het zit zo: ruim 2 jaar geleden kocht ik een pony van een gezin, goed gelovig als ik was gaf ik de meneer gelijk dat het niet nodig was een contract op te stellen en het paspoort zou later opgestuurd worden. (dit omdat de pony net gechipt was en het paspoort nog opgestuurd moest worden van het stamboek, de eigenaar zou het na ontvangt dus naar mij opsturen). Pony was dus wel gechipt en voor het vervoer had ik daar een bewijsje van de DA van mee met het chipnummer etc erop.
Paspoort kwam echter niet, bellen tot je een ons weegt, ja we sturen het op.. kwam nooit en na een tijd werd de telefoon er steeds opgegooid.
Stamboek gebelt, na vele telefoontjes verder bleek de eigenaar nog vele openstaande rekeningen te hebben en daarom werd t paspoort niet naar hem verstuurd. Stamboek geprobeerd de eigenaar te bellen met een verzoek te betalen, maar helaas telefoon werd er ook opgegooid. Stamboek zou het paspoort naar mij opsturen, meteen op mijn naam zetten onder voorwaarde dat ik de bijgevoegde acceptgiro (enkel van t paspoort) dan zou betalen. Dat vond ik prima, had ik teminste het paspoort eindelijk.
Paspoort kwam, helaas niet op mijn naam gezet en geen acceptgiro. Omdat ik het spuugzat was heb ik dus ruim 2 jaar gewacht. Ik wil de pony uiteraard nu graag op mijn naam laten zetten, maar hoe doe ik dit? En loop ik risico dat ik weer moeilijkheden krijg met de oude eigenaar? Omdat ik geen koopovereenkomst heb en het paspoort nog op zijn naam staat?
Heb je teruggebeld naar het stamboek en navraag gedaan waarom het niet op jouw naam staat maar dat wel was toegezegd? Wie weet is het iets simpels als een adminitratief foutje...
diesel_
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-10 16:17
nee, want ik was er toen zo klaar mee. Pony was een veulen, moest de basisentingen nog krijgen. Dierenarts wilde niet enten zonder t paspoort dus ik dacht: eerst die entingen daarna maar weer bellen en waarschijnlijk paspoort weer opsturen, maar toen had ik zoiets: eindelijk van t gezeur af, het komt wel.. niet dus want we zijn nu 2 jaar verder.
volgens mij moet je hem gewoon kunnen opsturen om over te laten zetten zonder dat jij kosten moet gaan betalen van de vorige eigenaar. dat staat er namelijk los van.
als je het zeker wilt weten is er maar 1 oplossing en dat is gewoon even een belletje doen naar het stamboek.
Sluit me erbij aan dat je eerste vervolgstap toch weer een belletje naar het stamboek is.
Foss
Geplaatst: 28-02-10 16:29
Het paspoort staat altijd op de naam van de aanvrager, in jou geval de vorige eigenaar. Je kan het paspoort gewoon opsturen naar het stamboek en doorgeven dat hij op jou naam gezet moet worden dan krijg je een acceptgiro en zodra je die hebt betaald word het paard op jou naam gezet en krijg je het papier terug.
Bel of mail het stamboek dan weet je meer maar ik denk dat het geen problemen geeft en de kosten die de vorige eigenaar heeft staat hier los van.
Dat een paspoort op je eigen naam staat is overigens nog steeds geen bewijs dat het paard van jou is. Paspoort is geen eigendomsbewijs. Overigens kan ook de KNHS een paspoort op naam zetten, hoeft volgens mij niet bij het uitgevende stamboek te gebeuren.
Eerst maar weer eens met het stamboek communiceren. Jij hebt het dier gekocht en dus niets met de openstaande rekeningen van de vorige eigenaar te maken. Ze zouden het dus eigenlijk gewoon op jouw naam moeten zetten.
Waarom wil je het paspoort op jou naam hebben? Het heeft geen enkele waarde tenzij het een merrie is waarmee je wilt gaan fokken.
diesel_
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-10 19:49
CD28 schreef:
Waarom wil je het paspoort op jou naam hebben? Het heeft geen enkele waarde tenzij het een merrie is waarmee je wilt gaan fokken.
Dat leek me gewoon wel zo fijn. Als ik in de toekomst een startkaart wil aanvragen kijken ze er misschien ook naar? En ooit wil ik er misschien zelf een veulentje van.
voor een startkaart kijken ze in elk geval er niet naar. Is ook nergens voor nodig, omdat je uiteraard ook op een paard mag starten die niet van jou is.