Overschrijving op naam en paspoort, hoe werkt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Overschrijving op naam en paspoort, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:52

Ik heb een tijdje geleden een paspoort aangevraagt voor mijn pony. Netjes het papier ingevult dat ik van de DA moest invullen, Ik heb het daarna netjes opgestuurd naar de KNHS. Aantal weken gewacht, kreeg ik een brief terug van het nederlands welsh pony stamboek, dat ik voor overschrijving op naam mijn (voor mij heilige :o) orginele bewijs moet opsturen. En ook nog eens een som geld moet betalen. Nou oke, dat snap ik nog wel. Maar als ik dat doe krijg ik mijn echte orginele bewijs dan ook nog terug? Hij is vergeeld, en met de hand getikt op een typmachine (kun je duidelijk zien). En voor mij zo'n beetje heilig, want het hoort natuurlijk bij mijn eerste pony. (was van plan het in te lijsten).
Maargoed, dat is nog niet alles.. Want die overschrijving op naam.. ik heb het een en het ander erover opgezocht en las ergens dat als dat niet bij iedere verkoop gebeurde men in boete zou vallen. Nou is dit dus in geen jaren meer gebeurd bij mijn pony, die inmiddels 30 is. Ik weet zeker dat ze in de tussentijd tussen die laatste eigenaar die op het bewijs gemeld staat en mij, nog zoiezo twee andere eigenaren heeft gehad.
En dan is nog de vraag, als ik dit bewijs nou opstuur en het word overgeschreven op naam enczo, ontvang ik dan snel daarna ook eindelijk het paspoortje? Het gaat er om dat het verplicht is bij de wet. En tja, ik wil liever gewoon deze kosten betalen dan hoge boetes over me heen krijgen. (ik ben ook nog maar 15 :+ ).

Dus, weet iemand mij dit duidelijk uit te leggen?
Zoiezo was ik van plan om er een brief met uitleg bij te doen dat het gaat om een oud paardje, waar niks bijzonders meer mee gedaan word, en dat bij de vorige verkopen het waarschijnlijk mis is gegaan met de overschrijving op naam.

alvast bedankt,
die brief spookt continu door mijn hoofd omdat ik er niet heel veel van snap hoe het in elkaar steekt. Dus hoop ik op snel wat duidelijke reacties.

liefs kimberly :P

K.imberly

Re: Overschrijving op naam en paspoort, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:31

Even samenvatting van de vragen omdat het volgens mij toch een beetje eenonoverzichtelijk verhaal is.

1. Als ik mijn orginele Nederlands welsh pony-stamboek bewijs opstuur voor overschrijving op naam, krijg ik deze dan wel terug? Dezelfde, dus niet een nieuwe.

2. Zou ik een boete kunnen krijgen omdat bij vorige verkopen de regels niet zijn nagestreeft?

3. Ontvang ik na de overschrijving op naam meteen het paspoort wat ik heb aangevraagt?

Ik hoop dat er nu wel gereageert word, zodat ik het zo snel mogelijk op "durf" te sturen.

Alvast bedankt <3

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:59

Waarom wil je die pony op je naam hebben staan?

Want het maakt namelijk niet uit op wie zijn naam die staat, het paspoort is voor de pony en niet voor jou. Het is ook geen eigendomsbewijs. Paspoort en stamboekpapier staat ook los van mekaar.

als je dat papier opstuurt en je pony op jou naam laat zetten krijg je nieuw papier, en die oude blijft daar. die ben je dus zeker kwijt als je dat doet.
maar zit er al niet een paspoort bij je pony? want als je die hebt dan zou ik het mooi zo laten als het is. en trouwens maak je maar niet druk om die boetes, das gebakke lucht. het is bij wet nog steeds niet verplicht om een paard/pony op naam te zetten.

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:13

Zoals jij zegt is het niet helemaal gegaan. Ik wilde haar namelijk niet persé op naam.

Mijn pony heeft nog geen paspoort, en is een tijdje terug gechipt, en daar moet een paspoort bij. Netjes het aanvraagformulier ingevult en opgestuurd.
Maar omdat mijn pony staat ingeschreven bij het Nederlands welsh pony-stamboek, kreeg ik van dat stamboek een brief terug met bericht dat ik eerst mijn pony op naam moest overschrijven.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:16

dan is nog een optie om een knhs paspoort erbij te krijgen, alleen komt daar dan in te staan afstamming onbekend.

misschien dat je dat stamboek kunt vragen om het originele papier terug te sturen naar je, maar ik betwijfel of ze dat doen.

maar ze kunnen je in ieder geval geen boetes geven omdat andere mensen de pony nooit hebben overgeschreven

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 17:49

Oke, bedankt. Ik ga nu even googlen, of ik daar verder nog wat over kan vinden.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:36

kim, weet je al wat meer??
pff vind het echt onzin en wij moeten gwn dat boekje terug hebben! :D haha :')