Ouder paard nemen ja of nee??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice95x

Ouder paard nemen ja of nee??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:09

Hallo mede bokkers!

Ik heb geen idee of dit hier goed staat, maar ik probeer het maar even! ;)
:
Ik kan een 17 jarig (dit jaar 18) paard krijgen voor bruikleen/lease (en dan als het goed gaat ook kopen!)
Ik vindt het echt een heel leuk paardje! en ze is nog erg fit, en harstikke lief. vindt der echt geweldig! <3
En ik weet ook wel bijna zeker dat ik haar ga nemen! Zij wordt wel mijn eerste eigen paard, dus leek mij juist een goed idee, en wat ouder paard te nemen, waar ik hoop van kan leren,
maar... aan de andere kant is het wel zo´n goed idee, wat vinden jullie?!
Maar ja, dit blijft denk ik altijd discussie-punt, of ze gaat nog jaren mee of niet, maar een jonger paard kan ook iets overkomen, toch?!
Maar wat zouden jullie doen? Zouden jullie een ouder paard nemen?? Of liever een jong paardje??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!! ;)

Groetjes, Alice

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:24

Als het een goed paard is voor wat jij ermee wil doen, maakt het dan uit of je daar 10 jaar of 20 jaar van kunt genieten? Wat je gehad hebt, nemen ze je niet meer af..........
Leeftijd is voor zielepoten, niet voor levensgenieters.

Tigra_

Re: Ouder paard nemen ja of nee??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:44

Tja ligt aan jezelf.
Ik zou het niet doen. Heb er eentje laten staan van 17 jaar.
Niet alleen dat zat "tegen" maar goed.
Tja een jonger paard kan iets overkomen.
Misschien gaat het paad nog 10 jaar mee of misschien maar 2/3 jaar. Dat is het risico dat je neemt en dat zul je altijd hebben of je nu een jong(er) of ouder paard neemt.
Dat is maar net hoe je daar zelf tegen overstaat en misschien je ervaringen met wat oudere paarden.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:46

Tja, ligt er net aan hoe het dier in zijn vel zit!
Mijn pony is nu bijna 19 jaar, en hij is harstikke pittig, altijd oortjes erop, altijd overal voor in en hij ziet er uit als een 5-jarige. Toen ik net met hem op les was werd hij aangezien als een 3-jarige die net onder het zadel was. :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:46

Alicehorses schreef:
En ik weet ook wel bijna zeker dat ik haar ga nemen!

volgens mij heb jij je keuze al gemaakt ;)

gewoon doen wat je zelf wilt......de meningen erover zijn toch verdeeld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:48

als jij dit paard onwijs leuk en gaaf vind, waarom zou je het niet kopen... leeftijd zegt niks ;)
als het allemaal goed gaat, lkkr kopen dat beestje!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:53

ik ga beginnen met een 15 jarig paardje, zelf heb ik de algelopen jaren alleen maar probleempaarden gereden en heb hier niet zo veel zin meer in. nu begin ik met haar om lekker te kunnen rijden en af en toe een wedstrijdje misschien, ligt eraan hoe ze dit oppakt.
natuurlijk neem je met een ouder paard wat meer risico qua gezondheidsdingetjes, maar inderdaad met een jong paard kan ook vanalles gebeuren. ik zou het inderdaad gewoon doen, en misschien geniet je er maar kort van, maar misschien gaat ie nog wel jaren mee!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:55

Als ie goed gezond is op die leeftijd, dan is het waarschijnlijk een paard dat nog wel een tijd mee gaat.

Je moet de afweging maken wat je er mee wilt gaan doen. Heb je grote wedstrijdambities, dan is ie wellicht wat te oud om bijvoorbeeld nog fanatiek elke week mee op concours te gaan.
Wil je een paard dat betrouwbaar is, heel ervaren en waar je fijn van kan gaan genieten op buitenritten en heb je geen wedstrijdambities, dan kan ie een prima paard voor je zijn.

Nadat mijn vorige paardje dood ging (pas 8 jaar, maar ernstig ziek) was ik op zoek naar een jong paard. Niet direct om veel wedstrijden mee te gaan rijden, maar meer voor recreatie en onderlinge wedstrijden. Ik had een heel wensen-lijstje: Zij moest niet groter zijn dan een E-pony, niet ouder dan 8 jaar, en beslist geen schimmel.
Uiteindelijk kocht ik een 13-jarig paard, van 1.63m, en hagelwit van kleur. Ze is inmiddels 24 jaar, en nog steeds op en top fit, onder het zadel is ze niet ouder dan 10 :D.

Ik zou zeggen: Gewoon doen als je gevoel goed is!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:56

Ik heb die van mij gekregen dat hij 16 was, en nu is hij 21 en ik rijd er nog steeds actief mee rond. Zelfs nog dressuurwedstrijden in de m1, dus leeftijd hoeft niet echt een probleem te zijn. Ook heb ik ontzettend veel van hem geleerd (vooral rustig blijven) en ben nog elke dag blij met hem.

Er zit misschien wel wat extra werk in, en je moet wel uitkijken wat je met ze doet, maar dat moet je ook met een jonkie.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:00

Romytjuuh schreef:
Tja, ligt er net aan hoe het dier in zijn vel zit!

Om hier even op te reageren (aangezien dit in vrijwel elk bericht genoemd wordt), het gaat om deze merrie, ze zit perfect in haar vel, is kerngezond, nooit ziek of kreupel geweest in de laatste 5 jaar.

Afbeelding

Foto van vorig weekend.
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:26

Vanaf een foto is gezondheid natuurlijk wat lastig te beoordelen, maar de eerste indruk is positief. Als ik op zoek zou zijn, zou leeftijd geen reden zijn om dit paard niet nader te bekijken (wel dat ik te groot en te zwaar zou zijn, maar dat is hele andere kost :D ).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:30

Arabieren zijn ook aardig taai hoor. Ik heb zelf ook eentje gekocht van 19 die nu bijna 22 jr is. Ik rij er nog gewoon mijn ritjes mee.
Tis ook maar net wat je er mee wilt natuurlijk.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:45

Heee Roma, Haha jij hebt ook gereageerd, wat leuk zeg ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:45

Gewoon lekker doen, als je het een fijn paard vindt en ze heeft geen hele ernstige gebreken, dan zou ik er gewoon voor gaan. Met 17 jaar zijn ze nog bij lange na niet afgeschreven en voor een eerste paard kun je altijd beter met een wat ouder paard beginnen :j. Die van mij heb ik ook met 15 gekocht ze is nu bijna 19, is echt niets van te merken zo energiek als ze is, zo oud is het ook helemaal nog niet :n. Die a.s. pony van jou kan zeker nog een goede 10-15 jaar mee (minimaal), ook wat rijden betreft :j.

Enige kanttekening is uiteraard wel of je 'm kunt onderhouden en een buffer hebt voor eventuele DA kosten

*edit* zie net dat je 14 bent, dus dan zullen je ouders waarschijnlijk opdraaien voor de kosten, neem aan dat die akoord zijn dan? Dat eerst leasen lijkt me trouwens heel verstandig, dan kun je elkaar rustig leren kennen en dan heb je ook de tijd om te ontdekken of het klikt :j
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 20-03-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 22:45

en verder iedereen, bedankt voor het reageren :D

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:41

Hyppolyte: Dankjewel voor je reactie, idd. kan ik haar onderhouden, ouders en ik betalen beiden een deel. ik werk als oppas en ook dag als schoonmaakster en verdien vrij veel!! En de rest betalen mijn ouders bij, dus dat is geen probleem ;)

en de anderen ook! Bedankt! Ik neem haar idd. jaa ;) Maar eigenlijk is de topic beetje verkeerd begrepen, Sorry verkeerd geschreven :P ik bedoelde eigenlijk wat zouden jullie doen, een jong of oud paard nemen, ipv wat ik zou moeten doen, desondanks zijn reacties erg leuk ;) Bedankt!! Groetjes Alice

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:47

Ik zie het als een beslissing die iedereen zou moeten doen bij hun eerste paard: nameijk een wat ouder dier kopen waar men wat van kan leren/ervaring opdoen.

Ik zie om mij heen zoveel mensen met jonge paarden wat gewoon niet bij elkaar past en dat is gewoon jammer voor zowel mens als dier.
Je moet wel beide plezier hebben.

Overigens zie ik heel veel jonge paarden met allerlei problemen. Degene die wel gezond zijn zijn vaak 15+.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:51

Gewoon doen! Vanaf jou verhaal en de foto's te zien zit de pony nog hardstikke goed in zijn vel! Zelf heb ik inmiddels een pony van 21, haar hebben we gekocht op 16-jarige leeftijd en nog steeds heb ik het idee dat dat de beste keuze is geweest die we ooit hadden kunnen maken! Ik heb zo óóónwijs veel van haar geleerd, met haar meegemaakt etc. En nog steeds is ze superfit, we gaan binnenkort als alles goed gaat (we zijn hard aan het trainen ;) ) ons debuut maken in de M2! Natuurlijk is het afhankelijk van de pony hoelang ze het nog volhouden etc. maar het is bij mij (en mijn zusje, die heeft ook een oudere pony gekocht) echt onwijs goed bevallen! :j

@Cowgirl: Ervaring opdoen met je eerste paard/pony vind ik idd ook ontzettend belangrijk! Deze ervaring kun je later weer gebruiken en eventueel toepassen op een jong paard/pony. Wanneer de ruiter/amazone en de pony het nog moeten leren sluipen er helaas vaak (grote) fouten in..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:57

Gewoon doen als de klik er is, je kan er nog jaren plezier mee hebben.
Ik vind het heel verstandig een leuk ervaren dier te nemen als 1ste paardje.

Ik heb 2 jaar geleden een 6 jarige moeten laten inslapen, dat zegt genoeg denk ik
veel succes en doen waar je 't best bij voelt!! ;)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:56

Amalarab schreef:
Arabieren zijn ook aardig taai hoor. Ik heb zelf ook eentje gekocht van 19 die nu bijna 22 jr is. Ik rij er nog gewoon mijn ritjes mee.
Tis ook maar net wat je er mee wilt natuurlijk.

Inderdaad, mijn (kruising) arabier is inmiddels 35 jaar! We rijden hem al een aantal jaar niet meer maar meneer is topfit en heeft zichzelf ook afgelopen winter weer prima gered zonder deken. Als ik 'm zo zie dan gaat ie nog jaren mee!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:58

Tja t is maar wat je wilt.. Mijn merrie was ook 19 toen ik haar kocht en ze is nu bijna 21.. Ze loopt nog dagelijk een tot 2 uur.. Topconditie.. Wel recreatief, maar toch..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:45

nine1987 schreef:
Tja t is maar wat je wilt.. Mijn merrie was ook 19 toen ik haar kocht en ze is nu bijna 21.. Ze loopt nog dagelijk een tot 2 uur.. Topconditie.. Wel recreatief, maar toch..

Hoezo dat? Wat is daar nou minder (of meer) aan?

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:50

nou ik zou het wel weten.
Leefdtijd zegt helemaal niet (tenzij je er andere bedoelingen met het paard heb)
zeker als je recreatief rij...
Ik heb 5 jaar geleden een pony van 20 over genomen.
3 jaar lang super veel plezier mee gehad..
ik had toen twee pony's 1 van 20 en 1 van 21...
Maar ze leken wel 5 en 6.
Helaas zijn ze vergiftigd en waren beide dood op 2 dagen maar ik weet zeker dat ik nu nog net zo veel plezier met ze had gehad als ze nog leefde.
Ik reed ze om de dag vaak ritjes van 2 a 3 uur ze waren in top conditie dus echt waar leefdtijd zegt echt niets...

speedy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:06

Leeftijd zegt niet alles en geeft ook geen garantie voor jong of oud. Ik heb zelf in het verleden een arabiertje gekocht van rond de 16 jaar en 10 jaar veel plezier van gehad. Heel veel en lange ritten mee gedaan. Zij heeft 1 keer een dierenarts nodig gehad voor haar tanden en is 1x kreupel geweest. Vanaf dag 1 zat ze goed in haar vel en bleef ze goed in haar vel. Je kunt lang van een oudje plezier hebben en een hoop problemen met een jonkie,dat blijft altijd een gok dus wat is leeftijd! Succes met je aankoop.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:03

Jonge of oude paarden... alles heeft voor- en nadelen. Maar als jij van dit paardje veel kan leren en plezier met hem hebt en hij is ook nog gezond... waarom niet ??

Jonge paarden zijn ook leuk, maar die moeten nog alles leren. Als ze alles al weten, dan weten zijn ze weer niet te betalen.

Dus... gewoon doen !!