ervaring met afneembare trekhaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

ervaring met afneembare trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:11

Hoi,

Omdat ik niet direct informatie of een ander topic vond over afneembare trekhaken wou ik hier eens luisteren.

ik zelf heb over 14 dagen een wagen gekocht met afneembare trekhaak. Nu zo een trekhaak is gezellig als hem afwilt doen, maar echt veilig vind ik het toch niet. Ik vind het een akelig idee dat dat ding kan afschieten. Naast het feit dat het kan afschieten heb ik het idee dat het ligt te leven. Daarmee bedoel ik als je over hobbel rijd je die trekhaak gelijk hoort bewegen. ( kan ook een idee zijn).

Nu heb ik 2 vragen.
Zou je een vaste trekhaak kunnen plaasten en wat zijn julie ervaringen met een afneembare trekhaak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:24

Afneembare trekhaken zijn net zo veilig als vaste. Mits goed bevestigd. Maar je kan net zo makkelijk een trailer niet goed aankoppelen...dus dat is gewoon een kwestie van opletten en secuur zijn. Eenmaal geborgd laat zo'n ding echt niet los.

Soms heb je keuze, maar soms zijn er ook geen vaste leverbaar voor jouw type auto, dus dat zou je moeten navragen. Ik zou 'm niet laten vervangen, kost alleen maar geld.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:55

Vorige auto had afneembaar, nu weer en ik heb er helemaal geen problemen mee hoor. Zit tussen je oren ;)

Wat Ibbel zegt, een trailer verkeerd aankoppelen is ook gevaarlijk. Zo vanzelfsprekend is een afneembare trekhaak goed bevestigen.

PBA_

Re: ervaring met afneembare trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:40

Onze auto had afneembaar. Werkte goed, gewoon extra goed opletten of hij vergrendeld zat en dan zat hij als een huis.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:44

Onze afneembare trekhaak is er nog nooit afgehaald :)
Zat al op de auto toen we hem kochten.
Helemaal niet over nagedacht of het veilig zou zijn of niet.
Maar gezien de Nederlandse wetgeving zullen die dingen wel aan strenge normen moeten voldoen en zal het wel vertrouwd zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:07

Inderdaad heel erg veilig. Zou hem er wel afhalen, ze worden nog wel eens gejat. Duur grapje.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:25

oke dat stelt mij al meer gerust, zoals hier boven gezegt wordt. Het zal wel tussen mijn oren zitten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:27

Op onze auto zit ook een afneembare trekhaak..
Het is inderdaad net zo veilig als een vaste hoewel ik het zelf ook wel een beetje 'eng' vind. Maar het verschil van vast of niet vast is enorm duidelijk, dus een keer niet goed vast maken dat kan haast niet. Alleen dan zou het eerder los kunnen schieten.

Wel vind ik het maar een rotwerk het ding erop te krijgen.. Met mijn puppykracht tenminste :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:30

Niets minder veilig, er zit een klik-systeem op, hij kan echt niet losraken hoor. :)
En ideaal met achteruit rijden, anders blijven de parkeersensoren piepen... :\

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:31

Cookies schreef:
Inderdaad heel erg veilig. Zou hem er wel afhalen, ze worden nog wel eens gejat. Duur grapje.

Wij hebben er een die je op slot kunt zetten. Als je hem eraan hebt, sleuteltje omdraaien en ze krijgen hem er niet af.. Dat is dus ook een optie..

Maar ik zou hem er nog wel regelmatig afhalen, anders wordt het meganisme steeds stroever, althans, dat idee heb ik, dan gaat er allemaal vuil tussen zitten en krijg je hem er moeilijker af.

Het is trouwens net zo veilig als een vaste, een 1-2 systeem, wanneer 1 er niet goed opzit, pakt 2 ook niet en heb je hem nog in je handen. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:46

Janine1990 schreef:
Niets minder veilig, er zit een klik-systeem op, hij kan echt niet losraken hoor. :)

Wanneer blijven deze piepen?

Vind dat echt irritant met een trailer erachter blijft het ding piepen...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:49

Ik heb ook een afneembare trekhaak gehad en ik vond het een ramp. Wilde ik dat ding er af halen, zat er weer vuil tussen en lukte dat weer niet. Man man man, wat een gezeur met dat ding. Ben dus blij dat ik nu weer een auto met een vaste trekhaak heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:54

renee16 schreef:
Janine1990 schreef:

Wanneer blijven deze piepen?

Vind dat echt irritant met een trailer erachter blijft het ding piepen...

Als alleen de trekhaak er op zit.
Zonder trekhaak geen probleem...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:55

Roxx schreef:
Ik heb ook een afneembare trekhaak gehad en ik vond het een ramp. Wilde ik dat ding er af halen, zat er weer vuil tussen en lukte dat weer niet. Man man man, wat een gezeur met dat ding. Ben dus blij dat ik nu weer een auto met een vaste trekhaak heb.

Grappig, heb tijden gehad (was 16) dat ik em bijna dagelijks gebruikte. Fiets met mama mee naar het werk, en dan op fiets naar school vanaf moeders' werk. Kon het zelf, in weer en wind..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:59

Moet zeggen dat het er mee te maken kan hebben dat ik vrij veel over zandwegen reed.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:17

Maar als je hem optijd eens insmeerd dat voorkomt al een hoop problemen niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:20

Klopt ;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:24

Tja, ik ben van het type: een auto moet starten en lopen, poetsen en smeren doen ze maar bij de garage. :P Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat een afneembare trekhaak voor mij niet geschikt is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:27

Wij hadden op de vorige auto ook een afneembare. Wordt je snel zat als je elke week de mestwagen moet legen en met vies weer in de winter achter je auto kan gaan liggen om je trekhaak erop en eraf te halen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:29

Wij hebben ook een afneembare trekhaak. Echt geweldig. Hoewel ik wel moet bekennen dat we op onze vorige Alfa Romeo een afneembare trekhaak gehad, maar dat was een regelrechte ramp. Zo erg zelfs dat ze de trekhaak in de garage eruit moesten smelten.....

Maar met onze Opel is t echt een super systeem. Sleutel om trekken en draaien en hup klikt de trekhaak zich er zelf uit. Nooit meer iets anders. Met een vaste trekhaak stoot ik steeds mn knieen met boodschappen doen tegen dat rotding.....

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:31

Bij mij is het gewoon een 1-2 systeem. ik heb dat ding er maar gewoon in te duwen. Hoeft verder niets mee te gebeuren. En aan die ijzeren klepjes langs de kant zie dat hij goed vast zit.

Ik heb de indruk dat er veel verschillende types bestaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:31

Die van ons was dus echt schroefwerk

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:34

oke, ja dan kan ik er inkomen dat het een rodwerkje is.
Maar ik ben er nog altijd niet uit hoe je door bewoon een staafje er in teduwen dat ding vast zit.
die moet toch wel ergens achter vast te komen zitten of zo?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:36

Heb geen idee dat was voor ons de eerste en laatste keer een afneembare trekhaak, haha. Die ging echt met twee bouten vast die je met sleutels moest aandraaien.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:06

Een afneembare trekhaak mag over het algemeen veel minder kogeldruk hebben dan een vaste trekhaak. Dit is wel iets waar je op moet letten als je er een paardentrailer achter wilt hangen.