Veulen buurman 24 uur per dag in stal, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Veulen buurman 24 uur per dag in stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:30

Ik hoop dat dit bericht hier goed staat, want ik ben naarstig op zoek naar een antwoord op mijn vraag (anders heel graag verplaatsen).

Het volgende is het geval. Ik woon in een klein dorp. Mijn buurman van een paar huizen verderop heeft, voor het 2de jaar nu, een veulen gekocht (rond september, oktober). Net als vorig jaar staat ook dit veulen hele dagen, de hele herfst en winter in een stal te wachten op het voorjaar.

Stal is een groot woord. Hij heeft een plek gecreerd in zijn garage. Hij heeft geen weide of bak, alleen die 'stal'. Het beestje staat helemaal alleen. Komt nooit buiten.
Vandaag heb ik de Dierenbescherming gebeld. Zij kunnen niks doen zo lang het veulen water en voer krijgt. En dat krijgt ie dan wel zo ongeveer.

Toen hij het veulen van 2008 wilde gaan aanschaffen en zijn plannen aan me vertelde heb ik het hem sterk afgeraden. Enkele van mijn argumenten:
- veulen moet (idealiter) sociaal opgroeien tussen leeftijdsgenoten, breng hem naar een opfokstal
- veulen heeft dagelijks beweging nodig
- de kosten zijn hoog voor het houden van een paard (hij denkt van niet).
- een paard heeft biks, hooi, stro, een hoefsmid en entingen (op z'n minst) nodig.

Zijn tegenargumenten:
- veulen ziet mij en een geit op afstand en is niet alleen
- ik ga wandelen door de dorpsstraat met het veulen (2x gedaan en toen werd ie zo 'onhandelbaar' dat dat niet meer kon)
- veulen krijgt brood (oud brood van de bakker, dat krijgt hij gratis) en wat hooi, dat is genoeg.
- hoefsmid was niet echt noodzakelijk, biks niet nodig en ziek werd ie niet. Dat moet in de praktijk ook niet gebeuren, want geld voor de DA heeft hij niet, zei hij.

Toen het veulen van 2008 er was heeft hij precies 2 keer 'beweging' aan een touwtje gegeven door het dorp. Levensgevaarlijke actie. Dat zag hij zelf ook en vervolgens is het beestje niet meer naar buiten geweest tot hij in april naar de wei kon.

Dit jaar hetzelfde verhaal. Het breekt mijn hart dat deze praktijken gewoon kunnen in Nederland. Ik heb nu 4 keer met de buurman gesproken en hij is niet van plan iets te veranderen. De dierenbescherming kan niks. En ik weet het niet meer.

Hebben jullie ideeën over hoe ik dit kan aanpakken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:38

misschien wat OCD verhalen rondstrooien en laten lezen dat beweging voor jonge dieren absoluut een must is? Het boek `paardrijden voor dummies´ kopen voor hem?
Brood is geen paardenvoer en alleen hooi is voor een jong dier in de groei niet genoeg. waarschijnlijk geeft hij ook niet de meest beste kwaliteit hooi want dat is goedkoper.
Mag een veulen wel in de garage worden gehouden?? je zou de gemeente eens kunnen polsen, misschien moet hij dan het veulen verplaatsen naar een ´echte´ stal.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:39

Goed van je dat je met de buurman gepraat hebt +:)+
Helaas kan je niet meer doen dan dat.
Jammer genoeg ken ik zelf ook een heel aantal van dit soort gevallen -O-
Als het erg genoeg is bel ik de inspectie dienst maar weer.
Die komen namelijk niet eens standaard een paar keer per jaar op bezoek bij mensen waar ze al eerder dieren van in beslag hebben genomen _-:(

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:40

Bel de gemeente, een paard in je garage mag volgens mij niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:41

OCD dat gaat zijn pet te boven (haha). En dat van het brood heb ik ook al gezegd, maar he! Die tip van de gemeente! Dat is een goeie..... Ze zijn sowieso al erg strikt hier....

Olympia96

Re: Veulen buurman 24 uur per dag in stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:42

@diessel: ik zat echt te klapperen met m'n oren toen ik de dierenbescherming belde. Die campagne die ze voeren heeft dus weinig effect....

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:45

He gatsie wat naar, dat je weet dat er vlak bij je een paard staat te kreperen en dat je er niets aan kunt doen, afschuwelijk.
Ik ben bang dat een paard in een garage wel mag omdat je in een dorp woont en waarschijnlijk niet in een rijtjeshuis, de gemeente zal daar dan niet zo heel veel aan doen. Ik kan je helaas niet helpen met tips maar ik hoop dat je iets bruikbaars te horen krijgt.

is het een aardige buurman...........anders misschien een beetje vergif door zijn eten :o

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:49

:-) ik vind hem niet zo aardig meer nee....

Nou... Wat misschien in het voordeel van het veulen werkt is dat we wel binnen de bebouwde kom wonen! Echte rijtjeshuizen kennen we hier niet, maar we wonen wel gezellig dicht op elkaar...

Het is echt een vreselijk naar idee dat het veulen zo'n leven heeft. Wat het vervelend maakt, is dat die buurman dus echt wel wijs is met zijn veulen en het idee heeft dat hij het prima doet!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:55

Zijn er niet nog meer mensen die eens iets kunnen zeggen. Misschien dat dat helpt.
En anders ben ik toch bang dat je jezelf een beetje moet uitharden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:03

Oei lastig! Hoe kan je deze buurman het beste bereiken, zonder jezelf te schaden.
Verzorgster worden ? :D

Maar wat zeggen zijn buren ervan?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:04

Hallo,

Als ik dit zo lees zou ik het eens over een andere boeg gooien:

Dien een klacht in bij de politie van geluidsoverlast, hoe je dit formuleert zul je zelf moeten verzinnen. Bij geluidsoverlast gaan meestal wijkagenten even polshoogte nemen. Het is dan weliswaar niet de "echte" reden maar dan heb je wel al iemand daar. Met een beetje geluk zien zij dan zelf ook wel dat dit niet kan.

Je zult het verhaal dan ietwat moeten opblazen en erger maken als dat het is wil je daar iemand krijgen aangezien het je buurman is kun je het beste spreken over geluidsoverlast, dat je bij wijze van spreke continu een paardje hoort hinniken en dat je er gek van word. Ik noem maar wat geks.

Weet uit ervaring dat als je over geluidsoverlast spreekt dat vaak ernaar gekeken word en met een beetje geluk is het een agent met hart en ziet dat dit dan ook niet kan.

Veel succes ermee.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:06

misschien meer buren die last ervan hebben zoeken
en dan allemaal eens contact met de gemeente opnemen
bij genoeg klachten zal de gemeente denk ik wel maatregelen nemen

Het is moeilijk en de dierenbescherming doet idd helemaal niks
ik ken ook zo'n geval en dit gaat om een stuk of 20 paarden
op een klein stukje grond die de stallen niet uitkomen
daar is ook de ruimte niet voor
ik heb contact gehad met dierenbescherming en AID maar doen allebei niks en gaan niet eens kijken

succes hoop dat je het voor elkaar kan krijgen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:07

helaas, paardje is niet van jou ;)
dit is waarschijnlijk zijn manier van het houden van een paard.
er zijn veel verschillende soorten van "houden van paarden" en dit is zijn manier.
*en ja, het kan altijd beter dan een ander het doet ;) *

erg moeilijk om aan te zien, dat wel.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:09

:( :( echt weer zo iemand die geen paard zou moeten hebben.
geef hem een hobbelpaard:P

denk niet dat je heel veel kunt doen.
gek genoeg houd hij zich keurig aan de wet.

wel heel vervelende situatie.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:10

EngeltjeS schreef:
helaas, paardje is niet van jou ;)
dit is waarschijnlijk zijn manier van het houden van een paard.
er zijn veel verschillende soorten van "houden van paarden" en dit is zijn manier.
*en ja, het kan altijd beter dan een ander het doet ;) *

erg moeilijk om aan te zien, dat wel.

Ja maar deze manier is NIET diervriendelijk, totaal niet. Dan mag er wel wat aangebeuren vind ik.
Geluidsoverlast is idd goede, dat je het veulen de hele tijd hysterisch hoort hinniken idd.

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:14

het klopt niet wat die man doet dat is duidelijk, maar ik denk dat er gezien het weer van de afgelopen maanden heel veel mensen zijn die hun paardjes dag en nacht op stal houden gewoon weg omdat het land bevroren is. en zolang het paard water en voer krijgt, en in een schoon hok staat kun je er weinig tegen doen denk ik. (het idee van naar de gemeente bellen vind ik wel super bedacht)
Of brood en hooi al dan niet het juiste voer voor een beestje in de groei is doet er denk ik niet zoveel toe. er zijn meer mensen die hun paarden niet geven wat ze nodig zijn en die worden ook niet opgepakt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:18

Waar is het veulen van vorig jaar gebleven?

Hoe oud is de beste man?

angelady schreef:
Of brood en hooi al dan niet het juiste voer voor een beestje in de groei is doet er denk ik niet zoveel toe. er zijn meer mensen die hun paarden niet geven wat ze nodig zijn en die worden ook niet opgepakt!

Dit zie ik toch best wel vaak gebeuren.
Onlangs vertelde ik iemand dat mijn jaarlingen 1kg pavo podo grow en 1kg nature's best muesli kregen.
Keek diegene me aan, allebei of samen?
Nee, dat krijgen ze dus alle 2.
Ow, moet mijn jaarling dat dan ook hebben?
Ehhhm, ja lijkt me toch wel verstandig dat je ze wat extra's geeft.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:22

Dierenbescherming en dat soort instanties hoef je nooit te proberen. Ik heb er zoveel slechte ervaringen mee, dat het zelfs de dierenasiels in Nederland zijn die de dieren vanuit het buitenland importeren om maar aan hun subsidies te komen, niet te spreken over wat gewone winkels zoals tuincentra's flikken om bij dieren een vervalste gezondheidsverklaring te doen.

Maar goed, gaat naar de politie, spreek over het extreme gedrag van een paardje en kom aub niet compassioneel over, laat merken dat je er niet van gedient bent dat je zoveel hinder ondervind van het dier. Spreek niet met ach arm dier en blablabla want dat functioneert niet. Je zult echt adequaat moeten reageren naar gelang de geluidsoverlast.

De wet geeft eenmaal aan zoalng een dier in water en voedsel word voorzien en lichamelijk in een acceptabele conditie verkeerd is deze buurman van jou niet in overtreding. Dat het veulen geestelijke schade oploopt boeit de overheid niet.

Echter, denk ik wel dat je eerlijkheidshalve hoe zielig het ook is reeël zult moeten blijven. Heb de afgelopen jaren genoeg mee gemaakt met dieren die verwaarloosd werden en helemaal vel over been waren. Als je dat eenmaal hebt mee gemaakt, dan ben je blij dat dergelijk veulen wel gewoon te eten krijgt ondanks de slechte leefomgeving van het veulen.

Ik begrijp je punt: echter zul je moeten leren dat je door je gevoelens laten leiden je niet verder zal helpen en je meer praktisch zult moeten denken.

Wil je actie ondernemen doe het dan anders maar haal er de dierenbescherming niet bij als je WEET dat het veulen "verzorgd" word volgens de wet, dit kan immers tegen je werken als je andere stappen wilt ondernemen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:47

Hoi!

Dank voor alle reacties en het meedenken!
@Cowgirl & Sjattukuh25: ik ben me idd bewust van mijn eigen 'gevoeligheid' aangaande deze kwestie. Het is een lastig iets. Ik weet dat het vaker gebeurt, alleen 'zie' je het niet. Helaas rijd ik elke dag langs dit huis... Vorig jaar hoopte ik nog dat het alleen bij dat veulen zou blijven en dat ik zijn idee kon veranderen. Nu het dit jaar opnieuw raak is, heb ik het gevoel dat ik iets moet.

@Annebe: er zijn meer mensen die hun wenkbrauwen optrekken. Alleen zijn dat rasechte groningers en geen paardenmensen. Ze schudden hun hoofd en kunnen er weinig mee. M'n stalgenootje woont ook in dit dorp en zij is, net als ik, wel wars van zulke praktijken. Zij heeft een kennis bij de AID. Eens kijken of die als privepersoon een bezoekje kan doen?

@Sjattukuh25: Ik zou het dolgraag op geluidsoverlast gooien! Ware het niet dat je het beestje nooit hoort (ik zit een paar huizen verderop) omdat de garagedeur 75% van de tijd dicht zit... Bovendien werk ik overdag en hoor ik dan helemaal niks. In de zomer zou je het kunnen gooien op stankoverlast... Alleen dan is ie er waarschijnlijk niet meer...

@EngeltjeS: Je zou inderdaad willen dat alle paarden volgens een basisstandaard kunnen leven.... Vergeleken met dit veulen heeft mijn paard een prinsessenbestaan. Nu is dat ook niet nodig, maar dit is ook niet wat je zo'n beestje gunt. Tragisch...

@Sandra1986: Je zou verwachten dat de Dierenbescherming een strijd zou voeren aangaande aanpassing van de wet. Want idd, hij leeft de wet wel na. Het is blijkbaar een lastig iets, en naar ik begreep uit het telefoongesprek met hun, niet prio nummer 1.

@Angelady: dat argument gebruikte de dierenbescherming ook. Meer paarden die nu binnen staan door het weer. Alleen is dat zo'n non-argument omdat die paarden straks wel weer naar buiten gaan.

@Annastasia: Ik heb hem dit jaar niet meer gesproken (weinig zin om te l*llen tegen een gemetselde muur). Hij zal half 50 zijn, alleenstaand en een beetjeboel simpel van geest. Het veulen van vorig jaar is of verkocht (hij wilde er een grote klapper mee maken) of staat bij iemand anders gestald. Geen idee hoe, want hij vond 80 euro voor de opfok veel te duur. Misschien heeft ie een andersoortig dealtje gemaakt of staat die enter onder soortgelijke omstandigheden ergens gestald.

Kortom: ik ga de gemeente morgen eens bellen en begin maart ziet mijn stalgenote de AID man weer. Ben benieuwd.... Overigens overweeg ik ook nog om nog eens bij hem langs te gaan.... Maar ik weet nog niet helemaal of en hoe. Het kan dat als hij daarna bezoek krijgt van de gemeente hij een link legt met mij. En gezien de kleinheid van het dorp vind ik dat ook weer wat lastig...

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:12

Ongelovelijk sommige mensen! Echt verschrikkelijk voordat beestje! Straks verkoopt hij hem en dan zeggen mensen dat hij niet sociaal is met andere paarden enzo! Die van de gemeente vind ik ook een hele goeie! Die moet je echt benaderen!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:18

Ts ik heb helaas geen antwoord maar ind het wel klasse dat je je om het veulen bekommert.
Is het meschien een idee om de pers op te zoeken of partij voor de dieren aan te schrijven ik noem maar iets.
Ik weet het echt niet, zou zeggen organiseer maar een protestactie bij de dierenbescherming/ gemeente in jou regio,halen we de pers erbij en kom ik ook, inclusief spandoek je kunt op me rekenen) verder kan ik helaas niets bedenken sorry.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:57

Hahaha dat is erg aardig van je Eppie38, maar realiseer je je wel dat ik in een gehucht in Groningen woon en jij niet verder bij mij vandaag had kunnen wonen? ;-)
Een politieke partij benaderen is wel een idee om er achter te komen waar het knelpunt in de wetgeving zit natuurlijk!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:04

Jeetje wat gaan jullie ver, wat is het verschil tussen een veulen op stal of al die andere 24/7 sportpaarden of manegepaarden die op stal staan. Voor geen enkel paard is het goed, maar voor dat soort paarden word de pers en/of dierenbescherming ook niet ingelicht...

Toon eens wat meer respect voor een ander.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 18-02-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:05

Aangezien ik de omvang van jouw dorp heel goed weet, moet je zeker in dat soort dingen heel voorzichtig zijn.
Als je het bord Niezijl hebt gelezen dan ben je ook al weer een dorp verder....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:08

Hoe erg ook: je kunt hier niets aan doen. Als de DB/AID niets kan omdat het blijkbaar binnen de grenzen van de wet valt (wat me ook wel weer enorm verbaast), dan heb je gewoon niks in te brengen. Deze man snapt helemaal niks van jou, net zo min als jij iets van hem snapt. Loslaten dus.

PS In dat gehucht - wat toch op geen enkele manier de oorzaak is van de problemen - wéét men waarschijnlijk dat hier niets aan te doen is - en dan geldt in een gehucht al snel: leven en laten leven..