waar op letten bij aanscaf vrachtwagen mbt ombouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

waar op letten bij aanscaf vrachtwagen mbt ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:26

Ik wil graag een vrachtwagen aanschaffen en die ombouwen (deels laten doen) naar een paarden vrachtwagen.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en daar ben ik heel veel te weten gekomen over gewichten, vermogen en dergelijke.
Ik heb C + ccv-b, zit dus niet vast aan die 7500 kg.

Alleen heb ik weinig tips gelezen over de opbouw. Dus mijn vraag aan mensen die ook wel eens een vrachtwagen hebben omgebouwd. wat hebben jullie als prettig en wat als minder prettig ervaren.
Ik heb dan vooral vragen over het dak en de wanden. Ik wil graag ramen in de vrachtwagen en een dak luik.
Ga je voor een polyester dak of juist niet
Hoe was de binnenkant? Is "glad" betimmerd prettig of juist lat om lat, of misschien wel helemaal geen betimmering?
Wat voor bodem had de vrachtwagen?
Waar liep je tegen aan en wat zou je nooit meer doen?

Ik heb geen haast, ben rustig aan het rondkijken, maar wil me wel goed voorbereiden.

Adressen voor materialen zijn altijd welkom.

sanenson

Re: waar op letten bij aanscaf vrachtwagen mbt ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:17

begin op papier met een indeling te maken van de bak en een inventaris op te maken van de totaalkosten dit kan nog wel eens erg hoog oplopen.
b.v het aantal paarden, zadelkamer ja of nee, living, enz enz.
een polyester lichtdoorlatend dak is zeker geen overbodige luxe.
de wanden zou ik altijd dicht maken en geen latten zetten dat houd het stof,zaagsel, hooi weg en veel gemakkelijker schoon te houden.
je kan de binnenkant met plywood, betonplex, aluminium afwerken naar gelang het budget is.
controleer de bodem grondig en bezuinig daar zeker niet op !!!
mocht deze slecht zijn kan je de keuze maken om een aluminium of hardhouten bodem te plaatsen.
verschrik niet van de tijd die je erin moet steken.
er kruipen heel wat uurtjes in !
zorg dat de vrachtwagen die je koopt motorisch goed in orde is scheelt je op lange termijn een hoop kosten en ellende.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:24

Bedankt voor je reactie.

Ik wil ze zeker niet in een lat om lat betimmerde wagen zetten. Vroeg me alleen af of dat makkelijk is met het oog op betimmeren.
Wat voor bodem heeft jou voorkeur en waarom. Bodem bezuinig ik zeker niet op, lig nu ook zeer regelmatig onder mijn trailer te kijken hoe de bodem is :+

Kan je in een polyester dak ook een luik plaatsen? Lijkt mij zo lastig.

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:34

betonplex is een goedkope,gladde en duurzame oplossing voor de binnen afwerking. zorg er alleen dat je de gezaagde kopse kanten meerdere malen met grondverf behandeld alvorens je deze gaat plaatsen. deze platen zijn ook gemakkelijk op je latten vast te zetten.
een hardhouten bodem heeft mijn voorkeur omdat je deze erin legt en het is klaar, met een aluminium bodem moet je er nog een rubberen gietvloer of rubber matten opleggen omdat het anders te glad is.
in een polyester dak kan je ook een dakluik plaatsen alleen moet je eraan denken dat je voor je het dak plaatst eerst een frame moet aanbrengen waar je het dakluik op kan monteren.
dan kun je de polyster uitsnijden/zagen en het dakluik plaatsen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:37

Ga je het helemaal zelf doen dan?

Nouja, zelf of niet misschien heeft mijn zwager ( Tuihanti @Bokt) nog wel tips voor je. Hij is ingenieur en werkt bij een bedrijf dat wagens ombouwt.
Zal de link even naar hem pb'en.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:05

Helemaal alleen niet....
Heb kennissen en familie die kunnen helpen,maar eerst een auto aanschaffen.

Als ik 2 vergelijkbare auto's heb, wil ik wel achtergrond info hebben mbt het ombouwen van de bak.
Vandaar dit topic, alle info die ik van andere kan krijgen is mee genomen. Ben vooral benieuwd naar ervaringen en motivaties waarom mensen voor bepaalde materialen of een bepaalde opbouw hebben gekozen.
Negatieve ervaringen zijn ook welkom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:43

Ga bij voorkeur voor een wagen waarvan de bak in de basis al goed is, ook qua afwerking. Denk hierbij aan een goede vloer en vlakke, gesloten wanden.
Het grootste nadeel van zelf bouwen is dat bepaalde delen die je in kant-en-klaar-wagens ziet, niet of nauwelijks los te krijgen zijn en die bedrijven dat alleen voor veel geld bij je willen inbouwen. Kijk dus heel goed rond op beurzen, let erop hoe dingen in elkaar zitten en hoe je dat zelf na kunt maken. Wanneer je begint met een bak waarvan de deuren al op de juiste plaats zitten, dan scheelt je dat al een boel kosten.

Let op het eigen gewicht en het gewicht van wat je allemaal inbouwd. Blijf bij voorkeur onder de 12 ton TMM (eurovignet) en euro 4 motoren, iv.m. de wegenbelasting. Check op www.belastingdienst.nl
Een wagen die al voorzien is van een laadlift scheelt je een hoop kosten voor de laadbrug. Overweeg om je paarden te leren met de laadlift te laden en niet met de standaard schuine laadbrug.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:11

Even mijn schoonzus corrigeren. Het bedrijf waar ik werk bouwt niet om maar bouwt casco's en levert panelen voor bekende paardentrailerbouwers.
Wil je een nieuwe opbouw gaan maken of een oude opbouw ombouwen?

wat tegenwoordig veel als bodem wordt gebruikt is een sandwich-paneel onderste laag polyester pu-schuim en minimaal twee lagen berken multiplex met eventueel daar nog een toplaag overheen. Hardhouten bodems worden tegenwoordig steeds minder gebruikt.
Een dakluik in een sandwichpaneel (polyester dak) is geen enkel probleem om te maken, het is niet meer dan zoals boven beschreven.
als je een bestaande bak koopt met aan de binnenkant een polyester huid van minimaal 2 mm hoef je de binnenzijde niet af te timmeren met hout.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een vrachtwagen of trailer zonder opbouw en deze casco laten opbouwen naar eigen idee of inzicht. Dat scheelt een hoop werk en doordat je het binnenwerk zelf maakt kun je dan toch een hoop geld besparen.

ikke schreef:
Het grootste nadeel van zelf bouwen is dat bepaalde delen die je in kant-en-klaar-wagens ziet, niet of nauwelijks los te krijgen zijn

de meeste standaard onderdelen zijn gewoon in de markt verkrijgbaar, je moet alleen weten waar. specifieke delen zoals stangen, schotten etc. zijn specifiek gemaakt en daardoor niet los verkrijgbaar maar kunnen wel eenvoudig door het metaalbedrijf om de hoek worden gemaakt.

meer vragen wil ik graag beantwoorden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:11

Bedankt, hier heb ik een hoop aan. Ik zit nu wel rustig wat rond te kijken op trucks.nl en marktplaats enz, maar nu kan ik al weer wat eisen toevoegen en wat dingen juist laten vallen.
Lees hier dat een polyesterdak geen probleem hoeft te geven, ik dacht eigenlijk dat dat wel het geval was mbt een dakluik.
Auto's die dat hadden keek ik verder niet naar.

@ Tuihanti, Als je de opbouw ook nog moet laten maken, kost dat toch veel meer???

ikke schreef:
Een wagen die al voorzien is van een laadlift scheelt je een hoop kosten voor de laadbrug. Overweeg om je paarden te leren met de laadlift te laden en niet met de standaard schuine laadbrug.

Misschien een rare vraag, maar hoe leer je paarden met een laadlift laden?

Is iedere "laadklep" om te bouwen tot schuine laadbrug?

Wat voor vering adviseren jullie,lucht lijkt mij het comfortabelst, maar misschien heb ik het wel helemaal mis.
Tip van het metaalbedrijf klinkt ook goed, had ik niet eens opgekomen :+

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:29

ja, klopt maar een vrachtwagen zonder opbouw is dan ook weer veel goedkoper in aanschaf en je hebt het voordeel dat de opbouw dan nieuw is (met garantie).

kijk ook eens bij domeinen, een paar maanden geleden waren daar ook vrachtwagens te koop van 20 jaar oud met nog geen 60.000 kilometer zijn daar dacht ik verkocht voor rond de 5000 euro. reken daar een nieuwe casco bij voor 10.000 euro.

een laadklep is altijd om te bouwen, waar ikke denk ik op doelt is een hek op de laadklep en dan de paarden op en neer.

Vering is maar een alternatief, lucht!

even een linkje hoe goedkoop dat het zou kunnen :)

[url]http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/0b45d282e3fc1da4c302a872fa747719.php?veilingen=2009-11&categorien[]=9&search=&images=1&pamount=50&kfrom=151&meerfotos=2270[/url]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:58

Tuihanti schreef:
ja, klopt maar een vrachtwagen zonder opbouw is dan ook weer veel goedkoper in aanschaf en je hebt het voordeel dat de opbouw dan nieuw is (met garantie).

kijk ook eens bij domeinen, een paar maanden geleden waren daar ook vrachtwagens te koop van 20 jaar oud met nog geen 60.000 kilometer zijn daar dacht ik verkocht voor rond de 5000 euro. reken daar een nieuwe casco bij voor 10.000 euro.

een laadklep is altijd om te bouwen, waar ikke denk ik op doelt is een hek op de laadklep en dan de paarden op en neer.

Vering is maar een alternatief, lucht!

even een linkje hoe goedkoop dat het zou kunnen :)

[url]http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/0b45d282e3fc1da4c302a872fa747719.php?veilingen=2009-11&categorien[]=9&search=&images=1&pamount=50&kfrom=151&meerfotos=2270[/url]

Vermeldt er dan ook even bij wat een dergelijke opbouw kost!

Ik bedoel inderdaad de paarden op de laadklep en dan op-en-neer. Hekje er omheen voor de formaliteit, al zou ik mijn eigen paarden leren zonder hekje te laden.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:26

ikke schreef:

twee zinnen doorlezen in mijn post :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:43

Tuihanti schreef:
ikke schreef:

twee zinnen doorlezen in mijn post :)

Casco van 10 mille, en de rest......?

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:20

ikke schreef:
Ik bedoel inderdaad de paarden op de laadklep en dan op-en-neer. Hekje er omheen voor de formaliteit, al zou ik mijn eigen paarden leren zonder hekje te laden.

Ik vraag me toch af wat jou ervaring is met het vervoer van paarden.
De manier van paarden laden zoals jij dit hier omschrijft is ronduit belachelijk en levensgevaarlijk voor zowel het paard als voor jezelf.
Tenzij je het over shetlanders hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:22

Takke schreef:
ikke schreef:

Ik vraag me toch af wat jou ervaring is met het vervoer van paarden.
De manier van paarden laden zoals jij dit hier omschrijft is ronduit belachelijk en levensgevaarlijk voor zowel het paard als voor jezelf.
Tenzij je het over shetlanders hebt.

Wat is daar belachelijk en levensgevaarlijk aan? Koeien en varkens worden niet anders geladen..........

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:24

Dit geeft dus duidelijk aan dat je weinig ervaring hebt met het vervoer van paarden.
Ik heb 5 jaar beroepsmatig paarden vervoerd en als ik ooit met een wagen weg zou moeten met zon constructie zou ik dus echt niet vertrekken met die wagen.
Ik ga hier echt niet uitleggen dat paarden koeien en varkens andere dieren zijn. Ik neem aan dat je die logica zelf wel begrijpt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:31

Takke schreef:
Dit geeft dus duidelijk aan dat je weinig ervaring hebt met het vervoer van paarden.
Ik heb 5 jaar beroepsmatig paarden vervoerd en als ik ooit met een wagen weg zou moeten met zon constructie zou ik dus echt niet vertrekken met die wagen.
Ik ga hier echt niet uitleggen dat paarden koeien en varkens andere dieren zijn. Ik neem aan dat je die logica zelf wel begrijpt.

Nee, ik zie niet in waarom een koe wel op-en-neer geladen zou kunnen worden en een paard niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:34

Voor zover ik weet kun je paarden ook veel meer africhten dan koeien :j Al zou ik zelf ook niet staan te springen om ze zo te laden, maar dat komt meer doordat het vreemd en nieuw is voor me dan dat het niet zou kunnen :+

Ik heb nog steeds het idee dat een kant-en-klare wagen niet veel duurder is dan een andere wagen ombouwen. Ombouwen heeft natuurlijk wel het voordeel dat je het helemaal naar je zin kunt doen :j

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:48

Wat is er het probleem van? Ik zou het mijn paard ook kunnen aanleren.
Het is wat anders als je altijd andere paarden vervoerd. Mijn eigen paarden kunnen zoiets gewoon leren.

Beetje rare opmerkingen maak je! Hoe kun je nu beoordelen wat iemands ervaring is! Misschien heeft hij al 1000x zijn paard zo vervoerd!