Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
felicity schreef:Ik zou een mooie brief op stellen. Wat de gewoontes zijn voor jou pony. Beetje een gebruiksaanwijzing. En zelf ook regelmatig contact houden die week.
dank je wel 
sammie18 schreef:Kun je niet zorgen dat ze gedurende een week of misschien wel twee bij jou komen rijden. Dan heb jij er wel zicht op wat er met de pony gebeurt, dat wordt bij ons altijd geadviseerd. Je hebt altijd mensen die even kijken hoe braaf het paardje daadwerkelijk is en wat hij echt kan, zetten bijvoorbeeld een andere ruiter op die hem wel even in de krul trekt en hem even naar voren schopt(of ze als ze hem kopen voor het springen kijken ze wel even hoe hoog zijn max ligt) en dan krijg je hem terug omdat hij zodra hij bij die mensen kwam alleen maar op de achterste benen stond(of niet meer bij een hindernis in de buurt wil komen). Natuurlijk zeggen ze niets over die andere ruiter of wat ze hebben gedaan. Of je laat betreft het rijden, een instructrice erbij zijn die jij vertrouwd(ervanuitgaande dat de kopers in de buurt wonen). Anders kun je niet zorgen dat ze het paard gedurende die week ergens stallen waar ze dan ook begeleid worden door een instructrice, dat ze alleen lessen en niet vrij rijden om maar zo te zeggen. Verder geef ze een emmer voer mee en de hoeveelheid dat gevoerd moet worden.
Verder als je het paard op proef geeft bij hun goed contract en dergelijke regelen voor de zekerheid.
Instructie moeten ze zelf naar kijken
daar heb ik geen zicht op op 2 uur afstand
Verder hoop ik juist dat ze zelf een beetje gaan rijden zodat ze de klik kunnen vinden 
dank je wel 
x_Quinta_x schreef:schrijf ook zeker op je blad 'contract' of 'officiële overeenkomst' anders is je blad van geen enkele (wettelijke) waarde, ook niet met een handtekening van de proefrijder.

Ragdollcat schreef:Ik zou het niet doen, het risico is te groot en je hebt er geen zicht op, er kan van alles mee gebeuren.
Laat ze maar bij jou op je eigen stal proeftijd doen, te ver weg? hun probleem, ze kozen er zelf voor om een paard verweg te gaan bekijken, ze hadden ook wel dichterbij in de buurt kunnen zoeken.
daar hebben ze alle recht toe in mijn ogen
Brainless schreef:Het rare is, als ik aangeef een paard te willen kopen, wordt zeker aangeraden het paard minimaal 4 weken op proef te nemen.
Als de verkoper dat niet wilt, moet ik niet het paard kopen, want dan is er vast wat mee.........

of in ieder geval beter
Brainless schreef:Het rare is, als ik aangeef een paard te willen kopen, wordt zeker aangeraden het paard minimaal 4 weken op proef te nemen.
Als de verkoper dat niet wilt, moet ik niet het paard kopen, want dan is er vast wat mee.........
astridelise schreef:Ik sta dus aan de andere kant van het verhaal. Ik kan ook een paard op proef thuis krijgen, maar ik durf dit niet goed aan vanwege het feit als er iets gebeurt met paard ik dan misschien voor dure VA kosten kom te staan. Plus het feit dat ik vind dat je een paard in 1 week niet echt leert kennen, omdat zij op vreemd terrein staan en daardoor anders zijn dan normaal.

cissy schreef:wat je ook besluit te doen, laat ze het hele aankoopbedrag van te voren betalen. Als ze in die week onverhoopt het paard verkopen of het wordt gestolen dan heb jij in ieder geval vast je geld.... Dan ligt het balletje tenminste bij jou en ben je niet afhankelijk van de goedheid van mensen die je niet eens persoonlijk kent.
.beantsje schreef:Ik zou ook zeggen; stel een koopcontract op waarbij de pony meteen verkocht is, dan is alle risico meteen volledig voor hen.
Ik zou hem meteen laten betalen, ze hebben het geld toch wel gereserveerd (als het goed is).
In het koopcontract neem je een bepaling op dat de koop na 1 week ongedaan mag worden als het niet bevalt, mits de pony dan nog steeds gezond is.
Je regelt meteen in het koopcontract wie dan evt de pony terugbrengt en hoe terugbetaling geregeld is.
Het is wel verstandig om vast te leggen dat de keuring meteen gedaan wordt als je pony weggaat. Als hij nl. na een week onverhoopt kreupel terugkomt, kan jij aantonen dat je hem gezond hebt meegegeven.
Dit is de meest risicoloze manier.
Als je hem niet meteen verkoopt, blijft de aansprakelijkheid nog bij jou liggen als bijvoorbeeld die mensen eraf vallen.
Als je niet meteen alles laat betalen, kan het weleens heel lastig worden om uiteindelijk de rest van je geld te krijgen.