waar op letten als je voor het eerste een paard koopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alainn

waar op letten als je voor het eerste een paard koopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:43

hoi

ik ben aan het overwegen om eindlijk mijn droom te verwezenlijken

ik wil nameijk een fries of een andalusier kopen

op wat moet ik zo namelijk letten bij deze paarden
ik rij al paard 13 jaar en wil gwn wetenop wat ik moet letten als ik er een koop of als ik ze al heb gekocht

dank je xo

asterid

Re: waar op letten als je voor het eerste een paard koopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:43

Aan welke leeftijd zit je te denken? Wil je een beleerd paard of onbeleerd? Merrie, hengst, ruin? Het hangt ook van je budget af. Als je in de goedkopere prijscategorie kijkt zijn er weer bepaalde dingen waar je extra goed bij moet opletten. Iets meer informatie over je plannen zou daarom handig zijn.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:57

Hallo Allainn,

Als je een Andalusier wilt kopen, kijk dan eerst even op www.puararazaespanola.nl
Op deze website staat precies omschreven waar een echte Pura Raza Española (PRE) aan moet voldoen.
Een PRE is een Andalusier met de juiste papieren, en daar zijn er een hele hoop van aanwezig.

Kijk op deze site ook eens naar de tips over een paard kopen, waar je op moet letten en welke paarden over de juiste boedlijnen beschikken.

Uiteraard kan jeook op onze website www.rijthof.nl kijken. Daar saanook prachtige paardjes op.

Veel succes met je zoektocht.

alainn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:13

asterid schreef:
Aan welke leeftijd zit je te denken? Wil je een beleerd paard of onbeleerd? Merrie, hengst, ruin? Het hangt ook van je budget af. Als je in de goedkopere prijscategorie kijkt zijn er weer bepaalde dingen waar je extra goed bij moet opletten. Iets meer informatie over je plannen zou daarom handig zijn.

euhm liefst een jong paard hengst geleerd en mijn budget is 1000 tot 6000 euro

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:14

Belangrijk is iig altijd laten keuren door je eigen DA!

maroucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:43

aangebreken, ik zou hem laten keuren door een DA. en iemand mee nemen bijv. je intructrice.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 07:51

alainn schreef:
asterid schreef:

euhm liefst een jong paard hengst geleerd en mijn budget is 1000 tot 6000 euro

Voor dat budget is het lastig een goede beleerde andalusier te kopen, let goed op waar je heen gaat en of alle papieren kloppen van het paard. Je hebt altijd bij een andalusier de carta de titularidad nodig die ondertekent is door degene op wie zijn naam die staan, deze moet binnen 10 dagen naar het stamboek gestuurd worden om op naam te zetten.

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:09

Inderdaad in eerste instantie voor jezelf bepalen wat voor soort paard je wil (leeftijd, geslacht), wat het africhtingsniveau moet zijn en wat je budget is. En natuurlijk wat je met het paard voor ogen hebt; recreatie of springen/dressuur(wedstrijden). Moet het paard persé een papier hebben is ook een vraag die je voor jezelf kunt beantwoorden want dat heeft ook weer invloed op de prijs.

Daarna op zoek (via-via/internet etc) naar paarden die wellicht aan je eisen voldoen. Maak een afspraak, ga kijken en laat het paard voorrijden. Dan kun je vanaf de grond kijken hoe het paard beweegt etc. Kijk ook mee als het paard op stal staat en wanneer hij of zij gepoetst en gezadeld wordt. Stap er zelf op nadat het paard is voorgereden. Ga meerdere keren kijken/rijden voordat je het paard koopt en neem iemand mee die er verstand van heeft, bijvoorbeeld je instructeur. Soms is het mogelijk een paard mee te nemen op proef. Dan kun je thuis met het paard rijden en omgaan en kijken of het écht klikt.

Laat het paard altijd keuren voordat je het koopt! Ga na of het paard een chip heeft en alle benodigde vaccinaties en een paspoort heeft.

Veel plezier en succes!!!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:52

Wij hebben een aantal jonge, nog niet beleerde Andalusiers te koop staan en een goed bereden en betuigde andalusier ruin van 11 jaar

Alle paarden hebben spaanse papieren, paspoort , chip, carta de titularidad enz. kijk ook op deze links voor info.

http://link.marktplaats.nl/312098421

http://link.marktplaats.nl/317247246

Maar je kunt natuurlijk ook op onze site kijken www.andalusiershow.nl. stal Vlietstede. Hollandscheveld.

Wil je eens langs komen om te kijken?, prima, maak een afspraak met ons. Je bent welkom.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:32

Wat zou je met je toekomstige paard willen gaan doen? Waarom is een PRE en een Fries je droom.

Heb je ervaring met deze twee rassen? Mijn ervaring is namelijk dat het twee heel verschillende rassen zijn qua temperament, gevoeligheid en karakter. :)

alainn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:35

buiten(in het bos enzo en binne rijden

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:58

Hoi,

Als je voor een andalusier gaat, kijk dan eens op de website www.purarazaespanola.nl
Daar staan er genoeg op te koop in Nederland en buitenland.
Tevens veel info over het ras en waarschuwingen over handelaren!

Uiteraard kan je ook onze website eens bezoeken op www.rijthof.nl
Wellicht hebben wij wel dat droompaardje voor jou?

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:46

Ik maakte altijd een video opname van het paard, zowel los in de bak als onder het zadel.
Thuis kon ik dan op mijn gemak het paard goed bekijken en de film aan ervaren paardenmensen laten zien.
En vooral laten keuren door een DA.
Een kennis van mij heeft ook in de winter een paard gekocht, maar bleek in de zomer last te hebben van eczeem(vorige eigenaren niet erbij verteld).Zij had het paard niet laten keuren, erg dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:41

Maak voor je naar een paard gaat kijken. Een lijstje met je eisen
Dus:
Geslacht
Africhtings niveau
Leeftijd
Je doel om met het paard te gaan doen
enz.

Wijk hier ook niet te veel vanaf! vooral van je ambitie's met het paard moet je niet afwijken!! Hier krijg je namelijk bijna altijd spijt van! en kom je er een jaar later achter dat je toch echt iets anders wil dan het paard kan..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:42

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:23

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:44

Daarom hier een slotje.