Afspraken voor uitbrengen van paard van een ander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Afspraken voor uitbrengen van paard van een ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:45

Wat is wijsheid. Eigenaar heeft mij gevraagd het paard uit te brengen in de sport. Het is een hengst en we voldoen aan de KNHS regels om dit paard te mogen starten. Ik ben opzoek naar tips voor afspraken die ik met de eigenaar moet maken om duidelijke regels en afspraken te hebben zodat er geen problemen ontstaan.
Het betreft vooral het afdekken van de risico's en de financiële onderdelen (startgeld, vergoeding voor mijn moeite enz).

Wie heeft hier ervaring mee ?

pieteritus

Re: Afspraken voor uitbrengen van paard van een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:16

Is het paard van vrienden of van vreemden. Het zou niets uit moeten mogen maken, maar in de praktijk worden er veel afspraken anders gemaakt als het vrienden of vreemden zijn. Kun je dat even toelichten?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:39

Indien je een vergoeding krijgt voor de tijd/moeite en je startgeld vergoed krijgt, is dit een mooie regeling. Het is natuurlijk wel zo dat hoe hoger het paard geklasseerd is, hoe meer het waard wordt. Dus het is handig om van te voren te weten/ vast te stellen wat de doelen zijn.

Als het doel is het paard tot de Z te rijden, kun je een regeling treffen dat je tijd/moeite (evt.lessen deels) en je startgeld worden vergoed. Ook al wordt het paard meer waard, kun je bij de verkoop geen aanspraak erop maken omdat je "betaald" wordt voor jouw diensten.

Je kunt ook afspreken dat het paard nu bijv. 5000 euro waard is. Jij brengt hem uit op wedstrijd, op eigen kosten. het paard wordt Z dressuur en is dan ( ik noem maar even een dwarsstraat) 7000 euro waard, dan kun je bijvoorbeeld afspreken dat jij een percentage ontvangt van het geen dat het paard op dat moment waard is. Eigenlijk kun je alle kanten op, het is wel belangrijk van te voren doelen op te stellen en duidelijk te krijgen of je het paard hobbymatig of professioneel gaat opleiden. Indien het professioneel gebeurd, betekent dat dus dat de doelen wel behaald moeten worden en dat je de uitzonderingen (in geval van ziekte, blesure, etc) goed op papier moet vastlegen.

Wat ook misschien wel handig is om van te voren te weten: doe jij ervaring op door iemand anders zijn paard uit te brengen of doet het paard ervaring op omdat hij door jou op wedstrijd wordt uitgebracht?

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:40

Dat hangt inderdaad van de bovengenoemde dingen af, maar over risico zou ik in ieder geval doen dat alles op risico van de eigenaar is, behalve als jij gewoon echt iets doms doet wat je makkelijk had kunnen voorkomen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 07:48

Het is een paard van een lesklant. Paard is groen en zal door mij ervaring op doen. Het is niet de bedoeling dat het paard verkocht wordt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:57

Ik rij veel paarden voor anderen,enkele zonder vergoeding.Dit zijn paarden die nooit verkocht worden en ik dus als mijn eigen kan beschouwen.
De paarden die ik opleid en waar ik niet zeker van ben tot wanneer daar vraag ik een vergoeding voor.
Het is mij al een aantal keer overkomen dat paarden verkocht werden toen ze Z liepen en ik nog wel verder had gewild.Of zodra hij het lekker gaat doen dat ze hem zelf overnemen.
Dit gebeurd ook ondanks afspraken,er kan in een aantal jaar wel eens wat veranderen in de omstandigheden.
Een vergoeding is dus wel verstandig.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:43

Het is zeker dat dit paard ook niet verkocht wordt. Eigenaar vindt het leuk als het paard wat gaat presteren in de sport. Haar dochter heeft nog niet eerder KNHS gereden en mag deze hengst niet uitbrengen. Het idee is dus dat het paard er van leert en een bepaal nivo in de dressuur op zijn naam krijgt.

Voor niets ga ik het niet doen, want ik heb er zelf genoeg staan en zelf wordt ik er niet echt wijzer van.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:45

Ik heb hier wel ervaring in (exact hetzelfde verhaal; jong dier van lasklant maak ik klaar en breng ik uit). Kan je per pb eventueel toelichten hoe ik het regel. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:41

WD --> TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:27

Als jij er verder niet beter van wordt zou ik zorgen dat je zelf sowieso geen kosten maakt, dus inschrijfgeld wordt vergoed, reiskosten worden vergoed en je krijgt gewoon betaald voor het trainen, starten en de reistijd.

Hoeveel je dan moet vragen moet je zelf bedenken, misschien een idee af te stemmen op je lesgeld? In principe geef je ook les, maar dan alleen aan het paard. Wel loop je een groter risico, je zit er namelijk ipv dat je er langs staat, dus hier zou ik iets extra's voor rekenen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:49

Ik ga akkoord met Haike. Je rijdt dat paard in opdracht van iemand anders dus je kan hier best wel geld voor vragen.