Paard in veetrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Paard in veetrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 21:18

Omdat mijn paard op wedstrijd binnenkort gaat. Zijn we aan het oefenen met de trailer.(niet rijdend alleen in en uit lopen.) Dit doen we met een veetrailer, omdat we geen paardentrailer hebben en iemand anders rijd ons naar de wedstrijd.

Toen we aan het oefenen waren vroeg ik mij af mogen paarden eigenlijk ook in een veetrailer vervoerd worden? Ik zelf vind het gevaarlijk. Maar ik vroeg me zo af...
Heeft iemand er verstand van?

friesiszwart

Re: Paard in veetrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:44

Lijkt mij van wel, een paard valt toch onder vee.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:49

een veetrailer is veel lager als een paardentrailer, ik zou er geen paard mee gaan vervoeren, een pony is wat anders omdat die een stuk kleiner zijn.
het risico dat je paard z'n hoofd stoot is zou ik veels te groot vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:36

Evelyne79 schreef:
een veetrailer is veel lager als een paardentrailer, ik zou er geen paard mee gaan vervoeren, een pony is wat anders omdat die een stuk kleiner zijn.

Sorry, gel*l. Een veetrailer is niks anders dan een paardentrailer waar strengere eisen aan worden gesteld (ventilatie). Als ie erin past, is het goed, gewoon rijden met dat ding.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 18:30

ikke schreef:
Evelyne79 schreef:

Sorry, gel*l. Een veetrailer is niks anders dan een paardentrailer waar strengere eisen aan worden gesteld (ventilatie). Als ie erin past, is het goed, gewoon rijden met dat ding.

Jamaar als hij zij hoofd stoot niet zo prettig toch?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:40

Niet doen, als de kans bestaat dat het paard zich pijn doet. Geeft alleen maar stress en trauma's. Al je geduld en oefen werk voor niets.
Er is ook een reden dat er aparte paardentrailers zijn en die reden is niet alleen commercieel

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:14

Ik zit ook aan een veewagen te denken,juist vanwege de ventilatie.Het is hier s'zomers bloedheet en als je dan die minuscule ventilatie-gaatjes ziet in paardewagens.....Afbeelding
s'Winters kan je er altijd een zeiltje voorspannen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:20

Je hebt toch ook paardentrailers met serieus open delen vooraan en achteraan...

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:55

jodi schreef:
Ik zit ook aan een veewagen te denken,juist vanwege de ventilatie.Het is hier s'zomers bloedheet en als je dan die minuscule ventilatie-gaatjes ziet in paardewagens.....Afbeelding
s'Winters kan je er altijd een zeiltje voorspannen.

bij Veetrailer kun je meestal klepjes open en dicht doen :)

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:34

waarom zou het niet kunnen.
omdat het niet fijn is als het paard zijn hoofd stoot?
dan past ie toch op,
als ht 1 keer gebeurt , komt het vast niet nog een keer voor

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:40

als je met een veetrailer een open vee wagen bedoelt, dan zou ik het inderdaad ook niet doen. als het paard onderweg in paniek raakt kan hij overal heen, en daarbij zitten er allemaal ijzeren spijlen ter versteveging op de bovenkant als hij daar zijn kop tegen stoot kan dat wel eens heel gevaarlijk zijn. Maar om ermee te oefenen is het misschien weer heel geschikt, ziet het paard wel waar hij is en heeft hij mee overzicht als in een dichte trailer.

Succes ermee!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:42

loismalibu schreef:
dan past ie toch op,

Of hij doet net als 1 van mijn vorige paarden (al deed ie het bij alle trailers- paard was 1.83) hij legt zijn kop op het dak met inladen en druk m dr dan maar eens in }>

Als je niet een groot paard hebt lijkt een veetrailer me geen probleem, maar ik vind het wel zo prettig als ze voldoende hoofdruimte hebben. Je hoeft de onrust natuurlijk niet in de hand te werken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:13

ikke schreef:
Evelyne79 schreef:

een veetrailer is toch lager als een paardentrailer?
wat is daar dan gel*l aan?
ik geef toch ook aan dat een pony wellicht wel kan omdat die kleiner is ( en dus daarom zijn hoofd niet stoot)
ik zou Devon never nooit niet in de veetrailer vervoeren puur omdat ik bang ben dat hij zijn hoofd stoot, in een paardentrailer ben ik daar niet bang voor omdat dat daar niet mee kan gebeuren

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:01

loismalibu schreef:
dan past ie toch op,

Dus jij stoot je nooit 2 keer aan hetzelfde? Jij struikelt nooit 2 keer over een stop trapje?
En mensen vragen zich dan af waarom er zoveel paarden zijn met trailerlaadproblemen.... djeezus....
Het is een dier niet één of andere robot waarin je alles kan programmeren.
Dat een paard aangenaam op de trailer kan staan, dat wil zeggen genoeg ruimte voor alle delen en dus niet moeten bukken om op een trailer te stappen, is gewoon een basisvereiste.

Waarom een veewagen kopen als je evengoed een trailer kan kopen. Er zijn trailers genoeg met luiken die vooraan open en dicht kunnen voor ventilatie. En er is plaats genoeg voor het hoofd van het paard. Dat je een pony vervoerd in een veewagen en die nergens last van heeft dan is er geen probleem. Maar waarom problemen gaan zoeken? Paardentrailers zijn gemaakt voor paarden, veewagens voor vee. Daar is een reden voor.

Ik heb mijn portie van ongeluk met trailers en paarden met trauma's gehad. Heb ook genoeg mensen gehad die me eens even kwamen uitleggen hoe ik het moest oplossen terwijl ze zelf hun paard nog nooit op de trailer gezet hadden. Veiligheid, vertrouwen en respect gaan voor alles als je met dieren en zeker paarden werkt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:59

Kirr__ schreef:
Veiligheid, vertrouwen en respect gaan voor alles als je met dieren en zeker paarden werkt.

Amen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:10

Evelyne79 schreef:
ikke schreef:

ik geef toch ook aan dat een pony wellicht wel kan omdat die kleiner is ( en dus daarom zijn hoofd niet stoot)
ik zou Devon never nooit niet in de veetrailer vervoeren puur omdat ik bang ben dat hij zijn hoofd stoot, in een paardentrailer ben ik daar niet bang voor omdat dat daar niet mee kan gebeuren

Er zijn veetrailers die lager zijn, maar ze zijn er ook met een "gewone" hoogte van ong 2.30m, zoals elke paardentrailer ook is. Je hebt geen enkel idee wat voor trailer TS heeft en gaat er voetstoots vanuit dat het een lage trailer is. DAT is er gel*l aan! Wanneer de trailer hoog genoeg is, stop ik elk paard in een veetrailer.

DIT: http://link.marktplaats.nl/349571599 is ook een veetrailer, maar is net zo hoog als elke "normale" paardentrailer. Het enige verschil zijn de klepjes in de zijwanden om te voldoen aan de ventilatie-eisen. Dat hier toevallig een zeildoek dak op zit, is bijzaak, ze zijn er ook met een polyester dak.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:23

ikke schreef:
Evelyne79 schreef:

Er zijn veetrailers die lager zijn, maar ze zijn er ook met een "gewone" hoogte van ong 2.30m, zoals elke paardentrailer ook is. Je hebt geen enkel idee wat voor trailer TS heeft en gaat er voetstoots vanuit dat het een lage trailer is. DAT is er gel*l aan! Wanneer de trailer hoog genoeg is, stop ik elk paard in een veetrailer.

DIT: http://link.marktplaats.nl/349571599 is ook een veetrailer, maar is net zo hoog als elke "normale" paardentrailer. Het enige verschil zijn de klepjes in de zijwanden om te voldoen aan de ventilatie-eisen. Dat hier toevallig een zeildoek dak op zit, is bijzaak, ze zijn er ook met een polyester dak.

kijk,dat verandert de zaak, ik ken de veetrailers alleen maar als lager dan een paardentrailer, vandaar dat ik het afraad.
Maar als er er ook zijn in de hoogte van een paardentrailer is er niks mis mee. Maar ik geloof ook dat ik dat duidelijk maakte in mijn uitleg die ik erbij gaf ivm het risico van stoten omdat die lager is, als die niet lager is heb je dat probleem niet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:04

Hier ook een boer met een vee trailer waar hij zowel stieren als paarden op vervoert. Kan prima trailer is ingericht met voor een balk en achter een hek. Verder dezelfde maten als een trailer en een gewone klep. Hij heeft alleen zijdeurtje die je helemaal open kan doen maar ook door de helft. En ventilatie luiken.