tips over eerste keer met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

tips over eerste keer met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:51

Ik ben op zoek naar wat artikelen over het rijden met een trailer. Mijn vader gaat volgende maand voor het eerst met de trailer rijden. Paard is verschrikkelijk braaf, staat helemaal stil, dus dat is geen probleem. Mijn vader heeft ook veel ervaring met aanhangers en caravans, maar dus niet met een trailer. Zoek vooral artikelen met tips over het hoe en wat.
We hebben de route al deels besproken met iemand die wel veel ervaring heeft, dus de gevaarlijke bochten is hij al voor gewaarschuwd e.d, maar vind het toch wel prettig als ik hem wat leesvoer kan overhandigen voor die tijd ;)
Aangezien het eenmalig is, denk ik niet dat ik hem kan overtuigen om er een cursus voor te gaan volgen, weet wel dat die er zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: tips over eerste keer met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:54

Je vader moet rijden alsof er een emmer vloeibaar goud achterin staat waar hij geen druppel van mag morsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:56

Er zijn eigenlijk maar twee gulden regels:
De eerste is óf gasgeven/remmen óf sturen. Maw, nooit in een bocht remmen of gasgeven, dat moet je voor of na de bocht doen. En het duurt langer dan je denkt voordat de trailer weer recht achter de auto hangt na een bocht, dus kijk in de spiegels of de handel weer recht is voordat je gas geeft.
De tweede regel is: Rij in bochten twee keer zo langzaam als dat je denkt dat langzaam is. Denk "oude-van-dage met hoed op in een Dafje", en je zit ongeveer goed. Stationair draaiend in z'n twee (= ongeveer 15 km/u) is een goede snelheid op een rotonde, 40 in z'n drie is een mooie snelheid op een klaverblad van een snelweg. En heb schijt aan de 10 ongeduldige automobilisten achter je...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:03

- na een bocht pas weer optrekken als de trailer ook uit de bocht is, dus weer recht hangt.
- als je een bocht nadert, van tevoren even licht remmen zodat je paard weet dat hij even alert moet zijn
- als er geritst moet worden en je ziet dat een auto je nog gauw even over het verdrijvingsvlak wil gaan inhalen, geef dan wat gas bij zodat je hem achter je houdt, kans is groot dat hij anders na het inhalen direct in de remmen moet (en jij dus ook) omdat hij anders achter op jouw voorganger zit.
- zorg voor een goede krik (dus geen potkrik) zodat je een wiel kunt verwisselen zonder je paard van de trailer te hoeven laden.
- zeiltje achter openlaten zodat anderen kunnen zien dat je een paard vervoert, soms houden mensen dan wat meer rekening met je (soms dan 8-) )
- ga gerust met een slakkengang over rotondes, verkeersheuvels of wat voor obstakel dan ook, laat je niet opnaaien door mensen die achter je zitten te drukken, het gaat om de veiligheid van jouw paard
- als je een stoplicht nadert dat al een tijd groen is laat je auto dan al uitrijden, de kans dat jij ook nog door groen kunt is minimaal, en zo wel, dan kun je altijd toch nog doorrijden.
- ga bij niet al te brede wegen met slechte berm niet te snel aan de kant voor andere auto's, de meeste automobilisten hebben er wel begrip voor dat je niet in de kuilen wilt rijden en gaan bijna altijd wel even aan de kant (en daarna je hand opsteken helpt ook voor de volgende keer).

Die van Anne_gti zou ook iedereen in het achterhoofd moeten houden.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:11

Wat je vader direct vanaf de eerste keer zichzelf moet aanleren: geef het paard tekens!
Bijv. voor een bocht 2 x zachtjes remmen, als je gaat stoppen 3x zachtjes remmen, etc.
Een paard leert heel snel dat op een bepaald gegeven een bepaald gevolg hoort, waardoor het paard heel rustig in de trailer zal staan. \dat is voor zowel chauffeur als paard erg fijn en minder vermoeiend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 14:15

al een hoop handige tips, heel erg bedankt, ga zeker wat dingen noteren voor hem. Zit er zelf naast op dat moment, dus kan hem ook onderweg nog bijsturen in dit soort dingen. Zeker dat eerst rechthangen voordat je gas geeft, zal denk ik anders zijn als bij een aanhangwagen/caravan, dus dat moet ik hem echt even zeggen!
Weet niet of het geven van tekens handig is, omdat dit echt eenmalig is, kan wel even vragen aan vorige eigenaar (met wie ik heel vaak heb gereden met dit paard) of hij nog "tekens" oid gaf aan het paard, dat kunnen we dan zeker overnemen.
auto is overigens automaat, dus versnellingen hoeft hij niet zelf te regelen, maar de snelheden voor snelweg en rotondes e.d. zal ik zeker even noteren om erbij te kunnen houden tijdens het rijden!

Ook de krik zal ik even melden, is idd niet handig om het paard er af te moeten halen onderweg. Hij laadt wel makkelijk maar weet niet of dat op een tankstation naast de snelweg nog zo gemakkelijk gaat :+.
Oh, en het zeiltje staat sowieso open, in mei is het toch vaak erg warm, dus beetje frisse lucht is welkom.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:25

Het meest lastige vind ik als ik rij dat ik zelf voldoende afstand houdt, ook bij het remmen voor b.v. een stoplicht of rotonde of wat dan maar en dat een ander er nog gauw even tussen mij en mijn voorligger komt. Dan moet ik opeens harder remmen dan ik zou willen. En gewoon heel goed anticiperen. Ook iemand die gauw nog even wil oversteken of de weg op wil draaien voor je langs. Altijd zo snel (of beter gezegd zo langzaam) rijden dat je niet harder moet remmen dan je zou willen.
Nooit je paard in de buurt van een snelweg uitladen tenzij je er RWS of politie bij hebt. Dan maar een band aan vodden rijden of desnoods een velg maar zorg dat je van de snelweg af bent.
Telefoonnummers van de ANWB in je telefoon zetten. Uiteraard je reserveband van je trailer gecontroleerd..... (ook op droogte scheuren !!)
Sommige paarden worden onrustiger bij lage snelheid, laat je daar niet van de wijs van brengen.
Heel veel succes.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:29

Ik vind het het meest lastige dat mensen zo dicht achter je gaan zitten en er langs scheuren soms op plekken dat echt vervelend is.
Ook de remweg inschatten is lastig, heb nu bijna jaar me E rijbewijs en merk dat ik er af en toe bij een onbekende weg nog moeite mee heb. Je kan beter te lang over je remmen doen dan ineens.
Rotonde's echt in slakkentempo nemen, net als andere bochten. Mensen wachten maar. Had ik in het begin moeite mee. Van die bumperklevers. Vooral omdat mijn paard dan altijd ff lekker naar achteren trapt dus dat voek je dan ook goed..
Rest vna de tips is allemaal wel gegeven! Rustig blijven rijden dan komt het wel goed :)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:35

Als je vader automaat rijdt is het voor de auto fijner als je hem vastzet in de 3e versnelling (bij een 4-traps automaat) als je 80 rijdt.

O en bij een rood stoplicht (of andere reden om te wachten) niet dicht achter je voorganger gaan staan. Neem de ruimte, dan kun je zelf rustig optrekken zonder gas-rem-gas-rem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:26

Ik mis nog 1 tip hier. Op de snelweg achter een vrachtwagen blijven plakken, en iig in die stroom meerijden. Vrachtwagens zijn gewend om ruim vooruit te kijken, als je gewoon 90 meerijdt halen ze jou niet in, ze houden netjes afstand, en bij file voorkom je dat je ineens fel de ankers in moet. Daarom ook op de meest rechtse baan blijven rijden zodat, mocht je toch verrast worden, je naar de vluchtstrook kan uitwijken voor je rem-actie.

Stoplichten etc. idd ruim van te voren rustig aan al afremmen zodat je eventueel met 20 km/u weer kan optrekken omdat het dan groen is, ipv te moeten remmen en weer op te trekken. Rustig de gang erin houden vind ik zelf fijner rijden.

Heb schijt aan de rest, maar kijk héél ver vooruit, de tip zoals Remy aangeeft voor inhalen over het verdrijvingsvlak kan je op twee manieren oplossen. Of hem juist al van te voren ervoor laten (voorkomt dat hij straks op je kont blijft duwen omdat ie er langs wilt maar dat niet kan). Of naast gas geven zijn ruimte blokkeren door met de trailer ook dicht aan die kant van de weg gaan rijden. Dat moet je per situatie bekijken.

In de polder wijk ik idd ook niet uit, ik blijf desnoods stil staan met alle wielen op de weg, de ander trekt wel bij. Bedank wel altijd.

Vergeet verder je verlichting ook niet te dubbelsjekken, en hoe je de losbreekkabel correct bevestigd. Ik zie hem heel vaak los over de trekhaak hangen, zo heeft hij natuurlijk geen zin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:35

Anne_GTI schreef:
Je vader moet rijden alsof er een emmer vloeibaar goud achterin staat waar hij geen druppel van mag morsen.

Twee grote mokken koffie met suiker EN melk zijn veel effectiever. Weet je wat een rommel DAT geeft op een dashboard.......
En natuurlijk gewoon los op het dashboard. Die bekerhouders zijn voor zielepoten }:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:39

Anne en ikke!!! Geweldig!! Dat is inderdaad wat je moet doen als je voor het eerst meteen paard in de trailer de weg op gaat.

Niet hard remmen, niet snel optrekken en niet met 2 wielen de bocht door.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 22:47

ik zal het hem zeggen, maar vrees dat hij daar geen toestemming voor gaat geven in zijn oh zo netjes onderhouden autootje }:). Bekertje water, vooruit, maar anders :P

Haha, wel een hoop tips, dat is echt super, ga het hem zeker zeggen. Moet goed komen met paard achterin, gelukkig is het echt een super braaf dier achterin, hoef niet bang te zijn voor gestamp of anderzinds irritant gedrag.

Verder nog te vraag: wel of geen hooinet? Vorige eigenaar (waar ik nog steeds veel contact mee heb) is tegen hooinet omdat hij bang is dat ze er in gaan staan, zelf vind ik het voor een reis die normaal bijna 2 uur duurt (dus zonder trailer) wel een prettig idee als hij lekker iets te knabbelen heeft...Als je ze toch hoog genoeg ophangt, zou dat toch goed moeten komen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:57

Hooizak is handiger en knoeit ook niet zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:51

secricible schreef:
ik zal het hem zeggen, maar vrees dat hij daar geen toestemming voor gaat geven in zijn oh zo netjes onderhouden autootje }:). Bekertje water, vooruit, maar anders :P

Haha, wel een hoop tips, dat is echt super, ga het hem zeker zeggen. Moet goed komen met paard achterin, gelukkig is het echt een super braaf dier achterin, hoef niet bang te zijn voor gestamp of anderzinds irritant gedrag.

Verder nog te vraag: wel of geen hooinet? Vorige eigenaar (waar ik nog steeds veel contact mee heb) is tegen hooinet omdat hij bang is dat ze er in gaan staan, zelf vind ik het voor een reis die normaal bijna 2 uur duurt (dus zonder trailer) wel een prettig idee als hij lekker iets te knabbelen heeft...Als je ze toch hoog genoeg ophangt, zou dat toch goed moeten komen?

Als hij zeker is van zichzelf, kan hij die mok koffie rustig op het dashboard zetten. Deden wij vroeger ook, als we met de IJslanders naar les gingen (was een half uur rijden).

Enne, nog wat: als je nu al weet dat je volgende maand gaat rijden, ga dan alvast oefenen. Aanhanger-met-speciekuip-vol-water is een goed alternatief voor een paard.......

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:49

Waarom moet je die aanhanger met water er nu weer bij halen? :+
Daar heb ik hele slechte herinneringen aan. Vorig jaar reed ik met een heleboel bakken water achterop de aanhanger naar de schapen een kilometer verderop. Krijg ik een boete wegens rijden zonder gordel.... Alsof ik met 20 km p/u ooit wat aan dat ding zou hebben. :(
Op het lijstje van de meest onzinnige boetes die ik heb gehad met stip op plaats twee.

On topic: Veel mensen leren hun paard idd dat ze zich "schrap" moeten zetten door voor een bocht/rotonde/whatever even de rem aan te tikken een stukje voordat het werkelijke afremmen en bochtenwerk begint. Daarnaast op de snelweg idd een denkbeeldige vislijn van 250 meter uitgooien naar de vrachtwagen voor je en exact hetzelfde tempo aanhouden. Sinds de maximum snelheid voor trailers naar 90 is gegaan krijg je dan ook geen boetes thuis.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:50

Kan je vader niet eerst leeg eens met een trailer rijden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:46

Dat heeft hij al een paar keer gedaan een hele tijd geleden, dus dat hebben we al gedaan ;). Eigenlijk moet het gewoon goed gaan, maar ik ben gewoon overbezorgd voor paardenbeest, dus vandaar dat ik toch tips wil, haha.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:50

Ik vind er zelf weinig verschil in zitten, voor ik met de trailer en pony op stap ging heb ik één keer leeg gereden.
Het enige waar je rekening mee moet houden is je snelheid op bepaalde stukken.
Mijn zwager heeft er bijvoorbeeld een handje van om met grote snelheid (+ trailer en pony) door de bocht in een oprit van de snelweg te rijden.
Je hebt wel een levend dier achter je staan.
Het zal wel goed komen! ;)