1 paard in 2paardstrailer, waarom links?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

1 paard in 2paardstrailer, waarom links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:28

We liepen op tweede paasdag door het bos, met familie die niets met paarden heeft en ik vertelde (ik weet niet meer waarom) dat als je met 1 paard in een 2-paardstrailer rijdt, het paard dan links moet staan.

Maar waarom? We hebben de meeste mooie oplossingen verzonnen, maar waarom het nou echt is?

Wie weet het?

denice

Re: 1 paard in 2paardstrailer, waarom links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:29

Omdat als je trailer dan losgaat van je auto, hij altijd naar rechts zal afwijken en zo dus veiliger is.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:30

Als je een paard rechts zet in een 2-paardstrailer, bestaat de kans die ie kiept als je bijvoorbeeld door een berm rijdt. Dat voorkom je door 'm links neer te zetten. Het zwaartepunt ligt dan immers aan de linkerkant.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:30

Dit heeft te maken met de berm (althans dat is mij verteld). Als je per ongeluk een bermpje meepakt en het paard staat links, ligt het zwaartepunt aan de goede kant van de trailer. Staat hij rechts, ga je een bermpje in en hangt je paard tegen het schot betaat de kans dat je auto op twee wielen gaat (met alle gevolgen van dien).

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:31

Mij is geleerd dat als je eens de berm in moet dat het dan meteen erg zwaar de berm in is. En je er dan veel moeilijker uit kan komen.
En iets met dat de weg altijd bol loopt en het dan ook beter is voor de wegligging als links dan het meeste gewicht staat.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:31

Okey, dat is ook een reden ja. Ik heb gehoord, dat als je op de snelweg rijdt en hij loskomt perongeluk, hij dan de richting van de vluchtstrook op zal rijden. Maar dan zal je paard toch juist rechts moeten staan?

nutella, jou uitleg is logisch

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:32

Imitador schreef:
We liepen op tweede paasdag door het bos, met familie die niets met paarden heeft en ik vertelde (ik weet niet meer waarom) dat als je met 1 paard in een 2-paardstrailer rijdt, het paard dan links moet staan.

Maar waarom? We hebben de meeste mooie oplossingen verzonnen, maar waarom het nou echt is?

Wie weet het?

Die wil ik wel eens horen, die mooie oplossingen... ;) :D

Het is inderdaad zoals boven mij beschreven.... veiliger dus..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:33

Een dierenarts vertelde mij dat de wegen heel vaak wat rond staan,wanneer je elkaar passeerd komen heel vaak de rechterwielen een klein stukje op de rand van de weg of je moet in de berm.
Dat is dan bij de smallere wegen.

Wanneer je paard aan de linkerkant staat blijft de boel wat beter in evenwicht.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:33

:oo wauw, dat wist ik niet

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:36

Toen ik mijn ruiterbewijs moest halen stond dit in het leerboek. Daar stond een plaatje bij van een bolle weg. Als je het paard dan rechts zet heb je meer kantelgevaar zoals hierboven ook al aangegeven. Het schijnt dat veel wegeb bol zijn (waterafvoer?) maar dat is niet altijd te zien.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:25

Wauw daar zit het dus in! We hadden het over wegligging (misschien zijn er meer bochten naar links dan naar rechts in Nederland, bedankt broertje voor deze heldere gedachte), als je vergeet iemand rechts voor te latren gaan, dan ligt je paard niet in de kreukels (lief van je zus, maar dat kan ook links gebeuren), zicht voor het paard (want rechts is zo weinig te zien), het paard aan de kant van het stuur, want dat is handiger voor de bestuurder (lekker duidelijk ;) ), de trailer is zwaarder rechts dan links, dus om te compenseren zet je je paard dan links (maar dat zou weer vervelend zijn als je er 2 paarden in hebt), etc etc. Maar geen enkele plausibele.

Bedankt voor het antwoord! Stom dat we daar niet aan gedacht hadden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:28

Hihi := omdat er meer wegen naar links afwijken dan naar rechts _O- die is geniaal.

Ik heb altijd geleerd naar de rotonde te kijken. Als je een rotonde rijd en je raakt met de binnenbanden de ophoging bestaat er een kans dat de trailer gaat hellen. Zodoende tegengewicht links :)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:36

Citaat:
als je vergeet iemand rechts voor te latren gaan, dan ligt je paard niet in de kreukels

_O- _O- :') Die is leuk!!!!

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:38

hoi, ik wist ook dat je paard links moet staan, maar wat nu als je paard dat niet wil? De mijne breekt zo ongeveer de trailer af en staat super onrustig links. Ten einde raad eens rechts geprobeerd en wat bleek...niets meer aan de hand. Nu staat mijn paard dus in z'n eentje rechts op de trailer en gaat dat tot nu toe altijd goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:39

Lame schreef:
Citaat:
als je vergeet iemand rechts voor te latren gaan, dan ligt je paard niet in de kreukels

_O- _O- :') Die is leuk!!!!

Die is leuk idd hhahaha!!

je weet nu waarom.
Ennuh dat als de trailer loskomt,en je paard staat rechts, dat ie dan de vluchtstrook oprijd, is de dikste bullshit ;)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:39

Persephone schreef:
hoi, ik wist ook dat je paard links moet staan, maar wat nu als je paard dat niet wil? De mijne breekt zo ongeveer de trailer af en staat super onrustig links. Ten einde raad eens rechts geprobeerd en wat bleek...niets meer aan de hand. Nu staat mijn paard dus in z'n eentje rechts op de trailer en gaat dat tot nu toe altijd goed.

Het is niet verplicht.. alleen veiliger, maar in jouw geval is het veiliger om je paard rechts te zetten toch?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:41

Ik denk ook altijd aan een rondpunt, een paard alleen langs rechts in een 2paardstrailer, als de chauffeur dan te bruut rond het rondpunt rijdt, dan kiept de trailer al snel om.
Als het paard links staat gebeurt dit veel minder snel.
Heeft dus gewoon te maken met de verkeerssituatie zoals hier boven ook al voorbeelden aangehaald werden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:42

anders kan de trailer in een bocht omklappen, en dat is niet zo fijn....

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:44

Zo kom je nog eens wat te weten!
Wij halen altyd gewoon het tussenschot eruit :o

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:43

Anoniem schreef:

Als dat de reden zou zijn, dan zou je paard links en rechts niet goed staan, alleen in het midden. Aangezien je zowel bochten naar links en naar rechts hebt ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:19

Anoniem schreef:

Hoe hard rij je dan wil je dat voor elkaar krijgen? En als je op een klaverblad op de snelweg de afrit naar rechts hebt? Staat je paard wel aan de buitenkant. Kiept de zooi dan ook om? Of gewoon in een haakse afslag naar rechts?
Rij stapvoets over een rotonde, en zelfs het stoepje pakken merk je echt niets van, met één paard rechts.

Ik vermoed dat die bolle wegen vroeger, toen trailers geen onafhankelijke vering hadden, wel invloed konden hebben op de wegligging van de trailer en het rijgedrag. Ik geloof er persoonlijk geen biet van dat dit nu nog een argument is, met de huidge moderne trailers met onafhankelijke vering en schokbrekers. Het verhaal is een eigen leven gaan leiden, maar de technische reden is niet meer van toepassing.

Berm meepakken? Als dat gebeurt sta je zo goed als stil, dat doe je niet met 80 km/u. Er niet meer uitkomen met een paard rechts? Je kunt kunt ook beargumenteren dat met wat meer gewicht op rechts je wielen minder snel zullen wegglijden. Als je met één paard in de trailer met je auto niet uit een (zachte) berm wegkomt heb je te weinig PKs er voor staan.

Kortom, ik rijd net zo makkelijk met één paard rechts. Heb er nog nooit iets van gemerkt. Hoeveel 'scheef' gewicht zou je nou écht hebben?

Wat is veel belangrijker vindt, is dat een paard wanneer hij rechts staat, goed schuin links achter zich het achteropkomend verkeer kan zien aankomen. Probeer dat maar eens voor elkaar te kijken als je aan de linkerkant staat. Links van je is de trailerwand, rechts zie je de berm. Tja, daar komt dus niet die grote vrachtwagen vandaan die misschien wel eng is...