jong paard (3)met vooral 2-tjes op keuring, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

jong paard (3)met vooral 2-tjes op keuring, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:45

Hoi,
Ik ben op zoek naar een jong paard en heb er al enkele leuke gezien.
Maar op het keuringsrapport hebben ze vaak vooral 2-tjes. Het gaat hier steeds om paarden die amper 3 zijn.
Is het te riskeren een dergelijk paard te kopen?

ibikus

Re: jong paard (3)met vooral 2-tjes op keuring, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:36

Alleen maar tweetjes of enkele tweetjes?
In principe is een tweetje gewoon voldoende en als je toch niet zo'n heel goed gevoel bij het rapport hebt kan je de foto's ook door je eigen arts laten beoordelen en op zijn advies afgaan.
Toevallig hebben wij nu een 3 jarige staan met alleen maar eentjes en zelfs nullen op de straalbenen maar zo'n mooi rapport heb ik dan ook nog nooit in handen gehad. (Hij staat overigens te koop ;) )

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:37

Het hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar het ligt er ook aan waar de tweetjes zitten. Je hebt bepaalde risico vlakken. Dat zou ik aan de hand van de foto's even aan een DA voorleggen :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:47

Mag ik hieruit halen dat je zelf NIET bij de keuring aanwezig bent geweest?
Als dit het geval is zou ik hem zowieso OF opnieuw laten keuren OF de CD met rontgenfoto's laten bekijken door je eigen paardenarts. Dan betaal je iets tussen de 20 en 35 euro om een second opinion te horen van je eigen vertrouwde paardenarts. Een 2-tje is trouwens geen enkel probleem. Tegenwoordig is een 3-tje ook al geen probleem meer maar als ze een 3-tje hebben, laat ik ze ook absoluut staan.

trakehners schreef:
Hoi,
Ik ben op zoek naar een jong paard en heb er al enkele leuke gezien.
Maar op het keuringsrapport hebben ze vaak vooral 2-tjes. Het gaat hier steeds om paarden die amper 3 zijn.
Is het te riskeren een dergelijk paard te kopen?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:37

Hoeft geen belemmering te zijn. Vervelende van foto's is dat een interpetatie is van een veearts. Hij kan bijv ook ergens anders een 1 of 1-2 krijgen of misschien wel 3. Gewoon de foto's na laten kijken door je eigen DA en kijken dat die er van zegt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:41

hmm,. 2-tjes bij een 3 jarige.. Vind dat erg moeilijk, ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet echt belast geweest dan, en als je dan een 2tje hebt, en je gaat ze aan het werk zetten.. dan ís het imo een verhoogd risico.
Ik zou het laten staan; 2tjes geven aan dat het immers wel voldoende is, maar je hebt het over jonge paarden en als de startpositie waarin een paard nog ongetraind is een 2 is en geen 1, vind ik het risicovol. ik zelf wil alleenmaar 1tjes zien, zeker bij een van de wei getrokken 3 jarige.
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed. Stond er geen korte uitleg bij? en opheldering van evt bemerkingen? (wat bij 2tjes niet hoeft hoor).

Als een 10-15 jarige, die flink in de training zit of heeft gezeten, een 2tje of 3-tje scoort vind ik dat meer dan normaal, loopt ie goed, heeft ie in het verleden nooit last gehad van de plaats waar hij een 3tje op scoort, zou ik hem durven kopen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:33

:? dan mogen we de hengstenstapel van het KWPN stamboek ook verbannen. Het stikt van de hengsten (die op 2,5 jarige leeftijd) gerontgend zijn en met 2-tjes nu gewoon KWPN goedgekeurde dekhengst zijn............ :Z
Nog niet gesproken over de merrie's die tegenwoordig een PROK predikaat van het KWPN stamboek krijgen met zelfs 3-tjes op het rontgenrapport...

muiszje schreef:
hmm,. 2-tjes bij een 3 jarige.. Vind dat erg moeilijk, ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet echt belast geweest dan, en als je dan een 2tje hebt, en je gaat ze aan het werk zetten.. dan ís het imo een verhoogd risico.
Ik zou het laten staan; 2tjes geven aan dat het immers wel voldoende is, maar je hebt het over jonge paarden en als de startpositie waarin een paard nog ongetraind is een 2 is en geen 1, vind ik het risicovol. ik zelf wil alleenmaar 1tjes zien, zeker bij een van de wei getrokken 3 jarige.
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed. Stond er geen korte uitleg bij? en opheldering van evt bemerkingen? (wat bij 2tjes niet hoeft hoor).

Als een 10-15 jarige, die flink in de training zit of heeft gezeten, een 2tje of 3-tje scoort vind ik dat meer dan normaal, loopt ie goed, heeft ie in het verleden nooit last gehad van de plaats waar hij een 3tje op scoort, zou ik hem durven kopen.
Laatst bijgewerkt door VDB op 20-02-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:42

Toen ik mijn paard kocht had ie 3x een 2 en 1x een 1-2. Hij was toen 3 jaar. Hij is nu bijna 7, en heeft bijna geen last gehad van zijn benen. Na een rare sprong tijdens de springles had meneer een band verrekt aan zijn linkerachterbeen. Voordat men hierachter kwam hebben zijn foto's en echo's gemaakt. De DA zei toen dat zijn achterbenen er super uitzagen en hij er allemaal 1tjes voor zou geven. Het ligt dus ook aan de itnerpratie van een DA.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:40

Downhill schreef:
:? dan mogen we de hengstenstapel van het KWPN stamboek ook verbannen. Het stikt van de hengsten (die op 2,5 jarige leeftijd) gerontgend zijn en met 2-tjes nu gewoon KWPN goedgekeurde dekhengst zijn............ :Z
Nog niet gesproken over de merrie's die tegenwoordig een PROK predikaat van het KWPN stamboek krijgen met zelfs 3-tjes op het rontgenrapport...

Vind jij dat gezond dan? Goed?
Ik namelijk niet, en zou het liever niet zien.

Het gaat hier niet om de hele paardenstapel, het gaat hier om iemand die een paard wil kopen en advies wil over het keuringsrapport.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:48

Het gaat niet om wat IK goed vind. Het gaat erom dat het KWPN stamboek hengsten goedkeurd met 2-tjes op het rapport.
Deze norm is vastgesteld door experts binnen het KWPN stamboek. Daar is vast over nagedacht dat 2-tjes geen gevolgen hebben voor de sport en fokkerij ;-)
Persoonlijk zie ik ook liever allemaal 1-tjes op het rapport. Maar dan wordt het iets langer zoeken. Ik vertrouw op de normen van de experts binnen het KWPN stamboek die akkoord gaan met 2-tjes op het rapport van goedgekeurde dekhengsten die ook in de sport lopen.
Laatst bijgewerkt door VDB op 21-02-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:53

Een 2 is goed genoeg dus waarom zou je het paard niet kopen als het je aanstaat. Ik zou zowiezo mn eigen dierenarts nog even laten kijken.
Maar wat wil je met je paard?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

ik weet niet welke prijs klasse je zoekt maar kunnen de 2tjes ook aan liggen.

En idd ben je bij de keuring geweest van wie zijn de foto's is dit een erkende handelaar enz.....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:23

Het wil niets zeggen... Mijn vorige paard is als 3-jarige, nog niet beleerde gekeurd en had een keuringsrapport met 1-tjes en 2-tjes. Toen ik hem destijds kocht was hij 10. De toenmalige eigenaar had de foto's en het keuringsrapport nog en die namen we mee naar de DA toen we hem gingen keuren (De toenmalige eigenaar was een bekende van mij).
Ondanks het feit dat er 7 jaar tussen de twee keuringen zaten en het paard inmiddels beleerd was, gesprongen had en M2 dressuur had gereden, leken de foto's op elkaar al waren het blauwdrukken van elkaar en kreeg het paard wederom overal 1-tjes en 2-tjes voor.

Niet ieder paard gaat in kwaliteit achteruit.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:26

Het ligt eraan wat je met het paard wil en op welke plekken het zit.
Laat je goed advisren door je eigen of een onafhankelijke veearts. Wil je een paard intensief in de sport uitbrengen dan zou ik het niet doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:29

Waren er nog wijzigingen in de tussentijd gekomen op de rontgencijfers Barmat? Lijkt mij leuk om te kunnen zien wat de eventuele verschillen zijn. Super dat er in de 7 jaar sport het gewoon nog een goed paard is op de rontgenfoto.

TS, heb je al een besluit durven nemen? :-)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:53

Downhill schreef:
Waren er nog wijzigingen in de tussentijd gekomen op de rontgencijfers Barmat? Lijkt mij leuk om te kunnen zien wat de eventuele verschillen zijn. Super dat er in de 7 jaar sport het gewoon nog een goed paard is op de rontgenfoto.

TS, heb je al een besluit durven nemen? :-)

Nee, helemaal niet :n

We lieten (omdat we dat zelf ook wel leuk vonden) aan de keurende DA het keuringsrapport van 7 jaar eerder zien nadat de keuring rond was. Het was echt 100% een kopie. Zelf had ik er wel mee gerekend dat er wat slijtage (met name op de straal) te zien zou zijn, het ging natuurlijk om een 10-jarige.
Ik heb in de jaren dat ik hem gehad heb, ook nooit enige vorm van problemen met dit paard gehad, nog nooit zo'n hard beenwerk meegemaakt - droog en zonder gallen, shiefels oid. Nooit kreupel of onregelmatig, echt geluk mee gehad.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:45

Issy schreef:
Het ligt eraan wat je met het paard wil en op welke plekken het zit.
Laat je goed advisren door je eigen of een onafhankelijke veearts. Wil je een paard intensief in de sport uitbrengen dan zou ik het niet doen.

Heb je wel eens een paard op de foto laten zetten die in de Grand Prix of Prix ST George loopt. Als je er 10 hebt zijn zeker 4 bij die een 3 hebben voor een onderdeel of hier en daar een chip. Omdat er een bemerking aanzit wil niet zeggen dat het paar er ook daad werkelijk last van gaat krijgen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:48

Ja ik heb regelmatig grand prix paarden op de foto gezien, de meesten hadden als jong paard een chip, en deze is dan operatief verwijderd (indien dit natuurlijk mogelijk was). Op latere leeftijd zie je juist keurige foto's. Maar dan praat ik wel over de duurdere prijsklasse vanaf 2 a 3 ton.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:53

@ Maverick; dat klopt, maar zijn oudere paarden. Het ligt er echt aan waar het zit en wat je er mee wilt en ook of je het paard koopt voor 'eeuwig' of voor even. Als je nu al kunt inschatten dat je tzt wilt verkopen, zou ik hogere eisen stellen.
Ik vind het vrij normaal dat je met foto's naar je eigen (mits goede) DA gaat; dan kun je 't er even rustig over hebben en de risico's inschatten.

@ Issy; chipjes worden ook verwijderd bij gewone paarden hoor...is bijna een standaard-operatie aan het worden - waar ik ook weer mijn twijfels bij heb, maar 't is in ieder geval goed voor een aantal klinieken hier in NL.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:02

Issy schreef:
Ja ik heb regelmatig grand prix paarden op de foto gezien, de meesten hadden als jong paard een chip, en deze is dan operatief verwijderd (indien dit natuurlijk mogelijk was). Op latere leeftijd zie je juist keurige foto's. Maar dan praat ik wel over de duurdere prijsklasse vanaf 2 a 3 ton.

Ik ook en heb er toch al een deel zien vertrekken met een 3 op het straalbeen of iets dergelijks. Foto's zeggen niet altijd alles over de gezondheid. ;)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:05

Kendra schreef:
@ Maverick; dat klopt, maar zijn oudere paarden. Het ligt er echt aan waar het zit en wat je er mee wilt en ook of je het paard koopt voor 'eeuwig' of voor even. Als je nu al kunt inschatten dat je tzt wilt verkopen, zou ik hogere eisen stellen.
Ik vind het vrij normaal dat je met foto's naar je eigen (mits goede) DA gaat; dan kun je 't er even rustig over hebben en de risico's inschatten.

@ Issy; chipjes worden ook verwijderd bij gewone paarden hoor...is bijna een standaard-operatie aan het worden - waar ik ook weer mijn twijfels bij heb, maar 't is in ieder geval goed voor een aantal klinieken hier in NL.

Klopt het zijn ook oudere paarden,maar de meesten hadden als jong paard ook al de 'slechte foto' :D
Chipjes hoeven er vaak niet eens uit,maar het verdiend voor de DA zo makkelijk.
Chip operaties laten wij altijd doen in Belgie,dat is stukke goedkoper :7

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:20

Ik zoek een jong groen paard omdat de prijs dan nog een beetje meevalt en dat je ze volledig naar je hand kan zetten. Ik zoek een paard waar ik op termijn de hogere dressuurproeven kan mee rijden, ik wens minimum tot intermediaire te raken.
Vandaar dat ik bij een keuringsrapport met hoofdzakelijk 2-tjes een beetje twijfels heb. Als er eens een 2 tussen zit en de rest vooral 1, dat is een ander verhaal.
Mijn huidig paard had 1 en 1-2, door verschillende DA's beoordeelt, door een ongeval zal hij helaas niet meer kunnen dienen als sportpaard. Ik moet dus op zoek naar een opvolger.
Voor dat ik naar een paard ga kijken, vraag ik steeds zoveel mogelijk informatie op, zo ook een copy van het keuringsverslag. Als ik denk dat het de moeite is, dan ga ik kijken, zonde om vele kilometers te doen voor niets. Als er dan nog steeds interesse is, laat ik de foto's door een eigen dierenarts beoordelen, is dat OK dan nog een klinische keuring met eigen dierenarts.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:37

muiszje schreef:
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed.

Ben het met Muiszje eens maar in de praktijk zijn er maar weinig paarden die hoofdzakelijk 1-tjes classificeren.

Iedere da kijkt er anders tegenaan. Vaak zijn ze het wel eens over een 1 of een 2 maar die 3-tjes geven nogal eens wat uiteenlopende meningen. Die 2tjes zouden misschien door een andere da beoordeeld kunnen worden als een 3 en daarom zou ik de foto's op laten sturen naar een goede kliniek. Ik zou foto's opsturen naar Emmeloord (is maar net waar jij goede ervaring mee hebt) en laten bekijken.

Wat je kunt doen is alleen gaan kijken bij paarden die al geröntgend zijn en voornamelijk 1tjes scoren.

Zoek je een Trakehner (kijkend naar je naam)? In welke lijn zoek je dan voornamelijk?

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:40

muiszje schreef:

Maar het lijkt me dat een dierenarts ook rekening houdt met de leeftijd van het paard en hetgeen wat hij gedaan heeft bij het geven van de cijfers? Of Laat hij dat volleidg buiten beschouwing?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:44

Wel in zijn advies maar niet bij beoordeling van de foto's.