Ouders overtuigen, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frisssty

Ouders overtuigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 21:21

Haai mensen :P

Ik probeer nu een eigen paard te krijgen..het paard kan ik zelf betalen(spaar ik al anderhalfjaar voor :Y) )
Maar mijn ouders zijn er een beetje twijfelachtig voor. ook omdat een paard best duur is.
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen???

(Please geen verhalen van dat je ouders al paarden hebben want dan word ik stik jaloers |( )
Laatst bijgewerkt door Tanja op 12-04-10 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Revanches:Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid/ Tanja: Titel verduidelijkt.

NeverGiveUp

Re: Hoe hebben jullie het gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:44

Je moet laten zien dat jij de verantwoordelijkheid hebt denk ik.

En laten zien dat het best kan, en mooie plaatjes laten zien, misschien dat ze het dan zelfs nog leuk gaan vinden! :P

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:48

Fanatiek met paarden bezig zijn.En idd verantwoordelijkheid tonen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:35

Is financieel alles geregeld? Kunnen -en willen!- je ouders het stalgeld betalen, en is er een potje voor alle benodigdheden en eventuele dierenartskosten? Heb je zelf een bijbaantje, zodat je mee kan betalen?

Heb je zelf al langere tijd paardgereden, zodat je weet dat je niet na een half jaar denkt 'ach, verkoop 'm maar weer'?

Heb je wel eens een verzorgpaard gehad, weet je wat het inhoudt om een eigen paard te hebben, waar je iedere dag opnieuw de zorg voor draagt?

Zijn allemaal belangrijke dingen, die voor je ouders kunnen bepalen of het wel of geen goed idee is. Hebben ze eigenlijk gezegd waarom ze het niet willen, behalve het geld?

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:37

Even goed met je ouders praten over hoe en wat. :)

Dus over de kosten.. hoe dat geregeld is.
En goede afspraken maken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:45

Zorgen dat je je eigen paard kan financieren! Ik kocht mijn eerste eigen paard toen ik 24 was, heb tegen mijn vader gezegd dat ik graag wou dat ie achter me stond, omdat dat belangrijk voor mij was (is) maar betaal tot op de dag alles zelf. (ben nog student)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:06

weet je het gaat niet alleen om de aanschafkosten maar ook over ,heb je genoeg tijd om an een eigen paard te besteden, nu ...en in de toekomst. kan je het ook nog betalen als er dierenartskosten komen etc.
al met al vanalles om over na te denken voordat je het besluit dat het kan omdat je het kan betalen.
missxchien ook een optie om ergens een verzorgpaard te zoeken.
ik heb dit zelf 13 jaar bij dezelfde mensen gedaan!! nu heb ik sinds 1 jaar een eigen paard.

succes

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:10

Ik zou inderdaad ook eerst eens goed nagaan hoe duur een paard wérkelijk is. Ik kwam vroeger ook ineens op het idee om te gaan sparen voor een paard, ik vond dat ik het helemaal goed geregeld had. Ik had het geld om het paard te kopen, en de rest zou vast wel goedkomen, maar toen ik op een gegeven moment ging uitzoeken hoe ontzettend veel geld en tijd het eigenlijk in onderhoud kostte ben ik er vanaf gestapt. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar in mijn regio betaal je al gauw 250 euro per maand alleen al aan stalling! En dan moet je nog rekening houden met dierenartskosten, inentingen, harnachement, onderhoud enz.
Succes in elk geval!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:38

Ik heb het voor elkaar gekregen door 2 maanden te sparen. Toen ik 16 was heb ik mijn eerste paard gekocht, 32 uur per week werken en 1 dag pw naar school. Een soort impulsmoment, was het een beetje "ik wil een paard want ik mis het". Dus beetje op MP rondgekeken en gevonden.
Mijn ouders hebben nooit meebetaald.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:55

Ik had nooit gedacht dat ik er een zou krijgen. Mijn ouders zijn helemaal niet zo voor paarden. Maar had een stel verzorgbeestjes en daar was een nieuwe gekomen en was helemaal gek op hem en toen kreeg ik na 1 jaar de vraag of ik(mijn ouders dus) hem wilde overnemen. Ik voorgesteld aan mijn ouders nouja ze namen me niet eens serieus. Daarna hebben ze toch maar een serieus gesprek gevoerd met de eigenaaresse en na veel zagen en het aanbod om zelf hoefsmid en dierenarts end te betalen mocht het eindelijk. Er waren trouwens voor de rest geen stallingkosten dus alleen verzekering en het paard hebben me ouders betaald. En toen hij ziek werd wilde me moeder perse betalen terwijl ik dat eigelijk wilde doen. Scheelt natuurlijk wel een hoop als je de vaste maandelijkse stallingkosten niet hebt. Was dat wel het geval geweest had ik hem nooit gekregen.

Vind nu wel dat je echt wel over de kosten moet gaan nadenken en als je wil dat je ouders dat maandelijks gaan betalen tja dan zul je daar wel iets voor terug moeten doen.
Als je ouders er volledig achterstaan is het goed.
Maarre als ze het niet willen zou ik niet te veel zeuren bedoel het kan financieel soms best in de kosten lopen en als je ouders dat risico niet willen nemen kun je dat beter accepteren en wachten totdat je zelf maandelijks genoeg verdient om het paard te onderhouden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:57

ik weet niet wat de bedoeling precies is. moet je zelf de stalling e.d. betalen of moeten je ouders dat doen?
want het paard kopen is nog niet zo duur. maar het paard onderhouden, dat is wat een hoop geld kost. en ik denk dat je ouders zich daar degelijk van bewust zijn. en dus twijfelen of het financieel allemaal wel haalbaar is.
ik zou eens een goed gesprek met je ouders aangaan over waarom hun twijfellen. dan zouden jullie daar misschien samen tot een oplossing kunnen komen en kunnen jullie vandaaruit beslissen of het wel of niet haalbaar is.

ik was 16 dat ik mijn eerste paard kocht. en ik zal heel eerlijk zijn, mijn ouders wisten hier niks vanaf. omdat mijn ouders vonden dat het te duur was. ik wilde bewijsen dat ik het wel kon betalen. na een half jaar heb ik t ze verteld. en vonden ze het eigenlijk heel leuk en waren ze toch wel trots dat ik zo hard werkte en alles appart zette voor mijn hobby. dat ik er een veulen bij kocht waren ze er meteen verliefd op, maar ze hebben nog steeds gezegt dat ze er geen cent aan mee betalen. en dat verwacht ik ook niet van ze. het is mijn hobby dus ik moet het betalen. nu ik fulltime werk is het allemaal makkelijk te betalen maar als student gaat dat toch wat moeizamer dus bedenkt dat wel goed als je alles zelf moet gaan betalen, je moet er echt een hoop voor laten, en dat moet je er wel voor over hebben.

romykuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:18

ik krijg er ook geen maar ja niks aan te doen.
en de reden:
ik kan mijn verzorg oke gratis paard niet houden.
dat is niet gek hoor hij is een shetlander.
maar ja alles goed n wel ik heb 3 verzorg pony's 25 km van mijn huis en nu het toppunt van zieligheid mijn verzorg pony ( hebben verdeeld) wilt aleen buiten rijen en ik mag niet alleen
ik ben te groot voor zijn moeder
en het grootste paard wilt niet bereden woorden en ook niet mee lopen enz.
ik kan er dus niks mee daarbij komt ook nog dat ik naar 3 weken nogsteeds niet kan rijden ben op mijn rug gevallen nu geef ik maar les aan iemand op mijn verzorg pony

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:41

ik heb jaren gespaard :D een paard aanschaffen is makkelijk haha maar onderhouden dat is een hele kunst :P
gaat veel tijd in zitten ..je moet er wel echt voor gaan dan ....een verzorgpaard is makkelijker haha heb je geen zin ga je niet ;)

zorg dat je een spaarpot met ruim 2000,- apart hebt voor eventuele dierenarts kosten .
een paard houden kost idd veel geld ..
stalling kost hier rond de 250,- ( ik betaal 200 pm )
hoefsmit om de 3 maanden 30,- ( 85,- ijzers)
moest mijn 2,5 jarige 2 x in laten enten basis entingen a 45,- ( 90.- )
had de pech dat er een stuk stro in zijn lip was gestoken en aan het ontsteken was...dierenarts 35,-
2x vitaminespuit 7,- (14,-)
wormenspuit 1x in de 3 maanden viarieerd van 12,- tot 26,-
nieuw zadel a 350,- hoofdstel e.d had ik allemaal al .
4x dekens gemolt a 70,- per stuk toen een nieuwe dure deken aan geschaft van 200,-

kortom kost een hoop geld hoor ;) maar als je ouders achter je staan valt het voor je mee - als ze ook bijspringen :D

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:22

Ik geef je even een tip. Je moet goed weten waar je aan begint (: . Ik weet het want ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik wou ook altijd al een eigen paard. Nu heb ik er 1 (: Je moet ook heel goed weten hoe je er mee om moet gaan. En een paard kopen is nog niet zo heel moeilijk. Maar een paard houden is moeilijker. Elke maand kan je rekenen op hoefsmid. En de dierenartskosten komen er nog bij. Je stallingkosten. Je spullen die je nodig hebt(borstels, zadel, hoofdstel, dekens, spraytjes etc. etc.) Als je ouders er geen verstand van hebben, moet je zeker weten dat iemand anders je nog kan helpen als het moeilijk is (;.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-04-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Tanja

Re: Ouders overtuigen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:33

-->TAO

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 00:09

De aankoop is alvast geen probleem .. Maar het onderhoud? Da's een ander verhaal denk ik :) En onverwachte kosten ..

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:04

niet.

als je het niet kan betalen moet je het niet doen, het is duurder dan je denkt, iedere maand stalling en voer en wat als het paard ziek wordt? als je dan niet genoeg geld hebt, grote kans dat hij dan bij de slager terecht komt!

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:38

Het paard zelf kopen is niet duur en meestal ook niet het probleem (oke er zitten kosten aan een paard van een paar duizend euro)

Maar waar het om gaat zijn de overige kosten.
Zoals hoefsmid, dierenarts en stalling.

Betalen je ouders dit, of zou je dat dan zelf moeten betalen?
Vaak is het zo dat deze kosten moeilijk bij te houden zijn.

Ook is een paard veel verantwoordelijkheid, je moet hem beweging geven en de stal uit mesten. Dus laat zien dat je dit aankan. Misschien heb je andere huisdieren? Verzorg je die goed en klaag je nooit als je het hok schoon moet maken?
Het lijkt natuurlijk zo dat dat heel gemakkelijk is om een paard te verzorgen. Maar het is toch moeilijker dan je eigenlijk denkt. Je moet zelf zorgen dat de hoefsmid hem/haar bekapt en ook dat je de DA optijd belt mocht dat nodig zijn.
Verder heb je al gedacht aan alle kleine kwaaltjes die een paard kan hebben. Mijn paard heeft al een tijdje last van mok, in het begin moest ik daar 2 maal daags zalf op smeren, dit moet je zelf ook op kunnen brengen eventueel combineren met je ouders.

Als je denkt dat dit allemaal gaat lukken zul je het denk ik op een of andere manier moeten bewijzen aan je ouders. Maar vooral aan jezelf, wees eerlijk en denk niet omdat je het graag wilt, er komen ook zorgen bij kijken en vooral veel verantwoordelijkheid.

succes ermee

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:47

Naar je ouders luisteren.. }>

Nee, dat is flauw natuurlijk, maar zoals hierboven al vele malen aangegeven: een paard kopen is zo gebeurd, daarna gaat het pas beginnen...
Mijn tip: Probeer in de buurt een verzorg paard/pony te vinden; ga daarmee om alsof het je eigen paard is en komt er zo in de praktijk achter dat het hebben van een paard niet alleen maar Rozengeur en Maneschijn is, al denk je er nu héél anders over ;)

Dieren kosten heel veel tijd en daarnaast heel veel geld, ze moeten ook verzorgd worden als jij het druk hebt, ziek bent, net een leuk vriendje/vriendinnetje hebt, je eigenlijk veel liever op de bank wil hangen voor de TV, je helemaal geen zin hebt, het plenst van de lucht of -15 graden is...
Daar hebben ze niets mee te maken, ze zijn afhankelijk van jou!

Een verzorg paard kan net zo leuk zijn als een eigen paard, met dat voordeel dat je kosten én zorgen kan delen! Veel succes gewenst!

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:32

Hmmm... lastig. Eigenlijk kun je, je ouders natuurlijk niet dwingen dus ik stel voor, ga een serieus gesprek met ze aan. Leg hierin uit hoe belangrijk dit voor je is en dat je hier dus ook al zo lang voor spaart. Daarnaast kun je ze dan ook vragen wat de zaken zijn waardoor zij twijfelen en hoe jij ze eventueel kunt overtuigen van het feit dat je wel echt een paard wilt en het niet enkel een bevlieging is.

Veel succes ermee! :)
Ik heb al sinds dat ik paardrij een eigen paard gewild maar helaas is het er nog nooit van gekomen. Ik kan er in principe nu wel een kopen maar ik maak maar eerst mijn studie af. Paardrijden doe ik op de manege en op mijn verzorgpaard. Is voor mij verstandiger.

lonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:18

Ik wil ook al heel lang een eigenpaard, maar mag het ook niet van mijn moeder,
Ze vind het teduur en is bang dat het paard ziek word of hem iets overkomt.

Ik zeur al 4 jaar en heb hem nog niet.
Ik ben gestopt met zeuren en heb nu een verzorgpaard en loop stage in de paarden.

volgend school jaar ga ik een opleiding paardenhouderij doen.

heb nu genoeg paarden om me heen, en later als ik oud genoeg ben en het allemaal zelf kan betalen, dan zie ik wel weer verder.

.......................................................................................................................................................................................

onelove ♥

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:31

Laten zien dat je het echt wil& dat je die verantwoordelijkheid echt serieus neemt, ik betaal mijn paard ook helemaal zelf maar heb mijn ouders gelukkig 100% achter me staan omdat ze weten dat ik er serieus mee ben! Dus dat moet je je ouders gewoon laten zien en ze er van overtuigen.