Rontgenologisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Rontgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:28

B este Bokkers,

In juni is het dan eindelijk zover. Dan komt mijn eerste echte eigen paard!

Het is een 9 jarige KWPN ruin van 1.65. De huide eigenaresse is een heel leuk mens. Ik ben een paar keer komen kijken en ik weet het zeker. Dit gaat hem worden. Hij staat te koop voor 2500 euro. Ik weet alles over zijn gezondheid en verleden.

Ik wil hem klinisch laten keuren, maar rontgenologisch en klinisch kost samen 559 euro. Ik vind dit nogal een bedrag als je kijkt naar de aanschafsprijs.

Ik wil graag van bokkers die ook in deze prijsklasse een paard hebben gekocht weten wat zij hebben gedaan qua keuring.

groetjes

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:03

Ik heb het niet gedaan, maar dat was omdat ik een paard kocht van toen 15 jaar oud. Ik had het idee dat ze toch wel wat zouden vinden op de foto's omdat ze al wat ouder was en misschien hier en daar wat versleten. Ik heb gewoon de gok genomen. Als ik weer een paard zou kopen en het zou er eentje worden van een jaar of 10 zou ik het zeker wel rontgenologisch laten keuren. Bij de kliniek waar wij de keuringen laten verrichten, kun je bijv. ook zeggen dat je eerst klinisch laat keuren en als blijkt dat het paard bijv. op een buigproef niet goed reageert dat je er voor kiest om dat been op de foto te zetten en niet alle 4. Succes met je a.s. paardje en de keuring. ik hoop voor je dat tie goed gekeurt wordt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:09

Ik zou het doen. Je kan niet in het paard kijken, ook de eigenaresse niet. En daarbij komt dat niet iedereen kan zien wanneer een paard niet helemaal zuiver loopt, een klinische keuring i.c.m. een röntgenologisch keuring geeft een beter beeld. Maar met een röntgenologisch keuring kun je jezelf iets meer "zekerheid" geven dat je een gezond paard hebt gekocht. Er kan altijd iets gebeuren, ook als het paard al is goed gekeurd maar ik adviseer het je wel. M.n. om hoge kosten in de toekomst te omzeilen voor iets wat je had kunnen weten.

chocobroodje

Re: Rontgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:13

Je kunt met een DA ook afspreken foto voor foto te maken. Zodra ze dan wat vinden stoppen ze met foto's maken en gaan ze eerst overleggen. Een 9 jarige zou ik wel doen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:47

Ik zou voor die aankoopprijs gewoon de gok wagen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:12

Ik weet niet waar je woont maar dat is belachelijk veel geld voor een keuring. In drenthe ken je een paard laten keuren voor rond de 300 euro. 15 euro per foto en als het misse boel is dan betaal je gewoon wat er is gemaakt of je moet zelf verder willen.

Ik zou zowiezo laten keuren. Ik was onlangs bezig met een 3 jarige merrie uit een goede merrie lijn maar door zomerexceem een prijs van 1700 euro. Wat ben ik blij dat ik die heb laten keuren. Op foto volledig afgekeurd en die was nog niet beleerd.
Stel dat hij opeens met een half jaar kreupel is vanwege iets wat je op de foto had kunnen zien dan is 2500 euro veel geld.

Ga eens een rondje veeartsen bellen dan kun je zo een paar honderd euro besparen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:19

Tja, ik roep altijd dat je een paard moet laten keuren, maar ondertussen staat nummer vier op stal en ook nummer vier is niet gekeurd. En nee, die andere drie zijn niet weg omdat ze wat mankeerden. Nou ja, die eerste dan, maar dat was na 17 jaar bezit en op 29-jarige leeftijd en die heb ik toen maar naar de eeuwige weides gezonden.........

Als je alles weet van het verleden van dat paard, wat denk je dan dat foto's nog toevoegen? Bovendien staan er op foto's dingen die helemaal geen problemen hoeven te geven, naast dat ook foto's een moment-opname is, net als een klinische keuring.

Kortom, in die prijsklasse zou ik niet zo snel naar foto's grijpen als selectiemiddel. Ik heb dan eerder zoiets van "bij twijfel niet inhalen" oftewel, laat maar staan, geen hand vol maar een land vol.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 23:56

De meningen zijn ook hier nogal verdeeld, haha. Daar liep ik in mijn omgeving ook al tegen aan. Maar wel interessant om te horen wat jullie zelf bij de aanschaf van jullie paarden gedaan hebben, en waarom.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 01:17

Ik heb onze ook niet laten keuren. Heb haar nu 2 maanden en zij was een aantal jaar geleden wel gekeurd. Het voelde goed en ook al kun je niet altijd op je gevoel afgaan, ik heb de gok genomen. Ben wel een aantal keren daar geweest en had haar ook een week op proef. Zij was 13. Denk dat ik het met een jong paard wel zou laten doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:53

In die prijsklasse zou ik het niet laten doen. Wel zou ik het paard op harde ondergrond even links- en rechtsom laten draven op de volte. Geeft vaak al een goede indicatie.

wyomi1302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:36

Gezien de aankoop prijs en omdat je al veel weet van het paard zou ik het bij klinisch laten....ront. is ook een aanvulling en soms komen er dingen naar boven die niet belangrijk zijn of waar het paard totaal geen last van heeft maar waar jezelf dan weer over gaat twijfelen.... :\ , veel plezier met je nieuwe paardje!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:38

zeker rontgenologisch laten keuren, wij hebben alleen klinisch gedaan, en nu blijkt maar weer ook rontg. laten keuren, mijn pony heeft namelijk hko en spat.. en dat waarschijnlijk bij de aankoop al!!

hoop echt dat je hem rontg. laat keuren, vreselijk dit wil je echt niet meemaken.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:40

Ik heb mijn huidige paard wel laten keuren, klinisch en rontgen. Maar dat is ook gezien de aankoopprijs wel het 3 dubbele is. Mijn paard ervoor heb ik niet laten keuren. De prijs was een stuk lager en dat risico wilde ik toen nemen. Dat paard leeft niet meer maar niet door blessures etc.

Ik zou zoiezo voor een klinische keuring gaan. Maar rontgen zou ik gezien het aankoopprijs niet doen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:23

mijn eerste paard zat rond jouw prijsklasse en heb ik alleen klinisch laten keuren. Wat heeft die mij een hoop dierenarts kosten gekost. (o.a. Ocd)

hij is nu al een jaar met pensioen en hij moet nog 9 worden.

Mijn nieuwe paard was een stuk duurder en die heb ik wel helemaal op de foto gezet incl rugfoto's omdat ik nou eenmaal geen rusthuis wil beginnen.
Ook als ik nu weer een goedkoper paard zou kopen laat ik die op de foto zetten. Het kan een hoop teleurstellingen voorkomen maar het is geen garantie.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:42

Adin schreef:
mijn eerste paard zat rond jouw prijsklasse en heb ik alleen klinisch laten keuren. Wat heeft die mij een hoop dierenarts kosten gekost. (o.a. Ocd)

hij is nu al een jaar met pensioen en hij moet nog 9 worden.

Mijn nieuwe paard was een stuk duurder en die heb ik wel helemaal op de foto gezet incl rugfoto's omdat ik nou eenmaal geen rusthuis wil beginnen.
Ook als ik nu weer een goedkoper paard zou kopen laat ik die op de foto zetten. Het kan een hoop teleurstellingen voorkomen maar het is geen garantie.

volledig met jou eens, lees post van mij 2 hierboven..

vreselijk zeg, ook de mijne was in deze prijsklasse van TS nou van die keuringskosten hebben mijn ouders het 3dubbele aan DA- rekeningen betaald volgens miij

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:08

Klinisch keuren zou ik altijd doen. Je kunt hem immers verzekeren voor €4500,- met enkel een klinische keuring.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:34

Klinisch kun je laten doen, foto's hebben mi geen toegevoegde waarde, tenzij de klinische keuring twijfels geeft...

foto's geven enkel een verwachting weer als je een paard laat keuren... en geen garantie
mankeerd je paard iets, dan kan een foto een bevestiging.

en voor dat aankoopbedrag...

Ik heb nu 1 paard wat gekeurd is, maar dat was hij al voor de aankoop... en juist dat paard was ca 1.5 jaar bij aankoop :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:15

tsja.. mijn pony was ook zo duur, en heeft vanalles.. wij hebben pech dat weet ik , maar weet dat je dit echt niet wilt meemaken.. dan is die rontg. keuring heel wat waard!

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:33

Ik zou altijd rontgenologisch laten keuren door wat persoonlijke ervaringen.
Maar wat weet je precies van dit paard? Wat krijg je voor € 2500. Welke afstamming, niveau van training, reeds bekende gebreken etc.
Puur op het bedrag kun je er niet zoveel van zeggen. Maw klinkt het 'too good to be true' dan zou ik toch achterdochtig worden en laten keuren..
Beter nu wat betalen dan straks met een bak ellende (en ws verdriet) zitten ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:34

Patty83 schreef:
Ik zou altijd rontgenologisch laten keuren door wat persoonlijke ervaringen.
Maar wat weet je precies van dit paard? Wat krijg je voor € 2500. Welke afstamming, niveau van training, reeds bekende gebreken etc.
Puur op het bedrag kun je er niet zoveel van zeggen. Maw klinkt het 'too good to be true' dan zou ik toch achterdochtig worden en laten keuren..
Beter nu wat betalen dan straks met een bak ellende (en ws verdriet) zitten ;)

precies wat ik nu meemaak *heeftmedelijdenmetzichzelf :P *

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:41

Ik zou hem zeker ook röntgenologisch laten keuren. Destijds een tweespan aangeschaft met alleen klinische keuring waar ze beide goed doorheen kwamen. Binnen 1 jaar hebben we beide moeten laten inslapen vanwege hoefkatrol/artrose, die - ondanks alle behandelingen - te ernstig was om de paarden nog een fijn leven te geven. Dát kost pas een hoop geld, en nog veel meer verdriet. Want je gaat je wel hechten aan het dier.

Sindsdien laat ik bij iedere koop een volledige keuring uitvoeren. Dit wil ik namelijk nooit meer meemaken.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:46

ik zal hem wel laten keuren dingen als atrose enz kunnen op de foto mischien al wel zichtbaar zijn terwijl je het niet direct merkt .
of inderdaad als de buigproef bijv niet goed is dat been op de foto ja ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen wat jij vind dat nodig is en wat je wilt.
maar wil je zeker weten dat hij nu goed is dan zeg ik beide keuringen laten doen wat is nou dik 500 euro op een paard wat achteraf niet goed blijkt te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:50

moet je eens kijken wat er binnen een paar maand kan ontstaan, daar helpt geen keuring tegen, de enige bevestiging die je dan hebt is dat ten tijde van de koop alles goed was...

Op dit bedrag zou ik geen foto's laten maken.... je kunt dan eventueel nog kiezen om te verzekeren... tot 4500 euro kan dat zonder foto's... reken je even uit wat het je scheelt om je paard 2 jaar vol te verzekeren voor het bedrag, komt er dan wat bovendrijven, ben je ingedekt...
heb je denk ik meer aan dan foto's die 3 maand 'geldig' zijn.

en dik 500 euro... een foto is niet meer dan een verwachting... men vermoed dat het paard ooit iets gaat mankeren.... daarnaast kan een paard met goede foto's na 6 maand total loss verklaard worden..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:55

tja die afweging moet je echt voor jezelf maken.
juist paarden in die prijsklasse krijg ik altijd een beetje mijn bedenkingen bij... :o
ik heb mijn 1e paard ook alleen maar klinisch laten keuren, en daar ontzettende spijt van gehad achteraf. net als enniee, dat wil je echt niet meemaken.. heb mij er nog tijden schuldig over gevoeld dat ik met dat dier doorgereden heb terwijl ze gewoon totaal niet goed was van binnen, en uiteindelijk dus ook zoveel last had dat ze kreupel liep....
mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal laten keuren, ookal was die nog niet zo lang geleden gedaan, puur voor mijn eigen gevoel en om nu wel goed te starten, nou weet ik dat dat geen garantie is, maar toch hij was op dat moment goed, dat is al een hele geruststelling.

maar wat zijn die keuringen duur daar bij jullie dan?
hier betaal je hooguit in totaal iets van 350 euro klinisch en rontgen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:15

Ik zou ook in die prijsklasse laten rontgenen...om dezelfde reden die al een paar is aangegeven.....
Heb nu 3 jaar mn paard, klinisch goedgekeurd en al vanaf 1.5 jaar dat ik hem had een hoop ellende kliniek in en uit. Het geeft geen garantie voor de toekomst maar ik wil bij een eventueel nieuw paard echt de garantie dat ie het moment dat ie bij mij komt helemaal goed is. Want nu loop ik aldoor te twijfelen of ik mn huidige paard destijds ook niet op de foto had moeten laten zetten....