zadel troubles, wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

zadel troubles, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:59

hallo,

ik heb nogal al wat zadel troubles...
ik heb 3 maanden geleden een zo goed als nieuw (dit staat op de bon) stubben maesetoso zadel gekocht 17,5 inch, wat volgens de zadelmaker perfect zou passen op mijn paard. (paard hadden we mee)
ik ben zelf echt een leek in zadels en vergeleken met mijn vorige zadel liep mijn paard echt super.

echter kreeg hij zondag opeens weer een zere gevoellige rug, nou paard komt net uit de lappen mand door allemaal rug problemen dus ik was meteen weer in ''paniek''.
op aanraden van andere mensen heb ik venema als zadelmaker opgebelt en ben er dinsdag met paard en zadel heen gegaan.

mijn dure stubben zadel waar ik wel geteld door het slechte weer wel 6 keer mee gereden heb in 3 maanden schijnt dus voor geen ruk te passen op mijn paard.
te smal in de boom, moet van achter hoger liggen en nog wat dingen.

okee, nouja hij was nog aanpasbaar dus daar konden we mee leven.

nu belt hij gister opeens op;
het is toch allemaal even wat anders, hij had het zadel uit elkaar gehaald om de boom aan te gaan passen bleek daar uit: mijn zadel was oorspronkelijk 18 inch en is aangepast naar een 17 inch waardoor de zit veel dieper is geworden.
de boom die in het zadel is is een 16 inch boom ofzo? wat ook niet overeen kwam met wat ze mij verteld hadden

als hij dit zadel nog zou aanpassen op mijn paard krijg ik een zadel wat dusdanig diep wordt dat er van de huidige 17 inch een 16 inch over blijft, nou ik ben slank maar mijn derriere is ook niet meer het zelfde als toen ik 12 was.
ik weet verder niet precies hoe het met de boom is.

maar nu is dus mijn zo goed als nieuwe goed passende stubben zadel veranderd in een bouw en knutsel pakket dat voor geen meter blijkt te liggen.

ik moet zeggen dat ik hier flink van baal want ik ben ook maar gewoon een student en een dusdanige uitgave is voor mij nou ook niet een bepaalde dagelijkse uitgaven.

wat zou ik hier het beste kunnen doen?
Laatst bijgewerkt door Evony op 19-03-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Re: zadel troubles, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:03

Ik zou zeggen terug naar de verkoper. Dit is je niet verteld en dus heb je een soort kat in de zak gekocht. Die betaalt je dan het aankoopbedrag terug als hij enig moreel besef heeft.....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:05

Over de zadelproblemen....hou op schei uit. Ik heb dus ook een en al ellende gehad met die dingen. Nu super tevreden met mijn Strada zadel (www.trekkingsaddles.com) met een beweegelijke en vooral brede (als in draagvlak) boom!
Ik heb nu ook een schapenvacht en ik wissel af tussen rijden met zadel en schapenvacht. 7 dagen in de week rijden met zadel durf ik inmiddels al niet meer aan :-)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:12

Lusitano schreef:
Ik zou zeggen terug naar de verkoper. Dit is je niet verteld en dus heb je een soort kat in de zak gekocht. Die betaalt je dan het aankoopbedrag terug als hij enig moreel besef heeft.....

Precies, terug met die rommel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:12

als het een redelijk nieuw zadel is en de zadelmaker die m nu uitelkaar heeft gehaald is een erkende zadelmaker, dan zou ik naar Stübben gaan en vragen hoe dit kan?? Je hebt toch zoveel jaar garantie op de boom....
Of is het zadel door een andere zadelmaker in het verleden aangepast? (en dus de garantie vervallen)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:13

ik heb hem tweedehands gekocht, zo goed als nieuw, bijna geen gebruikers sporen.

de fout zit dus niet bij stubben maar bij de zadelmaker waar ik hem gekocht heb :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:16

Misschien toch een nieuwe kopen?
Weet je zeker dat er geen rare dingen mee gebeurt is.
In Principe moet een zadel gewoon goed liggen en moeten er geen extreme aanpassingen gedaan worden om hem alsnog passend te maken.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:18

ik denk dat ik maar gewoon terug ga naar de verkoper en gewoon eis dat hij het zadel terug neemt en mij mijn geld terug geeft,
kan ik daarna weer opzoek naar een nieuw zadel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:21

dat is dan effe jammer, dan moet je tóch bij hem zijn...
en probeer hem dan maar eens uitleggen waarom je niet gelijk naar hem bent gegaan toen je er achter kwam dat het zadel alsnog niet goed lag...
Nu heeft hij nl niet de kans gehad om te fout te herstellen. Je zadel is nu een bouwpakket en dat zal hij ook niet fijn vinden.

Ik hoop echt voor je dat hij je alsnog tegemoet komt maar ik denk dat je hem dan wel een heel zadel moet teruggeven.
Ik zou gewoon contact met de verkoper opnemen en kijken wat hij zegt, niet geschoten is altijd mis...
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:22

Dat verhaal met de boom van je zadel vind ik heel vreemd. De boommaat hangt niet af van hoe groot de zitting is, maar van hoe breed je paard is. Je hebt dus geen standaard boom voor een (bijvoorbeeld) 17 inch zadel, maar meerdere breedtes voor dezelfde zitmaat (die 17").

Met andere woorden, weet je zeker dat de zadelmaker waar je nu zit wel te vertrouwen is en de vorige niet, of andersom?

edit: Als je paard last van zijn rug kreeg is zadelmaker 1 natuurlijk niet goed in zijn vak, maar van wat nummer 2 je nu verteld geloof ik eerlijk gezegd ook niet veel...

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:25

omdat zij mij hadden verzekerd dat het zadel goed lag!
ik ben alleen voor eeen second opinion naar iemand anders gegaan om te kijken of mijn gevoel waar was.
nou dat was dus zo, maar omdat venema beter bekend staat heb ik besloten daar mijn zadel aan te laten passen.
daaruit kwam dus dat mijn zadel eigenlijk niet was wat ze me verkocht hadden.

natuurlijk laat ik het zadel weer in elkaar zetten ;)

edit aan hierboven: ik heb het verhaal niet zelf gehoord, ik hoorde het via mijn vader en die is niet zo duidelijk en makkelijk in dat soort dingen.
ik ga er zelf vanmiddag/vanavond heen om duidelijkheid te krijgen en om te kijken hoe het er voor staat en wat er nog te doen is zeg maar.

ik heb zeker meer vertrouwen in mijn huidige zadelmaker die veel met van triest werkt dan mijn vorige waar ramp verhalen op bokt over staat kwam ik net achter :(:)

dat over de boom weet ik dus ook niet precies maar dat begreep ik zo van mijn vader

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:28

Oke, via via zijn zulke dingen altijd lastig :)
Met van Triest heb ik zelf trouwens ook prima ervaringen, je wacht tot je een ons weegt maar dan heb je wel een prima zadel :j Country Mill in Nijkerk, en Corry Stoker (die komt naar je toe vanuit Dronten) zijn trouwens ook prima zadelmakers :j Waarvan Country Mill ook zadels verkoopt (ook tweedehands), Corry past alleen aan.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:29

ja precies!
iig bedankt iedereen alvast voor jullie kijk op dit geval!

ik ga zelf vanmiddag heen om echt de man de oren van zijn hoofd af te vragen om er achter te komen wat er waar fout is gegaan, zo ver we daar achter kunnen komen :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:44

en, is er wat nuttigs/zinnigs uit gekomen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:43

heel goed, ik zal vanavond even een berichtje typen over hoe het verder is gegaan!

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:08

Ben heel benieuwd wat de verkoper zei over je zadel. Zadels moeten gewoon goed liggen anders krijg je problemen !!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:44

Ik ben ook heel benieuwd hoe het is gegaan.
Heb je een redelijke vergoeding gekregen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:19

*wacht nog op update*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:28

Ik lees het topic nu pas en ben ook wel benieuwd hoe dit af loopt.
Ik vrees dat als de eerste zadelmaker hoort dat je naar een ander bent gestapt, je geen poot hebt om op te staan.
Zeker als het zadel ook nog eens uit elkaar is gehaald.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:54

nou, gezien dr laatste reactie dat het 'heel goed' is geweest lijkt me dat niet....
Begin nou toch wel nieuwsgierig te worden naar het verhaal.

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:54

Ik zou gewoon eisen dat hij je zadel terug neemt. Omdat hij jou een zadel heeft verkocht die voor geen meter past! :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:33

lees jij niet eerst voordat je post?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:35

Nou idd.
Ik denk trouwens niet dat TS hier nog gaat posten.