Schade aan trailer, wie betaald de kosten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Schade aan trailer, wie betaald de kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:26

Hallo! Begin dit jaar vroeg een meisje die ik ken van op stal of ze met mijn paard een dressuurproefje mocht doen. Ik heb daarin toegestemd, omdat zij ook regelmatig mijn merrie bijrijdt.

De moeder van dat meisje heeft ons met hun trailer tot de plaats van bestemming gebracht (slechts 15km verderop, maar dat was genoeg), ik had besloten mee te rijden omdat ik me daar beter bij voelde. Mijn paardje had transportbeschermers om haar achterbenen en toen is het misgelopen. Om een lang verhaal kort te maken: mijn paard is in paniek geraakt en heeft die transportbeschermers proberen af te stampen, uiteindelijk stond ze te bokken op de trailer met alle gevolgen vandien ;( . Blijkbaar is er veel schade oa aan het tussenschot van hun trailer (970€). Daar bovenop is er het feit dat ze door het bokken in de trailer haar griffelbeentje gebroken heeft . De verzekering zal een deel van de kosten van de griffelbeenoperatie dekken (operatie is reeds uitgevoerd), maar is het zo dat ik ook aansprakelijk ben voor de kosten aan de trailer? Dit wordt een kostelijk plaatje, gezien zo'n griffelbeenoperatie nu ook niet meteen goedkoop is.

Dav

Re: Schade aan trailer, wie betaald de kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:28

Is de trailer of je paard verzekerd??

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:29

oef wat vervelend

ik zou sowieso ff vragen aan hun waar ze de trailer voor verzekerd hebben?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:29

Mijn paard is verzekerd, van de trailer weet ik niets af, die is mijn eigendom niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:31

jij bent toch gewoon WA verzekerd? Jou paard maakt schade aan het eigendom van een ander.
Ff je verzekering bellen, moet geen probleem zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:31

Je zou kunnen kijken of dit door jouw WA-verzekering wordt gedekt. Jouw dier richt schade aan het eigendom van een ander aan, wat je niet kon voorkomen. Lijkt mij een WA verhaal.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:32

Oh wat een vervelende situatie.
Ik hoop dat je een passende oplossing kunt krijgen.

Ik weet niet wat de onderlinge afspraken zijn geweest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:35

Ik heb het 20 jaar geleden ook eens meegemaakt. En toen wilde mijn verzekering niet betalen, omdat de eigenaar van de trailer met het laden van mijn paard in zijn trailer: het risico aanvaardt en zelf voor de kosten moet opdraven.

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar ik zou maandag contact opnemen met je WA verzekeraar.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:40

De wetgeving met betrekking tot aansprakelijkheid voor dieren is in de 20 jaar veranderd. Je moet inderdaad de schade melden onder je AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren=tenminste: ik ga ervan uit dat het gewoon een prive paard is?). Je verzekeraar zal dan de aansprakelijkheid beoordelen en heb je er zelf geen omkijken of problemen mee. Bovendien regelen zij alles rechtstreeks met de trailer eigenaar en dat is ook wel zo fijn wanneer het bekende zijn.

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:59

Mijn paard heeft ooit de trailer van een vriendin volledig verbouwd (1500 euro schade) en mijn WA verzekering heeft dit volledig vergoed (uiteraard muv eigen risico, 90 euro geloof ik).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:42

sofieenuniek schreef:
Hallo! Begin dit jaar vroeg een meisje die ik ken van op stal of ze met mijn paard een dressuurproefje mocht doen. Ik heb daarin toegestemd, omdat zij ook regelmatig mijn merrie bijrijdt.

De moeder van dat meisje heeft ons met hun trailer tot de plaats van bestemming gebracht (slechts 15km verderop, maar dat was genoeg), ik had besloten mee te rijden omdat ik me daar beter bij voelde. Mijn paardje had transportbeschermers om haar achterbenen en toen is het misgelopen. Om een lang verhaal kort te maken: mijn paard is in paniek geraakt en heeft die transportbeschermers proberen af te stampen, uiteindelijk stond ze te bokken op de trailer met alle gevolgen vandien ;( . Blijkbaar is er veel schade oa aan het tussenschot van hun trailer (970€). Daar bovenop is er het feit dat ze door het bokken in de trailer haar griffelbeentje gebroken heeft . De verzekering zal een deel van de kosten van de griffelbeenoperatie dekken (operatie is reeds uitgevoerd), maar is het zo dat ik ook aansprakelijk ben voor de kosten aan de trailer? Dit wordt een kostelijk plaatje, gezien zo'n griffelbeenoperatie nu ook niet meteen goedkoop is.

Het is wel zo netjes dat als jouw paard schade toebrengt je dit zal vergoeden (je verzekering of jijzelf).

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:49

Zou zelf hebben, jou proef, jou beslissing, jou risico. Vrienden van mij hebben hier ook problemen mee gehad toen zij hun trailer hebben uitgeleent en compleet verwoest terug kregen omdat deze hem niet goed hadden aangekoppeld. Ik weet niet hoe dat afgelopen is, maar dat kwam neer op dat deze mensen het op een trailerdefect wilde gooien (van een vrij nieuwe trailer) en absoluut niet wilde betalen..
Goed, 1 van de redenen dat wij ook nooit een trailer leenden, altijd van te voren hier afspraken over maakten (ik wil mijn paard in die trailer dus schade is voor ons) en ik zelf nu ook nooit onze trailer uitleen.

Vind het hier een geval apart omdat zij de beslissing hebben gemaakt om op wedstrijd te gaan met jou paard, en zij dus in feite de verantwoordelijken waren in mijn ogen. Maar waarschijnlijk geld de regel jou paard jou schade, dus zou je verzekeringsmaatschappij maar even opbellen.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:51

janouk schreef:
Ik heb het 20 jaar geleden ook eens meegemaakt. En toen wilde mijn verzekering niet betalen, omdat de eigenaar van de trailer met het laden van mijn paard in zijn trailer: het risico aanvaardt en zelf voor de kosten moet opdraven.

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar ik zou maandag contact opnemen met je WA verzekeraar.

Dit gelde een een jaar of 5 ook nog.
Vriendin van mij heeft het ook gehad dat haar paard de trailer van een andere verbouwde maar omdat zij zelf reed was het haar probleem.

Maar toch vind ik het raar. Het zijn en blijven dieren en het braafste paard op de trailer kan ineens de boel gaan verbouwen. Dan vind ik het raar dat het niet wordt vergoed door je verzekering als het om andermans eigendom gaat. Want het is wel zo dat als mijn paard een schop geeft tegen andermans auto het wel wordt vergoed.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:55

Wij hebben het, een paar jaar geleden, ook meegemaakt . Een vriendin haar paard stond op onze trailer en heeft m total loss getrapt. Haar verzekering heeft de totale schade toen vergoed...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:00

Dat moet idd geen probleem zijn voor je WA verzekering...
Het paard van een vriendin heeft ook eens huisgehouden in mijn trailer, maar dat werd gewoon vergoed :)

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:08

Probleem opgelost! Mijn BA verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) zal de schade aan de trailer vergoeden. Ik ben verzekerd voor de schade dat mijn gezelschapsdieren toebrengen aan de eigendom van derden. Ik moet hiervoor niet bijbetalen dit zit standaard in de familiale verzekering, bij sommige verzekeringskantoren is het wel zo dat je een bijpremie moet betalen als je je paard wil laten opnemen in je BA verzekering. Bij mij was dat sowieso inbegrepen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:49

Ben je Belgisch?
Ik werk toevallig bij een verzekeraar maar van BA heb ik nog nooit gehoord, al is t zo te horen hetzelfde als een AVP.
En zoiets is idd gewoon gedekt. Een paard valt voor de AVP onder 'huisdier' en als die wat sloopt van een ander dan ben je daarvoor verzekerd. Op zich wel een prettig idee hoor, een paard kan natuurlijk behoorlijk wat schade veroorzaken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:08

Dat klinkt Belgisch inderdaad. :))
Gelukkig is het verzekerd!

Concorde schreef:
Op zich wel een prettig idee hoor, een paard kan natuurlijk behoorlijk wat schade veroorzaken.

Mijne een keer over de motorkap van een auto gesprongen. :oo
Met een zadel onder haar buik hangend wat flinke schade veroorzaakt had. Dan ben je zo blij dat je verzekerd bent. :j