Paard kopen ouders niet mee akkoord, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Paard kopen ouders niet mee akkoord, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:22

Hoi,

Ik heb een leuk paard gezien en wil een afspraak maken maar mijn ouders zijn het hier niet mee eens.
Niet zozeer om het paard maar juist omdat ze niet willen dat ik een paard koop.
Ik studeer nog (dat gaat goed), heb werk en heb verder nergens schulden of wat dan ook. Kortom: "alles loopt zoals het moet lopen".
Maar wat nu als ik wel het paard koop? Kunnen zij mij verbieden dat ik een paard koop, lijkt me niet toch want ik ben meerderjarig?
Wie heeft er tips of zit er in een soortgelijke situatie?

Groetjes Michelle

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:25

Ben je financieel ook geheel onafhankelijk van je ouders? En daarmee bedoel ik ook de kosten van je studie? Woon je bij je ouders? Zo ja, dan vind ik dat ze wel een punt hebben om zich ermee te bemoeien.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:26

Woon je op jezelf? Hoe is je situatie verder?
Ik zie in je profiel dat je 23 bent.
Als jij gewoon een baan hebt, vast inkomen, verantwoordelijkheid en je zelf verdiept waarom zou je geen paard mogen.
En tzja, als je bij je ouders woont...ookal ben je meerderjarig. Zoek dan snel een eigen plek en kies dan pas voor een paard.

Erg jammer dat ze je het verbieden, en zeker als je 23 bent.... :\
(en mocht je wel opjezelf wonen, dan vraag ik me uberhaupt af wat je je er nog van aan trekt, jouw leven jouw keus :) )

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:29

Kun je zelf alles betalen voor je paard? Aanschaf, stalling, hoefsmid, eventueel DA en benodigdheden zoals zadel, hoofdstel, borstels etc?
Zo ja, dan zie ik niet in waarom je geen paard mag kopen. Je bent volwassen en dan mag je je eigen keuzes maken. Het maakt het natuurlijk wel wat lastiger als je nog thuis woont.
Maar als je je ouders duidelijk kan maken dat je alles prima zelf kan bekostigen, en dat jij de verantwoording neemt voor je paard, is het dan niet bespreekbaar?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:30

Mijn ouders waren het er ook niet mee eens dat ik na de dood van mijn vorige paard een nieuwe kocht. Zeker niet omdat we net de rekening binnen hadden gekregen van de dierenarts..
Maar heb doorgezet, en ben nu al anderhalf jaar lang trotse eigenares van een bijna 2 jarige. Mijn moeder wist het vanaf het begin en heeft ook wel heel wat kwade woorden naar mijn kop gegooid. Nu accepteerd ze het en is ze zelfs dol op mijn merrie. Mijn vader weet het pas sinds kort. Hij is er ook zeker niet blij mee maar zegt nu ook, "Sneu geld maar je moet zelf weten."

Als je minderjarig bent hebben je ouders zeker wat te zeggen, en zolang je in hun huis woont en van hun leeft, vind ik het eigenlijk ook.. Maargoed, ik heb het zelf ook gewoon gedaan.. Nu lukt het mij makkelijk om 2 pony's en een paard te onderhouden, maar het kan best dat ik mijn paard moet verkopen zodra ik het huis uit ga. Daar had ik voor die tijd niet bij stil gestaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:34

Je bent 23, dus ik ga er een beetje van uit dat je op jezelf woont. Ja dan hebben je ouders vrij weinig erover te vertellen toch.

Als je thuis woont is het anders uiteraard. Gratis ( of niet ?) wonen en van het geld dat je bespaart voor een eigen woonruimte een paard kopen. Daar hebben je ouders wel iets over te zeggen voor mijn gevoel.
Echter officieel natuurlijk niet. Boven de 21 ben je ook financieel volwassen en kun je doen en laten wat je wilt. Je ouders kunnen natuurlijk wel tegenmaatregelen nemen :)

Anoniem

Re: Paard kopen ouders niet mee akkoord, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:41

Ik neem terug wat ik heb gezegd en wel om de volgende reden : je denkt dat je met 150 euro per maand een paard kan onderhouden ... dat gaat niet.
Helaas, was het maar waar.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:44

woon je thuis of op jezelf?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:45

Heb je inmiddels meer te besteden aan je paard dan €150?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:50

verootjoo schreef:

Hoe komen jullie aan die 150 euro?

Als je alle kosten zelf red, kan het, maar bedenk goed (in het geval dat je nog thuis woont) dat er later wel kosten bij komen zoals je huur gas water en licht.

Zorg dat je een behoorlijke spaarpot hebt, voor onvoorzienbare kosten ed

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:54

kimmie88 schreef:
verootjoo schreef:

Hoe komen jullie aan die 150 euro?

vorig topic: [TAO] Kan ik een paard betalen?

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:55

[TAO] Kan ik een paard betalen?

Daarin staat dat ze maar 150 te besteden heeft.
*Edit: excuus, was al gemeld zie ik nu net.*

Waarom wil je niet een leuk verzorgpaard?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:59

Nee ze kunnen je niet tegenhouden, je bent meerderjarig.
Ze kunnen je wel het huis uit trappen als je nog thuis woont :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:04

Ze kunnen je moeilijk tegenhouden. Welop straat zetten... En 150 euro per maand voor een paard is erg weinig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik elke maand ook zo rond de 150 euro kwijt ben aan voer en stalling en verzekering maar dan heb ik nog geen wormenkuren of spullen..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:07

Woon je bij je ouders of woon je op jezelf?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:10

Nee helaas niet, schoolgeld betaal ik wel zelf. Maar woon bij mijn ouders.
Ze kunnen me natuurlijk op straat zetten ja, ik denk niet dat ze zo gek zijn maar ik weet het natuurlijk nooit.
Groetjes Michelle

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:10

Mijn vader zei ook altijd er komt hier geen paard in huis!
Toen ik 18 was werd dat: als jij een paard wil kopen ga je zelf maar weg!
En nu heb ik 2 pony staan en ga van het weekend naar een 3e (en 4e) kijken :o :D
Ow en ik woon nog steeds thuis.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:12

BinkieDusty: dankjewel, ik ben alleen niet minderjarig (ben 23)
Groetjes Michelle

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:12

ik vind dat als je ouders het er niet mee eens zijn en jij leeft wel onder hun dak,dat je te luisteren hebt naar je ouders
zodra je zelfstandig voor jezelf kunt zorgen en dan ook nog genoeg geld over houd kan je een paard gaan kopen

Clausie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:15

als je 23 bent en je kan alles zelf financieel regelen en je zorgt dat je ouders er geen last van hebben.... tja je bent wel meerderjarig ..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:18

Tzja..je mist toch wat als je denkt dat je voor 150 euro een paard kan onderhouden.
Zou jezelf eens grondig gaan afvragen wat je hiermee bereikt.

Je hebt het geld niet, je studeert nog + werk dus = veel tijd kwijt.
Woont nog bij je ouders dus die hebben nog wat te zeggen.

Dit gaat nog niet werken, wacht nog een paar jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:20

Eerst maar eens voor jezelf zorgen (zelfstandig gaan wonen en voor de eigen kosten opdraaien) en dan een paard aanschaffen ;)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

Als je inderdaad maar 150 euro per maand te besteden hebt dan kom ik terug op mijn eerdere reactie. Er komen altijd onvoorziene kosten bij. Ik wou dat ik elke maand maar 150 euro aan stalling kwijt was, dan kon ik er nog een paard bij kopen :D

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:49

Zolang je thuis woont hebben je ouders nog veel te zeggen.
Als jij een paard kan betalen kan je ook de rest betalen...
denk aan. studie, ziektekosten, huur etc...

Ze zullen je niet voor niets tegen werken denk ik zomaar. Het is niet zomaar iets wat je aanschaft. Je zit er heel lang aan vast....

bijrijden... goedkoper, tijdsbesparend en geen onverwachte kosten. Lijkt me verstandiger in jouw situatie

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:51

Ik heb ooit op mijn 16e stiekem, zonder geld, mijn eerste pony gekocht. Ik ben toen gaan werken en verdiende minimaal 300 euro per maand, om mijn paard mee af te lossen en te onderhouden. Mijn ouders waren hier echt niet blij mee, had een schuld van 2000 euro en ineens ook zorgen aan mn hoofd. Ik raad dit niet aan, als je weinig te besteden hebt en ook je ouders er niet achter staan. Mijn ouders zijn snel bijgedraaid hoor, en hebben er streng op toegezien dat ik het redde en afloste, maar toch.

Ik zou het zeker niet doen, vind je ook een beetje eigenwijs, dat je dat topic al geopend hebt en daarin al naar voren kwam dat je dit met 150 euro niet moet doen.