is er een verzekering voor een bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rozahorse

is er een verzekering voor een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:32

Ik heb een bijrijder die mijn fjord rijd.
Maar stel dat er wat gebeurd.
En dan gaat het er meer om of de bijrijder wat heeft.
Is daar een verzekering voor.
Laatst bijgewerkt door rozahorse op 07-02-10 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Re: is er een verzelering voor een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:35

Volgens mij is er geen verzekering voor.
Wel kan ze verzekerd zijn voor schade aan auto of andere voertuigen als ze een ongeluk zou krijgen met jou paard.
Maar de schade aan jou paard moet je zelf betalen.
De eigenaar is ten alle tijden aansprakelijk.

maaikemuis

Re: is er een verzelering voor een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:37

Sterker nog......

Als jouw bijrijder tijdens een buitenrit een ongeluk veroorzaakt en daarmee een auto beschadigd, ben JIJ als eigenaar verantwoordelijk. Ookal ben jij er niet bij. Het is namelijk jouw eigendom dat schade heeft veroorzaakt.

rozahorse

Re: is er een verzekering voor een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:40

ja klopt maar het gaat er meer om als ze zelf wat zou hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:42

Ja die is er wel als het goed is.
Ga even zoeken heb er pas nog over gelezen.

Gevonden!
Het is bij hippozorg daar hebben ze een Ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers van paarden. Het dekt alleen als de persoon overlijdt of blijvend invalide wordt door iets wat er gebeurd. Weet niet of je zoiets bedoelde?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 07-02-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:44

dat verschilt per verzekering, als er iets gebeurt omdat zij iets fout doet is het haar 'pakkie an' gebeurt er iets door wat zij niet en gebeurt er iets met haar oid dan is dat gewoon verzekerd.

edit: wat maaikemuis zegt klopt NIET iig niet met MIJN verzekering als het komt door HAAR toedoen is het HAAR pakkiean niet de jouwe ;)

veertjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:47

ikzelf heb samen met mn verzorgster een brief gemaakt waarin staat dat de schade aan haarzelf(gebroken been etc.) voor haarzelf is en alles wat mijn paard maakt kwa schade is voor mij :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:50

Een zelf geschreven brief is niet wettelijk en telt niet als er eventueel een rechtzaak bij zou komen.Alleen als het via een notaris is opgesteld is zo'n brief wettelijk.
Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk,als tegenpartij niet betaald,draai jij voor de kosten op.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:52

TS, wat Monica zegt klopt. Toen ik mijn nieuwe paard verzekerde kreeg ik deze brief erbij. Ik heb hem alleen weggegooid, omdat ik geen bijrijder heb. Dit kost geloof ik 3 tientjes per jaar!

Citaat:
Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk,als tegenpartij niet betaald,draai jij voor de kosten op.

Naar mijn weten niet wanneer het ongeval wordt veroorzaakt door roekeloos gedrag van de bijrijder!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:58

Klopt,als je zelf niet schuld hebt aan een ongeluk,betaald de verzekering v.d. verzoorzaker.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:06

gohya schreef:
Een zelf geschreven brief is niet wettelijk en telt niet als er eventueel een rechtzaak bij zou komen.Alleen als het via een notaris is opgesteld is zo'n brief wettelijk.

Een eerlijke notaris zou nooit meewerken aan zo'n brief, want ook die brief is niet geldig. Als je in een contract of brief zaken regelt die tegen de wet ingaan, dan geldt dat nooit.
Je bent als eigenaar aansprakelijk voor wat je paard doet. De bijrijder is alleen aansprakelijk als jij heel goed duidelijk kunt maken dat het door haar komt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:13

Helaas, maar toch waar.

Op het moment dat jouw bijrijder tijdens een buitenrit in een situatie komt, bijvoorbeeld paard trapt naar achteren en beschadigt daarmee dat Audi TT die op dat moment geparkeerd staat, dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk.

Brieven en dergelijke, zijn allemaal niet geldig!

Het gaat nog een stukje verder. Stel dat jouw bijrijdster ten val komt door een bok van jouw paard en daarbij haar rug breekt, dan ben jij voor de wet aansprakelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:13

maar dat is wel verzekerd, maar als het door toedoen van de bijrijder komt is de bijrijder aansprakelijk ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:54

Maar het is aan jouw als eigenaar om te bewijzen dat de bijrijder onverantwoord gedrag heeft laten zien. Het is jouw eigendom, dus de bewijslast ligt bij jou. En dat is lastig. Want wanneer komt iets door toedoen van de bijrijder? Zo ben ik (als bijrijder zijnde) met paard in rengalop over een drukke weg gegaan, stel wij hadden iemand omvergereden..... Paard was op hol geslagen, was geen land meer mee te bezeilen. Mijn schuld, of gewoon domme pech? Paard was verkeersmak en ging 1 keer in de week op buitenrit.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 07-02-10 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:57

Nee er is geen verzekering voor een bijrijder.
En ik vind dat een absoluut gemis.

Het is niet dat ik mijn bijrijder niet vertrouw, maar er kan altijd wat misgaan. Het is ook de reden dat ik niet meer snel mensen op mijn paard laat om een keer iets te voelen, of een keer een westernzadel te proberen. Gaat er iets mis, dan ben ik degene die jaren en jaren kan betalen. Deels wordt dat door de WA gedekt, maar wat als het maximale uit te betalen bedrag van de WA overschreden wordt? Doordat ze pakweg een aantal auto's bekrast o.i.d. Of zichzelf levenslang invalide valt?

Of wat als mijn bijrijder mijn paard de kliniek in rijdt??

Als er zo'n verzekering zou zijn, zou ik mezelf onmiddellijk verzekeren tegen 'bijrijderrisico'.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:01

Hier is die van hippozorg even uitgebreid heb het van hun site gekopieerd. Zou wel eerst even de voorwaarde erbij lezen!

De Ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers van paarden

(van W.A. Hienfeld B.V.) kan uitsluitend worden afgesloten als aanvulling op een basisverzekering of Dekhengstenverzekering van Hippo Zorg.

Omvang van de dekking
Deze verzekering biedt dekking voor een ongeval waarbij die persoon overlijdt of blijvend invalide wordt. De verzekering biedt dekking tijdens:

•het lopend begeleiden van het paard naar, in of uit de stal, box of paardentrailer / -vrachtwagen;
•het berijden van het paard inclusief op- en afstappen en deelname aan wedstrijden als amateur;
•de (medische) verzorging (voeren, poetsen, behandeling door dierenarts/hoefsmid etc.);
•het uitmesten van de stal/box.
Verschil met andere ongevallenverzekeringen
Stel: u sluit een gewone ongevallenverzekering af. U krijgt dan een polis waarin u wordt omschreven als de verzekerde. Als uw bijrijder dan een ongeval krijgt met uw paard, is uw bijrijder dus niet gedekt door uw verzekering.

Stel: u sluit een Ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers van paarden af. U krijgt dan een polis waarin geen persoon wordt genoemd, maar de identiteit van uw paard.

Deze verzekering dekt dus iedereen die zich (met toestemming van u) met dat paard bezighoudt. Dus niet alleen dekking voor uzelf, maar ook voor uw bijrijder, de stalhulp, de hoefsmid, enz.

Schadevergoeding
Deze verzekering biedt een schadevergoeding bij blijvende invaliditeit of overlijden van een verzekerde persoon. De maximale hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de combinatie die u kiest. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden.

Verzekerde bedragen per persoon per gebeurtenis: Combinatie 1 Combinatie 2
In geval van overlijden € 15.000,00 € 25.000,00
personen jonger dan 16 jaar € 5.000,00 € 10.000,00
personen van 70 jaar en ouder € 5.000,00 € 10.000,00
In geval van blijvende gehele invaliditeit € 30.000,00 € 50.000,00
personen jonger dan 16 jaar € 40.000,00 € 65.000,00
personen van 70 jaar en ouder € 10.000,00 € 20.000,00

Bij blijvende invaliditeit is de hoogte van de uitkering ook afhankelijk van de mate van invaliditeit.

De uitkering hiervoor is vaak een percentage van het verzekerd bedrag. In de polisvoorwaarden kunt u nalezen hoe dit wordt vastgesteld en wat de percentages zijn.

Premie
De premie voor combinatie 1 bedraagt € 20,- per jaar, voor combinatie 2 is dit € 30,- per jaar.

Verzekering aanvragen
Voor aanvraag van deze verzekering is een volledig ingevuld aanvraagformulier al voldoende.

N.B. Deze verzekering kan ook via een assurantietussenpersoon bij ons worden gesloten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:03

Als jullie beiden een AVP hebben en jouw verzorgster een zorgverzekering met ongevallendekking of een losse ongevallendekking, is het al goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:05

Ja maar dat soort bedragen zitten al in mijn WA (veel hoger zelfs). Dus die verzekering zet geen zoden aan de dijk.
Bovendien moet ik dan van basisverzekering veranderen. Dat is een soort koppelverkoop waar ik niet van hou.
Ik wil gewoon graag een puur product en een combinatie van gedekte schade door toedoen van mijn bijrijder aan omgeving (mens of dier of ding) of schade aan mijn paard en een ongevallenverzekering voor bijrijder.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:09

Daar zal je bijrijder dan voor moeten zorgen. Jij kunt geen verzekering afsluiten die de schade dekt die ZIJ maakt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:14

Maar als bijrijder kun je je niet verzekeren voor wat er gebeurd door toedoen van het eigendom van een ander! En dat is waar het in deze om gaat aangezien de eigenaar toestemming geeft om het paard te laten berijden door een derde. Zelfs al wordt de schade veroorzaakt door onverantwoordelijk gedrag, dan nog ben jij als eigenaar de eerste waar aangeklopt wordt.

Overigens zeg ik niet dat dit is wat ik vindt, ik vind het zelf ook ietwat vreemd. Maar dit is wel hoe het op dit moment geregeld is.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 07-02-10 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:14

Citaat:
Als jullie beiden een AVP hebben en jouw verzorgster een zorgverzekering met ongevallendekking of een losse ongevallendekking, is het al goed.

Helaas.... Wij hebben dit een aantal jaar geleden laten uitzoeken door 2 verzekerings maatschappijen en mijn verzorgster kon niet voor dergelijke situaties verzekerd worden.
Hoe dan ook bleef ik de verantwoordelijke en aansprakelijk voor al het letsel en schade die zij zou kunnen toedienen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:00

Zoals gebruikelijk komt er weer een hoop onzin voorbij.

Hier staat hoe het zit: Amanda @ [TAO] FAQ TAO

En uiteraard kan de bijrijder een ongevallenverzekering sluiten, maar dat wil niet zeggen dat jij daarmee niet aansprakelijk bent. ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:02

Mijn pony is bij hippozorg verzekerd en toen dat helemaal rond was kreeg ik nog een brief dat ik hem kon verzekeren tegen schade die hij niet met mij maar met een ander veroorzaakt. Ik heb deze verzekering niet afgesloten omdat mijn zus de enigste is die er 1x op gereden heeft :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:19

misschien is de oplossing om je bijrijder mede-eigenaar te maken van je paard?

Die verzekering van hippozorg vind ik wel interessant maar is dit niet hetzelfde als mijn WA verzekering?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:25

Ja dat voegt niet echt iets toe aan je wa-verzekering.