databank voor ziek (niet te zien) paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

databank voor ziek (niet te zien) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:54

Oke…ik zit met het idee in me hoofd om databank voor paarden met een zichtbare/onzichtbare aandoening of gewoon paard waar je niet meer de sport mee in kan op te zetten.
Ook voor paarden met een erg onprettig leven. (denk aan verwaarlozing)
Waarvoor ???
Nou omdat er nogal vraag naar is.
Nou mensen stroom binnen en vertel…wat is belangrijk wat je in die databank kunt vinden ??
of juist niet...
brand maar los...... 8-)

mag ook via pb als je dat fijner vind....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:39

Bij voorkeur niet, eerlijk gezegd.
Ik zie vaker advertenties langskomen van paarden die "ongeschikt" voor een bepaald doel omdat de verkoper geen idee heeft hoe zoiets aan te pakken, dan dat er daadwerkelijk fysiek iets aan de hand is met een paard.

Daarnaast, als je werkelijk begaan bent met het lot van je paard, ben dan echt groot en stuur je paard naar de eeuwige weides, in plaats van een ander met jouw rommel op te zadelen........

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 00:29

maar vaak gebeurd dit dus niet.
vandaar dat ik dit op wil zetten.
ook mede door het voorval van het verkopen van een slachtpaarden.
en om tegen te gaan dat ze een verdoving krijgen en dan wel goed lopen, en voor goed geld verkocht worden.
dus ook voor oudere paarden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-10 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, de quote knop is géén antwoord knop.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:52

waar ik bang voor ben is dat iedereen zomaar een paard waarvan hij/zij vindt dat iemand er slecht voor zorgt op die site gaat aanmelden..... of mensen die niet zulke fijne bedoelingen hebben bijvoorbeeld.
Hoe ga je die website beheren dan, wie mag er posten en hoe ga je controleren dat het paard in werkelijkheid zo beroerd is etc...??? En hoe check je of degene die het paard aanmeld ook daadwerkelijk de eigenaar is?

Nobel streven maar praktisch bijna onuitvoerbaar.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:55

het gaat bij deze echt...om foto`s die gemaakt zijn van de paarden dus bewijs.
niemand mag posten.
de site ga ik samen met vriendin beheren om dus te voorkomen dat mensen dingen neer gaan zetten die niet kloppen.
oke de mensen die een paard aan gaan melden die kunnen dit doen via hun eigen d.a of via mij of vriendin...er word gevraagd om kopie paspoort...
als je daaraan niet voldoet komt je paard niet op de site.
dus idd een hoop werk.
maar denk als het eenmaal opgezet is komt het best goed.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:56

Inderdaad heel nobel en ook heel nodig.

Maar, ik denk niet dat het de juiste manier is. Dit omdat er nog steeds teveel manieren zijn op te frauderen.

Ik had het er met mijn moeder van de week ook over en wij hadden het idee dat medische mankementen (spat, hoefbevangen, zomerexceem, en ga zo maar door in de chip opgeslagen zouden moeten worden. Uiteraard, alleen toegankelijk voor dierenartsen, met beveiliging dat gegevens niet gewist kunnen worden.

Ik weet niet of dit haalbaar is, maar denk wel beter haalbaar dan jouw idee.
Maar, gelijk heb je zeker!! Er moet wat gebeuren!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:59

frangelica schreef:
maar vaak gebeurd dit dus niet.
vandaar dat ik dit op wil zetten.
ook mede door het voorval van het verkopen van een slachtpaarden.
en om tegen te gaan dat ze een verdoving krijgen en dan wel goed lopen, en voor goed geld verkocht worden.
dus ook voor oudere paarden.

Ik vind dat er een wet moet komen die voorkomt dat er paarden die bestemd zijn voor de slacht (vanwege ziekte of ouderdom oid) in een slachthuis alsnog verkocht kunnen worden aan handelaren ed..
Daarmee voorkom je dat je een paard jaren later terug ziet waarvan jij zeker dacht dat ze dood waren...

frangelica

Re: databank voor ziek (niet te zien) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:03

daar wil ik dus naartoe...maar ergens moet je beginnen...de site word goed beveiligd. het is ook niet zo dat jan en alle man erop kan of wat kan plaatsen.
ik zou ook het liefste zien dat via de chip zou gaan maar werkelijkheid is nu eenmaal anders.
en wat ik al zei, ergens moet je beginnen.
Dit leek mij de eerste stap.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:04

Ik denk ook dat je je vergist in de hoeveelheid werk dat erin gaat zitten. Ook na het opzetten.
Kijk eens hoeveel mensen er alleen al voor bokt werken.
Je hebt heel veel controle werk om na te gaan of mensen de waarheid spreken en dus niet frauderen.
Er zijn echt megaveel paarden die je dan moet gaan verwerken op je site.

Wil je dit allemaal kosteloos gaan doen? Of zou je je baan ervan willen maken? Vroeg ik me eigenlijk ook nog af.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:06

Ik vind het ook heel erg nobel van jullie!! Echt waar. Er moet wat gebeuren!

Ik hoop ook echt dat het jullie lukt iets werkbaars op te zetten, maar vraag me af of het haalbaar is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:09

paafke schreef:
Ik vind dat er een wet moet komen die voorkomt dat er paarden die bestemd zijn voor de slacht (vanwege ziekte of ouderdom oid) in een slachthuis alsnog verkocht kunnen worden aan handelaren ed..
Daarmee voorkom je dat je een paard jaren later terug ziet waarvan jij zeker dacht dat ze dood waren...

als je zeker wilt weten dat je paard geslacht wordt, moet je gewoon hem zelf wegbrengen. Dat is toch het minste wat je paard van jou mag verwachten.

Trouwens doorverkopen hoeft niet altijd fout te zijn. een paard dat ongeschikt is voor de sport kan een prima fokmerrie zijn.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:11

ik denk dat dit wettelijk niet toegestaan is omdat je wel bewijs moet hebben, en ik ben het met ikke..eens..als eigenaar heb je zelf de verantwoordelijkheid voor je dier,een paard die niet meer geschikt is als rijpaard en je wilt er het beste voor kan je niet zomaar in de handel gooien en denken dat hij dan een goed leven krijgt,zo is het helaas NIET...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:13

Ik vind het een goed iets en zou meteen me paard aanmelden zodra dit er door is, dus als je het er door krijgt pb me maar.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:14

beantsje schreef:
paafke schreef:

als je zeker wilt weten dat je paard geslacht wordt, moet je gewoon hem zelf wegbrengen. Dat is toch het minste wat je paard van jou mag verwachten.

Trouwens doorverkopen hoeft niet altijd fout te zijn. een paard dat ongeschikt is voor de sport kan een prima fokmerrie zijn.

Das juist het probleem. Paardje verkocht voor de fok, omdat er niet meer mee gereden mag worden.
Paard wordt daarna weer doorverkocht als sportpaard Z..
Dit is juist 1 van de dingen die TS wil gaan registreren op een site.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:18

Ik vind het ook geen goed idee. Een paard kan heel ziek zijn geweest of er kan een andere reden zijn waarom hij op dat moment er niet zo best uitziet. Hoeft niet per definitie verwaarloosd te zijn. Maak er een foto van, plaats dat in een database, en paardlief (en eigenaar) hebben een stempel waar ze niet meer vanaf komen.

Wat de een verwaarloosd vindt, hoeft de ander nog niet te vinden of hoeft ook echt niet zo te zijn (zie alle berichten van sober gehouden paarden die zonder deken in de winter buiten staan, en waar men de DB voor aan het bellen gaat)

En wat Ikke zegt, onkunde van mensen zorgt al heel snel voor een stempel op het dier, en als dat op een database staat, is het heel moeilijk weer recht te zetten.

Een goede naam van een paard (of een mens) is sneller kapot gemaakt dan weer hersteld.

Wil je een voorbeeld? Ga maar eens kijken op alle berichten over de Painthengst Jetalito Jet Set, die zogenaamd zijn baasje zou hebben vermoord...je vind ze hier ook op bokt...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:19

liess1 schreef:
ik denk dat dit wettelijk niet toegestaan is omdat je wel bewijs moet hebben, en ik ben het met ikke..eens..als eigenaar heb je zelf de verantwoordelijkheid voor je dier,een paard die niet meer geschikt is als rijpaard en je wilt er het beste voor kan je niet zomaar in de handel gooien en denken dat hij dan een goed leven krijgt,zo is het helaas NIET...

Das dus het probleem, je denkt een goed tehuis voor je paard gevonden te hebben, maar blijkt niet zo te zijn. Of het nieuwe tehuis zit in een andere situatie na een paar jaar en verkoopt het dier net aan de verkeerde (en ja, helaas zijn die verkeerde er veel te veel)

Ben het wel eens dat je beter het dier (om dit leed voor te zijn) naar de slacht kan brengen. Maar, geloof mij. Dat is echt heeeeel moeilijk voor een eigenaar, zeker als het dier niet lijdt aan pijn oid als er rekening gehouden wordt met eventuele beperkingen.
Ja, en een tamelijk gezond (niemand en dus ook paarden niet zijn 100% perfect) in laten slapen is het ook niet toch?

Je zou inderdaad door kl.... bijna wel moeten om je dier voor eventueel leed te beschermen. |(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:21

jes_sira schreef:
Das juist het probleem. Paardje verkocht voor de fok, omdat er niet meer mee gereden mag worden.
Paard wordt daarna weer doorverkocht als sportpaard Z..
Dit is juist 1 van de dingen die TS wil gaan registreren op een site.

Wie beslist of er op een paard niet meer gereden mag worden? De dierenarts? De eigenaar? Dierenartsen hebben het ook weleens mis, diagnoses kunnen verkeerd gesteld worden. Manier van rijden kan er ook voor zorgen dat er problemen en blessures ontstaan. Zie alle paarden die volgens de methode Antoine de Bodt wel rad te krijgen zijn. De kennis van menig ruiter en van menig instructeur laat tegenwoordig te wensen over. Een dierenarts is een mens en kan een verkeerde diagnose stellen, of het gewoon niet meer weten, en er gewoon een sticker op plakken. Laatst een gesprek gehad met een fysio over het kissing spines probleem: ook dat is met anders rijden en goed rijden te voorkomen of gedeeltelijk op te lossen, en zo vaak komt het helemaal niet voor. Negen van de tien keer is het een rijtechnisch probleem.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:24

Ik sluit mij bij Cassidy aan!

Daarbij heb ik zelf ook een wobbler, die door veeartsen helemaal afgeschreven is maar wel nu met goede resultaten in de sport loopt....
Dit paard zou bij voorbaat al een stempel hebben gekregen, terwijl de praktijk anders bewijst ;-)

Zo zijn er legio voorbeelden....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:25

ik vindt het wel een goed idee....vooral voor paarden die afgekeurd zijn...ik denk niet dat TS een 'tijdelijk' mager paard bedoelt maar meer doelt op serieuze gebreken die je niet meteen ziet.
Paarden die door de verzekering zijn afgekeurd en in de handel terecht komen.

Dit zullen paardenhandeleren niet zo leuk vinden...zeker de slechte niet...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:27

Caddidy, ook jij hebt een punt.
Daarom zal het ook verdomd moeilijk worden om zo'n site te maken.
Ik denk dan ook dat het makkelijker zou zijn om e.e.a. in de chip te gaan verwerken.

Daarbij, als je al niet meer op vakkundige mensen kunt vertrouwen, waar zijn we dan met z'n allen?
Iedereen maakt fouten, niemand is perfect (helaas).

En als het in de chip verwerkt wordt kan de informatie bijv. aangevuld worden als er een foute diagnose is vastgesteld.
Leren dierenartsen ook weer van. Alles is geregistreerd, niets kan verwijderd worden, alles is te controleren en na te gaan.

Maar we zijn het er mag ik hopen wel mee eens dat er iets moet gebeuren.

Ik vindt het goed dat er over gediscuseerd wordt en dat er mensen zijn die serieus hun best doen om de wanpraktijken die plaatsvinden te stoppen of in elk geval te minderen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:28

listiglistje schreef:
Ik sluit mij bij Cassidy aan!

Daarbij heb ik zelf ook een wobbler, die door veeartsen helemaal afgeschreven is maar wel nu met goede resultaten in de sport loopt....
Dit paard zou bij voorbaat al een stempel hebben gekregen, terwijl de praktijk anders bewijst ;-)

Zo zijn er legio voorbeelden....

Geloof ik best, maar ik denk dat er nog veel meer voorbeelden andersom zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:29

En dan weer: afkeuring door een DA blijft mensenwerk. En als ik zie hoeveel paarden door anders te gaan rijden wel opknappen (en die door de DA waren afgeschreven) heb ik soms mijn twijfels over de DA. Ze staan namelijk niet altijd open voor alternatieve geneeswijzen of andere manier van aanpak.

Heb je een paard dat echt niet meer kan, neem dan je verantwoording. Doe het zelf, en draag hem niet over aan de verzekering. Want niet alleen paardenhandelaren zullen hier niet blij mee zijn, verzekeringen ook niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:30

jes_sira schreef:
Ik vindt het goed dat er over gediscuseerd wordt en dat er mensen zijn die serieus hun best doen om de wanpraktijken die plaatsvinden te stoppen of in elk geval te minderen.

Als paardeneigenaren nu eens wat vaker zelf de verantwoording namen om een dier uit zijn lijden te verlossen, dan was dit allemaal niet nodig...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:32

beantsje schreef:

En heeeeeel veel paarden zijn achteraf niet stuk maar zijn zo geworden doordat de eigenaar er niet mee om kan gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:33

Cassidy schreef:
jes_sira schreef:

Als paardeneigenaren nu eens wat vaker zelf de verantwoording namen om een dier uit zijn lijden te verlossen, dan was dit allemaal niet nodig...

maar dat doen de meeste niet,dat is juist de grootste oorzaak van al die wanpraktijken in de handel.