Trailervraag aan NL-ers die in Duitsland wonen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Trailervraag aan NL-ers die in Duitsland wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:09

En die wat afweten van Nederlandse trailers om- aan melden naar Duitsland ;)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want krijg zoveel verschillende ´antwoorden´als ik op het internet zoek.

Het gaat om het volgende,
Ik wil mijn Nederlandse (gebruikte) trailer aan / om melden als Duitse trailer. Ik woon, werk (en ben getrouwd met een Duitser :D ) in Duitsland. Mijn auto is dus ook op Duits kenteken. Het enige wat ik nog nooit geregeld heb is mijn trailer. Deze is dus ook niet meer in Nl aangemeld, staat ook al in Duitsland. Nu wil ik de trailer in Duitsland officieel aanmelden en heb ondertussen de Tüv geregeld. Moet ik nu eerst de trailer verzekeren voordat ik naar de zulassungsstelle ga en heb ik nog andere papieren nodig? (Import-export papieren van de trailer?)

Alvast bedankt voor jullie hulp! *D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-03-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:31

Wij hebben onze trailer om laten keuren stond ook al in Duitsland gewoon bij de tuv doorgegeven dat hij ingevoerd moest worden.Rompslomp van ommelden deed de tuv.Toen hij goedgekeurd was de verzekering geregeld want zolang hij een nederlands kenteken heeft is hij niet te verzekeren in Duitsland.Je moet wel alles kunnen overleggen van je trailer omdat het gewicht aangepast word naar duitse maatstaf.(ABEformulier aanvragen bij je trailerleverancier).
Let ook op bij aanmelden in Duitsland dat je de trailer opgeeft voor sportliche zwecke dan krijg je een groen kenteken en betaald dan geen wegenbelasting dan mag je er ook alleen nog paardgerelateerde spullen mee vervoeren.Houden ze je aan met iets anders erin moet je alsnog wegenbelasting betalen.Hoop dat je hier wat aan hebt.Of je gaat gelijk voor het zwarte kenteken dan betaal je wel wegenbelasting maar mag er ok allles mee vervoeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:31

Ik heb toen mijn auto meegenomen,is mischien iets anders, dan heb je 2 manieren, 1 X met een brief, dan volstaat en gewone tüv en de 2e manier is binneste buiten laten keren.
Voor dat ik toen naar de zulassungsstelle ben gereden, heb ik de auto gemeld bij de verzekering.

Ik heb toen hetzelfde gedaan met mijn trailer, echter was deze reeds overgeschreven naar duitsland (lees: gebouwd en gekocht in NL, toen voor heteerste kenteken naar Duitsland, toen verkocht naar NL waar hij nooit officieel geregistreerd is, en daarna door ons gekocht en op duits kenteken gezet.

Ik zou gewoon even navragen bij de garage, en geen genoegen nemen met het eerste antwoord :D
en doorvragen.
ervaring leert wel dat duitse trailers goekoper zijn dan NL overschrijven. dat was ook de reden van de aankoop van onze huidige trailer en niet onze NL trailer over laten schrijven.

hotchocolat

Re: Vraag aan NL-ers die in Duitsland wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

Die van ons moet ook nog. Een enkele keer gebruiken we hem gewoon achter onze duitse auto (tot nu toe nog geen problemen mee gehad).

We hebben wel een motor laten overschrijven en onze nl auto verkocht in Duitsland. Hier hebben we toen eeen exportkenteken voor moeten aanvragen.

De motor hebben we eerst afgemeld in NL en toen in Duitsland naar de tuv gebracht (kan ook andersom zijn geweest)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:56

je hebt er nog geen problemen mee gehad, maar krijg dan ook geen ongeluk, in NL is je aanhanger over de auto verzekerd, in Duitsland apart...
En dan hoeft een ongeluk niet eens je schuld te zijn, je gaat giga voor de bikkels....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:57

wij hebben onze auto afgemeld nadat hij in Duitsland op duitse kenteken platen stond...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:29

Wij hebben de trailer laten tüv-en en hadden van de verzekering een bevestigingsbriefje gekregen dat de trailer bij hun verzekerd kon worden. Hiermee naar het verkehrsamt incl natuurlijk de papieren ed. Was allemaal geen probleem.

Ik weet niet of je er rekening mee hebt gehouden, maar je had dus al tijdens de tuv moeten beslissen voor groen of zwart kenteken. Ik wilde dus zwart en was vergeten het aan te geven en kon dus alleen voor groen kiezen. Waarom zou je nu een zwart kenteken willen? Nou als je ook wel eens hooi of een kast zou willen ophalen. Officieel mag dit niet met groen kenteken ;)

Aangezien ik geen zin heb in een onnodige TUV rij ik af en toe met een illegaal geladen trailer rond.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:44

Wat ik begrepen heb mag je op groen kenteken alles vervoeren wat met paarden te maken heeft dus ook hooi.Maar verder niets dus geen verhuizingen enzo!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:08

Wat ik begrepen heb mag je dus alleen dat vervoeren wat met paardensport te maken heeft:

Quote Reitforum:
Du darfst halt z.B. kein Heu holen im Hänger, da ein Pferdetransporter für Sportzwecke eben nur dem Transport der Pferde für Sportzwecke (Training, Turnier) dient.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:14

Oh!Oke verkeerde info van mij dus!Hier bij mij in de omgeving melden ze(de Duitse medemens dus)dat het wel toegestaan is,maar dat klopt dus blijkbaar niet!Weer wat geleerd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:20

Overal waar ik lees gaat het echt alleen over vervoer van de paarden. Natuurlijk zou wel evt benodigde spullen bij het paard mogen ;) (zadels hoofdstellen ed)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:09

manishdra schreef:
Wat ik begrepen heb mag je dus alleen dat vervoeren wat met paardensport te maken heeft:

Quote Reitforum:
Du darfst halt z.B. kein Heu holen im Hänger, da ein Pferdetransporter für Sportzwecke eben nur dem Transport der Pferde für Sportzwecke (Training, Turnier) dient.

niet alles wat op een forum staat geloven :D
groen kenteken heeft niets met sport te maken, maar met vervoer voor landbouw/veeteelt, in dit geval dus paarden...
Ik heb dat nagevraagd toen men mijn trailer kwam brengen met groen kenteken.... en niet op een forum..

Immers zou je dan niet met een paard naar een kliniek mogen rijden, of naar een hengstenhouder, opfok, keuring etc.

Daarnaast hebben aanhangers van boeren ook een groen kenteken, de veewagens, maar ook bijv, de silowagens, hooiwagens etc... als ook veewagens/paardentrailers... die dan gebruikt worden voor het vervoeren van vee/runderen/varkens....
en hoe dan het onderscheid maken?

maw je mag dus hooi halen, stro, houtkrullen, etc als het maar te maken heeft met paarden...
en volgens de pliesie hier, ook bijv. dakplaten /houtwerk als je maar geloofwaardig kunt maken dat het tbv paarden is.... dit toen we een keer aan de kant werden gezet met een lading hout voor de afrastering.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:04

Toen wij onze trailer naar Duitsland gehaald hebben, is hij inderdaad tüv gekeurd en meteen ook meteen verzekerd (wij hadden trouwens niet allerlei papieren nodig).

Wij kregen trouwens ook bij het Strassenverkehrsamt (heb het dus niet van een forum, maar van het Strassenverkehrsamt zélf) te horen dat we met groene platen alleen vee mochten vervoeren, verder niets. Hooi, stro e.d. mocht dus niet met deze platen. We doen het wel hoor, daar niet van.

Misschien dat voor trekkers e.d. andere regels gelden?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:19

Misschien wel als op alle fora en websites die je vind hetzelfde zeggen (alle duitse in ieder geval) Het ligt er schijnbaar aan wat er op je papieren staan. Een aanhangwagen voor het vervoeren van; paarden, vee, dieren of zoals bij mijn eerdere post een aanhangwagen voor de paardensport.

Meer dan bovenstaande mag je niet vervoeren.

In de Landwirdschaft gaat het allemaal net wat anders. Als ik het goed begrepen heb gaat het daar namelijk via de trekwagens.

Ik ben nog op zoek naar een duidelijk stuk met verwijzingen naar artikelen. Maar ga er maar vanuit dat kuil/hooi niet in je paardenaanhangwagen mag.
Als je duits een beetje goed is; hier staat een hele uitleg. De vraag is of een sulky ook vervoert met worden met een trailer, maar ze hebben het ook over oneigenlijk gebruik.
http://www.verkehrsportal.de/board/inde ... opic=35823

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:40

nogmaals, op de diverse fora kakelen ze elkaar na...
hoe overtuigens mensen soms kunnen zijn, maar het evenmin goed hebben.
zal vanmiddag eens kijken wat ik op de papieren heb staan.

en verschil landwirschaft, mischien wel... maar ik leen incidenteel de trailer van de buren, die hebben een boerenbedrijf, ook groene platen.

deze quote bijv, klopt evenmin:
Citaat:
versichert werden muss ein hänger mit grünen nummernschildern nicht da er mit dem fahrzeug versichert ist.

hij moet wel verzekerd zijn.. .. .. tenminste in NRW

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:04

Daar hebben ze het op dat forum ook de hele tijd een wel niet spelletje. Volgens enkelen daar is een aanhangwagen met groen kenteken ook verzekerd door het trekkende voertuig. Maar is het wel handig deze te verzekeren aangezien er ook los nog wat kan gebeuren ;)

Ik heb ook wel eens wat in mijn aanhangwagenw at er niet inhoort. Maar ik weet dat het niet mag en mij dus van de risico's bewust. Ga er dus maar niet vanuit dat het mag. (heb trouwens flink gegoogled en nergens kom ik op het antwoord dat er wel hooi in mag)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:29

Je moet ook niet van de fora uitgaan, gewoon het Strassenverkehrsamt navragen, die weten precies hoe het zit.

En volgens hen mag je met groene platen ALLEEN vee vervoeren en verder niets. Dat kan met trekkers best anders geregeld zijn, dat weet ik niet, daar heb ik ook niet naar gevraagd, aangezien onze trekker niet op de openbare weg komt.

Als je platen aanvraagt bij je trailer, moest je destijds een Doppelkarte hebben van de verzekering, maar volgens mij heb je nu geen Doppelkarten meer?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:43

Ik heb mijn aanhanger vorig jaar op kenteken laten zetten, en mijn verzekering (LVM) verteld mij dat er nooit een aanhanger via het trekkendvoertuig verzekerd is (= PKW) dat is dan ook de reden waarom ergeen NL aanhanger achter een DE-auto mag.

Strassenverkehramt verteld mij echter dat ik paard gerelateerde spullen wel mag vervoeren, immers zou een zadelkamer dan evenmin mogen (dame van het verkehrsamt reed/rijdt zelf ook)
Ik zat nl ook te twijfelen tussen zwart en groen, en heb ook gegoogled, de aardige pliesiemeneer vertelde mij hetzelfde als de dame van zonet. Weet alleen niet of ze dat nu nagekeken heeft voor mij of ter plekke verzonnen heeft :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:53

Het kan ook best per landkreis verschillend zijn hoor, de regels verschillen wel vaker per landkreis..

Over de trailerverzekering is ook weer te twisten. Mij is in eerste intantie ook verteld dat een trailer niet met het trekkend voertuig voertuig verzekerd is, maar toen we dat wat verder uit gingen diepen, bleek dat daar de meningen ook over verdeeld zijn. Een vriendin van mij (woont ook in Duitsand en zit trouwens ook op bokt) rijdt met een Duitse auto en een Ned. trailer, schijnt gewoon te mogen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:09

Diablo schreef:
Het kan ook best per landkreis verschillend zijn hoor, de regels verschillen wel vaker per landkreis..

Over de trailerverzekering is ook weer te twisten. Mij is in eerste intantie ook verteld dat een trailer niet met het trekkend voertuig voertuig verzekerd is, maar toen we dat wat verder uit gingen diepen, bleek dat daar de meningen ook over verdeeld zijn. Een vriendin van mij (woont ook in Duitsand en zit trouwens ook op bokt) rijdt met een Duitse auto en een Ned. trailer, schijnt gewoon te mogen.

De trailer met NL kenteken is alleen verzekerd via het trekkend voertuig, en dat is in Duitsland niet het geval.
Daar ben ik ruim een jaar mee bezig geweest omdat helder te krijgen, omdat ik ook in die veronderstelling was... en heb dat nagevraagd bij 2 bundesländer, NRW (daar woon) en kort bij nog een (Moet ik doorheen als ik met dochterlief naar les ga, kom even niet op de baan... seniorenblond met impact :+ ).... en bij beiden en mijn verzekering kreeg ik dat te horen.
Zolang er niets gebeurd is er niets aan het handje, maar bij een controle of een ongeval ben je het paashaasje... en dan mn met een ongeval.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:16

Volgens mij kun je een trailer in Nederland ook gewoon verzekeren en dan kun je 'm gewoon achter een Duitse auto hangen, zo was het volgens mij. Maar wacht, ik zal onze medebokker eens vragen.....

kimmie261

Re: Trailervraag aan NL-ers die in Duitsland wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:48

ahh dat ben ik dus,ik heb onze trailer ook nog niet TUV laten keuren,en daar we sporadisch met de trailer rijden zit er ook nog geen haast achter.

onze trailer is appart verzekerd in nederland...en daar mag je gewoon mee rijden...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:17

kimmie261 schreef:
ahh dat ben ik dus,ik heb onze trailer ook nog niet TUV laten keuren,en daar we sporadisch met de trailer rijden zit er ook nog geen haast achter.

onze trailer is apart verzekerd in nederland...en daar mag je gewoon mee rijden...

dat zou ik wel even goed navragen/uitvragen bij de verzekering.
In NL is het te trekken voertuig verzekerd via het trekkend voertuig, en kent men wel een extra aanhanger verzekering maar dan voor de schade aan de aanhanger, en niet de schade die is veroorzaakt door de aanhanger, soort van allrisk-verzekering/diefstal verzekering. Maar staat dus geheel los als er schade wordt veroorzaakt aan derden.
In Duitsland kennen ze die constructie dus niet, daar is de aanhanger zelf ook verzekerd.

Citaat:
De WA-dekking (voor schade die uw aanhangwagen aan anderen veroorzaakt) heeft u al; die maakt namelijk deel uit van uw verzekering voor het trekkende voertuig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:57

ja ,onze trailer is dus appart verzekerd in nederland,omdat het trekkend voertuig niet automatisch de trailer mee verzekerd,en verzekerd bij schade aan derden in buitenland...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:20

kimmie261 schreef:
ja ,onze trailer is dus appart verzekerd in nederland,omdat het trekkend voertuig niet automatisch de trailer mee verzekerd,en verzekerd bij schade aan derden in buitenland...

Toen ik dat nagevragd heb, kon dat niet enerzijds omdat we niet in NL woonden (wat we konden omzeilen omdat mijn vader/schoonouders in NL wonen) en omdat een WAQ verzekering niet afgesloten kon worden op een aanhanger, en dat was een ingewikkeld verhaal + dus in NL verzekerd via trekkend voertuig.
Wij hadden nl hetzelfde 2 jaar geleden toen we naar DE verhuisd zijn, en ik mijn trailer meegenomen heb/mee wilde nemen, en mijn auto op duits kenteken stond. Heb toen alles afgebeld en nagevraagd, het enig wat toen mogelijk was dus een verzekering voor schade aan de aanhanger, maar niet aan derden.
en ik heb toenertijd diverse verzekeringen gebeld, en heb toen maar besloten om een trailer op duits kenteken te zetten (ben er alles met elkaar ruim een jaar mee bezig geweest, en leende toen de auto van mijn vader om met trailer rond te kunnen crossen)

en aangezien men in DE probeerd USA te evenaren qua uitkeringen na een aanrijding/ongeval.... dan maar op safe...