Ingeschreven staan bij stamboek kost geld? Heb er weinig aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ingeschreven staan bij stamboek kost geld? Heb er weinig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:51

Omdat ik vorig jaar een arabier gekocht heb in Belgie en momenteel ook een arabier met gebroken hoefbeen (uit Nederland) heb gekregen van vriendin en zelf met de arabieren in Duitsland woon, heb ik een lastige vraag:

Belgische arabier staat ingeschreven bij het Belgische stamboek voor volbloedarabieren, kost me ongeveer 60 euro per jaar
Nederlandse arabier staat ingeschreven bij het Nederlands stamboek voor volbloedarabieren. Gaat me, geloof ik, 100 euro per jaar kosten.

Met de eerste arabier rijd ik endurance, kan er niet mee fokken en ga echt geen topsport bedrijven. Is ook geen toppaard
Bij tweede arabier is eerst nog maar de vraag of ie beter wordt (hopen we allemaal). Indien ja, moet ik hem nog inrijden en ga ik ook ermee endurance rijden. Kan ik niet mee fokken, is wel een top paard, veel Crabbat bloed.

Met andere woorden: ik moet 160 euro betalen per jaar, waar ik weinig zin in heb. Geld kan ik goed voor andere dingen gebruiken. Kan ik nu zo mijn lidmaatschap bij beiden stamboeken opzeggen. Blijft het paspoort wel gewoon geldig en blijven beiden arabieren arabieren? Misschien hele domme vragen, maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad.

Jullie advies is van harte welkom

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:53

Ik heb mijn lidmaatschap bij het KWPN gewoon opgezegd op een gegeven moment. Papieren blijven gewoon geldig hoor, alleen kan je niet meer meedoen aan de activiteiten, en je krijgt het blad niet meer.
Ik had een ruin, en ik rijd toch niet mee aan competities van het stamboek, dus ik kon die 83 euro ook wel ergens anders voor gebruiken.
Ik neem aan dat dat voor Arabieren hetzelfde geldt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:58

Tuurlijk kan dat. Ik ben al jaren geen lid meer van het AVS. Heb nu voor één van 'n paarden een vervolgpaspoort nodig, wordt me keurig geleverd door het AVS, ook al ben ik geen lid meer.

Er zijn legio mensen die een paard (welk ras dan ook) kopen en 'm nooit bij het stamboek op naam laten zetten. Het AVS gaat er bij sportarabieren zelfs van uit dat dat niet gebeurt. Ik ben ooit eens hóógst arrogant door een bekend AVS-jurylid op een endurancewedstrijd benaderd met de vraag of ik een Arabier reed, en zo ja, wat z'n afstamming was. Toen ik als vader een bekende Duitse hengst gaf, kreeg ik meteen als antwoord: oh, dan staat hij zeker niet bij het AVS geregistreerd.

(Terwijl dat jurylid 'm verdikke een jaar of 4 eerder nog eens op de hengstenkeuring een tweede premie had gegeven - maar dat terzijde)

palham

Re: Ingeschreven staan bij stamboek kost geld? Heb er weinig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:35

Bedankt voor jullie antwoorden. Nog een hele domme vraag. De Nederlandse arabier staat nog niet op mijn naam. Ik ken de oude eigenaresse heel goed. Kan ik het paspoort dan bij de AVS op mijn naam laten zetten en meteen aan kunnen geven dat ik geen lid wil worden?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:29

Je dient eerst lid te worden voordat je het papoort op naam kunt zetten. Heel irretant ik had een Wielkopolski merrie gekocht een jaar later wilde ik haar verkopen en dacht ik slim te zijn om er een NRPS paspoort en stamboompapier bij aan te vragen.
Het paspoort en stamboompapier koste me nog geen 30 euro maar het lidmaatschap voor een jaar moest ik ook betalen a 80 euro.
Nu heb ik een kwpn merrie waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden. En die ik ook graag op mijn naam wil zetten. Maar dan dien ik weer lid te worden van het KWPN stamboek om haar op mijn naam te kunnen zetten.
Je bent dan lid tot wederopzegging. Je kan wel meteen opzeggen zodat je er na een jaar weer vanaf bent.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:19

felicity schreef:
Je dient eerst lid te worden voordat je het papoort op naam kunt zetten. Heel irretant ik had een Wielkopolski merrie gekocht een jaar later wilde ik haar verkopen en dacht ik slim te zijn om er een NRPS paspoort en stamboompapier bij aan te vragen.
Het paspoort en stamboompapier koste me nog geen 30 euro maar het lidmaatschap voor een jaar moest ik ook betalen a 80 euro.
Nu heb ik een kwpn merrie waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden. En die ik ook graag op mijn naam wil zetten. Maar dan dien ik weer lid te worden van het KWPN stamboek om haar op mijn naam te kunnen zetten.
Je bent dan lid tot wederopzegging. Je kan wel meteen opzeggen zodat je er na een jaar weer vanaf bent.

Niet waar! Bijna elk stamboek heeft ook een tarief (wat weliswaar hoger is dan voor de leden) voor mensen die geen lid zijn en hun paard op naam willen laten zetten!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:09

Dan mag jij mij uitleggen waarom ik dus 80 euro lidmaatschap moest betalen terwijl ik alleen een paspoort en papier wilde aanvragen. En ik op een totaal plaatje uit kwam van dik 100 euro. Waarvan het papier nog geen 30 euro was.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:24

Paspoort kan zonder lidmaatschap. Je krijgt dan een blanco. Wil je papier dan moet je lid worden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:59

Heb een mail naar de AVS gestuurd en ben benieuwd wat ik te horen krijg.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:00

Yootha schreef:
Paspoort kan zonder lidmaatschap. Je krijgt dan een blanco. Wil je papier dan moet je lid worden.

Denk dat we nu alles door elkaar halen.
Ik heb mijn merrie laten opnemen in het NRPS stamboek. Van hun kreeg ik een nieuw paspoort en papier. Daar voor moest ik lid worden.
Dalijk moet ik het paspoort van het KWPN op mijn naam laten zetten. En dacht dat ik daar ook eerst lid moest worden. Ik haalde even het papier en paspoort door de war. Nu volg ik hem weer.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:04

Het overschrijven van een paard kan idd gebeuren zonder dat er een lidmaatschap aanvast zit :j De meeste stamboeken hanteren daar wel een wat groter bedrag voor. Voor leden kan het overschrijven 30,- euro kosten, voor niet-leden bijv. 45,- euro ;)

@ felicity: Bij overschrijven moet er de mogelijkheid zijn (bij de meeste stamboeken, niet ieder stamboek hanteert dezelfde regels!!!) om aan te geven of je lid wilt worden of niet. Als de ouders al op het paspoort vermeld worden, hoeven daar geen extra kosten worden gemaakt. Staat de stamboom op een extra papier, kan het stamboek aangeven dat met het overschrijven van eigenaar wél een lidmaatschap aanhangt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:14

Dan zou dat het geweest zijn. Ik had een poolspapier. En nederlands paspoort zonder stamboom. Ze heeft nu een nrps paspoort met afstammeling en een nrps papier. Maar daar moest ik wel lid voor worden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:16

Vraag anders voortaan eerst eventjes of het ook mogelijk is paspoort en het stamboek papier op naam over te schrijven zonder lid te worden ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:19

Het vrouwtje vroeg aan de telefoon of ik lid was. Dus ik zei nee. En toen vertelde ze mij dat ik dan eerst lid moest worden. Nouja daar ging ik vanuit. Zou wat zijn als het nu niet gehoeven had. Had me weer wat geld bespaart.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:02

In jouw geval was het anders, jij hebt je paard in dat stamboek laten zetten, en daarvoor moet je inderdaad lid zijn, alleen leden mogen nieuwe paarden inschrijven in een stamboek.
Voor een papier op naam zetten hoef je meestal geen lid te worden, zoals al is gezegd zijn er veel stamboeken die een speciaal tarief hiervoor hebben voor niet-leden.
Wel moet je heel duidelijk zijn dat je geen lid wilt worden. Meeste stamboeken geven namelijk niet vanzelf aan dat je geen lid hoeft te worden en smeren je zo een lidmaatschap aan. ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:03

oke ik begrijp hem nu.
Dus als ik straks mijn merrie op mijn naam wil zetten. Hoef ik geen lid te worden bij het KWPN?

Edit: gevonden ik hoef geen lid te zijn van het KWPN om haar op mijn naam te zetten in het paspoort.
En nu volg ik het weer niet meer. Ze hebben het op de KWPN site over 2 documenten. Ik neem dus aan het paspoort en het papier. Maar het papier kun je toch niet op naam zetten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:15

Ik zit niet in het KWPN wereldje, en heb daar geen ervaring mee. Maar volgens mij geeft het stamboek nog steeds losse stamboekpapieren bij het paspoort uit en kun je die ook op je naam zetten. Als dat niet zo is, gaat het wellicht om de oudere dieren, die van voor het paspoorttijdperk zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:27

Op het stamboekpapier van mijn merrie staat alleen de fokker. Verder niks. Neem dus aan dat die niet overgeschreven hoeft te worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:28

Misschien hebben anderen daar het antwoord op, heb echt geen flauw idee, ik zit in een slagje kleiner. :D

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:29

Heb even in de papieren en paspoort gekeken van de Nederlandse arabier, die ik nog moet laten oevrschrijven. In het paspoort staat inderdaad ook in welk stamboek de arabier ingeschreven staat en wie zijn ouders en voorouders zijn. Natuurlijk staat de naam van de oude eigenaresse in het paspoort en die staan ook op zijn papieren van de Vereniging Arabische Volbloedpaarden Stamboe in Nederland, dus ik ben heel benieuwd wat de AVS zeg, als ik beiden op mijn naam wil hebben, maar dus geen lid wil zijn. Heb nog geen antwoord.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:50

Heb antwoord van de AVS en inderdaad geldt het volgende:

Overschrijven van alleen paspoort kan zonder lid te worden, wel hogere kosten
Voor overschrijven van paspoort en papieren moet je wel lid worden (voor minstens een jaar)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:24

Je hebt eigenlijk weinig aan lidmaatschap van een stamboek als je niet fokt.
De papieren van je paard blijven geldig, of jij nu lid bent of niet.
Dus ik zou gewoon geen lid worden als ik jou was.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:08

Ik heb 2 jaar terug mijn paard op mijn naam laten overschrijven (KWPN) Moest toen wel degelijk lid worden, maar kan zijn dat het is veranderd of iets dergelijks. Je moet de papieren opsturen (afstamming) waarvoor je een nieuwe voor in de plaats krijg, met jou naam e.d. erop. Ook krijg je een sticker die je in het paspoort op de desbetreffende plek kunt plakken.