paard raakt volledig in paniek op de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

paard raakt volledig in paniek op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:49

ik heb een merrie van nu 12 jaar oud,
en sinds ongeveer een jaar doet ze raar op de trailer,
we hebben zelf een 2 paards trailer.
het paard gaat met haar hele lijf tegen het middenschot aan hangen en zet haar achterbenen tegen de buitenkant aan en ook 1 voorbeen en gaat met haar andere been heel hard lopen stampen rammen en schrapen.
voor die tijd was er niks aan de hand stond ze gewoon en deed ze dit nooit.
we zijn zelfs 2 jaar terug naar frankrijk met haar geweest en weer terug .
een rit van 12 uur en er was niks aan de hand.
een half jaar terug is ze een keer gevallen in de trailer.
en heb haar daarna er niet meer in gezet , ook om het feit dat ze drachtig was.
gister moest ik haar weer naar de hengst brengen en heb ik haar in een anderhalf paards gezet,
ik dacht zelf dat het probleem was dat ze te krap zou staan, maar helaas ze begon gelijk helemaal te flippen.
ik heb haar toen een sedatie gegeven omdat we echt weg moesten.
maar wie herkent dit probleem en hoe hebben julie dit opgelost?

sorry voor het lange verhaal

groetjes marjolein

laboum

Re: paard raakt volledig in paniek op de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:50

ik volg dit even, heb ook zo'n druktemaker op de trailer

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:54

Ik heb ook een paard gehad die flipte in nauwe ruimtes.
Ze kon zelfs niet normaal door haar staldeur.
In een 1,5 paards trailer liet ze zich gewoon vallen.
Ook in een 2 paards, maar als we het schot eruit haalden was het wel te doen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:02

ik denk niet dat ze flipt voor nauwe ruimtes.
ze loopt namelijk wel gemakkelijk de trailer op.
je kan gewoon met haar de trailer op lopen en haar vast zetten en rustig naar achteren lopen en de balk en klep dicht doen.
maar zodra de achterklep dicht is word ze gek.
dit was voorheen nooit een probleem.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:03

Kun je niet gewoon opnieuw beginnen? Ik bedoel dan: er rustig inzetten en als ze er rustig in staat er terug uit, dan een mini tochtje en er weer uit enz. En doet ze dit meteen als ze in de trailer staat of pas wanneer je vertrekt?
Ik denk dat je haar weer rustig moet maken in nauwe ruimtes enz, en eventueel beweging enz, anders zou ik het ook niet weten.
Veel succes!!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:04

hmm ik volg dit ook even.
Ook wij hebben een tweepaard trailer met het schot er uit en gewoon een ander paard ernaast dát gaat wel goed.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:07

ze begint zodra de klep dicht is.
en dan is ze pas weer rustig te krijgen als je haar er uit haalt.

@HRE
ik kan bij haar echt geen paard er naast zetten zonder schot,
dan weet ik zeker dat ik die andere meteen kan afschrijven.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:11

En kun je niet oefen dat je een plank achterhaar zet, haar gerust stelt en dan weghaalt en zo opnieuw?

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:12

je zou kunne oefenen met trailer in en uit lopen

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:13

oefen met wat brok, ze haar in de trailer en geef haar dan wat brok en als ze het op heeft, haal je haar er weer uit. En dan laat je haar elke keer is langer in staan (niet meer brok gaan geven)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:14

SmokeyxMerel schreef:
je zou kunne oefenen met trailer in en uit lopen

het probleem is niet er in en er uit.
dat doet ze braaf en blijf ook gewoon staan tot je de balk er achter hebt.
maar zodra de klep dicht gaat word ze helemaal gek.
de hele auto en trailer staan te dansen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:16

Baldi schreef:
oefen met wat brok, ze haar in de trailer en geef haar dan wat brok en als ze het op heeft, haal je haar er weer uit. En dan laat je haar elke keer is langer in staan (niet meer brok gaan geven)

als ze er in staat krijgt ze altijd een snoepje.
en er hangt voor ritten langer als een half uur altijd een hooinet in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:22

Paar keer sederen en zelf niet laten merken dat er iets engs aan is. Ook geen snoepjes voeren e.d. als je dat voorheen ook niet deed want dan bevestig je enkel de angst. Vooral zo gewoon mogenlijk doen. Sederen haalt de reflexen weg en na een paar keer leggen ze meestal de link dat het eigenlijk niet zo eng was.
Je kunt het natuurlijk ook met een engelengeduld dagenlijks gaan oefenen, maar met een paar keer beetje sedelin heb ik niet zoveel moeite. Ik zou echter niet daadwerkelijk (bochten) gaan rijden aangezien de balans dan ook slechter is. Enkel laden, even laten staan of hooguit 100 meter rechtuit.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:28

Maar wat kun je eraan doen als je paard echt zowat de trailer afbreekt? Of ik nou rijd of stilsta, auto en trailer gaan heen en weer. Het trekt ook enorm veel bekijks als ik voor een stoplicht sta. Is dit bij jou allemaal ook zo erg TS?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:38

voorheen deed ze dit niet, dus was er niks aan de hand.
maar dit is echt van het laatste jaar.
en doe niks anders dan normaal.
heb haar gister tranqui gel gegeven voor de rust.
toen ging het super en merkte je haar alleen in de bochten .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:43

ze heeft iig de val als een hele nare ervaring opgeslagen en nu moet je deze taboe doorbreken door haar weer vertrouwd te krijgen

ik zeg maar zo, niet zelf knoeien, zoek proffesionele hulp

indien je daar oor naar hebt, weet ik nog een prima adres voor je

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:45

ikdoemaarwat schreef:
ze heeft iig de val als een hele nare ervaring opgeslagen en nu moet je deze taboe doorbreken door haar weer vertrouwd te krijgen

ik zeg maar zo, niet zelf knoeien, zoek proffesionele hulp

indien je daar oor naar hebt, weet ik nog een prima adres voor je

ik heb er zeker wel oren naar.
maar ze deed dit gedrag ook voor die val.
nu moet ze zeker een paar keer op de trailer om weer naar huis te gaan en om nog een paar keer te scannen,
dan ga ik haar nog een paar keer sedeeren maar ik wil dit probleem zeker wel oplossen.
ook dat ze zonder sedatie kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:48

Meestal hoef je maar een keer of 3 te sederen en kan je daarna weer zonder als het voorheen wel goed ging.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:50

marjoleinft schreef:
ik heb er zeker wel oren naar.
maar ze deed dit gedrag ook voor die val.
.

zo te zien was er dus al eerder onrust bij de merrie

ts je hebt een pb met gegevens!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:01

oke dank je wel

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:10

Het is dat je zegt dat het een merrie is,anders had ik gedacht dat je het over mijn paard hebt. Bij ons helpt het middenschot opzij zetten,dan is er niks meer aan de hand. Niet ideaal,maar beter als steeds een totaal over de stressed paard wat zichzelf beschadigd en de ijzers eraf trapt. Buiten dat gaat idd. de trailer zo vreselijk tekeer dat het gevaarlijk is om ermee te rijden. Met schot opzij niks aan de hand. Dit alles wel nav. een trailerongeluk op de snelweg. Bij de mijne helpt sedatie wel ,maar zonder sedatie geen optie. Overigens alle mogelijke hulp(oa ballingehof enz..) oefenen al gehad. Het in en uitladen is ook totaal geen probleem,hij loopt zelf de trailer op,zonder blikken of blozen. Het begint zodra de achterklep dichtgaat.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 22:16

ik heb haar in een anderhalf paards gehad gister en daar deed ze het ook.
dus het is niet zo dat ze te weinig ruimte had.
ik heb haar gister toen ze zo te keer ging meteen sedatie gegeven en even gewacht.
en toen was ze rustig (maar ze had ook geen andere keuze.)

micramadam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:38

Gewoon een idee maar in Engeland hebben ze spiegels ontwikkeld om in de trailer te plaasten. Het blijkt dat paarden die trailer onrustig worden werden rustiger door een 'andere paard' te zien. Heb ik niet probeerd maar lijkt me geen verkerd idee. Tevens de spiegel is niet van glas gemaakt (RVS). Kijk op www.robinsons-uk.com ze verkopen deze voor ongeveer 40 engelse pond. Misschein is er iets vergelijkbaar in Nederland.
Wij hebben zelf een camera systeem in onze trailer dus al er iets gaat gebeuren kunnen wij gelijk stoppen voordat het erger wordt.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:52

Hey. Ik herken grotendeels je probleem. Ik heb ook een merrie die enorm panikeerde. Maar dit was dan op een vrachtwagen.

Dit was bij haar op de aantal maanden dat we haar hadden geen enkel probleem. Ze kon bij op de vrachtwagen bij andere paarden ed. Tot op één bepaalde dag. Dan deed je het schutsel toe en begon ze te panikeren. Ze liet haar vallen, ze deed echt gek! Er was totaal geen aanleiding toe. Er was niks gebeurd op de vrachtwagen, het kwam uit het niets. Maar niets kon haar kalmeren. Het vervoeren was echt onmogelijk geworden. Wat we toen gedaan hebben is alle schutsel uit de vrachtwagen gehaald en haar in het midden gebonden. Met haar hoofd dus naar de val. Het is een vrachtwagen voor 5 paarden dus nu had ze ontzettend veel plaats. Dan stond ze erop als een lammetje! Niks aan de hand, heel vreemd! Natuurlijk niet erg logisch dat mijn andere paarden thuis moesten blijven van de jumping omdat mevrouw op haar eentje vervoerd moest worden maar bon ... ze is wel mijn beste paard.

We zijn toen ook even ten rade gegaan hier en daar. Er werd ons travel mixture van Triple Crown aangeraden. Dit zijn producten uit Engeland. Volledig natuurlijk! Ze vertelden me daar dat mijn merrie haar magnesiumgehalte plots zakt als ze zo'n aanval krijgt. Ik moest dan op bepaalde tijdstippen vloeibare magnesium geven via een spuit in haar mond. Toen ik ze dan oplaadde was er niks aan de hand! (Dit was de eerste keer na haar aanvallen) Maar omdat mijn andere paarden natuurlijk ook meemoesten op jumping hebben we voor mijn paardje een van gekocht. Dit is een 2paardsvan. Het schutsel is eruit en er is ook geen bar vanachter. Ik zorg er altijd voor dat er een lekker hooinetje hangt en ze kan knabbelen. Ondertussen geef ik geen magnesium meer en alles loopt gesmeerd. Op de van staat ze zo stil als iets. Ondertussen doen we dit al meer dan een half jaar zo en is er geen enkel probleem meer geweest.

Maar jou paardje is duidelijk haar valpartij op de van nog niet vergeten... Mischien moet je even kijken op de website van triple crown. Je kan ook even je verhaal uitleggen aan de mensen (gevestigd in België). Ze hebben mij met mijn probleem ook ontzettend veel en persoonlijk geholpen.

Ik hoop dat alles in orde komt bij het vervoeren van je paardje. Ik weet dat het heel onrustwekkend is om je paard te vervoeren terwijl je vol angst zit dat er iets zou kunnen gebeuren. Het is een vreselijk gevoel. Veel succes!!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:57

Dit klinkt mij als een balansprobleem in de oren. Zeker niet sederen, dan is de coordinatie nog minder waardoor ze innerlijk in grotere paniek raken, alleen kunnen ze dat niet uitten.
Neem eens contact op met annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland. Zij heeft al vele paarden met zelfde soort problemen getraind en met succes.