Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)
trakehners schreef:Hoi,
Ik ben op zoek naar een jong paard en heb er al enkele leuke gezien.
Maar op het keuringsrapport hebben ze vaak vooral 2-tjes. Het gaat hier steeds om paarden die amper 3 zijn.
Is het te riskeren een dergelijk paard te kopen?

dan mogen we de hengstenstapel van het KWPN stamboek ook verbannen. Het stikt van de hengsten (die op 2,5 jarige leeftijd) gerontgend zijn en met 2-tjes nu gewoon KWPN goedgekeurde dekhengst zijn............
muiszje schreef:hmm,. 2-tjes bij een 3 jarige.. Vind dat erg moeilijk, ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet echt belast geweest dan, en als je dan een 2tje hebt, en je gaat ze aan het werk zetten.. dan ís het imo een verhoogd risico.
Ik zou het laten staan; 2tjes geven aan dat het immers wel voldoende is, maar je hebt het over jonge paarden en als de startpositie waarin een paard nog ongetraind is een 2 is en geen 1, vind ik het risicovol. ik zelf wil alleenmaar 1tjes zien, zeker bij een van de wei getrokken 3 jarige.
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed. Stond er geen korte uitleg bij? en opheldering van evt bemerkingen? (wat bij 2tjes niet hoeft hoor).
Als een 10-15 jarige, die flink in de training zit of heeft gezeten, een 2tje of 3-tje scoort vind ik dat meer dan normaal, loopt ie goed, heeft ie in het verleden nooit last gehad van de plaats waar hij een 3tje op scoort, zou ik hem durven kopen.
Downhill schreef:dan mogen we de hengstenstapel van het KWPN stamboek ook verbannen. Het stikt van de hengsten (die op 2,5 jarige leeftijd) gerontgend zijn en met 2-tjes nu gewoon KWPN goedgekeurde dekhengst zijn............
![]()
Nog niet gesproken over de merrie's die tegenwoordig een PROK predikaat van het KWPN stamboek krijgen met zelfs 3-tjes op het rontgenrapport...

Downhill schreef:Waren er nog wijzigingen in de tussentijd gekomen op de rontgencijfers Barmat? Lijkt mij leuk om te kunnen zien wat de eventuele verschillen zijn. Super dat er in de 7 jaar sport het gewoon nog een goed paard is op de rontgenfoto.
TS, heb je al een besluit durven nemen?

Issy schreef:Het ligt eraan wat je met het paard wil en op welke plekken het zit.
Laat je goed advisren door je eigen of een onafhankelijke veearts. Wil je een paard intensief in de sport uitbrengen dan zou ik het niet doen.

Issy schreef:Ja ik heb regelmatig grand prix paarden op de foto gezien, de meesten hadden als jong paard een chip, en deze is dan operatief verwijderd (indien dit natuurlijk mogelijk was). Op latere leeftijd zie je juist keurige foto's. Maar dan praat ik wel over de duurdere prijsklasse vanaf 2 a 3 ton.

Kendra schreef:@ Maverick; dat klopt, maar zijn oudere paarden. Het ligt er echt aan waar het zit en wat je er mee wilt en ook of je het paard koopt voor 'eeuwig' of voor even. Als je nu al kunt inschatten dat je tzt wilt verkopen, zou ik hogere eisen stellen.
Ik vind het vrij normaal dat je met foto's naar je eigen (mits goede) DA gaat; dan kun je 't er even rustig over hebben en de risico's inschatten.
@ Issy; chipjes worden ook verwijderd bij gewone paarden hoor...is bijna een standaard-operatie aan het worden - waar ik ook weer mijn twijfels bij heb, maar 't is in ieder geval goed voor een aantal klinieken hier in NL.
muiszje schreef:hmm,. 2-tjes bij een 3 jarige.. Vind dat erg moeilijk, ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet echt belast geweest dan, en als je dan een 2tje hebt, en je gaat ze aan het werk zetten.. dan ís het imo een verhoogd risico.
Ik zou het laten staan; 2tjes geven aan dat het immers wel voldoende is, maar je hebt het over jonge paarden en als de startpositie waarin een paard nog ongetraind is een 2 is en geen 1, vind ik het risicovol. ik zelf wil alleenmaar 1tjes zien, zeker bij een van de wei getrokken 3 jarige.
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed.
Als je echt gek bent van het paard, laten herkeuren door je eigen dierenarts. Ligt inderdaad ook aan de interpertatie van Da's wat zij een 1 vinden of een 2. Maar als een DA een 2 geeft zal ik dat sneller opvatten als: niet geheel puntgaaf, dan als : helemaal goed. Stond er geen korte uitleg bij? en opheldering van evt bemerkingen? (wat bij 2tjes niet hoeft hoor).
Als een 10-15 jarige, die flink in de training zit of heeft gezeten, een 2tje of 3-tje scoort vind ik dat meer dan normaal, loopt ie goed, heeft ie in het verleden nooit last gehad van de plaats waar hij een 3tje op scoort, zou ik hem durven kopen.