stokmaat opnieuw meten, pony eigenlijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

stokmaat opnieuw meten, pony eigenlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:48

ik heb een 'pony' die officieel 1.47 meet maar eigenlijk zeker 1.53 meet. De vorige eigenaars zetten zen hoeven super kort en lieten hem lang stappen zodat hij wat ingezakt stond, zo kon hij toch nog voor pony door en konden ze op wedstrijd. Nu is mijn vraag zou ik hem opnieuw kunnen laten meten zodat het kan aangepast worden. (zou dan mss op wedstrijd kunnen gaan, woon in belgie dus E pony wordt hier niet gebruikt, zou hem dan als paard wat hij eigenlijk is kunnen starten)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:56

Naar wat ik weet kan een pony tot aan zijn 8e levensjaar worden gemeten..........

Officieel meet hij met z'n 1.47 als een D-pony, maar is inprincipe een kleine E..........................inmeten wordt wel vaker gedaan in de springsport heb ik begrepen daar een grote D meer voordelen heeft dan een kleine E in het parcour.

Internationaal is bij 1.48.

Ik weet alleen niet hoe dit in België gaat, wanneer je gewoon regionaal start

Wat is de reden dat jij hem opnieuw wil laten meten?

Edit: Zie dat jij 18 bent, start je dan in Belgie niet netals in Nederland automatisch tussen de paarden ivm jou leeftijd
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 13-05-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:00

Begrijp ik het goed dat je jouw 'pony' opnieuw wilt laten meten zodat hij als 'paard' uitkomt, zodat je tussen de paarden kan starten? Is het in België dan niet net zo als in nederland, dat je bij de paarden mag starten met een pony zodra jij zelf boven de 18 bent?

Hier (nederland) moet je vanaf je 18de bij de paarden starten, of je nu op een shetlander of een shire rijdt.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:08

linda_arnold schreef:
Naar wat ik weet kan een pony tot aan zijn 8e levensjaar worden gemeten..........

Officieel meet hij met z'n 1.47 als een D-pony, maar is inprincipe een kleine E..........................inmeten wordt wel vaker gedaan in de springsport heb ik begrepen daar een grote D meer voordelen heeft dan een kleine E in het parcour.

Internationaal is bij 1.48.

Ik weet alleen niet hoe dit in België gaat, wanneer je gewoon regionaal start

Wat is de reden dat jij hem opnieuw wil laten meten?

Edit: Zie dat jij 18 bent, start je dan in Belgie niet netals in Nederland automatisch tussen de paarden ivm jou leeftijd

ik denk niet dat ik in belgie mag starten met een pony tussen de paarden, drm wil ik hem opnieuw laten meten.

eef_juh

Re: stokmaat opnieuw meten, pony eigenlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:33

heb juist nog wat gezocht hier op bokt en met een Dpony mag je niet tussen de paarden starten in België. niemand ervaring met laten aanpassen stokmaat??

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 04:13

Hoe oud is je pony?
Als hij nog geen 8 is kun je hem gewoon opnieuw laten meten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 04:19

In België mag men niet met een pony tussen de paarden starten. Iig niet voor de VLP. Hoe het met de LRV zit weet ik niet. :)

Je mag hem gewoon opnieuw laten meten, het laatste meetresultaat telt. Je kan daarvoor eens naar de provinciale waar jij bij hoort mailen. Meestal doen ze een maal per jaar een meting op een wedstrijd waar je gratis jouw paard of pony kan laten opmeten. :) Je krijgt dan een papier waarop de grootte staat (wordt ook ingevuld op hun eigen papier) en daar mee moet je als je het wil laten aanpassen vermoedelijk naar het wedstrijd secretariaat waar ze je, met wat geluk, gaan doorverwijzen/helpen. :)

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:28

melody2 schreef:
Hoe oud is je pony?
Als hij nog geen 8 is kun je hem gewoon opnieuw laten meten.

juist negen geworden:s

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 09:31

Ayasha schreef:
In België mag men niet met een pony tussen de paarden starten. Iig niet voor de VLP. Hoe het met de LRV zit weet ik niet. :)

Je mag hem gewoon opnieuw laten meten, het laatste meetresultaat telt. Je kan daarvoor eens naar de provinciale waar jij bij hoort mailen. Meestal doen ze een maal per jaar een meting op een wedstrijd waar je gratis jouw paard of pony kan laten opmeten. :) Je krijgt dan een papier waarop de grootte staat (wordt ook ingevuld op hun eigen papier) en daar mee moet je als je het wil laten aanpassen vermoedelijk naar het wedstrijd secretariaat waar ze je, met wat geluk, gaan doorverwijzen/helpen. :)

tis dat ik niet bij een of andere club hoor :p heb nog nooit wedstrijd gereden, mss eens naar de vlp een email sturen dan

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 09:48

Als de ruiter ouder is dan 16 jaar, moet je de pony tussen de paarden starten. Is de ruiter jonger dan mag je niet bij de paarden starten met een pony.

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:08

Ik zou hem zeker opnieuw laten meten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:21

eef_juh schreef:
Ayasha schreef:

tis dat ik niet bij een of andere club hoor :p heb nog nooit wedstrijd gereden, mss eens naar de vlp een email sturen dan

Hoeft niet ;)

Jola; bij de kempische regionale mag je niet met je pony tussen de paarden starten... :? (ik ook niet als 20 jarige)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:26

Ayasha schreef:
Jola; bij de kempische regionale mag je niet met je pony tussen de paarden starten... :? (ik ook niet als 20 jarige)

Bij de sub-regionale (de Trens) moet het zelfs.... zit wel weer raar in elkaar zeg :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:07

De Trens zijn toch geen echt officiële wedstrijden?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:06

Hoe bedoel je dat? :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:10

dat de klasseringen die je haalt niet tellen voor de VLP?

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:15

Je mag bij de LRV 1jaar met je pony tussen de paarden rijden, dan ben je verplicht om over te gaan naar een paard. De reden dat ze een overgangsjaar maken is dat als je van bij de pony's komt op deze manier rustig kan zoeken naar een geschikt paard voor jou. Ik rij als 26-jarige nu ook een jaar tussen de paarden met mijn D-pony.

Ik zou hem gewoon opnieuw laten meten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:26

Even vanuit nieuwsgierigheid, maar wat is de reden dat je bij jullie per sé móet overstappen?

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:37

Ze vinden een pony niet passen tussen de paarden o.a voor het achttal (uitzicht en paslengte vormen een probleem) en ook voor het springen (omdat een pony kortere wendingen kan nemen, is dit niet eerlijk tegenover de paarden). Dat geven ze als reden bij de LRV.
Je mag als meerderjarige dus niet bij de pony's rijden en je mag ook niet met je pony tussen de paarden. Spijtige zaak want weet nog niet hoe ik het ga oplossen op het einde van het jaar :-(.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:51

Vreemd. Als je een 8-tal van pony's maakt, is het toch gelijk. Dat je niet 1 pony tussen 7 paarden zet snap ik, maar om dan pony's meteen helemaal te verbieden.... Met springen ben je op een pony ook in het nadeel, het is niet dat het oneerlijke concurentie is ofzo. En met dressuur zou het toch helemaal niet uit moeten maken?

Dat wedstrijdrijden is in nederland een vreemde zaak, maar ik geloof dat het bij jullie nog vreemder is!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:02

Ik vind het ook een spijtige zaak. Want op deze manier wordt je verplicht om te stoppen met je maatje met wedstrijden te rijden.
IK denk dat het probleem is dat de meeste volwassen mensen niet op pony's willen rijden. Van de 55 leden ben ik samen met een ander meisje de enigste die op een pony rijdt.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:15

Ayasha schreef:
dat de klasseringen die je haalt niet tellen voor de VLP?

Dat zou heel goed kunnen, dan zouden we bij de VOR moeten gaan rijden. Maar daar beginnen ze pas bij 90 cm, terwijl er in onze groep een aantal jongeren zitten met B en C pony's :D Bij de Trens kunnen die wel meedoen vanaf 60 cm. De oudere jeugd die al weer verder staan gaan wel af en toe bij de VOR rijden.
De Trens is dan een goed alternatief t.o.v. de LRV waar weer een heleboel zaken gevraagd worden van de deelnemers en ouders, en daar moet je wel tijd en zin in hebben ;)