Paard op jou naam, eigendomspapieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Paard op jou naam, eigendomspapieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:22

Hallo!

Maar al te graag zie ik straks op de papier van Disco staan, mijn naam bij de eigenaar.
Nu is mij verteld, uitgelegd dat ik daarvoor dus lid moet worden van het KWPN, en dan via hun in zijn paspoort mijn naam komt te staan bij eigenaar. En voor zover ik weet later ook op startkaart e.d.?

Nu staat verzekering sowieso al op mijn naam, en daar sta ik dus ook als eigenaar van het paard. :)

Alleen, nu weet ik dan ook dat het paspoort en stamboekpapier niet de wettelijke eigendomspapieren zijn. Die horen immers bij het paard! Maar wat zijn nou die wettelijke eigendomspapier??

Oké hele vage vraag misschien, heb al wat toppic's doorgelezen en gezocht maar echt antwoord kon ik niet vinden. Zitten vast enz eker genoeg mensen hier die er bekend mee staan, en mij is een duidelijke uitgebreide uitleg hierover kunnen geven.

Zou het jammer vinden als meneer ineens niet meer in zijn stal staat over 5 jaar, hij uiteindelijk terug gaat van waar ik hem heb gekocht. Heb hem dan toch graag bij mij, en wil gewoon wettelijk ook zijn eigenaar zijn. :+

Groetjes

xJolijn

Re: Paard op jou naam, eigendomspapieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:24

Volgens mij is de wettelijke eigenaar degene die kan aantonen dat hij/zei voor het paard betaald. Dat kan bijvoorbeeld door middel van bankafschriften of rekeningen(DA,hoefsmid,voer e.d.). Maar ik weet dit niet zeker, dit is wat ik heb meegekregen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:33

Stom dat er geen eigendomspapier is. Dat zou betekenen dat het koopcontract en de rekeningen dus mijn bewijs zijn dat ik de eigenaar ben. Hmm.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:35

Ja, zo is het in NL.

Heb al jaren mijn fjord, pas vorig jaar op mijn naam gezet, ivm lid worden stamboek en willen laten dekken.
(dat is goedkoper als paard op je naam staat.)
Om te starten bij KNHS niet nodig dat hij al op je naam staat.

Recent paard in duitsland gekocht, daar zitten dus eigendoms papieren bij.
(vind dat eigenlijk wel net zo netjes en duidelijk ook nog eens.
Bezitter van het eigendomspapier is eigenaar.
Vorige eigenaar moet tekenen bij verkoop en nieuwe eigenaar ook.)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:37

Geloof dat een verkoopovereenkomst een bewijs is dat je het paard betaald hebt, en dus van jouw is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:51

Oké duidelijk.
Dan nog lid worden van het KWPN en het bij het stamboek ook op mijn naam zetten. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:41

eigendomspapier: je koopcontract.

Iemand die betaalt voor een paard is NIET de eigenaar, maar de bezitter. En dat maakt een hoop verschil, ik heb ook paarden van anderen in training, voor een draag ik ook zelf de kosten. Zou niet best zijn als het dier dan ineens van mij was.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:47

Daar zat ik dus ook mee Urielle, maar bedankt! Het is duidelijk nu! :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:54

Indd het koopcontract, daar staat in dat de verkoper hem verkoopt aan de koper. Dat is je bewijs. Dus altijd een koopcontract laten tekenen!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:10

Wat als er geen koopcontract is opgesteld? Ik heb mijn haflinger gekocht toen hij 5 maanden was. Hij is gebracht en ik heb betaald. Daarbij heb ik zijn paspoort en stamboekpapier gekregen. (achter op dit papier heeft de vorige eigenaar zijn handtekening gezet bij de verkoop) Ik heb al die jaren de zorg voor hem gedragen en die draag ik nog steeds maar hoe moet ik dan bewijzen dat ik de eigenaar ben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:05

De koopovereenkomst is je eigendomsbewijs inderdaad. Als je bij het stamboek als eigenaar van het paard te boek wil staan kun je het beste even contact met het betreffende stamboek opnemen, ieder stamboek heeft daar zo z'n eigen manier voor. Zo heb ik bijvoorbeeld toen ik mijn paard kocht samen met de verkoper een formulier ingevuld waarin we moesten aangeven dat zij de vorige en ik de nieuwe eigenaar was. Dat moesten we naar het stamboek (NSIJP) opsturen, samen met het afstammingsbewijs waar de naam van de verkoper op stond. Een week of twee later kreeg ik een nieuw afstammingsbewijs in de bus, waar mijn naam op staat. Hiervoor moest ik lid worden van het stamboek. In het paspoort van mijn paard staat niemand vermeld als eigenaar. Me opgeven voor wedstrijden kan ik alleen online doen, daarbij pakt het systeem automatisch de stamboekgegevens van mijn paard. Al ben ik wat inschrijven betreft niet aan mijn eigen paard gebonden, ik zou als ik dat zou willen iedere geregistreerde IJslander kunnen opgeven voor een proefje.
Hoe dat bij de KNHS is weet ik niet, houd ik me niet mee bezig.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:10

Voor zoverik weet ik het koopovereenkomst het eigendomspapier, maar ook het paspoort! Dit hoort bij het paard en die dat in handen heeft is officieel de eigenaar. (weet dit door een aquefietje(ofzoiets) wat we een keer op stal hebben meegemaakt.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:17

Zover ik begrepen is , dat de koopovereenkomst het eigendomspapier is, tezamen met het kunnen aantonen dat je de stalling, hoefsmid, veearts betaald heb.

Alleen begrijp ik niet, wie de eigenaar op papier is van een zelf gefokt veulen, want daar is geen aankoopbewijs van, of het is het papier van de hengstenhouder, als het via het stamboek verloopt en je paspoort omdat je daar als fokker en eigenaar vermeld staat. Of heb ik het nu mis ???

Ze zouden het toch gewoon makkelijker moeten maken, paspoort met de juiste gegevens, eigendomspapier moeten maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:21

charissiej schreef:
Voor zoverik weet ik het koopovereenkomst het eigendomspapier, maar ook het paspoort! Dit hoort bij het paard en die dat in handen heeft is officieel de eigenaar. (weet dit door een aquefietje(ofzoiets) wat we een keer op stal hebben meegemaakt.

Een paspoort is NIET een eigendomsbewijs. Net zomin als de rekeningen van de veearts, smid enz. een bewijs van eigendom zijn. Wanneer je de kosten voor het onderhoud van een paard draagt ben je bezitter, maar geen eigenaar. En wat nou als je, net als ik, de eigenaar van het land en de bekapper en de hooiboer contant betaalt. Dan zijn zij toch niet ineens de eigenaar van mijn paard :+ }:0

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:52

MilouNigel schreef:
Wat als er geen koopcontract is opgesteld? Ik heb mijn haflinger gekocht toen hij 5 maanden was. Hij is gebracht en ik heb betaald. Daarbij heb ik zijn paspoort en stamboekpapier gekregen. (achter op dit papier heeft de vorige eigenaar zijn handtekening gezet bij de verkoop) Ik heb al die jaren de zorg voor hem gedragen en die draag ik nog steeds maar hoe moet ik dan bewijzen dat ik de eigenaar ben?

Weet niemand het antwoord op mijn vraag? Ben toch wel benieuwd ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:00

MilouNigel schreef:
MilouNigel schreef:

Weet niemand het antwoord op mijn vraag? Ben toch wel benieuwd ;)

Dat kan bijvoorbeeld door middel van bankafschriften of rekeningen(DA,hoefsmid,voer e.d.). Maar ik weet dit niet zeker, dit is wat ik heb meegekregen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:04

Ik weet niet of het rechtsgeldig is, maar heb je misschien iets van documentatie waaruit blijkt dat het paard aan jou verkocht zou worden? Bijvoorbeeld emailcorrespondentie tussen jou en de vorige eigenaar? Denk dat je anders, om je eigenaarschap te kunnen bewijzen, getuigen van de transactie nodig hebt. En zo zie je ook meteen maar weer hoe belangrijk zo'n verkoopovereenkomst is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:21

Ik heb inmiddels contact met het KWPN gehad, om het paard op jou naam te laten zetten hebben ze het originele registratie papier nodig, die moet je dus aangetekend versturen. Let op; paspoort hebben ze dus NIET nodig! Het registratie papier is ook een soort van eigendoms papier, met een evt. koopcontract. Dan zit je iniedergeval behoorlijk dicht. Vervolgens krijg je het registratiepapier met een sticker voor in het paspoort terug.

Het registratiepapier blijft bij de eigenaar van het paard, het paspoort (met sticker waarop staat wie de eigenaar is) blijft bij het paard.

Zo zit het bij het KWPN overigens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:23

Nou kijk aan, ook weer opgelost dus :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:32

Ik heb 5 maanden geleden een half jaar oud fries veulen gekocht.
Ik heb geen koopovereenkomst getekend.
Ik heb eerst een gedeelte via de bank overgemaakt met omschrijving: Aankoop Daks geboren 27-06-2009.
Het resterende bedrag heb ik zo in de hand gegeven en heb toen het paspoort meegekregen.
Alle mail afspreken over de koop heb ik uitgeprint en bewaard met datum en tijd.
Daks heeft geen papieren waardoor ik mij bij een stamboek ook niet als eigenaar kan laten gelden.
Het paspoort van Daks staat inmiddels op mijn naam.
Alle facturen staan allemaal op mijn naam, en zijn via mijn bankrekening betaald.

Ben ik nun dan de wettige eigenaar van Daks,
Zo nee wat moet ik dan doen om dat wel te worden?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:02

Een jaar geleden heb ik mijn paard op mijn naam laten zetten.(paard was van mijn ouders, gekregen als kado)
Ik heb toendertijd contact opgenomen met het KNHS en die vertelde mij dat ik mijn paspoort aangetekend moest versturen en dat hun hem dan op naam zetten..
Nu staat er dus keurig in mijn paard zijn paspoort dat ik eigenaar ben..(neem aan dat dit gewoon eigendomsbewijs is!!)
Hoefsmid, DA enz betaal ik allemaal contact dus heb daar geen rekeningen van om aan te kunnen tonen dat het mijn paard is...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:46

Daks schreef:
Ik heb 5 maanden geleden een half jaar oud fries veulen gekocht.
Ik heb geen koopovereenkomst getekend.
Ik heb eerst een gedeelte via de bank overgemaakt met omschrijving: Aankoop Daks geboren 27-06-2009.
Het resterende bedrag heb ik zo in de hand gegeven en heb toen het paspoort meegekregen.
Alle mail afspreken over de koop heb ik uitgeprint en bewaard met datum en tijd.
Daks heeft geen papieren waardoor ik mij bij een stamboek ook niet als eigenaar kan laten gelden.
Het paspoort van Daks staat inmiddels op mijn naam.
Alle facturen staan allemaal op mijn naam, en zijn via mijn bankrekening betaald.

Ben ik nun dan de wettige eigenaar van Daks,
Zo nee wat moet ik dan doen om dat wel te worden?

Als je paard geen papieren heeft heeft hij toch een paspoort nodig, bijvoorbeeld van de KNHS. Daar kun je dan informeren hoe je jezelf als eigenaar kunt laten registreren. Maar dat is dan alleen voor de administratie van dat stamboek ;)

Jij bent de wettige eigenaar, ik weet alleen niet of je dat ook kunt bewijzen. Tenzij dat heel duidelijk uit de emailcorrespondentie blijkt.

Kimme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:36

Volgens mij heeft zijn chip er mee te maken of hij van jou is of niet.
Volgens mij moet je je naam veranderen zodat het stamboek dat in hun administratie kunnen veranderen. dan verwijst het nummer in zijn chip naar jou. Als jij je dan kan identificeren als jezelf dan is dat het bewijs dat hij van jou is. Daarom is het belangrijk dat je snel je paard van eigenaar overzet.
Het paspoort is een wettig document(door de EU ingesteld), dus het lijkt mij dan dat dat bewijst dat jij de eigenaar bent.

Ik weet niet zeker of dat klopt, maar volgens mij was dat een keer op Animal Planet over de chips bij dieren :D :o

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:06

hestejente bedank voor je antoowoord.
Zoals eerder beschreven heeft hij dus een paspoort waarin staat dat hij op mijn naam staat.

De mail correspondentie gaat over de koop de ouders en de foto's van daks.
Ook gaan de mails over de afspraak van de prijs en de ophaal datum.
Dus als ik het goed begrijp en ik dus gelukkig de wettelijke eigenaar van Daks??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:04

Kimme88 schreef:
Volgens mij heeft zijn chip er mee te maken of hij van jou is of niet.
Volgens mij moet je je naam veranderen zodat het stamboek dat in hun administratie kunnen veranderen. dan verwijst het nummer in zijn chip naar jou. Als jij je dan kan identificeren als jezelf dan is dat het bewijs dat hij van jou is. Daarom is het belangrijk dat je snel je paard van eigenaar overzet.
Het paspoort is een wettig document(door de EU ingesteld), dus het lijkt mij dan dat dat bewijst dat jij de eigenaar bent.

Ik weet niet zeker of dat klopt, maar volgens mij was dat een keer op Animal Planet over de chips bij dieren :D :o

Kan best dat het zo werkt waar dat programma is opgenomen. Maar in Nederland werkt het toch wel ietsjes anders. Chip heeft geen ruk te maken met wie de eigenaar van een paard is.

Daks: als er in die mails inderdaad de prijs en datum van levering staan denk ik wel dat je kunt aantonen (wanneer dat nodig is) dat het paard van jou is. Het zou helemaal mooi zijn als jij die mensen nog had gemaild van: ontzettend bedankt, en wat fijn dat jullie 'm zijn komen brengen, en dan de verkoper van: veel plezier met 'm. Zodat je ook gedocumenteerd hebt dat hij daadwerkelijk geleverd is.