijn pony uit de wei halen en die andere pony liep me omver en begon me te bijten. De eigenaars van de agressieve pony waren daar niet bij aanwezig, woonden aan de andere kant van het land en hadden geen toestemming gegeven om de pony in de wei te zetten.
Toch zijn zij, en niet de pensionhouder, veroordeeld om mijn ziekenhuisrekening en een schadevergoeding te betalen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:22

Maar stel er valt iemand van mijn pony die letsel heeft opgelopen, dan stuur ik dat toch door naar de verzekering? Dan is het probleem toch opgelost?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:31

Cinnepin schreef:
absque_dubio schreef:

Dit is idd de aansprakelijkheid van de eigenaar van het terrein :)
Als jouw paard uitbreekt van het terrein van een ander is het dus gezien de nalatigheid van pensionhouder ( of het nou wel of niet echte nalatigheid is speelt geen rol ).
Maar maakt ie b.v een kruiwagen kapot op het terrein ben je wel zelf aansprakelijk geloof ik

Dat zou ik niet zo zwart-wit stellen! Dat is namelijk niet waar! Alleen wanneer de terreineigenaar grove nalatigheid verweten kan worden, DAN is hij aansprakelijk! Wanneer het paard echter doodleuk uit de wei springt (is bij ons gebeurt!!) dan ben JIJ als eigenaar verantwoordelijk!

Mist schreef:
voor sommige situaties geldt dat je altijd aansprakelijk bent zoals:

- een werkgever voor zijn werknemer
- ouders voor kinderen
- en eigenaren voor dieren

dit heet risico aansprakelijkheid en dat kun je niet met een contract afwenden. Ik zou de verz. maatschappij wel inlichten dat je van plan bent een ander op je paard te laten rijden.

Alles allemaal leuk bij elkaar verzonnen, maar dit is het enig juiste antwoord...........

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:32

je blijft verantwoordelijk voor je paad inderdaad,
geef jij geen toestemming om te rijden, maar ze doen het toch. dan is het voor hun zelf. geef je wel toestemming dan is de verantwoordelijkheid voor jou.

als je WA hebt ben je er voor verzekerd, en kun je het daar op verhalen.

@wie nog geen WA heeft, wel doen hoor. kost geen drol, maar wat ben je blij als er wat gebeurd.
het gaat dus niet automatisch hoor, die verzekering.. 1 iemand per huishouden moet het afsluiten zeg maar. vaak kost het 4 euro per maand of zo en dan is het klaar.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:47

ik dacht dat het verplicht was om een WA verzekering te hebben

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:50

verplicht weet ik niet, als je het niet hebt is dat wel erg dom.
als er wat gebeurd kun je heel veel geld kwijt zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:46

marieminime schreef:
ik dacht dat het verplicht was om een WA verzekering te hebben

Dat denk jij, maar het is niet zo.
Dat het erg onverstandig is, is jouw idee, maar er zijn gebieden in NL waar het heel normaal is dat je jezelf niet verzekerd; het is immers gods wil (volgens deze mensen).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:52

Als paardeneigenaar ben je te allen tijde verantwoordelijk voor jouw paard, ook al rijdt iemand anders hem. Dat er een 'contract' getekend is, verandert daar niets aan.

WA verzekering is niet verplicht. Ik ben zonder het te weten jarenlang onverzekerd geweest. Is overigens niet verstandig.