Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Paard van stalgenoot trapt het paard van het meisje en het meisje op een of andere manier en die heeft het vergoed gekregen.

mirka1994 schreef:Dat zij daarom verantwoordlijk is? Iedereen is verantwoordelijk (lees aansprakelijk) voor de gedragingen van zijn paard heb ik hier op bokt opgezocht
daantjuhhh schreef:Ik denk dat je aan het voorbeeld miks hebt van:
Meisje rijdt in de bak en ander paard trapt het paard, niet te verglijken is.
Dan zit je er namelijk op!
En ben je dus begleider.
Deken die kapot gemaakt is door een ander paard is vaak wel makkelijker te bewijzen dan een trap.
Zo heeft de mijne een deken van een stal genootje kapot gemaakt.
Je zag echt scheur en bijt plekken.
Boven dien werd hij op heterdaad betrapt!
Ik ben ook heel bang dat je nergens komt met je bezwaar.
Maar nee heb je, ja kun je krijgen.
spoekie schreef:daantjuhhh schreef:Ik denk dat je aan het voorbeeld miks hebt van:
Meisje rijdt in de bak en ander paard trapt het paard, niet te verglijken is.
Dan zit je er namelijk op!
En ben je dus begleider.
Deken die kapot gemaakt is door een ander paard is vaak wel makkelijker te bewijzen dan een trap.
Zo heeft de mijne een deken van een stal genootje kapot gemaakt.
Je zag echt scheur en bijt plekken.
Boven dien werd hij op heterdaad betrapt!
Ik ben ook heel bang dat je nergens komt met je bezwaar.
Maar nee heb je, ja kun je krijgen.
Dit wordt gewoon niet vergoed. Zij heeft zelf ermee ingestemd dat dit paard bij een ander paard in de wei komt. Dus is dit eigen risico. Klaar.
J01andA schreef:Voor zover ik hier opmaak, gaat het erom dat de bezitter/eigenaar van het trappend paard aansprakelijk gesteld is. Naar ik aanneem, is er geen sprake van een eigen paardenverzekering.
Helaas blijkt niet de exacte afwijzingsgrond uit je reactie, enkel dat ze de afwijzing baseren op eigen risico. Dit zou ik niet zondermeer accepteren. Je moet de vordering inderdaad baseren op 6:179 BW. Is dit ook gebeurd? Daarnaast is eigen risico, iets anders dan het in art. 6:101 BW genoemde eigen schuld.
Wel is van belang het gehele plaatje duidelijk te krijgen.
Staat je paard vaker met het bewuste paard in de wei. Was een dergelijke reactie te voorzien geweest, bijv. 2 hengsten? Waarom stelt de tegenassuradeur dat er sprake zou zijn van eigen risico? Volgt er een nadere uitleg van hun kant of hebben zij zich er simpel van af gemaakt?
Tussen een schadetoekenning van 0-100% zit nogal wat verschil. Bovendien is het zo dat er sprake is van risico-aansprakelijkheid aan de zijde van wederpartij. Niet jij hoeft iets aan te tonen, maar wederpartij zal dit moeten doen. (omgekeerde bewijslast)
Wellicht kan je meer informatie geven? Voor de goede orde ik zie wel mogelijkheden voor je.
TIP: Op de site Rechtspraak.nl kan je als zoekargument 6:179 BW invoeren. Hoewel je daar een heleboel uitspraken te zien krijgt, kan je wel de paarden uitspraken eruit halen.