'Eisen' bij paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

'Eisen' bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:09

Eindelijk hebben m'n ouders toestemming gegeven om een nieuw (3de) paard erbij te kopen. Echter word dit de eerste keer dat we een paard kopen (andere 2 gekregen), dus alle tips zijn welkom.

We hebben gelukkig veel paardenmensen om ons heen, die veel ervaring hebben in de (ver)koop van paarden. 1 van deze mensen heeft gezegd dat ik een lijstje met 'eisen' moet opstellen wat ik wil van m'n nieuwe paard.
Ik wil graag weer dressuurwedstrijden gaan rijden en toch wel wat hogerop komen (heb zelf nooit hoger dan de B gestart).
Ook springen vind ik erg leuk, maar niet te hoog, heb hier niet echt ambities in (B niveau is prima)
Ik heb wel wat ervaring met groene paarden, aangezien ik m'n 2 huidige ook zelf heb ingereden. Maar ik wil absoluut wel een paard dat al zadelmak is en in ieder geval de 3 basis gangen kan.

Dus mijn eisenlijstje zou er ongeveer zo uit zien, denk ik:
- schofthoogte rond de 1.70m
- geen wit (ookal heeft een goed paard geen kleur natuurlijk :D )
- minimaal B niveau, met goede stap, draf, galop
- dressuur(en spring)potentie
- pittig is geen probleem, maar niet te stress gevoelig (ivm vreemd terrein)
-

Misschien hebben mensen nog suggesties welke 'eisen' bij mijn wensen passen.. :)

friesiszwart

Re: 'Eisen' bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:17

Ik denk dat dit gemaakte lijstje je al behoorlijk kan helpen om het geschikte paard te kunnen vinden.
Verder zou ik aan gezondheid denken, karakter en vertrouwd met trailer.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:19

Leeftijd?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:22

Voor wat jij wil gaan doen zou ik geen paard zoeken met spring potentie. Ieder gezond paard kan het niveau springen wat jij graag zou willen. Je schreef dat je 2 paarden zelf hebt ingereden, mag ik vragen hoe het komt dat je niet verder bent gekomen dan de B als dit wel je wens is.

Ik zou echt niet kijken naar kleur, je kan zo wellicht een heel braaf, leuk paard afwijzen.

Welk geslacht denk je aan?

Ik zou goed kijken naar welk paard je voor je krijgt, een jong paard kan nog een tijd wat stressig reageren op nieuw terrein. Kijk daarnaast ook naar de bloedlijn, soms kan dit je ook helpen een bepaalde richting juist op te gaan of evt. niet.

Bedenk ook of je het paard wil keuren. Wil je bepaalde voorwaarden, kosten delen, wel-geen bemerkingen, etc.

Moet het paard trailermak zijn, i.v.m. wedstrijden?

En natuurlijk voor jezelf beslissen tot welke prijsklasse je wilt gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:32

Ik zou 'wat hogerop' wat duidelijker willen hebben voor mezelf. Hoe zit het met je eigen capaciteiten en investeringsmogelijkheden om hogerop te komen? KUN jij zelf hogere dressuur aan? En heb je de tijd en het geld om je te laten begeleiden?
Of bedoel je met 'wat hogerop' dat je L of M zou willen starten?

Wil je een paard met wedstrijdervaring? Mag het dier kijkerig zijn op vreemd terrein, of moet 'ie als een rots in de branding zijn, een leermeester die JOU begeleidt in plaats van andersom?
Heb je voorkeur voor een geslacht? Ooit nog fokambities etc?

En aan welke leeftijd denk je? Heb jij het vermogen een wat jonger dier zelf verder op te leiden, of kun je beter een wat ouder leerpaard kopen dat alles al gezien heeft en waarvan je zelf de kneepjes kunt leren, zodat je met een evt. vólgend paard aan het echte hogere werk zou kunnen beginnen etc.

Heb je je aankoopbudget al helder? En daarmee samenhangend misschien ook je keuringseisen? Die moet je NU voor jezelf vaststellen namelijk en niet als je al verliefd bent op een paard, want dan ben je misschien vanuit emotie bereid om consessies te doen.
Voor een gemiddeld paardje waar je L of M mee wilt worden en waar je niet meer dan 6.000 euro voor neer gaat leggen, zou je bv kunnen stellen dat je wilt dat 'ie zonder aanmerkingen door een klinische keuring heen komt.
Maar zoek jij een paard voor de hogere dressuur, en kom je 'dus' in een hogere prijsklasse uit, dan zou ik 'm ook even röntgenologisch laten keuren. En ook hier: stel van te voren vast waar je dan genoegen mee neemt en waar je grens ligt.

Kun je hier wat mee?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:35

Bramasole schreef:
Voor wat jij wil gaan doen zou ik geen paard zoeken met spring potentie. Ieder gezond paard kan het niveau springen wat jij graag zou willen. Je schreef dat je 2 paarden zelf hebt ingereden, mag ik vragen hoe het komt dat je niet verder bent gekomen dan de B als dit wel je wens is.

Ik zou echt niet kijken naar kleur, je kan zo wellicht een heel braaf, leuk paard afwijzen.

Welk geslacht denk je aan?

Ik zou goed kijken naar welk paard je voor je krijgt, een jong paard kan nog een tijd wat stressig reageren op nieuw terrein. Kijk daarnaast ook naar de bloedlijn, soms kan dit je ook helpen een bepaalde richting juist op te gaan of evt. niet.

Bedenk ook of je het paard wil keuren. Wil je bepaalde voorwaarden, kosten delen, wel-geen bemerkingen, etc.

Moet het paard trailermak zijn, i.v.m. wedstrijden?

En natuurlijk voor jezelf beslissen tot welke prijsklasse je wil gaan ;)

M'n andere 2 paarden zijn tuigpaarden, pas onder het zadel (door mij dus) ingereden op leeftijd van 13 en 14 jaar, daarvoor altijd voor de kar gestaan. Uiteindelijk zou het wel lukken met 1 vd 2 in de dressuur, maar zij heeft ook artrose dus dit alles bij elkaar maakt het niet eerlijk voor het paard om dat van haar te verwachten.

Geslacht maakt me ook niet uit, mits geen hengst.

Inderdaad trailermak is wel voorkeur, ondanks dat ik zelf geen trailer heb, maar voor de toekomst.
Ohja en dan vergeet ik nog verkeersmak, dat is wel vereist.

Wat betreft leeftijd denk ik zelf tussen 4/5 en 10 jaar, dan kan ik er in ieder geval voorlopig mee voort.

Ik heb inderdaad ook al nagedacht over de keuring, maar ik denk dat ik dat ook maar moet laten afhangen van de vraagprijs. Maar ik wil er zowiezo m'n eigen dierenarts naar laten kijken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:42

SadyLady schreef:
Bramasole schreef:
Je schreef dat je 2 paarden zelf hebt ingereden, mag ik vragen hoe het komt dat je niet verder bent gekomen dan de B als dit wel je wens is.

M'n andere 2 paarden zijn tuigpaarden, pas onder het zadel (door mij dus) ingereden op leeftijd van 13 en 14 jaar, daarvoor altijd voor de kar gestaan. Uiteindelijk zou het wel lukken met 1 vd 2 in de dressuur, maar zij heeft ook artrose dus dit alles bij elkaar maakt het niet eerlijk voor het paard om dat van haar te verwachten.

Ik vroeg er naar wat misschien ligt je talent wel bij een andere discipline dan bij dressuur ;) . Zoals Sonja al schreef zou ik ook kijken naar je eigen mogelijkheden en wensen. Hoe ver wil je komen met je nieuwe paard, daar gaat het prijskaartje ook mee samen. Veel succes!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:45

Sonja schreef:
Ik zou 'wat hogerop' wat duidelijker willen hebben voor mezelf. Hoe zit het met je eigen capaciteiten en investeringsmogelijkheden om hogerop te komen? KUN jij zelf hogere dressuur aan? En heb je de tijd en het geld om je te laten begeleiden?
Of bedoel je met 'wat hogerop' dat je L of M zou willen starten?

Wil je een paard met wedstrijdervaring? Mag het dier kijkerig zijn op vreemd terrein, of moet 'ie als een rots in de branding zijn, een leermeester die JOU begeleidt in plaats van andersom?
Heb je voorkeur voor een geslacht? Ooit nog fokambities etc?

En aan welke leeftijd denk je? Heb jij het vermogen een wat jonger dier zelf verder op te leiden, of kun je beter een wat ouder leerpaard kopen dat alles al gezien heeft en waarvan je zelf de kneepjes kunt leren, zodat je met een evt. vólgend paard aan het echte hogere werk zou kunnen beginnen etc.

Heb je je aankoopbudget al helder? En daarmee samenhangend misschien ook je keuringseisen? Die moet je NU voor jezelf vaststellen namelijk en niet als je al verliefd bent op een paard, want dan ben je misschien vanuit emotie bereid om consessies te doen.
Voor een gemiddeld paardje waar je L of M mee wilt worden en waar je niet meer dan 6.000 euro voor neer gaat leggen, zou je bv kunnen stellen dat je wilt dat 'ie zonder aanmerkingen door een klinische keuring heen komt.
Maar zoek jij een paard voor de hogere dressuur, en kom je 'dus' in een hogere prijsklasse uit, dan zou ik 'm ook even röntgenologisch laten keuren. En ook hier: stel van te voren vast waar je dan genoegen mee neemt en waar je grens ligt.

Kun je hier wat mee?

Ik heb wel echt ambities, maar nog nooit echt de mogelijkheden gehad om deze waar te maken. Momenteel ben ik al blij om richting M te kunnen, omdat het met m'n vorige paard allemaal niet lukte (zie vorige post). Maar tuurlijk wil ik het liefst zo hoog mogelijk komen. Maar we zien wel. Ik vind de wedstrijdsport gewoon erg leuk en ben ook fanatiek met trainen en les enzo.

Opzich zou een paard net onder de 10 jaar met wedstrijdervaring natuurlijk perfect zijn, maarja dat laat mijn budget niet toe.
Fokambities heb ik absoluut niet. Mocht het toevallig een merrie worden, zou het eventueel kunnen, maar daar hoef ik m'n paard niet op uit te zoeken.

Ik heb ongeveer 5.000 euro te besteden. Ik wil m'n paard zowiezo laten keuren door m'n eigen dierenarts, omdat ik weet dat dat ook een echte paardenman is en hij zeker goed advies kan geven.

Thanks voor de goede tips! :D Kan er echt wat mee

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:47

Bramasole schreef:
SadyLady schreef:

Ik vroeg er naar wat misschien ligt je talent wel bij een andere discipline dan bij dressuur ;) . Zoals Sonja al schreef zou ik ook kijken naar je eigen mogelijkheden en wensen. Hoe ver wil je komen met je nieuwe paard, daar gaat het prijskaartje ook mee samen. Veel succes!

Daar zit ik ook over te denken hoor en ben ook wel geinteresseerd in springen. Ik vind dat ook erg leuk, om bv af en toe (oefen)parcours te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:50

Voor dat budget moet je een leuk paard kunnen kopen dat M-dressuur aankan hoor :j
Ik zou er met de aankoop op letten dat het paard niet vies van springen is en een huppeltje kan maken, maar verder niet. Een B-parcoursje kan elk paard dat geen hekel aan springen heeft aan, daar hoef je geen 'springbloed' voor te kopen.

Beestje met al wat wedstrijdervaring in B en misschien L zou ideaal voor je zijn, past qua niveau en budget.
Dan komt het grote zoeken naar 'de klik'. Leuk hoor!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:50

Als ik zo jouw lijstje lees en je budget dan moet het zeker mogelijk zijn om daar een passend paard bij de vinden :-)

Veel verschillende paarden gaan bekijken, kijk wat voor jou echt belangrijk is en doorslaggevend. Schofthoogte bijvoorbeeld: een iets kleiner paard waar je wel goed op past niet gelijk afschrijven.
Hetzelfde met wedstrijdervaring: als je weet dat het paard regelmatig met de trailer is vervoerd naar verenigingsles/weekendjes weg/buitenritten maar geen wedstrijden heeft gelopen dan weet je ook dat het paard te vervoeren is en ook weleens vreemd terrein gezien heeft.

Gewoon lekker veel paarden gaan bekijken en daar je keuze uit maken :-)

Baileyheleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:53

Ik had ook een heel mooi lijstje gemaakt toen ik een paard ging kopen: wat ervaren (was ik zelf niet zo), braaf, niet vos, niet te groot... Toen ging ik een paar paarden bekijken. Maar: toen zag ik mijn huidige paard (vos, 1.74, 6 jaar) en ik was meteen verliefd! Toen ik opstapte was het al duidelijk. En ik heb hem nu bijna een jaar; en ik ben er heel, heel gelukkig mee!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:58

ja wat apple al zegt dat had ik ook gedaan!

en betreft de kleur, ik had gewoon echt gekeken naar karakter van het paard en natuurlijk moet die wel aanspreken, maar een perfect paard vind je toch niet snel! veel succes

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:01

Je moet je vooral niet laten verleiden door het mooie / lieve koppie. Van tevoren duidelijk je wensen op papier zetten en objectief kijken of dit paard ook daadwerkelijk bij je past. Dus met name kijken naar het karakter en beslis niet te snel. Ga meerdere malen bij het paard kijken en probeer het ook eens uit op vreemd terrein.

Op de website van Vereniging Eigen Paard http://www.eigenpaard.nl kun je ook veel nuttige informatie vinden en een checklist downloaden.

Heel veel succes!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:06

Bedankt voor alle bruikbare tips! :D

Baileyheleen schreef:
Ik had ook een heel mooi lijstje gemaakt toen ik een paard ging kopen: wat ervaren (was ik zelf niet zo), braaf, niet vos, niet te groot... Toen ging ik een paar paarden bekijken. Maar: toen zag ik mijn huidige paard (vos, 1.74, 6 jaar) en ik was meteen verliefd! Toen ik opstapte was het al duidelijk. En ik heb hem nu bijna een jaar; en ik ben er heel, heel gelukkig mee!

Ja dat ken ik ook steeds. Ik kan nu wel een lijst maken (en opzich maakt dat het ook wel makkelijker om te kiezen), maar mocht ik een paard vinden wat 'klikt', maar niet geheel aan m'n eisen voldoet. Denk ik toch dat ik hem moet nemen :P

maureen_85 schreef:
Je moet je vooral niet laten verleiden door het mooie / lieve koppie. Van tevoren duidelijk je wensen op papier zetten en objectief kijken of dit paard ook daadwerkelijk bij je past. Dus met name kijken naar het karakter en beslis niet te snel. Ga meerdere malen bij het paard kijken en probeer het ook eens uit op vreemd terrein.

Op de website van Vereniging Eigen Paard http://www.eigenpaard.nl kun je ook veel nuttige informatie vinden en een checklist downloaden.

Heel veel succes!

Ik ga zowiezo 2, misschien wel 3x kijken:

1ste keer: samen met m'n moeder (en/of vader), en paard proberen. Mocht het dan niks zijn, hoeven er ook geen 'ervaren' mensen bij te komen. Klikt het wel:
2de keer: samen met ouders en 'paarden'man die ervaring heeft met paarden kopen/verkopen en afstammingen etc. Mocht hij het ook goed vinden, en ik ook nog steeds:
3de keer: eigen dierenarts

Daar heb ik al helemaal over nagedacht :D

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:18

Citaat:
Ik ga zowiezo 2, misschien wel 3x kijken:

1ste keer: samen met m'n moeder (en/of vader), en paard proberen. Mocht het dan niks zijn, hoeven er ook geen 'ervaren' mensen bij te komen. Klikt het wel:
2de keer: samen met ouders en 'paarden'man die ervaring heeft met paarden kopen/verkopen en afstammingen etc. Mocht hij het ook goed vinden, en ik ook nog steeds:
3de keer: eigen dierenarts

Daar heb ik al helemaal over nagedacht

Goed zo! Je kunt je niet goed genoeg voorbereiden! Ik hoop dat je het voor jou perfecte paard zal vinden.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:40

Ik ga zaterdag kijken bij een paard:

6 jarige KWPN merrie van 1.70m, B niveau, nog best groen. Geeft op 3 jarige leeftijd veulentje gehad, dus daarom nog niet echt doorgereden, maar heeft wel potentie.
Ben benieuwd :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:02

Veel plezier, wie weet...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:58

Vergeet niet bij aankoop ook een koopcontractje te laten maken, dat is nl je eigendomsbewijs en bewijs van aankoop mocht het toch nog verkeerd gaan in de komende maanden.

Niet geschoten altijd mis en beter goed voorbereid dan achteraf spijt.
Veel succes met zoeken!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:59

cissy schreef:
Vergeet niet bij aankoop ook een koopcontractje te laten maken, dat is nl je eigendomsbewijs en bewijs van aankoop mocht het toch nog verkeerd gaan in de komende maanden.

Niet geschoten altijd mis en beter goed voorbereid dan achteraf spijt.
Veel succes met zoeken!

Hoe stel je zo'n koopcontractje op?
Gewoon heel simpel: Mevrouw X te Y verkoopt Paard A (+ chip/levensnummer) aan Mevrouw B te C, per Datum.
2 contracten x 2 handtekeningen

That's it?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:58

dat is de meest simpele ja, zoek maar eens op koopcontract dan kom je wel eea aan voorbeelden tegen.