slachtpaard of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

slachtpaard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:54

Hallo,

Is er iemand die weet of je ergens kunt uitzoeken of een paard een slachtpaard is?
Ikzelf heb namelijk een pony gekocht 1,5 mnd geleden en moest afgelopen week voor iets anders naar de DA en heb toen meteen haar RA been laten keuren omdat ze daar soms niet 100% rad mee liep. Bij de buigproef zei hij meteen die is afgekeurd die is stokkreupel(bij weglopen en pas op de terugweg was ze weer hersteld).
Nu is het zo dat ze in het verleden wedstrijden heeft gelopen. Vaak worden paarden die wedstrijden lopen ook verzekerd en nu is het ook vaak zo dat afgekeurde paarden door de verzekering naar de slacht worden gebracht(en via de achterdeur weer verkocht).
Vandaar dus mijn vraag of dat te controleren is en zo ja hoe.

Alvast bedankt

Tigra_

Re: slachtpaard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:47

Als het goed is is dat wel na te gaan. Je zou opzoek kunnen gaan naar de vorige eigenaren en die kunnen je misschien verder helpen. Ook zou je via paspoort/chip navraag kunnen doen of eventueel stamboek om de vorige eigenaar te achterhalen of iets dergelijks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:03

Als een DA zegt dat je paard is afgekeurd, bedoelt hij op dat moment voor die klinische keuring. Daarmee zegt hij niet dat het paard al eerder voor de verzekering afgekeurd is geweest, en daarmee zegt hij niet dat het paard iets mankeert wat niet meer over gaat. Ik zou eerst eens (laten) uitzoeken waarom je paard kreupel is en zo reageert op de buigproeven voordat je aanneemt dat je een slachtpaard hebt gekocht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:38

de slager verkoopt geen paarden, de verzekeringsagent wel. Maargoed dat is al nagenoeg aan banden gelegd want daar staan zware straffen op!

meer voor de hand liggend is dat dit dier de handel ingedouwd is door de vorige eigenaar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:11

Ze heeft OCD en Atrose.Heb het namelijk meteen op de foto laten zetten.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:16

heb je hem dan niet eerst laten keuren door de da voor je hem kocht :o

Ik zou net als wat de andere zeggen de oude eigenaar opsporen en daar aan vragen.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:27

KiWiKo schreef:
de slager verkoopt geen paarden, de verzekeringsagent wel. Maargoed dat is al nagenoeg aan banden gelegd want daar staan zware straffen op!

meer voor de hand liggend is dat dit dier de handel ingedouwd is door de vorige eigenaar.

Dat zeg jij maar ik heb gehoord van aantal mensen dat ze echt een paard bij de slager hebben gekocht??
kan best dat het niet mag maar het gebeurt helaas nog wel via de achter deur :(:)
het meeste zijn dan wel veulentjes maar toch het gebeurt wel :o

er zijn zat mensen die het zielig vinden en daar een paardje weghalen of de slager zelf die dan denkt dat hij extra geld aan kan verdienen via de achterdeur .
oke mag niet maar gebeurt echt nog wel :o
ik kende ook handelaren die zo aan paarden kwam :o

Ik ken er 1 persoonlijk die een shet veulentje bij een slager weg heb gehaald het beestje makeerde niks.
was gewoon teveel bij fokker en dan brengen ze meestal de hengstjes weg vertelde de slager.
Laatst bijgewerkt door Machonito op 15-02-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:28

Tja, je hebt er wel slagers tussen zitten die er een slaatje proberen uit te slaan. Daarom is het verstandig om bij het schieten erbij te blijven, totdat hij dood is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:32

Een slager slacht natuurlijk niet alleen afgekeurde paarden maar ook goedkope dieren die hij zelf via een markt of via een andere weg heeft gekocht, als hij die aan een particulier voor meer kan verkopen dan wat hij er op kan verdienen door het te slachten dan zal hij dat zeker niet laten.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:36

Juangi ja daarom heb ik mijn paarden nooit verzekerd tegen de dood dat de verzekering ze ophaald.
wie zegt dat ze echt dood worden gemaakt.

en om zo een paard afteleveren aan de slager zonder bij tezijn vind ik dat je dan geen hart heb.
Mijn mening.
ik zou in alle tijden tot zijn dood erbij zijn
hoe het ook gebeurt.

ik vind het ook dat je het niet zo kan maken als je paard zo trouw is geweest voor je en zomaar hun lot overlaten aan een slager waar ze met angst staan te wachten tot hun eind komt.
ze ruiken al de dood van alle andere beesten en dan staat je paard ertussen om op zijn dood tewachten terwijl hij zo goed voor je heb gewerkt of alle liefde heeft gegeven.

maar dat is mijn mening.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:38

Sjuimpje schreef:
Een slager slacht natuurlijk niet alleen afgekeurde paarden maar ook goedkope dieren die hij zelf via een markt of via een andere weg heeft gekocht, als hij die aan een particulier voor meer kan verkopen dan wat hij er op kan verdienen door het te slachten dan zal hij dat zeker niet laten.

ja klopt
vandaar ze ook dus via de achterdeur verkopen.

dus met de woorden van een slager verkoopt nooit paarden klopt namelijk niet :o

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:39

Dat is niet via de achterdeur, dat is gewoon handel.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:42

ja dat is waar :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:44

Nee ik heb haar niet laten keuren voor aankoop (maar daar heb ik al een ander topic over dus daar gaat het nu niet om) Ook heb ik al een adv. gezet om haar oude eigenaren op te sporen.
Ik wil gewoon graag weten of ik ergens kan nagaan of ze geslacht had moeten worden.

Dan erbij weet ik 2 gevallen die erachter zijn gekomen dat hun paard bij de slager had moeten zijn, maar toch nog 2 eigenaars verderop zijn geweest. Deze beestjes mankeerden echt wel wat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:11

Machonito schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zeg jij maar ik heb gehoord van aantal mensen dat ze echt een paard bij de slager hebben gekocht??
kan best dat het niet mag maar het gebeurt helaas nog wel via de achter deur :(:)
het meeste zijn dan wel veulentjes maar toch het gebeurt wel :o

er zijn zat mensen die het zielig vinden en daar een paardje weghalen of de slager zelf die dan denkt dat hij extra geld aan kan verdienen via de achterdeur .
oke mag niet maar gebeurt echt nog wel :o
ik kende ook handelaren die zo aan paarden kwam :o

Ik ken er 1 persoonlijk die een shet veulentje bij een slager weg heb gehaald het beestje makeerde niks.
was gewoon teveel bij fokker en dan brengen ze meestal de hengstjes weg vertelde de slager.

Dat kan en mag helemaal niet, de AID hoort hier op te controleren. Als een paard eenmaal het terrein van een slachthuis betreed mag het deze niet meer verlaten.

Neem eens contact op met het productschap voor vis en vlees(pvv) misschien dat je daar wat meer infomatie kan krijgen. Maar wat wil je eigenlijk met deze informatie? Je bent zelf je onderzoeksplicht niet nagekomen en als je dat wilt weten en t blijkt wel zo te zijn wat doe je dan? Als ze dan ineens naar de slacht moet kun je dr toch nu ook gewoon een spuitje geven, ik neem aan dat ze pijn heeft want anders loopt ze niet kreupel.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 15-02-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:13

Ik hoop echt dat je de oude eigenaar vind en jou wat meer kan vertellen.

is zo sneu dat het paardje via de handelaar terecht is gekomen
terwijl ze afgekeurt is voor de doeleinde.

en ook sneu voor jou want je zit ermee en je wil zo graag erachter komen en helpen.

wat ga je daarna doen als je weet dat ze echt geslacht moest worden??

je zit echt in een moeilijk pakket lijkt mij.
je wil zo graag je paardje helpen ook alheb je hem zo kort.

en om aan de handelaar terug tegeven is ook geen optie.
dan gaat hij weer van hot naar her en heeft ie zeker geen rust.
goed dat je erachter aan gaat om dit uit tezoeken.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:14

daffie1986 schreef:
Dat kan en mag helemaal niet, de AID hoort hier op te controleren. Als een paard eenmaal het terrein van een slachthuis betreed mag het deze niet meer verlaten.

ja maar toch gebeurt dit helaas nog wel :o
maar mischien zijn ze nu strenger geworden in loop der jaren :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:15

Machonito schreef:
Ik hoop echt dat je de oude eigenaar vind en jou wat meer kan vertellen.

is zo sneu dat het paardje via de handelaar terecht is gekomen
terwijl ze afgekeurt is voor de doeleinde.

en ook sneu voor jou want je zit ermee en je wil zo graag erachter komen en helpen.

wat ga je daarna doen als je weet dat ze echt geslacht moest worden??

je zit echt in een moeilijk pakket lijkt mij.
je wil zo graag je paardje helpen ook alheb je hem zo kort.

en om aan de handelaar terug tegeven is ook geen optie.
dan gaat hij weer van hot naar her en heeft ie zeker geen rust.
goed dat je erachter aan gaat om dit uit tezoeken.

Zoals ik al aangaf de TS heeft nergens recht op want ze heeft zelf haar onderzoeksplicht verzuimd

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:17

Machonito schreef:
daffie1986 schreef:

ja maar toch gebeurt dit helaas nog wel :o
maar mischien zijn ze nu strenger geworden in loop der jaren :D

Ja t kan dit gebeurt, maar neit vanaf het terein van de slager want daar is erg vaak controle, en ook een slager verkoopt niet zomaar een ongezond paard en als dat wel zo is dan hoop ik dat er snel aan het licht komt om welke slager het gaat, want deze heeft dus duidelijk dan geen respect voor het vak.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:18

daffie1986 schreef:
Zoals ik al aangaf de TS heeft nergens recht op want ze heeft zelf haar onderzoeksplicht verzuimd

is iedereen dan verplicht om haar paard telaten keuren dan bij aankoop ??

is een vraag hoor :o

Ik ken een man die een paard had gekocht en was niet kreupel.
was ok goed gekeurt door de dierenarts
later werd ie kreupel en beekt na onderzoeken en bleod onderzoeken dat de handelaar spul in had gespoten wat daarna uit gewerkt was.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:29

Machonito schreef:
daffie1986 schreef:

is iedereen dan verplicht om haar paard telaten keuren dan ??

is een vraag hoor :o

Je hebt bij de aankoop van een paard zelf ook een onderzoeksplicht, als jij vervolgens een paard koopt gaat de wet ervan uit dat je voldaan hebt aan die onderzoeksplicht. Mocht het paard nu na de aankoop en afgeleverd zijn op het adres van de nieuwe eigenaar die pas na 1,5 maand tot de conclusie komt om toch de dierenarts er bij te halen en blijkt dat het paard iets mankeert(klinisch) heb je idd pech ondaks dat als je koopt bij een handelaar er een 6 maanden proeftijd bestaat. Echter is er wel bij de betreffende pony aangetoond op de foto dat het ging om een mankement dat er al voor de verkoop was, deze conclusie zelf zorgt voor een hoop getouwtrek in de rechtzaal, want de nieuwe eigenaar heeft dan alleen rechten op terugbrengen paard als de verkoper hier van wist. Dus dat betekend dat er ooit een keer foto's gemaakt moeten zijn geweest die nog opgeslagen zijn bij de behandelende veearts.

Maar de onderzoeksplicht is niet verplicht, zolang het goed gaat maar als het slecht uit pakt wordt er wel even gezegd dat je dat verzuimd hebt. Is ongeveer hetzelfde als een jongen die opgepakt is voor mishandeling en dan zegt, ja maar hij deed het ook dan wordt er vaak ook gevraagd naar het eigen inzicht.

Die man kan dit gewoon aanvechten want de verkopende partij wist het en heeft het gebrek verborgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

Machonito schreef:
Sjuimpje schreef:

ja klopt
vandaar ze ook dus via de achterdeur verkopen.

dus met de woorden van een slager verkoopt nooit paarden klopt namelijk niet :o

Paarden die een slager aangeboden krijgt om te slachten verlaten niet levend het terrein.......... een slager zal wel gek zijn, want dat kan hij gelijk zn deuren sluiten.

Paarden die de slager zelf opgekocht heeft op de markt mag hij gewoon verhandelen, zo simpel is het :) Dus ja je kan een paard van de slager kopen, net zoals je bij elke in handelaar in de lagere prijsklasse een paard kan kopen.