zadel 2e hands kopen hoe doen jullie dat?(passen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadel 2e hands kopen hoe doen jullie dat?(passen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:23

Ik zit me al een tijdje af te vragen. Als je een zadel particulier overkoopt(wat vaak goedkoper is als via de zadelmaker). Hoe doen julie dat dan met passen? kopen jullie het zadel op de gok. Of passen jullie zelf?Of laten jullie een zadelmaker naar de verkoper komen en jij met je paard ook daarheen? Geen van alle lijkt mij een handige oplossing. Op de gok kopen zou ik nooit doen(tenzij het zadel van het zelfde merk is dat ik al heb en daarna uiteraard nog laten checken door een zadelmaker). Zelf passen kan ik niet. En durf ik niet aan. En een zadelmaker naar de verkoper laten komen is ook niet fijn.

Dus vertel op, Hoe doen jullie dat :)

oOoKellyoOo

Re: zadel 2e hands kopen hoe doen jullie dat?(passen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:25

Waarom zou dat niet fijn zijn om de zadelmaker naar de verkoper te laten komen om te laten kijken enz, daar betaal je toch voor, en of het nu een zadel is wat je al heb gekocht of eentje die je nog moet kopen, blijft voor hem het zelfde

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:26

Voor mijn nieuwe paard wilde ik graag een dressuurzadel. Aan de zadelmaker heb ik gevraagd welk zadel (en maten) ik het beste voor hem kon aanschaffen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een tweedehands (scheelde 1200 euro).

Ik heb er in de buurt 1 gevonden welke klant was van dezelfde zadelmaker. Na aankoop heb ik mijn zadelmaker laten komen om het zadel te controleren / op te vullen.

Het zadel zit als gegoten, voor zowel mijn paard als voor mij!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:27

Misschien kun je naar een winkel gaan waar ze tweedehands zadels verkopen? Dit heb ik wel gedaan..
Ik ben naar StaRho gegaan, hier hebben ze heel veel tweedehands zadels die je daarna direct kunt uitproberen in hun eigen rijbak :)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:29

oOoKellyoOo schreef:
Waarom zou dat niet fijn zijn om de zadelmaker naar de verkoper te laten komen om te laten kijken enz, daar betaal je toch voor, en of het nu een zadel is wat je al heb gekocht of eentje die je nog moet kopen, blijft voor hem het zelfde

Nouja als ik een zadel in groningen zou kopen. Dan zou ik daar met paard op de trailer heen moeten(vanuit eindhoven) en dan zou mijn zadelmaker mee moeten. En daarbij is er niet altijd de ruimte om je zadel uit te proberen(rijden)

@mo_van_dijk: dat is idd ook wel handig. Maar de vorm van de kussens is ook maar afwachten of dat past. Maar dat is tot nu toe wel de beste oplossing..

Edit: het is trouwens niet zo dat ik momenteel opzoek ben naar een zadel. Ik zit het me gewoon al een tijdje af tevragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:30

_Marianne schreef:
Misschien kun je naar een winkel gaan waar ze tweedehands zadels verkopen? Dit heb ik wel gedaan..
Ik ben naar StaRho gegaan, hier hebben ze heel veel tweedehands zadels die je daarna direct kunt uitproberen in hun eigen rijbak :)

Heb ik ook gedaan toen ik mijn zadel kocht. Alleen is particulier vaak stukken goedkoper.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:33

TS, qua kussens: Ik heb de standaard versie van het zadel gekocht wat hij adviseerde. Hier was nog weinig aan versleuteld. Met het napassen heeft mijn zadelmaker de kussens iets breder uit gezet ivm de nog relatief weke bovenlijn (jong paard).

Je kan natuurlijk ook een zadelmaker hebben die hier liever geen advies over geeft, aangezien dit hem in principe geld kost!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:12

Bij mij is toen de verkoopster met zadel naar mij toe gekomen om te passen zo op het oog. Daarna het zadel door een deskundig zadelmaker vakkundig laten verkloten :') -O-

Maar dat kan ook dus. Moet je als verkoper natuurlijk ook willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:15

WowAmigo schreef:
Bij mij is toen de verkoopster met zadel naar mij toe gekomen om te passen zo op het oog. Daarna het zadel door een deskundig zadelmaker vakkundig laten verkloten :') -O-

Maar dat kan ook dus. Moet je als verkoper natuurlijk ook willen.

Dan heb jij een hele fijne verkoper gehad! ben bang dat de meeste dat niet zouden doen.. Wel zonde dat daarna je zadel verkloot is. Is het nog goed gekomen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:33

Tja, ligt ook een beetje aan de afstand he. heb zelf ook eens een zadel verkocht en dat is op goed vertrouwen gegaan, maar dat was iemand in de buurt.

Eh nee, dat zadel is niet meer goedgekomen helaas...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:43

Die vraag spookt nu bij mij ook al een week of wat door het hoofd.

Toen ik mijn dressuurzadel kocht ben ik naar Nuenen gegaan. Ik had een leuk budget en wilde investeren in een goed zadel. Indien hij een gebruikt zadel had liggen was dat leuk, maar anders was het een nieuw zadel geworden. Ik heb toen erg veel geluk gehad met een jong gebruikt zadel dat hij toevallig had liggen.

Nu zoek ik een vzh of springzadeltje voor erbij. Het is echt voor erbij voor die enkele keer dat ik ga springen. Het moet wel goed passen, maar voor die enkele keer dat het zadeltje gebruikt gaat worden ga ik er geen fortuin aan uitgeven.

Kopen via marktplaats durf ik niet aan. Ik heb geen flauw benul van de boommaat die ik nodig heb voor mijn paard dus ook geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken. En dan krijg je nog het passen, daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten. Wel loopt er een "gepensioneerd" zadelmaker op stal rond die ik om hulp kan vragen, maar als het niet past zit ik met een zadel te kijken, want de meesten zeggen "verkocht is verkocht".

Ik heb wel een zadeltje gepast dat een vriendin over had. Maar als die enigzins goed had gelegen had ik die nog een weekje kunnen proberen en eventueel nog iemand anders goed naar laten kijken. Helaas zag zelfs ik dat er veel te weinig ruimte was boven de schoft.

Ben hierdoor wel wat wijzer geworden over de boommaat die ik voor mijn paard nodig heb, maar ik moet nog steeds op pad voor een zadeltje. Ik denk dat ik mijn geluk gewoon weer in Nuenen ga beproeven.

Er is mijn trouwens verteld dat je bij het Brabants Ruiterhuis in Sterksel gebruikte zadeltjes kan kopen, thuis passen en indien ze niet passen weer terug brengen. Maar dan moet je dus wel weten of iets past en anders iemand kennen die dat voor je kan bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:48

Naar brabants kun je ook met je paard heen gaan. Dan passen zij het. Maar ik ben niet te spreken over hun zadelpas kwaliteiten..

Nuenen ben ik nog nooit geweest voor zadels. Aangezien ik altijd het idee heb dat daar alles 10% duurder is dan in een andere winkel..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:39

Nuenen is idd niet de goedkoopste, maar ze weten wel wat ze doen. Een aangezien ik er de ballen verstand van heb vind ik dat wel belangrijk :+ Daar betaal ik graag een beetje meer voor.
Overigens heb ik daar ook geen slechte deal gemaakt met mijn zadel. Ik heb het daar gebruikt gekocht incl opvullen en twee keer bij ons naar stal om te passen. Ik zag laatst een zadel van een mij onbekend merk dat duidelijk heel wat kilometers meer had gemaakt dan de mijne voor zo goed als hetzelfde geld.

Maar als je bij Brabants niet te spreken bent over hun zadelpas kwaliteiten dan kan je toch voor de optie gaan om daar een zadel mee naar huis te nemen om te passen en weer terug te brengen als het niet past? Mits je zelf weet waar je op moet letten of iemand kent die dat voor je kan doen.
Ik ga er zelf met mijn paard nergens heen om te passen. Het zadel moet maar naar ons komen. Ten eerste zijn wij niet in het bezit van een trailer en ik ben veel te veel een scheiterd op vreemd terrein dus is er ook geen ideale situatie om te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:50

Falona schreef:
Nuenen is idd niet de goedkoopste, maar ze weten wel wat ze doen. Een aangezien ik er de ballen verstand van heb vind ik dat wel belangrijk :+ Daar betaal ik graag een beetje meer voor.
Overigens heb ik daar ook geen slechte deal gemaakt met mijn zadel. Ik heb het daar gebruikt gekocht incl opvullen en twee keer bij ons naar stal om te passen. Ik zag laatst een zadel van een mij onbekend merk dat duidelijk heel wat kilometers meer had gemaakt dan de mijne voor zo goed als hetzelfde geld.

Maar als je bij Brabants niet te spreken bent over hun zadelpas kwaliteiten dan kan je toch voor de optie gaan om daar een zadel mee naar huis te nemen om te passen en weer terug te brengen als het niet past? Mits je zelf weet waar je op moet letten of iemand kent die dat voor je kan doen.
Ik ga er zelf met mijn paard nergens heen om te passen. Het zadel moet maar naar ons komen. Ten eerste zijn wij niet in het bezit van een trailer en ik ben veel te veel een scheiterd op vreemd terrein dus is er ook geen ideale situatie om te passen.

Ik ben momenteel niet op zoek. Naar een zadel maar ik vroeg mij gewoon af hoe mensen dat deden. Zelf heb ik er ook geen verstand van. Dus zelf passen is ook geen optie. Trailer hebben wij wel. En de laatste keer zijn wij naar nijkerk gegaan. Omdat daar het zadel lag dat wij wilde hebben (lag bij een zadelmaker) Maargoed zadels particulier zijn gewoon een heel stuk goedkoper dan via de zadelmaker(of winkel).

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:52

Na zoveel zadels weet ik zo bijna zeker welke maten ik nodig heb. En na zoveel zadels gepast te hebben kan ik ook aardig zien of het goed ligt of niet.
Ook weet ik welke merken er wel en niet gaan passen..
En meestal halen we de zadels op en worden ze ook gelijk weer terug gebracht...

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:13

Ik heb een tweedehands zadel uitgezocht. Mocht het zadel tegen de volledige verkoopprijs een week mee op proef. Eerst een vriend laten kijken of het redelijk lag en daarna de zadelmaker laten komen om te kijken of het goed op maat gemaakt kon worden. zo heb ik twee tweedehands zadels gekocht die nog steeds super fijn liggen!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:39

Helemaal naar Nijkerk? Voor een zadel? Dan ben je ook weer een hoop geld kwijt aan brandstof. Afgezien van het feit dat wij dus niet de beschikking hebben over een trailer zou ik het dus nooit zover gaan zoeken.

Zadels via een particulier zijn om een reden goedkoper. Mensen betalen toch graag wat meer voor service en als die service ontbreekt willen ze dat terug zien in een lagere prijs. Als je echt zeker van je zaak wilt zijn moet je er namelijk alsnog een zadelmaker bij halen die ook weer zijn tarief rekent. Wat dat betreft maakt het dus niet veel verschil of je particulier of via een zadelmaker/winkel koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:42

Falona schreef:
Helemaal naar Nijkerk? Voor een zadel? Dan ben je ook weer een hoop geld kwijt aan brandstof. Afgezien van het feit dat wij dus niet de beschikking hebben over een trailer zou ik het dus nooit zover gaan zoeken.

Zadels via een particulier zijn om een reden goedkoper. Mensen betalen toch graag wat meer voor service en als die service ontbreekt willen ze dat terug zien in een lagere prijs. Als je echt zeker van je zaak wilt zijn moet je er namelijk alsnog een zadelmaker bij halen die ook weer zijn tarief rekent. Wat dat betreft maakt het dus niet veel verschil of je particulier of via een zadelmaker/winkel koopt.

Benzine is gratis. Want we hebben een auto van de zaak. En het was dat zadel 2e hand is een goede star(endurance zadel) of een normaal 2e hands VZH zadel(en dat zit toch minder prettig in de endurance).

tsja service zit er idd bij. Maar dan nog ben je stukken goedkoper uit als je particulier koopt en dan nog een zadelmaker laat komen. Dan via een winkel of zadelmaker.