paard schade door ander paard verzekering vergoed wel of nie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

paard schade door ander paard verzekering vergoed wel of nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:26

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met letsel van hun paard aangericht door een ander paard waarvan de schade is vergoed door de verzekering eigenaar van 'dader paard'.

Mijn paard is namelijk 2 maanden geleden door een ander paard getrapt. Eerste bezoek koste 200,- Nu worden er maandag rontgefotos en een peesscan gemaakt dus er komen nog meer kosten bij. De verzekering heeft ons verzoek tot uitkering schade vergoeding afgeketst. Ze gooien het op eige risico. Het was mijn eigen risico om mijn paard bij een ander paard te zetten. Terwijl dat altijd goed is gegaan. Als het normaal zou zijn geweest dat paarden elkaar kreupel trapte zou elk paard alleen staan is mijn opvatting en zo kun je alles wel op eige risico gooien als je het mij vraagt.. Ik heb iemand ingeschakelt die het voor me wil uitzoeken of we het alsnog vergoed kunnen krijgen. Hiervoor ben ik op zoek naar dergelijke ongevallen die wel zijn vergoed. Ik moet namelijk mijn bezwaar onderbouwen, en ik ben bang dat alleen mijn argumenten niet genoeg zijn..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:30

volgens mij maak je geen enkele kans. Het is en blijft een aannemelijk risico dat paarden elkaar kunnen bezeren. Wil je dat niet, moet je ze apart houden. Helaas, dat is nu eenmaal het risico wat je genomen hebt door het dier bij anderen te zetten. Of dat voorheen nu wel of niet goed ging, maakt helemaal niks uit.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:39

Dat dacht ik eerst ook maar ik heb ook een verhaal gehoord dat een meisje op haar paard ging rijden met een stalgenoot op haar paard (2 paarden dus :D ). Paard van stalgenoot trapt het paard van het meisje en het meisje op een of andere manier en die heeft het vergoed gekregen.

Dan denk ik als mijn verhaal eigen risico is is bovenstaand verhaal toch ook eigen risico? Ook als je samen gaat rijden met iemand anders weet je dat je het risico loopt dat het andere paard trapt... Waar je natuulijk niet van uitgaat maar ik ga er ook niet vanuit dat een ander paard de mijne kreupel trapt..

Dat is een beetje mijn punt dus. Waarom het ene verhaal niet en het andere verhaal wel? Wat is het verschil? Dat het meisje op het paard zat? Dat zij daarom verantwoordlijk is? Iedereen is verantwoordelijk (lees aansprakelijk) voor de gedragingen van zijn paard heb ik hier op bokt opgezocht :D
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 20-02-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Re: paard schade door ander paard verzekering vergoed wel of nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:40

Daarbij gaat dit geintje me heel duur worden dus niet geprobeerd altijd mis..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:41

Je kan het niet vergoed krijgen het is idd eigen risico, onder het zadel is dit anders want dan moetjij de controle houden over je dier. maar als je ze los heb in een weiland dan is dit vrij gebied en ben je zelf dus op de kosten aangewezen helaas

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:42

mirka1994 schreef:
Dat zij daarom verantwoordlijk is? Iedereen is verantwoordelijk (lees aansprakelijk) voor de gedragingen van zijn paard heb ik hier op bokt opgezocht :D

Ja, maar toon het maar eens aan dat het paard van de ander jou paard getrapt heeft. Misschien was het ongelukje. Of heeft jouy paard het andere paard uitgedaagt.

Ik denk dat je weinig kans maakt, maar niet geschoten altijd mis! Kan de eigenaar van het paard het niet verhalen op haar verzekering als zijnde een kapotte deken? (dat gebeurt namelijk vaker, krijg je wel niet alles terug, maar vast een deel... )

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:44

Aansprakelijkheid

In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:45

Maar waarom een kapotte deken wel en letsel aan een paard niet? Bewijs maar eens dat een ander paard die deken kapot heb gemaakt! Dat is dezelfde discussie. En ze stonden samen dus het kan geen ander paard geweest zijn, en ze heb zichzelf ook niet getrapt..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:48

Als je paarden bij elkaar gooit dat ga je akkoord met het risico die gelopen word in een weide.

Als de paard aan de hand loopt of onder het zadel dat is deze onder begeleiding van de ruiter en vanaf dan is de ruiter aansprakelijk.

Ik werk op een schadeafdeling bij den verzekeringsmaatschappij. Mocht je nog vragen hebben, kom maar op.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:49

Omdat dat schade aan goederen is.. Dat is anders.
Dat andere verhaal is ook niet gelijk aan die van jou.

Jij hebt zelf besloten om je paard bij een ander in de wei te zetten en je er vol van bewust geweest dat dit kon gebeuren. Dit wordt niet vergoed.
Wordt jouw paard tijdens het rijden getrapt, dan is de eigenaar aansprakelijk omdat zij ten alle tijden verantwoordelijk is voor haar paard zijn gedragen en haar paard ook onder controle dient te hebben. Dan is het wel haar schuld. In de wei kan zij niet de controle over haar paard houden, dat is onmogelijk. Daarom wordt dit wel vergoed.

Als jij niet wilt dat je paard kreupel getrapt kan worden, moet je hem apart zetten. De verzekering betaalt niks voor jou.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:52

Ik denk dat je aan het voorbeeld miks hebt van:
Meisje rijdt in de bak en ander paard trapt het paard, niet te verglijken is.
Dan zit je er namelijk op!
En ben je dus begleider.

Deken die kapot gemaakt is door een ander paard is vaak wel makkelijker te bewijzen dan een trap.

Zo heeft de mijne een deken van een stal genootje kapot gemaakt.
Je zag echt scheur en bijt plekken.

Boven dien werd hij op heterdaad betrapt!

Ik ben ook heel bang dat je nergens komt met je bezwaar.
Maar nee heb je, ja kun je krijgen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:54

daantjuhhh schreef:
En ben je dus begleider.

Deken die kapot gemaakt is door een ander paard is vaak wel makkelijker te bewijzen dan een trap.

Dit wordt gewoon niet vergoed. Zij heeft zelf ermee ingestemd dat dit paard bij een ander paard in de wei komt. Dus is dit eigen risico. Klaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:56

spoekie schreef:
daantjuhhh schreef:
En ben je dus begleider.

Dit wordt gewoon niet vergoed. Zij heeft zelf ermee ingestemd dat dit paard bij een ander paard in de wei komt. Dus is dit eigen risico. Klaar.

Dat ligt wel een beetje aan hoe je verzekerd ben.
Je kan je tegenwoordig echt overal voor laten verzekeren.

Alleen dan betaal je een mega premie.
Ik vermoed niet dat TS een heel uitgebreide verzekering heeft.
Maar een bezwaarschrift kan je natuurlijk altijd indienen.
Daar zullen ze echt naar kijken en dan krijg je vaak wel een duidelijk antwoord terug waarom dit niet onder de dekking valt.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:31

Voor zover ik hier opmaak, gaat het erom dat de bezitter/eigenaar van het trappend paard aansprakelijk gesteld is. Naar ik aanneem, is er geen sprake van een eigen paardenverzekering.
Helaas blijkt niet de exacte afwijzingsgrond uit je reactie, enkel dat ze de afwijzing baseren op eigen risico. Dit zou ik niet zondermeer accepteren. Je moet de vordering inderdaad baseren op 6:179 BW. Is dit ook gebeurd? Daarnaast is eigen risico, iets anders dan het in art. 6:101 BW genoemde eigen schuld.
Wel is van belang het gehele plaatje duidelijk te krijgen.
Staat je paard vaker met het bewuste paard in de wei. Was een dergelijke reactie te voorzien geweest, bijv. 2 hengsten? Waarom stelt de tegenassuradeur dat er sprake zou zijn van eigen risico? Volgt er een nadere uitleg van hun kant of hebben zij zich er simpel van af gemaakt?
Tussen een schadetoekenning van 0-100% zit nogal wat verschil. Bovendien is het zo dat er sprake is van risico-aansprakelijkheid aan de zijde van wederpartij. Niet jij hoeft iets aan te tonen, maar wederpartij zal dit moeten doen. (omgekeerde bewijslast)
Wellicht kan je meer informatie geven? Voor de goede orde ik zie wel mogelijkheden voor je.

TIP: Op de site Rechtspraak.nl kan je als zoekargument 6:179 BW invoeren. Hoewel je daar een heleboel uitspraken te zien krijgt, kan je wel de paarden uitspraken eruit halen.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 20-02-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:37

ik weet niet waar en hoe je verzekerd bent maar bij mij kon het wel en staat ook in de polis..letsel door derde...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:41

J01andA schreef:
Voor zover ik hier opmaak, gaat het erom dat de bezitter/eigenaar van het trappend paard aansprakelijk gesteld is. Naar ik aanneem, is er geen sprake van een eigen paardenverzekering.
Helaas blijkt niet de exacte afwijzingsgrond uit je reactie, enkel dat ze de afwijzing baseren op eigen risico. Dit zou ik niet zondermeer accepteren. Je moet de vordering inderdaad baseren op 6:179 BW. Is dit ook gebeurd? Daarnaast is eigen risico, iets anders dan het in art. 6:101 BW genoemde eigen schuld.
Wel is van belang het gehele plaatje duidelijk te krijgen.
Staat je paard vaker met het bewuste paard in de wei. Was een dergelijke reactie te voorzien geweest, bijv. 2 hengsten? Waarom stelt de tegenassuradeur dat er sprake zou zijn van eigen risico? Volgt er een nadere uitleg van hun kant of hebben zij zich er simpel van af gemaakt?
Tussen een schadetoekenning van 0-100% zit nogal wat verschil. Bovendien is het zo dat er sprake is van risico-aansprakelijkheid aan de zijde van wederpartij. Niet jij hoeft iets aan te tonen, maar wederpartij zal dit moeten doen. (omgekeerde bewijslast)
Wellicht kan je meer informatie geven? Voor de goede orde ik zie wel mogelijkheden voor je.

TIP: Op de site Rechtspraak.nl kan je als zoekargument 6:179 BW invoeren. Hoewel je daar een heleboel uitspraken te zien krijgt, kan je wel de paarden uitspraken eruit halen.

Volledig mee eens!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:47

Doe een PBtje naar Aliealie. Zij heeft dit jaren geleden meegemaakt en volgens mij heeft bij haar de verzekering van de eigenaar van het daderpaard uitgekeerd.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:39

Bedankt voor de reacties! Ik ga het nog verder uitzoeken maar heb nu een aanknopingspunt of 2 :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:07

Als je even uitgebreid vertelt wat er gebeurd is (graag exact zoals je het aan de verz.mij verteld hebt) en de letterlijke tekst van de afwijzing weergeeft, wil ik kijken of er nog muziek in zit.