Problemen met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:00

Even de situatie schetsen... Mijn paard, Willow, komt uit Duitsland, waar hij altijd met een vrachtwagen naar de wedstrijden werd gereden. Het "probleem" begon toen hij had leren piafferen: meneer vond niets leuker dan zijn nieuwe kunstje te gaan tonen telkens je hem ergens vast zette, dus ook in de vrachtwagen. Hij maakte zich niet druk, stond gewoon te "piafferen" (niet helemaal natuurlijk, maar jullie snappen wat ik bedoel) en wat rond te kijken. Zijn toenmalige eigenaar ging hem dat wel eens afleren, en vond niet beter dan hem 48 uur op de vrachtwagen te laten staan. Jullie begrijpen dat hij nu niet meer in een vrachtwagen wilt, en zelfs als ik aan het rijden ben en er komt iemand met een vrachtwagen aangereden, hij staat te trillen als een rietje.
Dit in acht genomen en het feit dat ik een BE rijbewijs heb en geen C, kochten we ipv een vrachtwagen (wat het eerste idee was, maar in een B-vrachtwagen past meneer niet, hij is nogal groot) een trailer. Daar is hij altijd zonder problemen ingestapt. Tot ik vorig jaar de trailer van een vriendin leende omdat de mijne in reparatie was. Zij heeft hetzelfde model trailer als ik (Ifor Williams HB510), alleen is de hare een 10 cm lager. Bij het laden raakte Willow dan ook met het puntje van zijn oren de bovenkant van de trailer en was het einde verhaal. Een uur hebben we bezig geweest om hem de trailer in te krijgen. Héél leuk... Na de wedstrijd is er iemand ons komen helpen met laden, gelijk begonnen met de longe er achter en stond hij er met een kwartiertje op. Zodra hij in de trailer staat is hij ook heel rustig. Het is echt het laden zelf dat een probleem is, zodra hij er in staat gaat hij hooi knabbelen en blijft hij rustig staan.
Maar bij het laden zelf blijven we op problemen stuiten. Feit is ook dat hij zo ongelooflijk sterk is en als hij van de trailer wegrent, hij mij gewoon mee sleurt (héél prettig).
Vandaar dus mijn vraag: wie heeft er goede ervaringen met iemand die van die trailerlaad-cursussen geeft? Ik wil graag zoiets doen met hem zodat ik op een veilige en verantwoorde manier met mijn paard weg kan, ipv telkens een drama te maken en mij zenuwachtig te maken omdat ik ergens naartoe moet en hij misschien weer niet wilt laden...
Dank bij voorbaat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:18

http://www.2moons.nl, http://www.montyroberts.nl, http://www.balingehof.nl
niet speciaal in die volg orde :) maar alle 3 toppers!

je zou zelf ook in alle rust kunnen gaan oefenen met de trailer zonder de stress te hebben ergens heen te moeten, ga gewoon eens met hem met de trailer bezig en dan zonder tijdsdruk, laat hem snuffelen en als ie er op gaat laat hem, gaat ie er weer af, laat hem.
Zo vindt ie zelf uit dat die trailer best meevalt, maar push hem niet, hou wel zn aandacht bij de trailer maar eis niks van hem. Eens kijken wat hij dan doet.

Neem bij voorkeur een afgesloten oefenruimte, zet bijvoorbeel de trailer in de paddock of bak dat als hij losbreekt dat hij dan niet ver weg kan lopen, vang hem weer en begin opnieuw. Neem ook een leadrope ipv een halstertouw, die is langer en dan kun jij dus op je plek blijven staan terwijl hij beweegt, dat heeft grote psychologische voordelen voor jouw leiderschap :) hij beweegt en jij niet.... Neem ook een touwhalster ipv een gewoon halster, daar heb je net iets meer mee te vertellen.
Doe handschoenen aan en laat het touw vieren als hij achteruit gaat en ga niet trekken, blijf op je plek en laat het touw door je handen glijden, aan het einde van het touw laat je gewoon los als hij niet ondertussen al gestopt is met lopen. Omdat je in een afgesloten ruimte bent kan hij toch nergens heen en trekken win je toch niet van hem.

Aan een (te) kort halstertouw gaan paarden vaak achteruit en dan moet de begeleider mee naar achteren omdat het touw te kort is, daarmee kom je teveel in zijn persoonlijke ruimte en gaat ie nog verder lopen, dat win je dus niet.... met een langer touw los je dat vaak wel op en stoppen ze eerder met weglopen omdat je dan uit hun bubbel bent, snap je?
Laatst bijgewerkt door cissy op 22-02-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Re: Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:25

ik heb zelf ook een paard die ik niet zo kan laden,
zodra ik er een neusklem op zet(halstertouw om neus heen)
loopt ze er direct op,we hebben haar dat zo geleerd bleef ze staan kreeg ze druk,liep ze een stukje na voren lieten we meteen druk los,
en nu hoef ik maar het touw om de neus te doen en ze loopt er meteen op.

k00ltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:58

heej
Ik weet niet hoe je er nu voor staat met trailer laden ,maar aan je verhaal te lezen heeft je paard angst voor vrachtwagens/trailers... mijn paard heb ik 2 jaar moeten trainen om daar weer boven op te komen en kan nu eindelijk op pad.. ik heb hierbij hulp gehad van Wendy misran en Conrad van Pruijssen en dit ging super.. Ik geloof dat ze wel een website hebben, je moet maar kijken of je er wat mee kan..
groet mayke

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:36

2Moons.. perfect hoef je niet 2 jaar te trainen maar gewoon een middagje Petra laten komen en hij gaat zo de trailer weer op.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:29

Ik heb Petra een mailtje gestuurd! Haar website sprak me om één of andere reden het meeste aan. Ik wacht vol spanning op reactie, hopelijk dat ze ook over de grens wilt komen (ik woon nu niet zo ver van de grens bij Eindhoven af dus wie weet)...