Foutje in de Hoefslag (no 13) wbt trailergewichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Foutje in de Hoefslag (no 13) wbt trailergewichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:51

Ik zat de Hoefslag eens even te lezen en nu las ik op pagina 35 een voorbeeldje:

Citaat:
Praktijkvoorbeeld rijbewijs BE
Ledig gewicht trailer: 1250 kg
Paard: 700 kg
Max laadvermogen tr: 750 kg
Max gew trailer: 2000 kg
ledig gew auto: 1485 kg
max trekverm auto: 1800 kg
max laadverm auto: 585 kg
Totaal: 4070 kg

Aangezien de auto niet meer dan 1800 kg mag trekken en het max toelaatbaar gewicht van de trailer 2000 kg bedraagt, mag de chauffeur ondanks zijn rijbewijs BE niet met deze combinatie rijden. Het gewicht van het paard doet er niet toe. Een auto met een trekvermogen vanaf 2000 kg kan deze combinatie wel trekken.

Dit klopt toch van geen kant??
Ten eerste wat doe je met zo'n zware 2-paards trailer dat je er eigenlijk maar 1 paard in mag zetten?
En met een BE rijbewijs maakt het niet uit wat de max massa van de trailer is, als je maar niet meer laad als wat je auto mag trekken.

Ok, incl het paard is de trailer te zwaar beladen voor de trekkende voertuig. Maar daar hebben ze in dit voorbeeld geen rekening mee gehouden.

Beetje slordig van zo'n blad......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:22

Dit klopt inderdaad niet. Het gaat om het daadwerkelijke gewicht als je BE hebt. Dat daadwerkelijke gewicht in dit rekenvoorbeeld is 1950 kg, en dáárom mag je met die auto die trailer-met-paard niet trekken. Wat er nu staat deugt niet. Sowieso is het een raar voorbeeld. Die ruim 4 ton treingewicht is ook nutteloos om te vermelden bij BE, want de 3,5 ton die bij B het max. is geldt eveneens niet voor BE.

Een 2-paards die leeg 1250 weegt moet er haast wel één zijn met een living, maar dan is de MTM van de trailer vaak wel 2500 kg oid... Je moet er idd in ieder geval in theorie wel twee paarden in kunnen zetten, anders heb je verrekte weinig aan een 2-paardstrailer.

Er zijn natuurlijk zat mensen die één paard in een tweepaards zetten om allerlei redenen: paard vindt een anderhalfpaards eng, de lege helft kan je volstouwen met hooi en andere rommel als je ergens twee dagen op concours gaat, etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:58

Ach, ze zijn bij de hoefslag niet intelligenter dan bij de Bit, Ros, Amazone, whoever, want dit soort fouten heb ik ze allemaal en in alle mogelijke (en onmogelijke) versies zien maken. het zijn maar journalisten die dit schrijven, geen deskundigen, moet je maar denken en bovendien nemen ze niet de moeite om hun verhaal even te checken met de juridische afdeling van de politie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:33

een trailer van 1250 kg met maar een max laadvermogen van 750 kg??? vraag me toch af hoe dat er uit moet zien... inderdaad een trailer met een living (of een hele zware zadelkamer?) maar er kan maar 1 paard op, die heb ik nog nooit gezien, jullie wel?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:34

Daarom vond ik het al een vreemd voorbeeld.
Nemen ze het ledig gewicht van een van de zwaarste Ifor's en het max gewicht van een ''standaard'' trailer.

Waarom zou iemand uberhaupt een 2-paards kopen als er maar 1 paard geladen mag worden. (afgezien van 2 kleine pony's).

Ook las ik iets eerder in het blad dat trailer een kogeldruk hadden van meende tussen de 45 en 75 kg en een stukje later hadden ze het over tot max 100 kg.
Hoezo ze spreken zichzelf tegen.....

En dan het verhaal over de Veevervoer bordjes..........

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:37

cissy schreef:
een trailer van 1250 kg met maar een max laadvermogen van 750 kg??? vraag me toch af hoe dat er uit moet zien... inderdaad een trailer met een living (of een hele zware zadelkamer?) maar er kan maar 1 paard op, die heb ik nog nooit gezien, jullie wel?

de gegevens omgedraaid denk ik... ledig gewicht trailer 750, laadvermogen 1250 kg

annastasia

Re: Foutje in de Hoefslag (no 13) wbt trailergewichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:53

Dan nog is het heel slordig dat ze hun eigen artikel niet hebben nagelezen. Of niet na hebben laten lezen.

smeetjoew

Re: Foutje in de Hoefslag (no 13) wbt trailergewichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:56

Foutje is menselijk. Kan gebeuren toch.
In plaats van het hier op Bokt te plaatsen, kun je ook een vriendelijke mail naar de Hoefslag sturen. Dat heeft veel meer effect dan via Bokt een sneer aan de Hoefslag te geven. Dat raakt kant noch wal.