Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissy schreef:hij is handelaar van beroep? dan heb je 6 mnd voor verborgen gebreken en als jij een onderzoeksrapport hebt van de DA kun je proberen een zaak tegen hem te starten maar dan moet je wel opschieten want je bent al bijna aan de 6 mnd...!
Heb je rechtsbijstand?
Citaat:De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.
Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.
Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken.
Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.
Hierover het volgende.
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.
Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (in dit geval de datum van koop) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.
Beantwoord door:
Gratis Adviseurs
http://www.gratisadviseurs.nl
Citaat:Uitgangspunt in het hippische kooprecht is: wie eist, bewijst. In dit geval zal de koper moeten bewijzen dat de pony vóór de levering leed aan een gebrek en de pony hierdoor niet aan de overeenkomst beantwoordt. Met andere woorden: niet geschikt is voor het doel waarvoor het is aangeschaft. Het moet dan wel gaan om een rechtvaardig belang bij ontbinding. Hiermee wordt bedoeld dat een kwaal van tijdelijke aard waar de pony niet veel hinder van zal hebben (bijvoorbeeld een veel voorkomende schimmel of mok) niet een gerechtvaardigd belang oplevert.
Verder is van belang onderscheid te maken tussen een consumentenkoop en een niet-consumentenkoop. Indien de verkoper een professionele handelaar is, zal - indien het gebrek zich binnen 6 maanden na de levering manifesteert - het wettelijke vermoeden zijn dat er sprake is van een verborgen gebrek. Dit is echter een weerlegbaar vermoeden. De verkoper dient alsdan aan te tonen dat de pony vóór de levering niet aan een gebrek leed. In deze casus ga ik ervan uit dat er geen sprake is van een consumentenkoop.
Zelfs indien de koper kan bewijzen dat de pony vóór de levering leed aan een verborgen gebrek, te weten eczeem, vraag ik mij af of dit gebrek wel ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigt. Het is immers niet duidelijk of de kwaal van blijvende dan wel tijdelijke aard is en wat de diagnose en prognose is. Ook is niet duidelijk of er een behandeling is ingesteld. In ieder geval staat vast dat de pony vóór de levering niet aan dit eczeem leed. Dit was anders wel goed zichtbaar. De verkoper weet niet wat er in die 1,5 week is gebeurd. Zolang deze vragen niet beantwoord zijn ben ik vooralsnog van mening dat een beroep op ontbinding van de koopovereenkomst niet veel kans van slagen heeft. Wellicht kan de Faculteit der Diergeneeskunde te Utrecht hier uitkomst bieden, maar ook dan vraag ik mij sterk af of de Faculteit zal oordelen dat hier sprake is van een verborgen gebrek van blijvende aard.
MVG
Stephan A. Wensing
P.S.: Je kunt Meneer Wensing raadplegen via zijn site http://www.paardenadvocaat.nl en je kunt meer lezen in zijn boek over Hippische zaken uit de advocatuur 'Pleidooi voor het paard'

) en het gaat me niet om het geld, al zou ik 5000 euro voor haar hebben betaald, maar om hem te naaien hoe hij mij dus genaaid heeft .. hij zal flink balen als hij mij terug moet betalen ... oOoKellyoOo schreef:Zo te horen heefd je paardje al flinke artrose, Ik heb mijn paardje laten inslapen toen de artrose zo erg werd dat hij niet meer zelf kon opstaan, wat je evt wel kan doen is je paard 24 uur de wei op zodat hij niet 'vast' komt te staan.
aslo schreef:Als er met zekerheid artrose vast gesteld wordt, heb je in principe het recht om het paard terug te doen. De eerste (aangetekende) brief richting verkoper moet dan wel binnen 6 maanden na aankoop bij hem bezorgd worden. Houdt er wel rekening mee dat de verkoper dan de gelegenheid moet krijgen om een passende oplossing aan te bieden. M.a.w. als hij het paard terug wil en je krijgt er een ander gezond paard voor weer, zou je dit in principe moeten accepteren. Het is, als ik goed ben ingelicht destijds (paarden advocaat), niet zo dat je bijvoorbeeld een deel van het geld terug krijgt en je paard kunt houden.
dit gaat je handen met geld kosten en dat is het paard niet waard lijkt me.