Ik heb een 4 jarige merrie, die de trailer niet in wilt. Er is geen sprake van niet willen, maar het niet durven.
Wat we veel doen is grondwerk, daar is ze bekend mee, dit doen we dan ook altijd tijdens het oefenen van het laden.
Wat er gebeurd tijdens het oefenen, paard loopt mee tot de klep, soms heel overtuigend, soms wat onzeker, eenmaal bij de klep is ze op zich best nieuwschierig, maar bij het minste geringste stijgert ze en wilt van de trailer weg. Daarna komt ze redelijk snel weer bij de klep staan, maar daarna gebeurt hetzelfde.
We hebben van alles geprobeerd en vaak geoefend, met gewoon halster, touwhalster, met longeerlijnen aan de zeikant (zodat zij niet van links naar rechts vliegt), deurtjes open, deurtjes dicht, noem maar op en het is geprobeerd.
Er zijn een paar dingen die niet kunnen bij haar, zoals lijnen achter haar kont enz. dit kan echt niet bij haar en ga ik ook niet proberen, vragen om problemen.
Vandaag hebben we een 'parcoursje' op gezet met een houten plank waar zij over heen moet en tussen 2 staanders met balk + zijl er over, waar ze tussendoor moet, dit was allemaal geen probleem, ook gaan we vaak door smalle gangetjes en vrachtwagens zijn ook geen probleem.
Wat wij denken is dat er wat gebeurd moet zijn, ze is namelijk niet snel onder de indruk en nieuwe dingen pakt ze gemakkelijk op.
Mijn vraag aan jullie is of jullie nog oefeningen weten die ik met haar kan oefenen om haar meer voor te bereiden, als dit niet helpt, haal ik er sowieso een professional bij! Dit is puur om te oefenen voordat ik er iemand bij haal.

Dingen die ik absoluut niet wil horen is: pak er een zweep bij, ram haar er op, doe lijnen achter haar kont en alle andere soorten van dwang... Het is de bedoeling dat ze er straks rustig op loopt en we hebben dan ook alle tijd om te oefenen....
Hier foto's van hoe we vandaag geoefend hebben: