Wel of niet beschermt te trailer opgaan in de zomer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:48

De vraag staat al in de titel:

Ik zit een beetje te twijfelen.
Kijk ik hoor welleens 'paard uit trailer gevallen'
Dan denk ik nou deken op en beschermers aan.

Maar ik heb ook weer ergens anders gehoord:
Als je beenbeschermers aandoet in de zomer in de trailer kan die blessures oplopen, omdat been dan te warm wordt?

Maar dan ben ik weer bang als die dan in paniek raakt dat die zijn benen kapot maakt.

Snappen jullie het nog een beetje? :7

Hoe denken jullie erover of wat doen jullie in de zomer?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:54

ramboe schreef:

Een deken en beschermers gaan echt niet helpen als je paard uit de trailer valt. Een goede veilige trailer met rubber matten biedt meer bescherming dan een lapje stof om een paardenbeen.

Mijn paarden staan altijd bloot op de trailer, alleen in de winter krijgen ze een dekentje op na de les.

secricible

Re: Wel of niet beschermt te trailer opgaan in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:44

afhankelijk van het weer, probeer ik wel een deken op te leggen, maar met 25 graden vind ik dat gewoon te heet. Benen inpakken doe ik wel, ook met heet weer. Als ze hun evenwicht verliezen en struikelen, kunnen ze hun benen open halen en dan vind ik beschermers toch wel erg prettig

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:47

Ik heb wel altijd transportbeschermers om. Vooral als hij op ijzers staat, hij kan zichzelf altijd raken als hij even zijn evenwicht verlies of trapt uit ongeduldheid ;)
Hij krijgt op de trailer dezelfde deken op als hij anders op dat moment ook heeft. Nu staat hij bijvoorbeeld al zonder deken, dan krijgt hij ook geen deken op in de trailer. (al neem ik voor de zekerheid wel een zweetdeken mee voor als hij erg zweet)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:48

Thokkadisje schreef:
ramboe schreef:

Een deken en beschermers gaan echt niet helpen als je paard uit de trailer valt. Een goede veilige trailer met rubber matten biedt meer bescherming dan een lapje stof om een paardenbeen.

Mijn paarden staan altijd bloot op de trailer, alleen in de winter krijgen ze een dekentje op na de les.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Die van mij staat ook gewoon zonder iets op, behalve na een les.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:48

Deken leg ik niet op, wel transportbeschermers, van die hoge.
Als we in de zomer naar Frankrijk gaan (lees 11uur trailer) ben ik nog aan het twijfelen (zal ook afhangen van de temperatuur) ofdat ik ze zo lang met beschermers wil zetten.
Maar voor alle andere ritten (halfuur, uur, 2uur) gaat ze met transportbeschermers op de trailer, ze moeten maar één keertje mistrappen.
Deze beschermers hebben mijn paard al tientalle keren gered van blessures.
Als ze stilstaan wordt het heus niet te warm aan hun benen dat de pezen ervan kapot gaan.
Als het 30+ is, raad ik niet aan om overdag uren met de trailer weg te rijden.... dus dat lost ook dat probleem weer op.
Maar het is een persoonlijke keuze natuurlijk.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:45

Mijn paarden hebben nooit een deken om in een trailer, hooguit een zweetdeken. Transportbeschermers ben ik wel voor... je kunt ze ook weer af doen als ze eenmaal in de trailer staan.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:53

Vroeger deed ik meestal transportbschermers om, maar paard werd er onrustig van en haalde zich vaker open dan zonder (ook door de warmte denk ik). Heb hem nu 16 jaar en de eerste 2 jaar deed ik ze altijd om, maar toen ontdekte ik, dat hij zonder veel beter stond in de trailer en dus minder wondjes opliep (altijd met ijzers in de zomer, maar dan dus ook minder wondjes zonder beschermers). Scheelt denk ik per paard en hoe warm het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

Ik heb jaren zonder bescherming vervoerd tot dat het paard een keer viel, met de achterstang in de knoop kwam en zijn benen open haalde. Omdat toen ook iedereen met het advies kwam om transport beschermers om te doen heb ik deze gekocht: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
De harde kappen van Kalvekade. Warm worden valt heel erg mee bij deze.

Ook meer met het idee dan als ik toch wat om doe, ik beter wat om kan doen wat echt nu heeft. Voor mijzelf heb ik het gevoel dat de 'standaart' transportbeschermers, banages e.d. niet zoveel bescherming bieden. Dekens heb ik alleen om als de temperatuur dat nodig maakt, niet voor de bescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:05

Mijn paard doe ik alleen een dekentje op tijdens het vervoeren, maar alleen als het niet te warm is. Beenbeschermers krijgt ze niet om, we gaan 1x per jaar naar de Ardennen waarvoor we 4u moeten rijden en ben dan bang dat het te warm word onder die dingen. Dus zie niet in waarom ze ze wel voor een half uurtje wel nodig zou moeten hebben :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:13

Een deken, geen beschermers. Ben als de dood dat die afgaan zakken, en dat ze daarop gaan trappen. Als je een nette trailer hebt en je rijdt fatsoenlijk, kan er weinig gebeuren. Bovendien verstappen de paarden van topruiters zich ook nog gewoon, met een hele zwik beschermers om.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:16

Een vraagje, over een maand moet ik mijn pony vervoeren (dan is het dus redelijk warm). Moet ik dan wel of niet een deken op doen, zelf was ik van plan het niet te doen maar ik hoor dat toch veel mensen het doen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:23

ik zou het laten afhangen van het weer. AFgelopen donderdag heb ik nog een paard vervoert met deken op, was wel om 7 uur 's avonds pas en hij moest zo'n 2,5 uur blijven staan.
Vandaag gaat hij weer terug, zelfde afstand, maar dan overdag. Dan krijgt hij echt geen deken meer op, veel te heet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:28

In de winter heb ik een zweetdeken op en springschoenen rondom. In de zomer alleen de springschoenen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:39

Ik zie het nut van zo'n deken eigenlijk niet echt in :n
Ik had zelf, vooraleer ik mijn paard had gekocht, al transportbescherms aangekocht, maar eigenlijk niet gebruikt en bijgevolg dus terug verkocht. Laatst moesten we hem terug de trailer op krijgen en eigenlijk zouden zo'n bescherms toch geen overbodige luxe zijn. Ik dnek dat als je paard soms de :+ uithangt, dat ze dan voor een niet te lange rit best gebruikt kunnen worden. Ook zou ik zowiezo, als je bescherms gebruikt, achteraf de benen goed koelen met water of klei.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:47

Viennanova schreef:
Een deken, geen beschermers. Ben als de dood dat die afgaan zakken, en dat ze daarop gaan trappen. Als je een nette trailer hebt en je rijdt fatsoenlijk, kan er weinig gebeuren. Bovendien verstappen de paarden van topruiters zich ook nog gewoon, met een hele zwik beschermers om.

Met goede beschermers en goed vastzetten kunnen ze echt niet gaan "Afzakken". Je eigen rijden kan dan wel geweldig zijn alleen gebeuren de meeste ongelukken zowel met rijden onder het zadel en ook met auto niet door eigen toedoen maar bijna altijd door een ander. Daarom rij ik zowel onder het zadel als in de auto met bescherming in. Vooral met pezen ben ikt och wel erg voorzichtig.

Met warme weer heb ik zo ook gewoon om de afstanden zijn dan toch niet super groot. En altijd zorgen dat je erna even kan koelen. Bescherming blijft voor mij toch wel ERG belangrijk.

Deken is niet belangrijk ter bescherming maar meer je eigen ding.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:49

Die van mij heeft alleen voor 3 in 1 beschermers om omdat hij tegen zijn eigen benen trapt in de trailer, paar jaar geleden gevolg operatie 3 fragmenten die verwijderd moesten worden. Verder in de winter wel deken en terugweg clubles zweetdeken..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:55

Viennanova schreef:

Hmm, kun jij me dan uitleggen hoe het kan dat mijn paard op een recht stuk op de snelweg, bij 90 km per uur, zonder rare manoeuvres, toch onderuit is gegaan? Kan dus ook bij een rustige rit gebeuren. Haar transportbeschermers, die ik ALTIJD om heb, zaten half los. Had ze die niet omgehad, was het waarschijnlijk een stuk vel geweest wat los hing.

Ik ben dus zeker weten VOOR bescherming, ook om de staartwortel!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:58

En ik dus niet. Ik vind het overdreven. Dat van jouw paard is een incidenteel ongeluk. En omdat je transportbeschermers half los zaten, kon dat nu juist wel eens de oorzaak zijn geweest.....

Als het dan toch moest, koos ik eerder voor bescherming met peesbeschermers en springschoenden dan van die dikke lappen stof met klittenband. Dat lijkt me voor het dier ook echt niet fijn!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:00

Ik doe alleen peesbescherming en springschoenen om, heb ook al te vaak verhalen gehoord van afzakkende transportbeschermers en dat wil ik gewoon niet meemaken :n Liefst doe ik niks om, maar ze kijkt niet uit waar ze haar voeten neerzet als ze wat is opgefokt, dus voor de zekerheid dan maar wel iets om.
Eventueel een dun zweetdekentje, maar als het warm is dan krijgt ze het daar alleen maar extra warm onder, dus die ook niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:02

Viennanova, de transportbeschermers zijn losgegaan doordat ze onderuit is gegaan. De achterstang zat ook half los, terwijl die helemaal geborgd vast zat. Voordat dit gebeurde, heeft ze nagenoeg stilgestaan op de trailer, dus de beschermers zouden ook niet eerder losgekomen zijn.

Peesbeschermers en springschoenen beschermen de koot en kogel niet, ook de pijpen van het achterbeen niet. De knieën en hakken zijn ook niet beschermd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:03

Ik snap echt niet hoe transportbeschermers kunnen afzakken.. en zelfs als ze afzakken, ze kunnen toch nooit verder schuiven dan totdat alles op de hoef steunt..
Kan me echt niet inbeelden waar daar het gevaar zit... Je checkt toch ook altijd even voordat je je paard eraf haalt, zodat hij niet over alles struikelt.
Bandages vind ik dan weer wel gevaarlijker, hoewel met een bandageriempje het paard al heel gek moet gaan doen voordat die deze af krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:04

Shanelle schreef:
Ik zie het nut van zo'n deken eigenlijk niet echt in :n

Als je de raampjes en/of de achterklep open hebt kan het best fris worden wanneer je 90km per uur over de weg gaat. Dus vandaar dat een licht dekentje, mits het niet te warm is, bij mij de voorkeur geniet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:08

Als je zulke lange afstanden moet doen, met banen van 90 km per uur, gaat bij mij alle voorraampjes, klepjes, dicht. Enkele bovenaan blijft alles open en de achterklep, behalve als het echt koud is natuurlijk.
Je weet nooit wel er gebeurt of .., liever vooraan alles dicht.

Bordeaux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:38

Mijn paarden hebben altijd beenbeschermers om op de trailer, vooral als ze op ijzers staan.