Controle paardenpaspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw paardenpaspoort wel eens gecontroleerd?

Poll eindigt op

Ja, bij wedstrijd
24 (52%)
Ja, toen ik naar het buitenland ging
2 (4%)
Ja, maar het mag van mij vaker en strenger
7 (15%)
Ja, maar ik vind het onzin, van mij hoeft dat hele paspoort niet
Geen stemmen
Nee nog nooit, maar het is wel een goed iets dat het bestaat
8 (17%)
Nee nog nooit, van mij mag er strenger gecontroleerd worden
4 (8%)
Nee nog nooit, maar ik vind het onzin, van mij hoeft dat paspoort niet
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 46

Kimme88

Controle paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:21

Hey allemaal,

Ik doe een onderzoek naar het paardenpaspoort en ik zou het leuk vinden om de meningen van 'paardenmensen' :D er in te verwerken. Dus als jullie op de volgende vragen zouden willen antwoorden helpen jullie mij gigantisch!
- Is bij jouw wel een het paspoort gecontroleerd?
- Zoja wanneer?
- Wat vinden jullie van het paspoort? Waarom?
- Vinden jullie dat het paspoort nodig is? Waarom?

Echt super bedankt als jullie willen reageren! *D Of in elk geval de poll in willen vullen.

Groetjes Kim

P.S. Bij mij is het nog nooit gecontroleerd of ik de rechtmatige eigenaar was, behalve toen ik met een doodziek paard bij de paardenkliniek aankwam(niet echt een lekker moment) en een keer tijdens een wedstrijd.
Ik vind het paspoort een goed iets maar dat er gekeken moet worden of er mogelijkheden zijn om ondanks de open grenzen de controle binnen de EU aan te scherpen. Ik vind het paspoort wel nodig, maar zoals er nu wordt gecontroleerd vind ik het niet voldoende.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:24

Ik ga niet op wedstrijd. Kan dus niet meedoen.

Maar een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus je kan op basis van het paspoort niet aantonen dat je de eigenaar bent.

Bij wedstrijden wordt er gecontroleerd of je pony/paard goed geent is. Basisenting en elk jaar geent.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:37

- Is bij jou wel een het paspoort gecontroleerd?
Ja, mijn paspoort is meerdere keren gecontroleerd.
- Zoja wanneer?
Op zowel dressuur-, spring- en SGWwedstrijden als toen ik verhuisde met mijn paard naar een nieuwe stal ivm basisentingen
In principe goed, want de paarden staan geregistreerd en alle data zijn voor handen. Wel vind ik persoonlijk dat bij afkeuring van een paard (door DA of verzekering), dat dit in een register en in het paardenpaspoort aangetekend dient te worden.
Ja, registratie van paard en de verplichte entingen

Wat betreft het eigendom. Wanneer ik met mijn paard op pad ga laat ik mijn eigendomscertificaat (van het stamboek) en mijn koopcontract gewoon thuis. Het paspoort dient alleen ter registratie van het paard en niet als eigendomscertificaat.

wake_up

Re: Controle paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:52

Ja, 1 keer.

- Zoja wanneer?
Op wedstrijd, omdat de jury niet geloofde dat mijn paard hetzelfde paard was als waarmee ik me had opgegeven. :+

Het is een goed 'controlemiddel' om te kijken of een paard zijn entingen heeft gehad, en alle belangrijke dingen staan er in.

Ja, omdat daar alle belangrijke informatie in staat, die dus gecontroleerd kan worden. Ik vind wel dat ze bijv. op wedstrijd vaker en strenger mogen controleren, maar het paspoort moet zeker blijven. :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:55

Nee, ook niet op wedstrijd

- Zoja wanneer?
n.v.t

Er staat in welke entingen het paard heeft gehad en bij wie, daarbij kun je ook kijken of je het juiste paard hebt en niet stiekum met een ander paard start die 'beter' loopt dan die je opgegeven hebt alleen voor de punten.

Ja, omdat daar alle belangrijke informatie in staat, die dus gecontroleerd kan worden. Ik vind wel dat ze bijv. op wedstrijd vaker en strenger mogen controleren, maar het paspoort moet zeker blijven. (hier kanik niets aan veranderen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:24

Ja, op wedstrijden worden incidenteel de inentingen wel eens nagekeken, vaak steekproefsgewijs (alle nummers 14 uit de rubrieken bijvoorbeeld). Bij stamboekevenementen kan ik rekenen op een controle. Dat is voor mij dus tevens buitenland want ik woon in Belgie en start in Nederland.
Bij grenscontrole is nog nooit een paspoort gecontroleerd, alleen autopapieren, verzekering en rijbewijs.

Ik vind de controles een beetje een wassen neus eigenlijk want chipcontrole heb ik nog nooit gehad dus wie zegt dat dat paard bij het paspoort hoort?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:06

In al die jaren hebben we met een wedstrijd ooit 1x het paspoort aan de jury moeten laten zien. Verder nooit naar gevraagd. Behalve met regionale kampieonschappen (4 tal) en NK (4 tal(, dan moesten we het paspoort standaard inleveren bij de commandant incl. startkaart.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:29

- Is bij jouw wel een het paspoort gecontroleerd? ja
- Zoja wanneer? bij de inenting van onze pony
- Wat vinden jullie van het paspoort? Waarom? heel goed, alleen met paarden die geboren zijn voor invoering heel veel fout
- Vinden jullie dat het paspoort nodig is? Waarom? ja voor meer controle bij verkoop, fraude en foutieve andere zaken

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:55

Is bij jouw wel een het paspoort gecontroleerd?
ja, een keer op wedstrijd. Het zou vaker moeten gebeuren.

Goed dat het verplicht is, jammer dat er nog zoveel geklooid mee wordt.
Ja, in ieder geval voor de entingen te vermelden, verder ook om de de gegevens van het paard in te vermelden. (maar dan in combi met de chip)
Eigenaar van het paard dat ik rij, heeft tijdje terug chipcontrole gehad op een springwedstrijd.

Michelle082

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:56

Ja wel eens bij een wedstrijd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:12

ja

- Zoja wanneer?

Heel sporadisch een keer op een wedstrijd. Maar als die dan ook nog niet eens weten wat ze moeten controleren, vind ik het te zielig voor woorden. Ik ben in het verleden jurylid geweest (dressuur) en ik weet waarop ik moet controleren. Maar de meeste secretariaten weten het niet eens en als ze het wel weten wordt het niet goed gecontroleerd. Ik rijd overigens western ;)
Bij de grensovergang, en ja ik kom regelmatig met mijn paarden in Nederland, wordt er helemaal niet gecontroleerd. Vind ik eerlijk gezegt ook niet nodig. We leven in de EU, waarom zou mijn paard elke keer dat ik ermee op pad ga gekeurd moeten worden, omdat ik nou net de grens over ga. Omdat het grens heet???

-Wat vinden jullie van het paspoort? Waarom?

Op zich geen verkeerd document, als het nu ook nog eens op een goede manier gebruikt ging worden. Ik woon in Duitsland en hier worden dus ook alle medicijnen in het paspoort geregistreerd (incl wormkuren). Maar als ik een NL DA laat komen en het paard krijgt wat voorgeschreven komt dat nooit in het paspoort. Daarnaast zou het goed zijn dat als een paard afgekeurd werd dit ook in het paspoort zou komen. Geeft minder mogelijkheden tot vervalsen en sjoemelen met paspoorten. Centrale registratie heeft op dit moment ook helemaal geen zin, aangezien niet iedereen altijd aangeeft waar en wanneer hij met zijn/haar paard ergens heen gaat of is. Registratie is nu alleen maar voor als er weer eens een ziekte uitbreekt. En als dat zo is ga ik toch al niet van mijn erf af met de paarden.

Tot op heden nee. Omdat er nog veel te veel mee gerotzooit kan worden. Zoals er nu mee omgegaan wordt volstaat een entingsboekje ook.