Na een vraag in een ander topic, rees deze vraag omhoog. Moet een paard geent zijn op een pensionstalling? En daarmee wil ik graag eerlijke antwoorden en geen welles/nietes spelletje of het verantwoord is of niet. (Daar gaat de vraag niet over!)
Ligt inderdaad geheel aan de pensionstal. Misschien kan je het daar navragen?
Rapperijder
Geplaatst: 20-02-10 10:11
Ik heb nog nooit gehoord van een stal waar dat niet verplicht was. Misschien als je kleinschalig gaat bij mensen thuis dat het niet hoeft, maar op grote stallen iig wel.
Dat ligt helemaal aan de regels die op de stal gelden. Een enting is op zich niet verplicht, net als een wormenkuur. Bij ons op stal worden de paarden verplicht, een maal per jaar, ingeënt. Dit gebeurt gezamenlijk en iedere eigenaar betaald voor zijn eigen paard.
Allejandro
Geplaatst: 20-02-10 10:51
Hier is het wel gewenst. Zodra er een paard komt die niet geënt is of niet de juiste basis enting heeft wordt dit wel zo snel mogelijk geregeld. Lijkt me ook niet meer dan logisch. Ook ter verspreiding van ziektes. Nog beter zou zijn dat het al gebeurd zou zijn voor ze hier naar stal komen maar dat is niet altijd mogelijk, wat de oorzaak dan ook moge zijn.Gelukkig wisselt het paardenbestand hier erg weinig!
Normaal gesproken ben je verplicht om het ent-beleid van de stal toe te passen. Het heeft namelijk weinig nut wanneer niet iedereen ent.
Bij ons op stal wordt er standaard 2x per jaar Influenza en Rhino ge-ent. Ik laat het door mijn eigen DA doen en dan nog tetanus erbij. Wanneer je het hier niet mee eens bent, moet je op zoek naar een andere stal (bij ons).
Bij ons is een jaarlijkse enting tetanus/influenza verplicht. Eerder heb ik ook rhino wel voorbij zien komen.
Ben er daarentegen nog nooit op gecontroleerd
annebe
Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-10 12:28
Citaat:
Normaal gesproken ben je verplicht om het ent-beleid van de stal toe te passen.
Verplicht op jou stal of verplicht in nederland aan alle pensionstallen?
toot
Geplaatst: 20-02-10 12:29
op mijn vorige stal was tetanus influenza en rhino verplicht. waar ik nu sta allleen influenza en tetanus. rhino doe ik gewoon voor de zekerheid.
Mootje
Geplaatst: 20-02-10 12:31
annebe schreef:
Citaat:
Normaal gesproken ben je verplicht om het ent-beleid van de stal toe te passen.
Verplicht op jouw stal of verplicht in nederland aan alle pensionstallen?
Ik dacht dat dit wel duidelijk was.... Op pensionstallen/maneges. Dit is niet geregeld door BV Nederland.
Krissie0
Geplaatst: 20-02-10 12:32
Op grotere pensionstallingen en manege's is het meestal wel verplicht maar op de kleinere / bij mensen thuis vragen ze er meestal niet na en maakt het ook niet zoveel uit. Toch lijkt het me een beter idee om je paard in te enten. Net als bovenstaande bokker zegt: Rhino uit zekerheid, het is hier sinds vorige week uit gebroken aan de overkant dus voor mij is het wel erg dichtbij aan het komen.
mizzpoez
Geplaatst: 20-02-10 12:38
mo_van_dijk schreef:
Het heeft namelijk weinig nut wanneer niet iedereen ent.
Waarom niet? Werkt het enten dan op dezelfde manier als ontwormen?
edit: quote ingekort
Laatst bijgewerkt door mizzpoez op 20-02-10 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt
bijn ons okn 1x per jaar maar ik ent om de 9 maanden.
Anoniem
Geplaatst: 20-02-10 12:54
Bij mij staat het in het stalcontract, influenza en tetanus, jaarlijks. Geen rino. Daar ent ik ook niet tegen, heeft totaal geen zin (mits je niet op een merriebedrijf staat).
TheMagicLine
Geplaatst: 20-02-10 14:53
lijkt mij nogal logisch dat een paard geent moet zijn op een pensionstalling, vaak komt de DA en laat de PH alle paarden tegelijk enten.