gratis ophalen waar moet ik op letten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

gratis ophalen waar moet ik op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:25

Omdat onze hengstjes te koop staan maar er niet veel vraag naar is.
Zit ik eraan te denken om ze gratis weg te geven.
Maar waar moet ik dan rekening mee houden.
Ik vraag dit omdat ik niet wil dat ze slecht terecht komen.
Ze hebben het bij mij gewoon goed en wil niet dat ze in slechte omstandigheden komen.
Zoals de markt handel enz.

Moet ik bijv een contract opstellen en duidelijk afspraken maken.

Wie heeft eventueel nog meer tips

Caira

Re: gratis ophalen waar moet ik op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:27

als jij een goed tehuis voor hem wilt bel je eerst de da en laat je hem castreren, ten eerste raak je hem dan makkelijker kwijt en ten tweede heeft hij dan meer kans om te blijven leven

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:28

Contract zal weinig helpen...
Ik raad eerder aan om ze nog eerst te castreren en daarna te verkopen voor een klein bedrag zoals castratie-kosten.
Hierdoor zijn ze makkelijker te stallen (aangezien ze ook bij merries kunnen) en wsl ook minder bijterig voor kinderen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:29

Tja ergens op letten als je ze gratis weg gaat geven??.
Zou nooit een paard gratis weggeven aan een vreemde.

Kan maar een ding voorstellen gecastereerd kan je ze nog voor iets wegdoen.

Als je er vanaf wilt omdat je ze niet kan houden moet je niet naar de rest kijken weg is weg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:29

een contract lijkt me idd slim,met wat afspraken erin dat ze als ze van nieuwe adres weg moeten weer terug naar jou kunnen\moeten. ook afspraken over tussentijds contact bv. misschien is er iemand die er ervaring mee heeft?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:37

Ik denk dat een contract net de omgekeerde werking heeft... ik denk dat veel mensen liever betalen dan iets gratis te krijgen maar de hele tijd zich te moeten houden aan de regels van de vorige eigenaar, je hebt zo nooit het gevoel dat het dier echt van jou is.
Laten castreren en voor klein prijsje wegdoen, dan komen ze vaak wel goed terecht.
Gratis is gevaarlijk, als ze geld hebben voor stalling, wei, voedsel, hoefsmid , dierenarts, ... hebben ze ook wel dat klein bedrag om de pony aan te kopen

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:39

Daar heb je gelijk in kirr__ wilde niet een heel moeilijk contract opstellen hoor gewoon dat ze willen laten weten als hij verkocht word en waarna toe enz. Geen dingen waar ze echt vast aan zitten natuurlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:41

knollentuin schreef:
een contract lijkt me idd slim,met wat afspraken erin dat ze als ze van nieuwe adres weg moeten weer terug naar jou kunnen\moeten. ook afspraken over tussentijds contact bv. misschien is er iemand die er ervaring mee heeft?

Dat heeft absoluut geen zin. Verkocht is verkocht en of de nieuwe eigenaar ze verkoopt naar een ander, jarenlang zelf aanhoudt of de kroketten indoet, daar heb je als oude eigenaar niks in te zeggen, contract of niet.
Als ze zo nodig weg moeten dat je ze gratis wegdoet, kun je idd maar het beste niet kijken wat er mee gebeurd verder en heel hard hopen op een goede eigenaar.
Zijn het shetjes of wat zijn het voor paarden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:44

ik heb eerder een d pony gratis weggegeven, kwam door omstandigheden. ik dacht een goed thuis te hebben gevonden maar helaas is de pony later via marktplaats verkocht.
mensen hadden een heel mooi verhaal en brachten foto's mee van hun locatie.
goede les geweest voor mij, volgende keer zou ik dus idd ook met een contractje werken denk ik, dat de pony indien deze weg moet terug komt naar mij.

de pony is uiteindelijk goed terecht gekomen, is nu van een meisje die er veel plezier mee heeft.

aan de andere kant heb ik ook aan de andere kant gestaan en van een bokker twee hengstjes overgenomen (shets) kosteloos.
deze dieren waren echter vantevoren wel erg verwaarloosd geweest ( niet door de bokker,die had ze juist opgevangen) en heb ik er nog aardig wat dierenartskosten tegen aan gegooid, maar dit wist ik van te voren.heb bewust die keuze genomen en deze jongens zullen ook echt niet gauw weg gaan bij me.

ik zou proberen zo duidelijk mogelijke afspraken te maken, maar ik vrees dat je altijd tegen een verkeerde aan kunt lopen en dit moeilijk in te dekken is, echter kan dit ook als je de pony's verkoopt.
succes!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:44

Ja het zijn shetjes.
Maar nu ik zo jullie meningen hoor over gratis weggeven ben ik daar min of meer toch van bekeerd.
Ik heb er veel moeite mee om zoals urielle zegt dat ik dan het beste gewoon hard weg kan lopen en het beste is om niet meer om te kijken. Ik geef om mijn dieren en wil altyd het beste met ze voor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:47

jelledaantje schreef:
Daar heb je gelijk in kirr__ wilde niet een heel moeilijk contract opstellen hoor gewoon dat ze willen laten weten als hij verkocht word en waarna toe enz. Geen dingen waar ze echt vast aan zitten natuurlijk.

Ik denk dat dat alleen mogelijk is, in de vorm van, 'als de pony ooit weg moet bij jullie, dan koop ik hem terug van jullie over voor ..... euro'
want hoe ga je dat anders doen met dievolgende eigenaren, dan moeten die jou contract ook weer ondertekenen want anders raak je de pony toch weer kwijt.
Ik heb zelf zoiets van, verkocht is verkocht, als je wilt weten tot in de details waar ze zijn, hoe ze gebruikt worden, moet je ze gewoon houden.
Als ze verkocht zijn mag de eigenaar er mee doen wat hij wil, je kan natuurlijk vragen achter telefoonnummer en e-mail voor wat foto's en een eventueel bezoekje om te checken of alles goed gaat.
Maar wat als dan blijkt dat het toch niet zo goed gaat, kan jij er vaak niets meer aan veranderen en je hebt alleen een enorm schuldgevoel.
Maar ik snap volledig dat je graag een veilig gevoel hebt door een contract, maar uit ervaring heb ik al gemerkt dat dat ni zo goed werkt of je moet natuurlijk de juiste mensen treffen.
Heb je de pony op bokt staan?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:48

jelledaantje schreef:
Ja het zijn shetjes.
Maar nu ik zo jullie meningen hoor over gratis weggeven ben ik daar min of meer toch van bekeerd.
Ik heb er veel moeite mee om zoals urielle zegt dat ik dan het beste gewoon hard weg kan lopen en het beste is om niet meer om te kijken. Ik geef om mijn dieren en wil altyd het beste met ze voor.

dan moet je ze ook niet gratis weg doen
castareren en eventueel beleren?
ik weet niet hoe oud ze zijn maar ruinen die bereden zijn,
zijn meestal gewild voor de kindertjes.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:49

2 worden dit jaar 2
en van 1tje weet ik niet precies de leeftijd komt bij een handelaar vandaan ik schat hem ongeveer een jaar of 5

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:53

Als je er 3 te gelijk laat castreren krijg je zeer waarschijnlijk nog korting ook.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:56

Wat mij een goed idee lijkt is een advertentie bij de da op te hangen. Hij kent de mensen mestal wel een beetje. Zo komen wij ook aan onze hondenadressen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:59

@kir__ ja heb de pony's op bokt staan zal even de link zoeken

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 12:59

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:01

wat mij opvalt is dat er bijna in elke reactie castreren geopperd wordt maar dat je daar niet op in gaat, waarom niet?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:01

Kinderboerderij? Misschien een optie?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:05

foto's maken of breken... daar zal ik eerst eens mee beginnen,
gewoon een goede standfoto ookal is het een shet. Erbij zetten dat het mogelijk is om ze te laten staan tot zo hormoon-af zijn na een castratie. twenters verkopen moeilijk, dat is nou eenmaal zo, maar de lente komt eraan, das positief!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:10

Het is namelijk zo dat ze verkocht worden omdat het weidecontract afloopt binnenkort en we geen weide hebben gevonden wat dichter in de buurt om ze daar eventueel te zetten. Verder gaan mijn 2 welshjes naar een kleinschalige pensionstalling met rijmogelijkheden. En hebben we niet de mogelijkheid om ze daar allemaal te stallen. Dus hebben we de keuze gemaakt om ze te verkopen. De huidige wei die we nu hebben is echter toch iets te ver en veel en veel te groot voor onze pony's.
Mijn vriend is er echter niet voor om ze voor de spoed verkoop wat het eigenlijk is om ze nog te castreren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:11

maar bij een spoedverkoop heb je nu eenmaal niet de luxe om eisen te kunnen stellen aan de kopers

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:14

Mag ik vragen waarom ze uberhaupt gefokt zijn? ZIjn er niet al genoeg shet hengstjes die als worst eindigen?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:14

Nee daar heb je ook gelijk in caira maar ben nu gewoon eenmaal tegoed voor mijn dieren en wil ook dat ze allemaal super terecht komen maar soms kun je die dingen niet waarmaken. En vind dat erg jammer dan heb ik het idee dat ik ze toch tekort heb gedaan en loop ik met een schuldgevoel.
Maar dat moet ik dan toch proberen van me af te zetten hoe moeilijk ook

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:15

sambagirl schreef:
Mag ik vragen waarom ze uberhaupt gefokt zijn? ZIjn er niet al genoeg shet hengstjes die als worst eindigen?

Ze zijn niet bij ons gefokt ;) We hebben ze gekocht