Ibbel schreef:En een scherpe bocht de andere kant op? Bij een bocht naar rechts staat je paard óók aan de buitenkant als-ie links staat.
Als jij zo hard rijdt met je trailer dat je in een bocht dreigt om te kiepen denk ik dat je paard na 1 keer nóóit meer mee wil...
Ik zet mijn paard juist altijd rechts (hoewel iedereen met het argument van bochten en/óf berm komt en roept dat je je paard links moet zetten).
Waarom? Dan kan mijn paard goed schuin achter zich kijken. Als-ie links staat, ziet-ie niks, terwijl de vrachtauto's één dun wandje van hem verwijderd langsscheuren.
Het verhaal van links zetten stamt nog uit de tijd dat trailers geen onafhankelijke wielophanging hadden maar starre assen met bladveren. Tóen, pakweg 30 jaar geleden, gold het argument wegligging op bolle wegen en 'stel dat je in de berm terecht komt' wel. Met de moderne trailers van nu maakt het geen fluit uit wat je doet.
Ik ben het niet eens met je laatste alinea. Ik weet niet in wat voor gebied je woont, maar hier hebben we veel landweggetjes met schuin aflopende bermen. Waar het dus we degelijk uitmaakt aan welke kant je paard staat. (zeker als het een groot zwaar paard is)