Dierenbescherming bellen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_WB

Dierenbescherming bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:47

Hallo, Bokkers!

Elke dag als ik naar school fiets kom ik een grote wei tegen met een super lieve zwarte schetter op! Een bangelijk lief dier om te aaien, redelijk sociaal, en super schattig! 1 probleem ik weet niet goed of ik de dierenbescherming moet bellen of niet.. Reden? : Hij krijgt geen voeding , of wat je voeding kan noemen : aardappel schilletjes.. Wortel schilletjes. Eier doosjes!! ... Pompoenen? Appel/peer schilletjes? Dit is toch geen voeding ? Zelfs in de winter kreeg hij dit 2x per dag! Hij heeft ook een maand of 2 , heel lang gelegen in zijn wei.. altijd als wij er voorbij fietste lag hij.. of stapte hij heel moeilijk.. Ik vond het vreselijk om te zien ;( . Vandaag hebben we hem/haar nog eens gaan ' aaien' zo lief (: , ik heb gezien dan hij nog super hard ruift! Echt niet normaal veel haar dat eraf kwam!, ik heb zijn hoeve na gekeke en die zate vol ... Hij heeft wel een stal maar die vind ik niet echt veilig.. ook ligt er enorm veel rommel in zijn wei.. Ik ben ten einde raad.. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt! *D

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:54

Ja moeilijk... Je kan best bellen en gewoon je verhaal vertellen, kijken wat ze zeggen !

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:55

Dat zijn voeten vol zitten krijg je al snel als ze buiten lopen. Het ruien van de vacht is normaal op deze tijd, die van mij zijn nu ook niet op hun charmanst :)

Die voeding klinkt niet goed, maar voor hetzelfde geld gooien andere mensen dat over het hek heen, en krijgt de poown ander voer van de eigenaar erbij ;) Je weet het gewoon niet. Je zou eerst meer moeten weten om iets te kunnen doen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:58

Het is moeilijk om iets van achter de computer te zeggen. Maar hij krijgt dus 2x per dag eten? Dan kijkt er wel dus wel iemand naar om.
Hij ruift, je bedoeld dat hij in de rui is? Dat geeft niet, als hij niet geborsteld wordt lijkt dat misschien heel veel. Als jij hem aait komen alle losse haren naar boven. Maar dat hij in de rui is is alleen maar goed.
Zijn hoeven zaten vol? Met aarde? Dat is ook niet erg, hij staat de hele dag buiten dus logisch dat zn voeten vol zitten.

Waarom bel je niet bij de mensen van wie hij is aan en vraagt of je hem mag verzorgen?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:58

hoe weet je zeker dat dat alles is wat hij krijgt als voeding ? Misschien krijgt hij gewoon savonds zijn krachtvoer. En het is lente, alle paarden verharen nu, sommige meer dan andere.
Ik persoonlijk vind het niet echt kunnen dat je zomaar iemand anders pony's hoeven gaat nakijken. Laten we maar zwijgen over de ongelukken die er hadden kunnen gebeuren. Mijn paard zijn hoeven zitten elke dag terug vol, omdat hij op een wij staat die vanvoor een beetje vochtig is waardoor alles in z'n hoeven blijft steken. Maar ik ga ook niet elke dag speciaal naar hem toe gaan om zijn hoeven te krabben.
Eventueel vraag je of jij hem niet als verzorgpaardje mag hebben
Laatst bijgewerkt door Leen op 22-04-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:59

tja kweet niet

helaas waren r ondanks bordjes niet voeren een hoop mensen
die onze ponnies met van alles bleven voefen

een daarvan was al ouder en liep door artose niet zo heel snel meer

momenteel staat mijn sheter ook nog dik in het haar en als je m aait dan vliegen de plukken haar om je oren
dat is al weken zo en zal nog wel even zo blijven

hoe zien de hoeven eruit ? normale lengte of echt mega te lang ?

het krijgt duidelijk (misschien niet het geschikste ) ,maar wel voer , + water + schuil mogelijkheid
dan doet de db niks

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:00

Hoe komt het dat hij moeilijk stapte? te lange hoeven of misschien stijf omdat hij hoefbevangen is?

Het voer dat je omschrijft is meestal wat andere mensen over het hek gooien zoals hiervoor al gezegd werd.

Als hij geen gras heeft, zou hij hooi moeten krijgen om toch aan zijn behoefte te voldoen. Als je zeker weet dat hij dit niet krijgt, dus echt helemaal niet (vaak voeren mensen 2,3 keer per dag een beetje) dan zou ik gewoon is bellen en kijken wat ze zeggen.
Kijk ook naar vers water en een droge plek om te schuilen.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:02

Leen_ schreef:
hoe weet je zeker dat dat alles is wat hij krijgt als voeding ? Misschien krijgt hij gewoon savonds zijn krachtvoer. En het is lente, alle paarden verharen nu, sommige meer dan andere.
Ik persoonlijk vind het niet echt kunnen dat je zomaar iemand anders pony's hoeven gaat nakijken. Laten we maar zwijgen over de ongelukken die er hadden kunnen gebeuren. Mijn paard zijn hoeven zitten elke dag terug vol, omdat hij op een wij staat die vanvoor een beetje vochtig is waardoor alles in z'n hoeven blijft steken. Maar ik ga ook niet elke dag speciaal naar hem toe gaan om zijn hoeven te krabben.
Eventueel vraag je of jij hem niet als verzorgpaardje mag hebben

Dat van het verharen is waar , maar is het normaal als je er met je hand over gaat er een wit hand op een zwarte vacht staat? Ik ben niet in de wei geweest hij stond heel dicht bij ons, mijn paard staat ook de hele dag in de wei en die heeft nooit zo'n hoeven ... ze leken me gewoon niet gekapt en verzorgt..
Laatst bijgewerkt door Ellen_WB op 22-04-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:02

Je zegt zelf dat ie in een grote wei staat: hoeveel gras staat daar dan op? Hou er rekening mee dat hij daar toch al een ganse dag toegang tot heeft, zelfs al krijgt hij niets bij (wat je ook niet zeker kan weten)
Ik denk persoonlijk dat je wat voorbarig paniekeerd.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:03

Shir89 schreef:
Hoe komt het dat hij moeilijk stapte? te lange hoeven of misschien stijf omdat hij hoefbevangen is?

Het voer dat je omschrijft is meestal wat andere mensen over het hek gooien zoals hiervoor al gezegd werd.

Als hij geen gras heeft, zou hij hooi moeten krijgen om toch aan zijn behoefte te voldoen. Als je zeker weet dat hij dit niet krijgt, dus echt helemaal niet (vaak voeren mensen 2,3 keer per dag een beetje) dan zou ik gewoon is bellen en kijken wat ze zeggen.

Dit is zijn dagelijkse eten ( dit ben ik er vergeten bij te zeggn) Ik heb al 2x de eigenaars die pony dat 'eten' zien geven ... Dit licht er echt elke keer! Ik vind het gewoon niet kunnen en ik probeer alleen maar iets erg te voorkomen...

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:04

shanalover schreef:
Je zegt zelf dat ie in een grote wei staat: hoeveel gras staat daar dan op? Hou er rekening mee dat hij daar toch al een ganse dag toegang tot heeft, zelfs al krijgt hij niets bij (wat je ook niet zeker kan weten)
Ik denk persoonlijk dat je wat voorbarig paniekeerd.

niet veel meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:04

Ellen_WB schreef:
Shir89 schreef:

Dit is zijn dagelijkse eten ( dit ben ik er vergeten bij te zeggn) Ik heb al 2x de eigenaars die pony dat 'eten' zien geven ... Dit licht er echt elke keer! Ik vind het gewoon niet kunnen en ik probeer alleen maar iets erg te voorkomen...

Oftewel hij eet dit niet op, wat zou kunnen duiden op krachtvoer, wat hij wel op eet (en waar je dus niks van ziet) :Y)

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:05

Ik zou eens eerst bij die mensen langs gaan, dadelijk word de shetter wel degelijk gevoerd en krijgt ze dus gewoon hooi en/of brokken.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:06

Asyaa schreef:
Shir89 schreef:

Oftewel hij eet dit niet op, wat zou kunnen duiden op krachtvoer, wat hij wel op eet (en waar je dus niks van ziet) :Y)[/quote]

Hier heb je inderdaad een punt: als die pony ondervoed is, zou je het niet zien liggen (dan had ie het al lang opgegeten van zodra het er lag)

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:07

nickyu schreef:
tja kweet niet

helaas waren r ondanks bordjes niet voeren een hoop mensen
die onze ponnies met van alles bleven voefen

een daarvan was al ouder en liep door artose niet zo heel snel meer

momenteel staat mijn sheter ook nog dik in het haar en als je m aait dan vliegen de plukken haar om je oren
dat is al weken zo en zal nog wel even zo blijven

hoe zien de hoeven eruit ? normale lengte of echt mega te lang ?

het krijgt duidelijk (misschien niet het geschikste ) ,maar wel voer , + water + schuil mogelijkheid
dan doet de db niks

Te lang maar niet overdreven...

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:08

Pluttersput schreef:
Dat zijn voeten vol zitten krijg je al snel als ze buiten lopen. Het ruien van de vacht is normaal op deze tijd, die van mij zijn nu ook niet op hun charmanst :)

Die voeding klinkt niet goed, maar voor hetzelfde geld gooien andere mensen dat over het hek heen, en krijgt de poown ander voer van de eigenaar erbij ;) Je weet het gewoon niet. Je zou eerst meer moeten weten om iets te kunnen doen.

Inderdaad, vindt het verhaal nou niet echt als ''dierenmishandeling'' klinken of iets dergelijks.
en als de shet op de wei staat. kan die toch grazen?
een shet hoef je meestal weinig tot niks bij te voeren. ;)

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:09

Misschien kun je ze gewoon is aanspreken
Veel mensen hebben paarden, maar die weten er weinig van. Het is niet meteen dat ze hun paard slecht (willen) behandelen of mishandelen.

Staat er gras op de wei? want shetlanders hebben niet veel nodig

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:09

Shir89 schreef:
Veel mensen hebben paarden, maar die weten er weinig van. Het is niet meteen dat ze hun paard slecht (willen) behandelen of mishandelen.

Dacht ik dus ook aan :))

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:10

RobbyK schreef:
Shir89 schreef:

Er staat gras op de wei maar niet veel meer ...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:11

tja heeel schandalig .. maar heb er 2 staan die 4 weken terug nog gedaan zijn en er nu uitzien of ze al 6 maanden geen smid ebben gezien
over een ruime week komt die weer \

voor de verandering nu niet voor niks
lijkt of we pokon geven momenteel ..

zou de eigenaar eens aanspreken als je je echt zorgen maakt
maar zou nu nog zeker niet db bellen ..
buiten dat die nu toch nog niks (kunnen ?) doen
schaad je slechts het goede vertrouwen die de eigenaar nu misschien nog heeft in de mensheid

RobbyK

Zolang de pony graas mogelijk heid heeft, water heeft en een schuilstal heeft. vindt ik het geen dierenmishandeling ;)

Anoniem

Ellen_WB schreef:
RobbyK schreef:

Er staat gras op de wei maar niet veel meer ...

Vaak is dat kleine beetje al genoeg. Zeker als ze nog bijgevoerd worden, hebben ze echt niet veel gras nodig.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:14

Staat de pony gewoon in de wei, of hoeft hij ook te 'werken'?
Een pony op rust hoeft ook minder eten te hebben.

En wie weet hoe oud die pony is, een pony die al wat ouder is zal soms ook 'anders' verharen, en zou ook al eens meer neerliggen.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:16

shanalover schreef:
Staat de pony gewoon in de wei, of hoeft hij ook te 'werken'?
Een pony op rust hoeft ook minder eten te hebben.

En wie weet hoe oud die pony is, een pony die al wat ouder is zal soms ook 'anders' verharen, en zou ook al eens meer neerliggen.

Hij word woensdag bereden door allemaal kleine meisjes die dan op straat en in weilanden wat gaan rijden...
Ik heb idd geprobeerd om te weten te komen hoe oud hij is vandaag .. Hij heeft geen inzakking vlak boven de ogen.. Geen ingezakte...

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:16

Het gras-seizoen begint nu ook pas weer en het gras wat nu groeit zit vol voeding, meer dan genoeg voor een (niet-werkende?) shetlander

Nog belangrijker dan extra voer, vind ik vers water en of het dier straks in de zomer kan schuilen tegen de zon?