hooinet en schavelingen in trailer slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

hooinet en schavelingen in trailer slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:12

Ik kreeg net te horen dat je geen schavelingen en geen hooinet in de trailer mag hangen tijdens vervoer.
Omdat de trailer begint te "schudden" tijdens het rijden gaat het stof uit de schavelingen en uit het hooi naar boven vliegen en zou het in de neus, ogen,... van het paard terrecht komen.

Hebben jullie daar ooit al iets van gemerkt of is dit allemaal wat overdreven?
Wat moet je anders op de bodem van je trailer leggen als schavelingen dan niet goed zijn?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:14

Wat bedoel je met schavelingen? Zaagsel? Ik ben van mening dat je dat best op de bodem kunt leggen hoor, en ook gewoon een hooinet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard daar iets van kreeg, en zo wild zul je ook niet rijden toch?
Ik heb stro op de bodem, we hebben geen zaagsel op stal...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:15

niets??? afh. van je bodem..
Als je een ruwe bodem hebt, maak je hem vaak juist gladder door er iets op te strooien.
Hoe ruig rijden jullie dat jullie zo'n stof doen opwaaien ;) .

Wat betreft net, voor zijn neus.
Afh. van bevestiging ook opletten dat het ding vast kan komen te zitten in zijn benen of gaat zwaaien en zwieren.
(mijne kan klem tegen de voorwand op hoogte waar mijn paarden er geen been in kunnen krijgen en ik heb er kuil in zitten. )

Gooi wel eens wat oud (gebruikt in stal) vals in de trailer.
(niet zo glad als nieuw en wordt na gebruik in trailer toch weggegooid.
Mijn pony gebruikt trialer namelijk als uitgebreid toilet)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:16

Nog nooit van gehoord!
Onze paarden hebben altijd hooi in de trailer, ze staan dan veel rustiger en gaan ook nog eens graag in de trailer!
We hebben achter de paarden een beetje krullen liggen, alleen omdat je dan de drollen er makkelijk uit kan halen en de trailer verder niet vies wordt. We hebben dus niet de hele trailer vol liggen....

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:42

Sjolvir schreef:
niets??? afh. van je bodem..
Als je een ruwe bodem hebt, maak je hem vaak juist gladder door er iets op te strooien.
Hoe ruig rijden jullie dat jullie zo'n stof doen opwaaien ;) .

Wat betreft net, voor zijn neus.
Afh. van bevestiging ook opletten dat het ding vast kan komen te zitten in zijn benen of gaat zwaaien en zwieren.
(mijne kan klem tegen de voorwand op hoogte waar mijn paarden er geen been in kunnen krijgen en ik heb er kuil in zitten. )

Gooi wel eens wat oud (gebruikt in stal) vals in de trailer.
(niet zo glad als nieuw en wordt na gebruik in trailer toch weggegooid.
Mijn pony gebruikt trialer namelijk als uitgebreid toilet)

Het was niet bij ons dat het ging opwaaien hoor ;)
En het hooinet komt ook tegen de wand met een klemmetje voor de veiligheid.

Dus het is gewoon "flauwe zever" wat die mensen mij vertelden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:30

Ik gooi er eens in de zoveel tijd een vol pak houtkrullen in, tot het door het leeghalen nog maar zo weinig is, dan spuit ik de trailer uit en gaat er weer een nieuw pak in. Op tot dusver alle stallen waar ik groomde werden op de vrachtwagens ook krullen gebruikt of gewoon puur de (rubber) bodem. Als je bang bent voor stuiven kun je het met een plantenspuit wat vochtig sprietsjen natuurlijk.
Hooinet doe ik er ook in, zeker bij vervoer van langer dan 1,5 uur of bij lang op de trailer moeten staan. Hooinet zou je vooraf ook kunnen weken ivm stuiven.

kleinvosje

Re: hooinet en schavelingen in trailer slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:21

Arsiana, ik blijf me elke keer weer verbazen over het mooie taalgebruik van jullie Belgen. Schavelingen, flauwe zever, heerlijk! Maar ja, ik denk inderdaad dat het flauwe zever is, het slaat echt nergens op!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:16

Oké bedankt allemaal voor de reacties! ik ga er dus gewoon schavelingen (houtkrullen dus ;) ) in leggen en een hooinet in hangen :D
Ik vond het ook al een raar omdat ik bijna in alle trailers/camions al schavelingen in heb zien liggen.

Lennie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:11

helemaal niet dan kunnen ze lekekr eten en dan zijn ze rustiger in de trailer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:31

Het is inderdaad flauwekul zoals wij op z'n Hollands zeggen :+ Ik vind dat je het je paard juist zo comfortabel mogelijk moet maken tijdens het rijden van A naar B. Natuurlijk is dit paardafhankelijk en daarom moet je dus ook goed kijken en uitproberen om uit te vinden wat je paard nou echt fijn vind! Bij mij hangt er altijd een hooinet in de trailer en sinds ik zaagsel in mijn trailer heb liggen loopt mijn paard veel gemakkelijker de trailer in!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:24

Met een paard wat ietwat gestresst is op de trailer zou ik voorzichtig zijn met een hooinet..Helaas nog niet zo lang geleden een praktijkvoorbeeldje meegemaakt met een nerveus paard en een hooinet in de trailer. Deze is dus gaan eten van het hooi en heeft zich door de zenuwen verslikt, met als gevolg dus een slokdarmverstopping en een erg ziek paard toen hij van de trailer af kwam! Gelukkig is het goedgekomen maar zulke dingen komen wel vaker voor helaas..

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:56

Ik ben donderdag met mijn pony weg geweest met de trailer,
en zaterdag en zondag met mijn paard.
Ik heb altijd hooi en schavelingen gebruikt, en het ging prima!
Zaterdag had ik eerst het hooi in de trailer gehangen, en dan mijn paard erin gezet en dit ging super,
en zondag was mijn vader het hooinet nog aan het vullen en ik wou haar er al in zetten,
maar toen ze zag dat er geen hooi in hing wou ze er niet in.
Toen het hooiet erin gehangen en ze stond er al in voordat ik het wist :+

Maar bij mijn paard merk ik wel dat ze tijdens het rijden meer uit het raampje kijkt dan dat ze hooi eet,
terwijl mijn pony de helft van het hooi al ophad toen we aankwamen op jumping.
Maarja hij is dan ook wel te klein op door het raampje te kijken :P

Maar bij mij dus ook altijd hooi en schavelingen