starten bij E-pony's met een stokmaat van 1.60

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

starten bij E-pony's met een stokmaat van 1.60

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:18

Hallo,

Ik heb een paard gekocht, van 1.60.
In het stamboomboekje staat dat hij 1.55.
Dierenarts heeft hem gekeurt als ong. 1.60.
In het paspoort kan ik niet zijn lengte terugvinden.

Nu wil een startkaart aanvragen, ik ben zelf onder de 18, en dan wil ik graag bij de E-pony's starten. Kan dit ?
Moet ik hem dan opnieuw meten.

Groetjes.

PBA_

Re: starten bij E-pony's met een stokmaat van 1.60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:49

Volgens mij worden pony's altijd gemeten voor een startkaart.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:53

ja dat dacht ik dus ook.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:56

ligt eraan hoe oud hij is...als hij/zij 8 jaar of ouder is worden ze niet meer gemeten en zou het dus een E-pony zijn, moet ie officieel nog weer gemeten worden dan zou het een paard worden en mag je niet bij de pony's starten...

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:56

Dan moet jij je paard/pony even laten meten door een officiele meter.
Die kun je op de site van de KNHS vinden.
Die persoon kan je dan precies vertellen of je nog bij de pony's mag starten of bij de paarden moet.
Maar als hij echt 1.60 is moet je bij de paarden. dan valt hij niet meer onder de pony's, maar om het zeker te weten.
Zou ik zeg laat hem meten!!! door een meter van de KNHS!!!

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:58

lammie2701 schreef:
ligt eraan hoe oud hij is...als hij/zij 8 jaar of ouder is worden ze niet meer gemeten en zou het dus een E-pony zijn, moet ie officieel nog weer gemeten worden dan zou het een paard worden en mag je niet bij de pony's starten...

Hij is op 5jarige leeftijd gemeten als pony, tenminste in het stamboomboekje staat een sticker met daaronder 2004, hij is nu 10.

Wat bedoel je met "moet ie officieel nog weer gemeten worden dan zou het een paard worden"

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:00

Waarom zou je hem niet gelijk tussen de paarden starten? Dan hoef je straks ook geen overstap van de pony's naar de paarden te maken ;) En als je ooit wel gecontroleerd word op wedstrijd en je pony is stiekem wel een paard, dan heb je een probleem.

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:00

Als je pony nog niet officieel gemeten is, dan moet dat sowieso gebeuren ook al is hij ouder dan 8 jaar.
Als jij een gunstige ponymeter zoekt dan heb je nog best kans dat hij als pony gemeten wordt. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan of hij er echt als een paard uitziet of als pony.
Mijn pony is ook als pony gemeten maar ik weet ook niet zeker of hij wel kleiner is dan 1.57.

Als hij dus gemeten is als 5 jarige, moet dat nu dus nog een keer.

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:01

Marijkjuh schreef:
Waarom zou je hem niet gelijk tussen de paarden starten? Dan hoef je straks ook geen overstap van de pony's naar de paarden te maken ;) En als je ooit wel gecontroleerd word op wedstrijd en je pony is stiekem wel een paard, dan heb je een probleem.

Volgens mij kunnen ze niet gecontroleerd worden op een wedstrijd, want dat heb je dus al gedaan door hem officieel te laten meten.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:02

moet dat ook als ik gewoon bij de paarden start?

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:03

olanis schreef:
Dan moet jij je paard/pony even laten meten door een officiele meter.
Die kun je op de site van de KNHS vinden.
Die persoon kan je dan precies vertellen of je nog bij de pony's mag starten of bij de paarden moet.
Maar als hij echt 1.60 is moet je bij de paarden. dan valt hij niet meer onder de pony's, maar om het zeker te weten.
Zou ik zeg laat hem meten!!! door een meter van de KNHS!!!

Een pony moet sowieso gemeten worden, anders mag je niet eens starten. Het kan natuurlijk wel maar als ze ernaar vragen op een wedstrijd heb je een probleem.

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:04

shartjec schreef:
moet dat ook als ik gewoon bij de paarden start?

Als je gewoon bij de paarden start, hoeft je paard of pony niet gemeten te worden.

Hij moet dus alleen officieel gemeten worden als je bij de pony's start!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:10

shartjec schreef:
lammie2701 schreef:

Hij is op 5jarige leeftijd gemeten als pony, tenminste in het stamboomboekje staat een sticker met daaronder 2004, hij is nu 10.

Wat bedoel je met "moet ie officieel nog weer gemeten worden dan zou het een paard worden"

de laatste meting was dus op 5 jaar...dan moet ie dus nog wel 1 keer gemeten worden (laatste meting moet van 8 jaar of ouder zijn).
dus als ie nu officieel gemeten wordt op 1,60m dan is het dus een paard en moet je bij de paarden starten...
als ie op 8 jarige leeftijd was gemeten dan was het dus een E-pony en kon je ermee starten tussen zowel pony's als paarden...

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:16

mag dat wel ? . mijne is 156 en moet bij de ponys tog als je ouder bent ? :j

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:18

Citaat:
de laatste meting was dus op 5 jaar...dan moet ie dus nog wel 1 keer gemeten worden (laatste meting moet van 8 jaar of ouder zijn).
dus als ie nu officieel gemeten wordt op 1,60m dan is het dus een paard en moet je bij de paarden starten...
als ie op 8 jarige leeftijd was gemeten dan was het dus een E-pony en kon je ermee starten tussen zowel pony's als paarden..

Oke, dan ga ik wel bij de paarden starten, ik had nog een vraag: hoe gaat het nou ookalweer? als je laatste word maar je hebt wel boven "de zoveel punten" kan je dan ook een winstpunt krijgen? want het gaat toch eigenlijk niet om je tegenstanders?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:23

je mag een pony ook bij de paarden uitbrengen, als je ouder dan 18 bent, ben je onder de 18 moet je gewoon met die pony bij de pony's.
heb je een paard dan mag je niet bij de pony's en moet je bij de paarden, hoe oud je ook bent...

wij hebben dit ook gehad met menwedstrijden...wij hadden een 2span en de 1 was 1,46m en de ander 1,485m die van 1,485 hebben we toen op laten schrijven als 1,48m omdat het dan nog een Dpony was en anders zou het 1,49m zijn en dus een Epony...maar in het mennen kennen ze geen e-pony's dus dan moet je bij de paarden starten en aangezien de ander een duidelijke D was was het voor ons beter om bij de pony's te starten...anders mochten ze geen span vormen...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:25

ik zie net dat jij 13 bent TS, voor jou zou het dan dus zo zijn dat als ie nu als Epony gemeten wordt dan moet je bij de pony's starten...

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:37

lammie2701 schreef:
ik zie net dat jij 13 bent TS, voor jou zou het dan dus zo zijn dat als ie nu als Epony gemeten wordt dan moet je bij de pony's starten...

ja maar ik moet zowieso bij de paarden, omdat ie gewoon 1.59/1.60 is. Dus dan hoef ik hem niet eens te laten meten .

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:43

Ik geloof dat je pas vanaf de 14 tussen de paarden mag starten. Je moet hem nog een keer laten meten. Wordt hij als e pony gemeten dan heb je geluk. Wordt hij als paard gemeten dan zul je bij de paarden moeten starten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:44

lammie2701, waar staat die regel dan geschreven? Ook als je nog geen 18 bent mag je met een pony tussen de paarden starten.

shartjec, je DA heeft hem gekeurd als ongeveer 1.60m, maar dus niet precies. Je zou hem altijd officieel kunnen laten meten. Is ie onder de 1.57m heb je geluk en kun je bij de pony's starten. Sommige meters zijn wel soepel en meten hem wel in, ook al is ie net wat groter. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zeker gezien je leeftijd zou ik het altijd proberen om hem ingemeten te krijgen. Je bent pas 13, het is leuker om tegen leeftijdsgenoten te rijden dan tegen allemaal volwassenen.

Hebbesje, vanaf 14 jaar, is dat niet voor hengsten uit te brengen bij de paarden?

Edit, uit het wedstrijdreglement:

Citaat:
Artikel 121 - Deelname en voorwaarden voor deelname aan (internationale)
wedstrijden.
6. Deelnemers mogen vanaf 1 januari van het jaar waarin de 12-jarige leeftijd bereikt
wordt, uitkomen in wedstrijden voor paarden die onder dit reglement worden verreden.
Deelnemers mogen vanaf de dag waarop men 6 jaar wordt tot en met 31
december van het jaar waarin men 18 jaar wordt, met een pony deelnemen aan
wedstrijden voor ponyruiters.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:51

Ow, dan is het voor hengsten ja. Wist wel dat er een leeftijd aan vast hing en twijfelde al tussen 12 of 14 jaar :P

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:07

Neonlight schreef:
lammie2701, waar staat die regel dan geschreven? Ook als je nog geen 18 bent mag je met een pony tussen de paarden starten.

shartjec, je DA heeft hem gekeurd als ongeveer 1.60m, maar dus niet precies. Je zou hem altijd officieel kunnen laten meten. Is ie onder de 1.57m heb je geluk en kun je bij de pony's starten. Sommige meters zijn wel soepel en meten hem wel in, ook al is ie net wat groter. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zeker gezien je leeftijd zou ik het altijd proberen om hem ingemeten te krijgen. Je bent pas 13, het is leuker om tegen leeftijdsgenoten te rijden dan tegen allemaal volwassenen.

Hebbesje, vanaf 14 jaar, is dat niet voor hengsten uit te brengen bij de paarden?

Edit, uit het wedstrijdreglement:

Citaat:
Artikel 121 - Deelname en voorwaarden voor deelname aan (internationale)
wedstrijden.
6. Deelnemers mogen vanaf 1 januari van het jaar waarin de 12-jarige leeftijd bereikt
wordt, uitkomen in wedstrijden voor paarden die onder dit reglement worden verreden.
Deelnemers mogen vanaf de dag waarop men 6 jaar wordt tot en met 31
december van het jaar waarin men 18 jaar wordt, met een pony deelnemen aan
wedstrijden voor ponyruiters.

dat was een aantal jaar geleden in ieder geval wel zo...zou kunnen dat dat dan is veranderd...ik nam aan dat dat nog steeds zo was...

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:22

Ik vind je ook nog te jong om bij de paarden te starten. Ik zou ook proberen bij de E-pony's te starten. Gewoon door een officiele opmeter laten opmeten en vragen of hij/zij hem op 1,565 mtr. willen noteren in het paspoort. Zoals eerder gemeld de meeste opmeters hebben begrip voor dit soort grensgevallen en zijn bereid er een paar centimeter af te halen. Succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:16

hou er wel rekening mee: naar FEI-voorbeeld wil men schijnbaar ook bij de KNHS steeds meer controlemetingen doen, zeker bij selecties en kampioenschappen. Als hij duidelijk 1.60 is heb je een probleem als je hem als E in laat meten.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:19

Ik zou hem gewoon laten meten. Misschien is het nog een E pony en kan je nog lekker een aantal jaartjes bij de pony's starten :)

Mijn E pony oogt ook als 160 maar is gemeten als E pony :j