Problemen met trailer op. SPOED HELP weet geen raad meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Problemen met trailer op. SPOED HELP weet geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:43

mijn paard wil zo van de ene op de andere dag niet meer op de trailer...
ze is er gewoon af gekomen ... tot een paar dagen geleden...
k heb haar er op gezet naar de manege... en toen we na huis zouden wou ze er niet meer op.

uitendelijk na een heel gevecht haar er op gekregen...
vandaag weer een uur bezig geweest haar er op te krijgen op een manier dat ik eigenlijk niet wil.. heb haar uitendelijk een jas over de hoofd gedaan zodat ze niks meer zag en liep er daarna zo op.. bij de manege ook er zo weer op maar alleen met een jas over haar hoofd.. toen thuis er uit en op nieuw geprobeerd... niet gelukt.. toen maar gestopt want ik had er echt geen zin meer in...
hebben alles geprobeerd.. heel veel geduld... longeerlijn
brok hooi touwhalster alles..:S... zelfs tegen de bakrand geparkeerd...

iemand tips of iemand die kan helpen???

steeff2

Re: Problemen met trailer op. SPOED HELP weet geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:46

mijn paard wil helaas ook de trailer van de een op andere dag niet meer in. Ze is heel erg bang, ze gooit haar hoofd omhoog en kan er dan niks meer mee beginnen. Ik ga binnenkort iemand langs laten komen die het op een hele rustige en vertrouwde manier gaat proberen. Wil haar niet banger maken dan dat ze is, dan maak ik het straks alleen maar erger. En bovendien heb ik er het geduld denk ik niet voor dus hoop dat het werkt. Heb al heel veel goede verhalen gehoord.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:49

ben je bekend met clickertraining? dat zou sowieso helpen, maar een goede timing wbt belonen kan ook helpen.

waarom wil ze er niet in? is het angst, of wil ze gewoon niet?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:51

ze wil niet.. en doet steed shaar hoofd omhoog zodat ze er niet in past... en ik heb geen idee wat het is.. het ging altijd goed:S

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:52

is er misschien ruw gereden met de trailer de laatste keer,dat ze er daarom niet indurft?of iets anders wat anders is verlopen dan normaal?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:54

je weet zeker ddat het geen angst is?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:56

Iig nooit iets over het hoofd doen! :n
Heb ik uit pure wanhoop op advies van iemand ook een keer gedaan met als gevolg dat hij struikelde op de laadklep en de trailer inviel....Echt heel gevaarlijk...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:04

neej weet niet zeker of het angst is of gewoon niet willen...
en nee je gaat tog niet RUIG rijden met je dierbaarste paard achter de auto!!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:06

ik zou dan eerst gaan uitzoeken of het angst is, of dat het een andere reden heeft... als je daar een antwoord op hebt, kan je pas op zoek naar een oplossing ;)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:12

Je hoeft niet ruig te rijden om het oncomfortabel voor een paard te maken. Wat jij denkt dat heel rustig en voorzichtig is, hoeft niet te betekenen dat je paard dat ook zo ervaart. Als het altijd goed ging en ineens van de ene op de andere rit niet meer, dan kun je er wel vanuit gaan dat er iets is geweest wat dit paard bang gemaakt heeft.

Enige wat je kunt doen is opnieuw beginnen en geduldig blijven, maar wel leiderschap tonen. En niet teveel mensen om je heen om te 'helpen'. Dat werkt meestal averechts. Schakel anders de hulp in van Petra Vlasblom. Zij kan je zeker verder helpen.

Vraagje: Heb je ooit wel eens in een rijdende trailer gestaan? Dat zou iedereen die trailer gaat rijden eens moeten doen. Je staat er van versteld hoe akelig dat kan zijn. Terwijl het voor de bestuurder heel rustig lijkt te gaan. Wie weet kom je dan ook achter de vermoedelijke reden van je paard's plotselinge angst.

Veel succes in elk geval.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:13

wat moet je doen als het angst is.. en wat moet je doen als het geen angst is!!?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:25

Beauty_J schreef:
wat moet je doen als het angst is.. en wat moet je doen als het geen angst is!!?

Eigenlijk in beide gevallen hetzelfde.... Leiderschap tonen. Dat kun je doen door grondoefeningen te doen. Verdiep je maar eens in de verschillende vormen van natural horsemanship. Er is veel info over te vinden op internet en op bokt.

Bij een angstig paard zul je daarmee aantonen dat hij kan vertrouwen op de leider (die zelf geen angst, twijfel of onzekerheid toont.) Ze zullen dan volgen, dat zit in de genen.

Bij een paard dat een loopje met je neemt (al denk ik echt dat dit bij jouw paard nu (nog) niet aan de hand is, zul je ook aantonen dat jij de leider bent en dat hij dient te gehoorzamen. Ook in dit geval zal hij je volgen als hij de rol van 'mindere' heeft geaccepteerd.

Bovenal zul je moeten oefenen, jezelf ervan overtuigen dat dit gaat lukken en zo weinig mogelijk poespas om de trailer heen van mensen die allemaal hun eigen ideeen spuien. Dat geeft namelijk onrust, vooral bij jou en dat breng je dan weer over op je paard.

In beide gevallen (angst of niet) kan dit vrij simpel weer opgelost worden. Als je er zelf maar in gelooft...

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:37

hallo..
ik heb dit probleem ook gehad en we hebben trailer training gedaan bij doreen proos en het heeft geholpen..misch dat je er iets aan heb.
succes ermee iig..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:44

wij hebben ook zo'n paard op stal gehad, hebben dagelijks even geoefend en elke keer als het paard een stapje verder ging lekkers gegeven en terug gezet op stal.

paard wou niet eens in de buurt van de trailer komen in het begin dus de trailer in het land gezet voor een paar uur, ze zat er in no time aan te snuffelen nadat ze een boksessie heeft gehouden. trailer uit het land gehaald en paard laten staan, volgende dag weer tot het een paar keer achter elkaar goed ging.
daarna poging gedaan haar erop te krijgen, blinde paniek dus elke keer met rust geprobeerd haast hadden we immers niet, als ze een hoef op de plank had kreeg ze lekkers en weer terug naar stal. dit een paar dagen gedaan (dus paar dagen achter elkaar maar een hoefje op de plank dat ze maar leerde dat het niet eng was) na die paar keer gingen we een stapje verder dus oefenen met 2 hoeven op de plank enz. enz. zo zijn we ruim een maand bezig geweest en daarna liep ze er zo op.

moet zeggen in het begin hebben we ook van alles geprobeerd, bezem erachter trailer tegen een muur, niet op de trailer dan de vrachtwagen maar starten voor der, niks hielp enkel de hele lange rustige oefeningen. het heeft veel tijd en geduld gekost maar uiteindelijk werpen we de vruchten er van.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:04

Als het goed is voer je 3 x per dag biks. Zet die emmer op de klep en kijk of je hem per voerbeurt iets verder kan zetten. kan een paar dagen duren. Maak er geen probleem van maar zet wel door. Ze gaat de lol van die kar vanzelf weer zien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:03

Beauty_J schreef:
neej weet niet zeker of het angst is of gewoon niet willen...
en nee je gaat tog niet RUIG rijden met je dierbaarste paard achter de auto!!!

nou je hoeft niet zo te reageren hoor ;)
het gebeurd enorm vaak dat er onbewust te ruw gereden wordt en het paard zich niet meer zeker voelt op de trailer.
bv te abrupt remmen,of wat te vlot de bocht door gaan,wat je heus niet direct zelf hoeft te maken

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:11

easyloader! ben helemaal weg van dat ding. heb hem tegenwoordig altijd in de vrachtwagen nodig voor als anderen hem op concours oid nodig hebben. dat zou ik is aanraden.Doordat die kantelt op die neus en daardoor druk geeft doen ze hun hoofd naar beneden ;) en ik kan je vertellen staan in een rijdende trailer is een regelrechte ramp ik hoop dat je dat nooit (gedwongen) mee moet maken. Ik heb 's avonds om half 10 bij mijn pony met ernstige koliek op de vrachtwagen gestaan dik 20minuten naar de kliniek. ik kan je vertellen dat is zwaar en bloedirritant

Edit

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:05

Als hij dit van de een op de andere dag doet, heeft hij misschien zijn hoofd gestoten. Heb je een lage trailer? En heb je de touwen waar hij aan vaststaat niet te lang? Ik zou absoluut niet vechten om je paard op de trailer te krijgen en er ook geen jas op doen. Het gaat toch om het vertrouwen. Het stapje-voor-stapje wat hierboven is genoemd, en biks alleen in de trailer/op de loopplank voeren is te proberen. Wees heel consequent en heel kalm. Hij moet het vertrouwen weer krijgen en weten dat de trailer niet erg is, dat doe je niet door hem in de trailer te dwingen, maar om hem in de trailer te vragen. Succes..

edit: er staat in de titel "SPOED". Helaas denk ik dat het sneller werkt als je er de tijd voor neemt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:08

Mijn paard deed dit ook. Van de ene op de andere dag de trailer niet meer op willen. Hierna heb ik een tijdje geprobeerd met lokken en zwepen. Uiteraart geen succes. Ik ben naar 2moons.nl gegaan voor een info avond. Zodat ik het met haar technieken zelf kon proberen. En lukte het dan nogsteeds niet. Dan kon ze komen om te helpen.

Ik heb alleen de info avond nodig gehad! en nu loopt hij er weer zonder problemen in.

Dus zoek professionele hulp! en laat je niet wijs maken dat het met geweld ook lukt (de boerse manier)

Edit: je paard is zeker een jong dier? volgens 2moons.nl kwam dat vaker voor. Dat jonge paarden van de ene op de andere dag besluiten het toch wel heeel eng te vinden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:16

Voordat je nu weer met je paard gaat oefenen, check eerst je trailer eens. Ga er zelf in staan en een stukje ermee rijden. Voor het zelfde is er iets niet ok met de trailer wat je paard wel merkt tijdens het rijden maar jij zo met een stilstaande trailer niet. Het kan van een simpel rammelende deur tot een piep van de lagers en verder van alles zijn ;)
En het was al gevraagt, hoeveel ruimte heeft je paard als het op de trailer staat??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:23

Ik zeg ook: Petra Vlasblom van 2Moons!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:30

Professionele hulp in schakelen en niet zelf gaan 'aanklooien', dit soort dingen kunnen snel van kwaad tot erger gaan.
Ik heb twee namen + nummers voor je hier in het noorden die zeer kundig met dit soort problemen omgaan en je erg goed kunnen helpen. Pb me als je interesse hebt!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:37

mijn trailer is 2.30 hoog en heb er zelf ook al in gestaan met rijden... niks aan de hand en ze is indd jong.. maar we zijn al zo vaak op wedstrijd geweest,, en zo van een op andere dag niet meer.. en ze staat aan 2 kettingen dus dan kan ze haar hoofd ook niet stoten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:40

Beauty_J schreef:
mijn trailer is 2.30 hoog en heb er zelf ook al in gestaan met rijden... niks aan de hand en ze is indd jong.. maar we zijn al zo vaak op wedstrijd geweest,, en zo van een op andere dag niet meer.. en ze staat aan 2 kettingen dus dan kan ze haar hoofd ook niet stoten...

Wij kunnen soms niet beredeneren waarom een paard het van de ene op de andere dag niet meer durft.
Wat voor ons geen reële angst is, kan voor een paard dodelijk bedreigend zijn.
Petra krijgt het razendsnel voor elkaar, en waarschijnlijk is haar info-avond al genoeg voor je.
Het geeft je meer inzicht in je paard.
Het is niet vreselijk duur om haar hulp in te roepen. Doe het gewoon nu 1x echt goed, daar heb je je leven lang plezier van.
Als je nu zelf doorgaat wordt het alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:41

Beauty_J schreef:

Zo was het idd ook bij mijn paard. Trailer in orde nooit wat gebeurt en al vaak genoeg op de trailer gegaan. En ineens wilde hij niet meer. Het enige advies is petra van 2moons.nl je zult wat kosten moeten maken. Maar daarna zul je er waarschijnlijk ook nooit meer last van hebben..