Inentingen in paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Inentingen in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:33

Hallo!

ik heb een vraag,

want ik had vrijdag concours met m'n pony (die vanaf 2006 van mij is)
en toen kreeg ik paspoort controle
nou heb ik dit wel vaker gehad maar het was altijd in orde

nou kreeg ik iemand die echt het hele paspoort ging uitpluizen, en toen bleek er dat er een enting van 2003 ontbrak

nou toen was ie dus nog niet eens van ons...

De volgende (selectie) wedstrijd gaat ze bij ons weer controleren (over 2 weken) dus dan moet het in orde zijn
hoe kan je dit oplossen?

kan je dit regelen met de dierenarts of hoe kan je dit anders oplossen??

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:35

Volgens mij moet hij dat een nieuwe basisenting krijgen. Tweede enting maximaal zes weken na de eerste. Pas na deze tweede enting mag je weer starten.

Laura01234

Re: Inentingen in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:38

ja, dan hebben we dus een probleem, want de volgende selectie is al over 2 weken...

meot hij perse 2 entingen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:48

ja, het is zoals het hierboven staat. Ook mag je in de week dat hij geënt is (7 dagen) niet starten.

Dat hij niet van jullie was doet niet ter zake, het is eigen verantwoordelijkheid dat het paard correct geënt is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:18

wat vervelend dat dit nooit eerder is opgemerkt. Ik hoop dat dit kan worden opgelost voor je wedstrijd, maar heb ook wel eens gehoord dat ze juist bij selectiewedstrijden extra streng zijn met controleren. succes ermee!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:27

Voorafgaand aan je volgende selectiewedstrijd kun je dit niet meer oplossen.

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=151& ... pCatID=166

KNHS schreef:
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Het is idd je eigen verantwoordelijkheid. Als je wedstrijden wilt gaan rijden met een paard, dan dien je te controleren of alle entingen in orde zijn. Zo niet, dan eerst (opnieuw) de basisenting laten geven voordat je gaat starten. Zo voorkom je dit soort kwesties. Vervelend, maar niets meer aan te doen totdat die nieuwe basisenting gegeven is.

Je hebt tot nu toe nog geluk gehad. Bij de endurance kun je linea recta naar huis als je entingen niet kloppen, dat is het eerste wat gecontroleerd wordt op zo'n wedstrijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:22

Wat Karin hierboven aanhaalt, klopt inderdaad. Tot nog toe heb je echt gewoon geluk gehad.
Een kloppende basisenting ben je altijd zelf voor verantwoordelijk, ook al heeft de pony een enting gemist in de periode dat ze niet van jou was.
Voor dat je wedstrijden gaat starten, moet de basisenting op orde zijn. En dat kost je dus minimaal 4 weken. Vandaag enten, dan 21 dagen later weer en dan nog 6 dagen wachten tot je eerste wedstrijd.