2jarige ophalen,voor het eerst trailer op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2jarige ophalen,voor het eerst trailer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:54

Aanstaande zaterdag is het zover...dan gaan we mijn nieuwe aanwinstje ophalen.
Een 2jarige merrie,ongeveer 1.40.
Ze heeft nog nooit een trailer gezien in haar leven en zal zaterdag 113 kilometer meegaan naar haar nieuwe huis,voornamelijk snelwegen.
We vertrekken ruim op tijd,want ik heb geen idee wat te verwachten met laden..

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?Tips?Handigheidjes?
Sowieso hebben we geen haast,ik ben niet van meppen of slaan,geduldig genoeg...moet ik onderweg nog een keertje stoppen,rijden we beter ineens door...
Kortom,wat is verstandig?

Aprils_joke

Re: 2jarige ophalen,voor het eerst trailer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:00

zorgen dat je eenfuik maakt zodat ze hoedan ook enkel en alleen richting de trailer kan lopen
en dan moet je zorgen dat je rustig en relaxt te werkt
je heb alle tijd van de wereld
geen schop en slaan werk
een beetje drijven mag wel maar ze moet niet angstig worden
het is belangrijk ze dat vanzichzelf de trailer ingaat
ik zou een beetje stro op de klep gooien
zodat het er wat bekender uitziet

ik hoop dat is is wat je bedoelt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:04

zorg dat je zelf stressvrij bent ;)
denk dat ze binnen een sec de trailer op zal lopen, want ze gaat anders jouw spanning voelen

wees geduldig gebruik desnoods wat lekkers en in het laatste geval kan je met een longeerlijn haar wat naar voren drijven(niet aansluiten), mits ze niet over de rooie gaat.....

wat je doet, zorg dat ze rustig blijft,eenmaal over de rooie gaan en het wordt vaak nog veel erger of ze slaat het op als een nare ervaring....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:06

owja ik zou niet stoppen onderweg daar wordt ze alleen maar gestrester van

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:08

Als je een tweepaards trailer hebt zou je kunnen overwegen om daar een rustig "kammeraadje" op te zetten. Waarschijnlijk is ze dan sneller binnen en blijft tijdens de reis ook rustiger.....

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:11

Toen ik mijn merrie (toen net 3 en helemaal groen) ging halen, moest ik ook twee en half uur met haar gaan rijden met de trailer. Ik heb haar een sedatie gegeven en ze was helemaal relaxed onderweg! Kwam zelfs helemaal droog uit de trailer! De keer daarna liep ze er zo in, had dus een goede ervaring opgedaan doordat ze zo relaxed was onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:13

rustig blijf ik sowieso wel,ik heb wel ervaring met lastige paarden laden. :D
deze kent het nog totaal niet en het is absoluut niet de bedoeling om haastig en gestressed te werk te gaan.
maatje gaat niet lukken,ze zal toch alleen op de trailer moeten..

(waarschijnlijk maak ik me druk om niets..)

edit:ze is van karakter erg sociaal en knuffelig,en ze kent het meelopen aan de hand al zeer goed..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:15

Wat voor paardje is het? Druk of juist kalm?

Mijn fjord (die destijds ook nooit een trailer van binnen had gezien) hadden we binnen no time binnen met een emmertje brokken. Geen stress en een directe beloning.

Met een jong paard zou ik over dit soort afstanden juist wel even stoppen. Even wat rust erin, even checken hoe het gaat en haar even wat lekkers toestoppen. Dan na een minuut of 5 weer rustig gaan rijden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:16

een tip ik zou niet recht voor haar gaan staan als ze de trailer op loopt er zijn namelijk paarden die de trailer in en uit springen hihihi

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:38

voordeurtje open zetten tijdens inladen, zodat er veel licht binnenkomt!

aan 2 kanten vastzetten, over de voorbuis heen dan aan de vastzet ogen. Jonge paarden willen nog weleens met hun hoofd onder de buis en schrikken dan als ze weer omhoog komen en de buis raken.

hooinet voorin hangen voor afleiding en om stress kwijt te raken.

Heeft de trailer geen rubber bodem, dan zou ik wat zaagsel erin gooien, voor slipvastigheid en tegen stampen.

ik zou even korte stop maken onderweg om haar even wat lekkers of water aan te bieden en even een check, maar niet te lang wachten.

geen beenbeschermers ed gebruiken!

alles dubbel goed controleren voor je weg rijdt, en je kunt niet rustig genoeg rijden, vnl in de bochten/drempels.

Waarschijnlijk valt het je 100 punten mee, ik heb ook weleens zorgen gehad, maar het is altijd boven verwachting gegaan!
Zelf rustig blijven, de aanhouder wint zonder geweld te gebruiken (dat werkt averechts).

Oja, en als je merrie eruit loopt (dat willen ze altijd wel), pak haar even bij de staart om te sturen. Deze tip werkte bij mijn hengst uitstekend!
wel eerst de merrie los maken, dan pas de laadklep open, dat geldt ook voor inladen (eerst laadklep dicht, dan vastzetten), maar dat wist je waarschijnlijk al wel :-) dat is basis trailer laden.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:43

we zijn wel met 2, dus de basis laden komt goed.
het was meer mij te doen om de afstand,of ik dus wel of niet even zou stoppen voor een check.
Maar ik denk dat ik dat voor mijn eigen gemoedsrust wel doe.

Ze is heel kalm en rustig van karakter,nieuwsgierig en aanhankelijk dus wellucht wandelt ze met wat aansporen dmv een appeltje of brokjes de trailer zo op.
En nogmaals,dat komt wel goed,we hebben tijd genoeg.

beenbeschermers was ik niet van plan,zeker niet voor een jonkie die dat allemaal niet kent,dat brengt alleen maar meer stress denk ik.
Hooinet heb ik sowieso.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:44

Neem rustig de tijd om te laden
en neem bij een jong paard ALTIJD een ouder ervaren paard mee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:58

unamie schreef:
Neem rustig de tijd om te laden
en neem bij een jong paard ALTIJD een ouder ervaren paard mee!

maar dan wel eentje die ze kent. Als je een vreemd ouder paard er naast zet kan dat jonkie die wel als heel dominant zien en niet zo dicht ernaast durven te staan...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:40

Wij hebben laatst mijn 3 jarige geladen die nooit een trailer had gezien en die moest ook 2 uur reizen voordat we op bestemming waren.

Zorgen dat de trailer naast een muur/hek staat, het liefst de stal inrijden en vandaaruit laden. Zorg dat je met een paar mensen bent dat je het paard een zetje kan geven. Desnoods pramen bij het laden. Oppassen met een touw erachter dat ie niet gaat steigeren en achterover gaat omdat je zijn benen onder zijn lijf uit trekt.

Wij zijn halverwege gestopt omdat ik NIKS hoorde....paard stond rustig nog rechtovereind en heeft het super gedaan. Ik had een dik hooinet erin hangen. Ze heeft geen 1x gehinnikt, gestampt of enigzins bewogen. Liep zo achteruit de trailer af of ze dat alijd al deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:44

bekende meenemen is geen mogelijkheid. dus ze zal alleen op de trailer moeten staan.
pramen en touwen ben ik geen fan van,ik wil echt vanuit geduld werken,een hulpmiddel als praam als longeerlijn zouden echt het laatste zijn dat ik zou gebruiken.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:46

niet al te druk over maken....2 jr geleden ook mijn 2 jarige opgehaald, had me toch druk lopen te maken over hoe en wat...
uiteindelijk gewoon opgeladen, ( ze zijn toch altijd wat overrompeld, meestal lopen ze er wel op voor de 1ste x) geen beenbeschermers gebruiken, is alleen maar vreemd voor ze. en idd, halverwege de rit even stoppen, ff checken en dan in 1x doorrijden, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:47

vind het wel fijn te lezen hoor,alle tips en ervaringen.
e gaan dus halfweg even stoppen,waarschijnlijk voor ons ook lekker(even toiletbezoekje ook,haha)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:48

Zonnetje81 schreef:
Wij hebben laatst mijn 3 jarige geladen die nooit een trailer had gezien en die moest ook 2 uur reizen voordat we op bestemming waren.

Zorgen dat de trailer naast een muur/hek staat, het liefst de stal inrijden en vandaaruit laden. Zorg dat je met een paar mensen bent dat je het paard een zetje kan geven. Desnoods pramen bij het laden. Oppassen met een touw erachter dat ie niet gaat steigeren en achterover gaat omdat je zijn benen onder zijn lijf uit trekt.

Wij zijn halverwege gestopt omdat ik NIKS hoorde....paard stond rustig nog rechtovereind en heeft het super gedaan. Ik had een dik hooinet erin hangen. Ze heeft geen 1x gehinnikt, gestampt of enigzins bewogen. Liep zo achteruit de trailer af of ze dat alijd al deed.

waarom het paard nou weer op zo een ongelukkige wijze "dwingen"?
het is een 2 jarige die waarschijnlijk 0,1 ervaring met de trailer heeft

een praam is nou niet bepaald een fijne herrinering voor zo een dier waardoor die er de volgende keer zo in gaat lopen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:49

Als het paard onrustig wordt als je stilstaat...dat gebeurd vaak...dan zou ik niet stoppen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:49

gewoon doen zoals je elk ander paard laad. desnoods beetje aanmoedigen met wat lekkers en iemand aan de achterkant zetten. heb je een 1/5 paards of een 2 paards trailer? gewoon rustig rijden en onderweg keertje stoppen en controleren.

mn jaarling hebben we in 2 paards trailer gehaald. schot opzei paard erin schot terug stang erachter vastzetten en eruit en gaan rijden.
mn andere jaarling was kleiner kon geen halster die is los in de trailer gegaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:50

ikdoemaarwat schreef:
Zonnetje81 schreef:

waarom het paard nou weer op zo een ongelukkige wijze "dwingen"?
het is een 2 jarige die waarschijnlijk 0,1 ervaring met de trailer heeft

een praam is nou niet bepaald een fijne herrinering voor zo een dier waardoor die er de volgende keer zo in gaat lopen

Nou wij hadden er twee die moesten scheiden...toen de ene erop stond werd de ander nogal vlug, even praam erop en het hete was eraf en de trailer op, praam eraf, niks aan het handje. Is echt niet zo traumatisch als men denkt, erme gaan liggen vechten is veel erger!

Bij paarden die alleen stonden was dit nooit nodig...toen laden wij ze vanuit de stal langs een muur, liepen er alelmaal zo op met wat brokjes voor hun neus :+
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-04-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ulestro

de aanhangwagen proberen te parkeren in een gang, zodat ze vanuit de gang 2 muren en een trailer voor zich heeft...
En zo dan netjes vooruit proberen te lopen, als je dan lichtinval vooraan hebt, zit er een hele grote kans dat ze er binnen de 5 min op staat...
Maar rustig blijven kan haar de rest van haar leven veel deugd schenken, want de eerste laadbeurt blijven ze onthouden...

Zorg ervoor dat er eten ligt en hooi
Zodat ze dit ook meteen goed associëren
En vooraal beter vlot rijden dan te traag...( ik bedoel daar ook niet mee te snel ;) )
maar op een veilige en verantwoorde manier en vooral niet stoppen... gewoon doorrijden...(tenzij om eventjes naar het toilet ofzo te gaan :) )

wessjuhh

Longeerlijnen kunnen voor het paard alleen maar prettiger zijn, door er een tunneltje van te maken. (in de zin van niet kruisen achter de benen, maar gewoon recht houden).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:51

Hey wat leuk dat je een paard gekocht hebt! Gefeliciteerd! :)

Ik zou het allemaal niet te moeilijk maken. Tips zijn al gegeven, hooinet, aan 2 zijdes vastzetten. Ik zou het zeiltje dichthouden achter, paarden vinden achterop komend verkeer soms eng, zeker vrachtverkeer. Nu zal je daar niet zo veel last van hebben op zaterdag maar toch. Ik zou trouwens ook gewoon doorrijden als je paard rustig staat, stoppen geeft wss alleen maar stress. Water aanbieden is alleen maar gedoe, je paard is wss met 1.5 uur van A naar B, zo lang lukt het wel zonder water. :)

Succes ermee! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:51

Geen stress van maken, het is gewoon een kleine box waar hij in moet. Na het laden direct gaan rijden en niet stoppen. Zolang hij in beweging is moet hij zijn evenwocht bewaren en heb je minder kans op gekke dingen.
Mocht je twijfelen kun je het evt laten doen door een transport bedrijf met vrachtwagen, die doen dat dagelijks. Kost je even wat geld, maar het paard heeft er doorgaans een goede ervaring van.