ES (Europees Stamboek) ongeldig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

ES (Europees Stamboek) ongeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:16

Hallo Allemaal,

Mijn pony/paard heeft een Europees Stamboek (ES). Nu staat er op de KNHS site, dat dit stamboek ongeldig is.
Ik heb de KNHS al gebeld en gemaild, maar erg duidelijk zijn ze niet.

Weet hier iemand meer? Heb ik nu een paard zonder geldig paspoort/stamboek?

Bedankt alvast!

Sim

Re: ES (Europees Stamboek) ongeldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:18

WD V -> TAO

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:19

Dank je, ik wist al niet waar ik het moest plaatsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:55

Ja, het ES is geen erkend stamboek. Je zult dus nog een paspoort moeten regelen voor je paard bij de KNHS of een ander stamboek (even rondbellen wat het goedkoopste is :P ).

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:08

Dus ik heb nu 'illegaal' een paard? Tenminste zodra ik ga vervoeren etc?! Ik heb nl naast het papier ook een paspoort, maar neem aan ook van ES, niet goed dus?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:42

Klopt, het paspoort dat je hebt van het ES is niet erkend door de PVE, dus dit is niet voldoende om je paard mee te nemen over de weg, hetzij in de trailer, hetzij bij een buitenrit. Vanaf het moment dat je op de openbare weg komt, moet je een paspoort hebben wat wel erkend is door de PVE.

Van de site van de PVE:
10 Is een paspoort van het Europees Stamboek een geldig paspoort?
Nee, want het Europees Stamboek is geen erkend stamboek en in Nederland uitgegeven paspoorten zijn alleen geldig als ze afgegeven zijn door stamboeken die in Nederland erkend zijn.

19 Wanneer mag een paard vervoerd worden zonder paspoort?
In principe zorgt degene die het paard verplaatst of vervoert ervoor dat het paspoort met het paard meegaat, behalve:

•Als een paard in de wei of op stal staat en de houder het paspoort op verzoek meteen kan laten zien.
•Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlak bij het bedrijf en het paspoort binnen drie uur getoond kan worden.

•Bij het verweiden van het paard waarbij het paspoort op het bedrijf van vertrek getoond kan worden.

•Als het gaat om een veulen dat nog niet gespeend is en vergezeld gaat van de moeder of de zoogmerrie.

•Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en daarvoor het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten.
•Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf waar het gehouden wordt.

Paspoortuitgevende instanties:
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=tgirBsHs ... HsuOpbPREY

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:48

Bedankt, dan moet ik aan de slag dus met de aanvraag van een nieuw paspoort. Tips waar ik dan het beste kan zijn? En kan het zo maar bij een stamboek? Of kom je al snel bij KNHS uit? Of NRPS misschien?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:02

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:26

ES is een oplichter in uitgeven van paspoorten! En een stamboek van lik m'n vestje.

Ik heb bij de KNHS een paspoort aangevraagd. Ik zou heel graag mijn paard in een wel erkend stamboek willen hebben, dus ik ga bovenstaande link eens doornemen.

Mijn inziens heb ik een paard zonder papier....

Edit: mijn paard is wel gechipt, maar ik ben op zoek naar een stamboek die mijn paard wil opnemen.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:10

Hou op over het Europees Stamboek! Ik ben nu met een zaakje bezig met hun, heb een 3,5 jarige merrie op stal uit een, zoals het Europees Stamboek aangeeft, Internationaal Springpaard moeder, klein detail is alleen dat ik erachter ben gekomen dat de merrie al 16!!!!! jaar dood is....
Als je ze opbelt dat zeggen ze doodleuk dat ze er niets aan kunnen doen, dat de fout niet bij hun ligt omdat zij het zo aangeleverd krijgen.. sorry hoor, je hebt ook zoiets als onderzoeksplicht, zeker bij een stamboek!
Chipnummer klopt overigens wel, maar dat is niet zo moeilijk, daarbij is er ook nog eens een fout gemaakt bij de schets, paard heeft in het paspoort rechtsvoor een witbeen, terwijl het toch echt linksachter is...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:31

Zensation, ik ben heel benieuwd hoe dat 'zaakje' gaat aflopen.
Zou je me op de hoogte willen houden (via pb)?

Ik vraag me af of andere eigenaren van een ES paard, hun paard in een wel erkend stamboek hebben gekregen. En zo ja, welke en hoe ging dat?

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:47

Dan ga ik maar eens rondkijken en op zoek naar een ander stamboek. Het KNHS vertelde mij dat het dan wel een paspoort wordt met vader en moeder onbekend? Is dat altijd zo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:08

Ja dat klopt, de ouders zijn niet volgens een geldig stamboek erkend/ingeschreven, dus die komen er niet op te staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:16

Morris schreef:
Ik vraag me af of andere eigenaren van een ES paard, hun paard in een wel erkend stamboek hebben gekregen. En zo ja, welke en hoe ging dat?

Ik denk dat je dan naar de stamboekopname van KWPN of NRPS moet, voor een register B-papier. Anders moet je die vraag eens voorleggen op FA, daar zitten wel mensen die dat weten.