verschil tussen 1.5 of 2 paardstrailer voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

verschil tussen 1.5 of 2 paardstrailer voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:57

misschien een hele domme vraag, maar dit vroeg ik me zomaar eens af.

zit er voor een paard een verschil in een 1.5 en een 2 paardstrailer? oftwel, stel je leert een paard trailerladen op een 2 paardstrailer, zou hij dan ook nog laden op een kleinere? of andersom :P
ik heb namelijk weleens gehoord dat paarden makkeljker op vrachtwagens laden dan op trailers, vandaar de vraag.

Lusitana

Re: verschil tussen 1.5 of 2 paardstrailer voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:17

Het verschil is dat er in een 1.5 paards geen tussenschot is. In een tweepaards is de ruimte feitelijk kleiner voor het paard, maar bij het eerste (of enige) paard kun je het schot opzij zetten bij het laden.
Als je bezorgd bent om het laden, is een anderhalfpaards dus een beter keus, maar het nadeel is dat het paard geen steun heeft tijdens de rit. Dit kunnen sommige paarden als prettiger ervaren (ze kunnen de benen wijder zetten en wat verstappen in de bochten) en anderen, die liever wat leunen, als minder prettig.
Waar het uiteindelijk om gaat is om de reis zo prettig mogelijk te laten verlopen, want meestal is het niet willen laden eigenlijk meer angst voor wat er komen gaat na onplezierig verlopen ritten....

Als je maar 1 paard in een tweepaards zet, zet hem dan links, omdat de weg in het midden hoger is dan aan de kanten en dan blijft de trailerbodem (door het gewicht op de linkerwielen) gelijk. Zet je het paard rechts, dan staat hij feitelijk de hele reis op een iets scheve bodem...

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een paard dat gewend is aan een bepaald soort trailer niet wilde laden in een ander soort, maar misschien hebben anderen andere ervaringen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:33

Als je bij een 2-paards het schot opzij zet voor het laden kan het op zijn plek zetten ervan paniek geven.
Verder hebben sommige paarden ruimte nodig om op de been te blijven en anderen willen juist steun van de wanden/tussenschot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:19

Een tweepaards trailer rijdt stabieler. Nadeel is de dikke auto die ervoor moet om de trailer te mogen trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:19

Ja, het eigen gewicht van een lege tweepaardstrailer is al hoger. Dit kan doorslaggevend zijn voor je keus als je geen zware auto hebt.