mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:24

hoi allemaal ik weet niet of het hier goed staat maar sorry als het niet goed staat hier

nou hier komt mijn verhaal wat er gisteren is gebeurt .
gisteren zoals altijd lekker mijn paard en mijn shetlander op de wei gezet met nog een paard van stal
ze hebben heerlijk van het mooien weer kunnen genieten . en ik was ook blij dat mijn paardjes zo lekker in de zon stonden .
tot ik om kwart voor vier gebelt word . me stal genootje zou de paarden binnen halen dus ik dacht al dat er wat was .
nou ik nam op . ze zei dat er een hengst in de wei liep dus ik dacht wat en van wie nou toen kwam het verhaal . der staat een shetlander bij ons op de hoek van de polder dat is een hengst . hij is dos los gebroken ,en de dijk op gegaan. iemand heeft hem gevangen, en dacht dus dat hij bij ons op de wei hoorden. dus hek opgedaan en dat beest der in gezet .ja en toen is hij gelijk op mijn shetlander gedoken en heeft haar gedekt. mijn andere paard is een gevecht aan gegaan .en dat andere paard ook maar ja helaas heeft hij wel gedekt . mijn shet was wel heel bang voor hem want die is onder mijn paard gedoken zo bang was ze . nou ik ben snel naar stal gegaan . en toen zag ik mijn arme shet helemaal in een hoek je van der stal staan. was zo zeilig durfde der stal niet meer uit . nou toen gelijk naar dat huis gegaan waar dat beest staan . komen we daar aan leeg huis die shet stond er wel maar geen mensen te zien . toen naar de buren gegaan. en die zei dus, dat die hem in het land hebben gezet want ze wisten niet wat ze der mee moesten . nou lekker dan dacht ik en hij heeft er een uur in gelopen. nou onder tussen wel een naam gekregen dus toen ging onze zoek toch verder . en onder tussen de dierenarts gebelt wat ik moet doen . nou die komt dus over drie weken kijken of ze nu drachtig is . en hij zie de eigen naar is aansprakelijk dus zei hij ga naar die eigenaar. dus wij verder gaan na vragen en toen kregen we eindelijk een adres waar der ouders wonen dus hebben we gebelt en die had een nummer van haar en die hebben we ook maar ze neemt niet op . dus nu hebben we nog niet die meid gesproken en zitten wij drie weken in spanning of ze drachtig is . heeft iemand tips hoe ik dit moet aan pakken . de politie doet niks ben ik al geweest .
Laatst bijgewerkt door miss_kippie op 03-03-10 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirrlfl

Re: me shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:27

o bah wat vreselijk!
misschien hebben de ouders haar echte nummer niet gegeven maar een oud of nep nummer?
tis maar een ideetje :o
hoe is het nu met je shetje?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:30

Sorry, maar ik lees al niet eens verder dan je titel. Waar zijn je hoofdletters en interpuncties (.,?!) en sinds wanneer is 'me' een bezittelijk voornaamwoord? Volgens mij is het nog altijd mijn of mn.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:32

wel heel dubbel hoor
het is natuurlijk niet leuk als een hengst uitbreekt en ongewild je merrie dekt
maar kijk ook vanuit een ander oogpunt je krijgt er misschien wel een leuk veulen van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:38

Je zou inderdaad wel heel wat aan je nederlandse spelling kunnen doen, dit leest erg onaangenaam natuurlijk...

Wel heel vervelend wat er gebeurd is zeg! En die mensen konden het misschien niet weten, waar het hengstje vandaan kwam, maar om dan maar gewoon zonder te vragen een hengst bij andere paarden in te gooien, zonder dat je weet of die wel bij elkaar horen, is nogal een stomme zet... ze zullen het ongetwijfeld goed bedoeld hebben, maar hebben dus alleen maar meer schade aangericht.
Eigenaren zijn overigens tot een bepaalde hoogte aansprakelijk, en vaak met uitbreken heeft men het dan over de schade die daardoor is ontstaan... tsja 'schade' is hier een mogelijk drachtige merrie, maar of ze dat ook onder het begrip schade zullen rekenen, betwijfel ik. Heeft je merrie verder nog ergens wondjes oid?

Ik zou igg de mensen die het hengstje bij jou paarden in heeft gezet ook even aanspreken, dat het heel fijn is dat ze op hun manier wilden 'helpen', maar dat ze het beter eerst hadden kunnen vragen ipv. meteen pony zomaar ergens bij in zetten.

Heel verstandig dat je de DA hebt ingelicht; het duurt idd een tijdje vanaf de mogelijke bevruchting tot de merrie op drachtigheid gescand kan worden.
Hoop voor je dat ze niet bevrucht is. Laat je het tegen die tijd even weten? Ben nl. wel benieuwd hoe dit afloopt.

Ik TEM ook even; denk dat dit misschien beter bij Verslag Van De Dag (VVDD) past... ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:40

bobolien schreef:
wel heel dubbel hoor
het is natuurlijk niet leuk als een hengst uitbreekt en ongewild je merrie dekt
maar kijk ook vanuit een ander oogpunt je krijgt er misschien wel een leuk veulen van

Tsja zo kun je het ook zien, maar als je in eerste instantie al niet eens een veulen wil, ben je er ook niet blij mee lijkt mij zo. Daarbij weet je natuurlijk niet wat voor hengst er op is geweest; misschien draagt hij wel allerlei erfelijke mankementen mee, is hij niet goed gebouwd, papierloos, etc. etc.
en het fokken van veulens brengt toch altijd een risico met zich mee....

het feit dat de hengst niet eens zélf in de wei van TS is gegaan, maar daar door 'helpende' mensen neer is gezet, maakt het mijns inziens wel éxtra zuur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:48

Ik zou niet blij zijn met een veulen wat ik niet wil. Helemaal niet aangezien er stapels papierloze shetlandveulens rondlopen. :=

Dat de hengst door omstanders bij haar in de wei is gezet vind ik inderdaad nog vervelender. Hoewel deze mensen ongetwijfeld goede bedoelingen hebben gehad (beest niet laten rond lopen) was het fijner geweest als ze even hadden rond gevraagd.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:51

nou die mensen die hem bij mij in de wei gezet hebben. die wonen tegen over het huis waar die shet normaal staat . maar haar anwoord was ik moest hem kwijt en ik dacht hij kan daar wel even staan. en ik wil geen veulen . mijn shet heeft goede papieren maar ik zit helemaal niet of een veulen te wachten . mijn shet is net drie en is nog in de groei.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:57

Heb je wel aan de dierenarts aangegeven dat je geen veulen wilt?? Ik vind het anders erg raar dat hij haar niet gewoon een spuitje heeft gegeven!! Een soort van 'morning after pil' idee zeg maar. Dan komt er op zeker geen veulentje!
Kan me heel erg goed voorstellen dat je er van baalt en ik hoop dat de mensen van het hengstje uit zichzelf contact met je opnemen! Zou wel zo netjes zijn!

miss_kippie

Re: mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:03

ja dat heb ik aan gegeven . en da zei dat hij eerst kijkt over drie weken en dat hij dan een spuit gaat geven . en ja ik weet niet of ze zelf gaat bellen. der ouders zeiden tegen mij alweer . dus ja wat moet ik daar nou mee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:08

Ik ben bang dat je er heel weinig mee kunt :P
Als zij echt weigeren te betalen, heb je helaas geen poot om op te staan....
Wij hebben een paar jaar terug een losgebroken hengst gehad waarna wij 3 merries een spuitje hebben laten geven, maar ik weet niet meer precies wat die kosten waren. Bij mijn weten viel het wel mee!! (ik vind ook dat de andere partij het moet betalen hoor, maar als ze het verdommen....)

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:09

Een loslopende pony betekent gevaar voor anderen die op straat bewegen. Auto's, fietsers etc. Ook al is dit een vervelende situatie er is waarschijnlijk wel gehandeld uit veiligheidsoverwegingen. Het is te hopen dat je inderdaad iets kunt krijgen waardoor een eventueel veulen niet hoeft te komen als ze echt drachtig blijkt te zijn. Een lastige situatie is het wel. Een dier dat uitbreekt is niet fijn maar kàn weleens gebeuren, zeker shetjes zijn natuurlijk rasuitbrekers.
Hopen dat het opgelost wordt voor je.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:13

heel ander vraagje maar waar is die shet nu dan?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:14

ja ik snap ook wel dat het beestje daar uit breekt hoor . ze hebben altijd met ze vieren gestaan . maar door scheiding zijn der al drie paarden verkocht . en hij staat er nog dus wat doet hij gaat uit breken . en ik kreeg net een telefoontje , hij is weer uit gebroken maar ze zijn hem nu kwijt. is toch niet te geloven.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:19

shet staat in der stal nu een komt langzaam een beetje bij .

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:23

miss_kippie schreef:
ja ik snap ook wel dat het beestje daar uit breekt hoor . ze hebben altijd met ze vieren gestaan . maar door scheiding zijn der al drie paarden verkocht . en hij staat er nog dus wat doet hij gaat uit breken . en ik kreeg net een telefoontje , hij is weer uit gebroken maar ze zijn hem nu kwijt. is toch niet te geloven.

Oh jeetje, wat een toestand. Het dier voelt zich natuurlijk eenzaam.
Laten we maar hopen dat er niets ernstigs gebeurt! Hou je paardje dan maar mooi binnen in de stal! ;)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:23

zal me niks verbazen , als ze nog blij zijn ook dat ze hem nu niet kunnen vinden

Wel heel vervelend zeg ! ,

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:27

Mijn shetland hengstje staat achter een grote zware poort dus ontsnappen zal hij niet. Er komen wel vaak mensen vragen of ze hem even mogen "gebruiken". Dat mag van mij altijd (gratis natuurlijk :P). Moest het ooit gebeuren dat hij toch ontsnapt dan ben ik bereid om de gevolgen te vergoeden MAAR er zijn natuurlijk mensen die daar anders over denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:31

yeye, dat hoor ik ook vaak. Mijn pony ontsnapt niet zomaar en heb veel vragen gehad of hij niet mag dekken. Heb het zeker voor het onzekere genomen en hem laten castreren, je zult net zien dat hij een hand je geholpen worden met ontsnappen en per ongeluk dekken :=

Vreemd en naar dat de pony nu weer ontsnapt is, lijkt me voor het hengstje ook niet al te best. :=

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:35

nou hij is weer terecht hoor ik net . hij breekt gewoon uit dat arme beest. hij liep in de polder .

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:39

Dat die mensen dat beestje niet beter opsluiten. :oo
Helemaal als hij al een keertje is ontsnapt.

Bij ons was ook zoiets gebeurd, maar dan precies omgekeerd. De shetjes van de overburen waren ontsnapt en liepen over de weg. Toen had iemand ze bij ons in het weiland gelaten, en daar liep toevallig ook een hengstje, en die heeft meteen die 2 merries gedekt. :=

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:45

Ik vind je Da ook maar apart spreken hoor. Gedane zaken nemen geen keer. Mensen die het hengstje los op straat zijn tegen gekomen hebben correct gehandeld naar hun vermogen.

feit blijft dat de shet mss jouw merrie gedekt heeft, want waren er getuigen?. Vind je verder ook heel hard vermenselijke, want in je uitleg is het precies of je pony zich gedraagt als een verkracht mensje. Maar bon dat even ter zijde.

Jouw Da zou heel simpel de merrie kunnen spoelen, waardoor een bevruchting dus niet kan voltrekken. 3 weken wachten is effectief zien of ze gedekt is. En dan is het de vraag of je dat wel wil, zeker gezien je het niet gepland hebt, je niet weet watvoor hengst het is etc. Papierloze veulens heb je niets aan, tenzij je het voor jezelf wilt houden.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:49

ze hebben hem vander af moeten slaan.drie man is er bij geweest . en een vrouw die der naast woont die heeft hem ook zien dekken . bij elkaar heb ik drie getuigen .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:53

bulck schreef:
Ik vind je Da ook maar apart spreken hoor. Gedane zaken nemen geen keer. Mensen die het hengstje los op straat zijn tegen gekomen hebben correct gehandeld naar hun vermogen.

feit blijft dat de shet mss jouw merrie gedekt heeft, want waren er getuigen?. Vind je verder ook heel hard vermenselijke, want in je uitleg is het precies of je pony zich gedraagt als een verkracht mensje. Maar bon dat even ter zijde.

Jouw Da zou heel simpel de merrie kunnen spoelen, waardoor een bevruchting dus niet kan voltrekken. 3 weken wachten is effectief zien of ze gedekt is. En dan is het de vraag of je dat wel wil, zeker gezien je het niet gepland hebt, je niet weet watvoor hengst het is etc. Papierloze veulens heb je niets aan, tenzij je het voor jezelf wilt houden.

Hier ga ik helemaal in mee. er zijn nog geen bewijzen dat d epony gedekt is. En jou pony onder je paard doorlopen dat gebeurd ook niet zomaar. Die mensen krijgen een pluim dat ze die pony niet hebben laten lopen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:55

die mensen zijn niet eerlijk geweest. wat ze wist waar hij hoorde heeft ze toe gegeven . maar dit was makkelijker want dit land was dichter bij. waren der eigen woorden . en der zijn drie getuigen .zelfs die vrouw die hem der in gezet heeft zei dat ze het gezien had. want ze stond er nog bij te kijken . heeft ze toe gegeven . ze heeft spijt dat ze dat zo gedaan heeft . dat beestje hoeft van mij ook niet op de weg te lopen maar als je weet waar ze stal en ze land is zet je hem niet bij andere paarden in de groep.